Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-06@22:18:27 GMT

◄ شرایط بهره‌برداری و مزایا و معایب سپهتن

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۷۶۴۲

◄ شرایط بهره‌برداری و مزایا و معایب سپهتن

تین‌نیوز | 

اگرچه از زمان نصب سپهتن بر روی اتوبوس‌های مسافربری تا کنون، انتقادهای فراوانی از معایب این سامانه توسط رانندگان صورت گرفته است اما برخی رانندگان هم نظر مثبتی به این موضوع دارند.

به گزارش تین‌نیوز، مالک نخعی از آن دست رانندگانی است که به سپهتن دیدگاه منفی ندارد او که در کنار اشتغال به رانندگی کامیون، مهندس عمران و فعال صنفی نیز هست در مورد شرایط بهره‌برداری، مزایا و معایب سپهتن گفت: آنچه که مشهود است با نصب این سامانه یک انضباط جدی مبتنی بر آخرین روش‌های علمی و انفورماتیکی در راه است  که کوچک‌ترین کارکردش پایش لحظه‌ای کامیون توسط مالک آن هم به صورت نرم‌افزاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پایش سرعت  با توجه به شکل راه‌ها و سرعت منطقه‌ای،  پایش زمان کارکرد، پایش کل مسیر تردد ماهانه، روزانه، سالانه، یا بازه زمانی انتخابی، پایش زمان رانندگی هر راننده به صورت مجزا و همینطور به صورت دوره ای و انضباط تردد و ساعات کارکرد راننده از دیگر مزایای سپهتن است.

به گزارش تین‌نیوز، این فعال بخش بار جاده‌ای تاکید کرد: دوربین دستگاه سپهتن بر مبنای عکاسی برنامه‌ریزی شده است و در زمان‌های شروع حرکت، هر دو ساعت یکبار عکاسی کرده و فقط روی چهره راننده تنظیم شده است نه فضای دیگر کابین ، قابلیت گزارش لحظه‌ای توقف و تردد کامیون بر اساس مکان‌یابی ماهواره‌ای و ارسال دیتا به سه سرور اصلی مرکز پلیس، مرکز اطلاعات سازمان راهداری و سرور سازنده دستگاه طراحی شده است. 

وی با بیان این‌که امکان بازیابی اطلاعات توسط خریدار دستگاه به‌وسیله نرم‌افزارهای موجود قابل خریداری در زمان نصب وجود دارد، خاطرنشان کرد: عدم استفاده از مدارک دیگران در حمل‌ونقل و ارزش پیدا کردن راننده با مدارک کامل به عنوان راننده کمکی و منضبط شدن تردد در طول روز به دلیل برنامه زمان‌بندی تردد کامیون در بازه زمانی یک‌روزه و رعایت حداکثر زمان رانندگی هر راننده از جمله منافع پنهانی است که این نصب این سامانه به دنبال دارد.

نخعی گفت:  برقراری خواب شبانه برای راننده و پیشگیری از امراض مختلف جسمی و روحی به دلیل استراحت در بین رانندگی (هر دو ساعت پانزده دقیقه اجباری )، تنظیم خودکار حضور کامیون و راننده در مبدا و مقصد و در نهایت بهره‌برداری بهتر از بار موجود و متقاعد شدن دولت در ایجاد تیر پارک‌های مناسب به دلیل نیاز قطعی کامیون‌ها به توقف و استراحت راننده از دیگر مزایای نصب این سامانه است.

به گزارش تین‌نیوز، در مقابل دیدگاه‌های مثبت مطرح شده، رانندگان دیگری نیز هستند که نظر مثبتی به این سامانه ندارند.

در این زمینه در یک گروه تلگرامی متشکل از فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مسافری، پیامی منتشر شده است که در آن آمده است: تنها دلیل برای تعریف و ابلاغ پروژه سپهتن، مصوبه شماره 42598/4210 مورخ 14 فروردین 1389 (با موضوع آئین‌نامه اجرایی ماده 5 قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت سوخت بوده است)است اما در این مصوبه هیچ اشاره‌ای به سامانه سپهتن نشده است بنابراین اینکه گفته می‌شود الزام به استفاده از سامانه سپهتن طبق مصوبه دولت بوده است، صحیح نیست.

