Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@01:43:52 GMT

ورودی های معلمان باید سختگیرانه تر شود

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۷۰۵۲

ورودی های معلمان باید سختگیرانه تر شود

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان گفت: ورودی معلمان باید در مدارس سختگیرانه تر شود و این درحالی است که در سایر کشورها این مهم رخ می دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامرضا کیانی صبح امروز در نخستین سمپوزیوم تربیت معلم تطبیقی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: در سال‌های گذشته تحقیقات نشان داده است که کیفیت آموزش یک نکته اصلی است و معلمان در تقریباً ۳۰ درصد یادگیری دانش آموز مؤثر بودند و امروزه معلمان در سطوح بالای آموزش هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که برنامه‌های آموزشی ما دچار تحول و نوآوری شده‌اند، بیان کرد: باید شرایط آموزش و تربیت معلم را بهبود ببخشیم و در ایران در کنار تربیت دبیر شهید رجایی باید به دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه مأموریتی تأمین معلم کشور توجه شود.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان این که انتقادهایی بر تربیت معلم ایران وارد و آن کیفیت پایین آن است، عنوان کرد: از طریق کنکور و مصاحبه‌های عقیدتی دانشجو معلمان را وارد چرخه کرده‌ایم و این یکی از انتقادهای وارده است.

وی با بیان این که دولت ایران تحت رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، دغدغه ارتقای کیفیت تربیت معلم را داشته، مطرح کرد: از طریق استخدام مربی معلمانی که با سوادتر هستند سعی در بهبود و ارتقای کیفیت تربیت معلم داشته‌ایم، دانشگاه فرهنگیان برنامه تربیت معلمی را تصویب کرد که بر اساس اصول عملی بوده است و این شایستگی‌ها بر اساس دانش و اطلاعات عمومی بوده است.

کیانی با بیان این که باید یک دغدغه ملی برای تربیت معلمان اثربخش به وجود آید، خاطرنشان کرد: برنامه‌های تربیت معلم در دنیا این است که ورودی‌های سختگیرانه‌تری برای پذیرش افراد اعمال می‌کنند و رویکردهای مختلفی در خصوص ارزشیابی درسی وجود دارد.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان این که مهم است که پذیرش، مسیر طی شده و خروجی تربیت معلم به چه نحو انجام شود، تأکید کرد: متقاضیان باید بتوانند گواهی عدم سوسابقه و عدم اعتیاد ارائه دهند و از پس مصاحبه برآیند و پذیرفته شدگان باید به طور تمام وقت در اختیار دانشگاه فرهنگیان باشند و پروژه‌های مربوطه را انجام دهند.

وی با بیان این که در دوره کارورزی دانشجو معلمان در ایران شامل بازدید از کلاس، حضور در مدرسه، تدریس در کلاس واقعی و تدریس برای همکلاسیان دانشگاه است، ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که تربیت معلم و کارورزی یک دوره آسان بوده است و این یعنی ناظران نتوانسته‌اند نقش نظارتی خود را به درستی اعمال کنند.

کیانی افزود: سیستم مدرسه و دانشگاه باید تعامل خوبی با هم انجام دهند در حالی که در حال حاضر چنین نیست و امروز یک سری نوآوری‌هایی در این خصوص در حال انجام است.

وی با بیان این که در آمریکا دانشجو معلمان به دو نحو دوره کارورزی دارند، افزود: یکی حضور در مدرسه و کلاس است و دیگری تدریس در کلاس درس واقعی است در حالی که در آلمان طولانی‌ترین دوره تربیت معلم وجود دارد و راهبردهای بسیار سختی در زمینه پذیرش و تربیت معلم دارد و تأکید زیادی در دوره کارورزی دارد.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان این که پس از اتمام فاز یک تربیت دانشجو معلمان باید دو روز در هفته را در مدرسه حضور داشته باشند و در هفته هشت ساعت در کلاس تدریس کند و در تمام این مدت مسؤولان نظارتی بر حسن انجام تدریس آن‌ها نظارت می‌کنند.

وی در پایان گفت: در همه کشورها نمره قبولی و داشتن کارورزی شرط فارغ التحصیلی است و در ایران نیز باید نشان دهند که شایستگی و لیاقت حضور در کلاس‌های درس را دارند و در ایران یک معیار خروجی داریم که امتحان کتبی، امتحان عملی، تدریس شبیه‌سازی شده و معدل ۴ عنصر برای ملاک فارغ التحصیلی دانشجو معلمان است.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۷۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان استان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تمامی بازماندگان از تحصیل آذربایجان‌غربی شناسایی شده‌اند
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • ۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته معلم در آذربایجان غربی برگزار می شود
  • ۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته گرامیداشت مقام معلم در آذربایجان غربی برگزار می‌شود
  • جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان استان
  • معلمان سکانداران تربیت علمی و اخلاقی جامعه‌اند
  • انتخاب ۲ معلم چهارمحال و بختیاری به عنوان معلمان نمونه کشور
  • تاسیس ۳۱ دانشگاه فرهنگیان مجزا با چه تدبیری انجام می‌شود!
  • رئیسی: هدف رتبه بندی معلمان افزایش شان و منزلت معلم است (فیلم)
  • شناسایی ۹۳ هزار معلم نمونه با ارزیابی‌های چندگانه