در ادامه این پیام تاکید شده است: آئین‌نامه مزبور دارای 6 ماده است که در تاریخ نهم فروردین 88 به تأئید ریاست‌جمهور وقت رسیده و در هر ماده تکلیفی برای برخی دستگاه‌های اجرایی تعیین شده است که ماده 2 آن مربوط به تکالیف وزارت راه است.

به گزارش تین‌نیوز،  بر اساس آن‌چه در ادامه این پیام ذکر شده،  در ماده 2 این آئین نامه به شرح زیر آمده است: وزارت راه و ترابری (دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها) موظف است به منظور فراهم شدن بستر سیستم کارآمد ارزیابی عملکرد دستگاه‌های موثر در کاهش حوادث و تلفات سوانح حمل‌ونقل درون شهری و برون‌شهری ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه اقدامات زیر را انجام دهد:

الف – ایجاد سامانه اطلاعات جامع مدیریت ایمنی راه‌ها و تلفات سوانح حمل و نقل درون شهری و برون‌شهری. ب – فراهم کردن امکان دسترسی متقابل دستگاههای موضوع ماده (1) به سامانه یاد شده همراه با تعیین سطح دسترسی هر دستگاه.

پ – تعریف شناسه مشترک تصادفات.

ت – جمع‌بندی و تعیین میزان کاهش آسیب ناشی از تصادفات منجر به خسارت، جرح و فوت نسبت به جمعیت و وسایل نقلیه دارای بیمه از طریق مقایسه با آمار سال‌های قبل.

ث – ارایه گزارش سه‌ماهه ارزیابی عملکرد دستگاه‌های موضوع ماده (1) به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت.

ج – ارایه آمار و اطلاعات مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی، مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و دانشگاه‌ها، حسب مورد و براساس درخواست رسمی آنها. تبصره – دستگاه‌های موضوع ماده (1) موظفند تا زمان راه‌اندازی سامانه یاد شده، اطلاعات و آمار مربوط را در قالب ضوابط موضوع پیوست شماره (2) که به مهر «دفتر هیئت دولت» تایید شده است به صورت ماهانه به دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها ارایه دهند. 

نویسنده این پیام در ادامه خاطرنشان کرده است: همان‌طور که مشاهده می‌شود در این ماده هیچ اشاره‌ای به سامانه‌ای مانند سپهتن نشده است بنابراین یک سوال و مطالبه جدی این است که ادله قانونی برای اجرای پروژه سپهتن چیست و طبق کدام مصوبه دولت یا هر مرجع قانونی دیگری باید نصب این سامانه بر روی خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی جاده الزامی باشد.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۷۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز

مهرداد عباد عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره مزیت ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز که جز مصوبات مجلس یازدهم است گفت: متأسفانه بخش خصوصی طی سال‌های اخیر نقش چشمگیری در صنایع بالا دستی نفت و گاز نداشته و البته اجازه ورود به داده نمی‌شد.

وی در ادامه بیان کرد: شرکت‌های خصوصی تاکنون نتوانستند در این حوزه فعالیت داشته باشند که رهبر معظم انقلاب نسبت به این مساله تأکیدات ویژه‌ای داشتند که باید بخش نفت و گاز را به بخش خصوصی سپرده شود؛ به عنوان مثال زمانی که قرار بود بهره برداری از پارس جنوبی را به ستاد اجرایی فرمان امام سپرده شود، مقام معظم رهبری اعلام کردند که برای بهره‌برداری از این حوزه‌ها باید بخش خصوصی ورود کند.

این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در ادامه تاکید کرد: پروژه پارس جنوبی ۲۹ سال در جریان است، ابتدا آن را به توتال سپردند، بعدازآن بهره برداری به چینی‌ها دادند و سپس آن را به ستاد اجرایی فرمان امام ارجاع دادند. بخش خصوصی پتانسیل، سرمایه و تخصص دارد مخصوصاً در حوزه نفتی در حوزه گازی هم مسئله علم فوق سرد که یک حوزه خیلی گسترده‌ای است و بخش خصوصی در این حوزه کار می‌کند، وجود دارد ولی علم بهره برداری از گاز توسط بخش دولتی در کشور ما خیلی محدود است.

این عضو کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق بازرگانی توضیح داد: اگر به بخش خصوصی یک چاه گاز بدهند توانایی این را دارد که از آن گاز اقدام به خالص سازی پروپان، بوتان، اتان و … است. ولی این توانایی در دولت وجود ندارد و سالیان سال است یا گاز را می‌سوزانند و یا به صورت خام به فروش می‌رسانند. در عدم فروش خام فروشی گاز بخش خصوصی می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد.

عباد گفت: در حوزه نفتی هم در حوزه ساخت پالایشگاه و پتروشیمی مناقصه‌ها برگزار می‌شود و در انتها به دلیل روابطی که وجود دارد شرکت‌های دولتی و خصولتی موفق می‌شوند این پروژه‌ها را بگیرند، و بخش خصوصی در این حوزه‌ها ناکام می‌ماند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه شرکت‌های خصوصی در داخل کشور داریم که می‌توانند پالایشگاه بسازند توضیح داد: حتی برخی از شرکت‌های خصوصی ایرانی در ونزوئلا مشغول پالایشگاه سازی هستند چرا نباید بتوانند در داخل کشور اقدام به این کار کنند.

عباد ادامه داد: متأسفانه بهره‌وری شرکت‌های دولتی فعال در حوزه نفت و گاز ما خیلی پایین است. یکی از دلایل آن این است که دلسوزی لازم برای بهره برداری از میادین نفت و گاز ندارند. وقتی بهره بردار کار برای خودش باشد قطعاً تلاش بیشتری برای سود بیشتر انجام خواهند داد.

این عضو کمیسیون گفت: شرکت‌های خصوصی راندمان تولید بالاتری دارند مشکل ما در بخش دولتی بهره برداری کننده از میادین نفت و گاز راندمان پایین است، ولی با مجوز مجلس در برنامه هفتم برای ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز، این سد برطرف می‌شود و بخش خصوصی می‌تواند راندمان تولید و کیفیت تولید را در این بخش بالا ببرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بهره‌وری را بالا ببریم قطعاً می‌توانیم به سود و توسعه بیشتری در میادین نفت و گاز دست پیدا کنیم. بخش دولتی در این سال‌ها نتوانسته اقدام به خالص سازی گاز کند در صورتی که امر بخش خصوصی در این حوزه ورود کند می‌تواند با به روز کردن تجهیزات پالایش نفت و گاز می‌تواند تمام گازهای فلر را جمع کند و خالص سازی و به سیستم وارد کند.

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه از سوی دیگر شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در بهره برداری از میادین نفت و گاز ورود کنند ادامه داد: در صنایعی که کشور به آنها نیاز دارد و آنها صنایعی دارند که منجر به توسعه کشور می‌شود مثل صنعت نفت و گاز، شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان را باید در این حوزه وارد کنیم.

کد خبر 6096150

دیگر خبرها

  • دسترسی بزرگراه همت غرب تا خرداد سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد
  • واژگونی مرگبار یک ال ۹۰ در رشت
  • فاز سوم کمربندی نسیم شمال در قزوین افتتاح شد
  • بهره برداری از فاز سوم کمربندی نسیم شمال قزوین
  • مزایا و معایب استفاده از لوله مانیسمان و لوله اسپیرال به عنوان لوله گازی چیست ؟
  • بهره برداری از مدرسه ۶ کلاسه در سنندج
  • سه پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان چالدران به بهره‌برداری می‌رسد
  • استاندار اردبیل: راه‌آهن اردبیل امسال به بهره‌ برداری می‌رسد
  • افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
  • کشف محموله های قاچاق در سمنان و میامی