Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، به دنبال رسوایی دوپینگ در وزنه برداری و مثبت شدن ۲۴ نمونه در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ و ۴۹  نمونه بازبینی شده المپیک های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ بود کمیته بین المللی المپیک (IOC) به فدراسیون بین المللی وزنه برداری هشدار جدی داد. به طوری که توماس باخ، با این عبارت که «وزنه برداری یک مساله دوپینگ بزرگ دارد» نشان داد موقعیت این ورزش در المپیک به شدت به خطر افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تهدیدها کافی بود تا فدراسیون بین المللی وزنه برداری با تشکیل یک کمیسیون ویژه به فکر راهکار در این خصوص بیفتد. در این میان نشست هیات اجرایی فدراسیون بین المللی وزنه برداری (IWF) در شرایطی از امروز (یکشنبه) آغاز شده است که هیات اجرایی اطمینان داد وزنه برداری جایگاه خود را در المپیک حفظ خواهد کرد؛ در این راستا توصیه هایی را که توسط کمیسیون برنامه های ورزشی و ورزش پاک ارائه کرده است، تصویب کرد.

این کمیسیون در ماه های گذشته و پس از تجزیه و تحلیل گسترده تلاش های ۱۰ سال گذشته ضددوپینگ در وزنه برداری، برنامه ای را به هیات اجرایی فدراسیون بین المللی پیشنهاد کرد؛ برنامه ای که فدراسیون بین المللی آن را نوآورانه توصیف کرده و مدعی است مبارزات ضددوپینگ در وزنه برداری از المپیک ۲۰۱۲ لندن به این سو  پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

-از جمله این توصیه ها که به تصویب رسیده این است که تعامل با مرکزاصول اخلاقی در ورزش کانادا دوچندان می شود و همزمان همکاری فدراسیون بین المللی با سازمان های ضد دوپینگ ملی(INADO) و آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) برای توسعه و گسترش نمونه گیری های خارج از مسابقات و بدون اطلاع قبلی توسعه می یابد.

-اعمال محرومیت های چهار ساله برای کشورهایی که مسئولیت های ضد دوپینگ خود را به خوبی انجام نداده و ناتوان در جهت اطمینان سازی از پاک بودن ورزشکاران خود بوده اند، از دیگر مواردی است که به تصویب فدراسیون بین المللی رسید.

-الزام ورزشکاران به اینکه نامشان در لیست نمونه گیری ثبت شده IWF  قرار گرفته و لیست به روز شده ای از مربیان و دیگر پرسنل پشتیبان از خود را به فدراسیون بین المللی ارائه دهند از مصوبات دیگر است.

-افزایش آموزش های ضد دوپینگ، همکاری با WADA و INADO نیز در این میان پیشنهاد شده است.

-همچنین نظر کمیسیون ورزش پاک این است که در صورت لزوم یک دوره اضافی چهار ساله محرومیت برای متخلفان در نظر گرفته شود.

-کوتاه کردن دوره صلاحیت و تعهد ورزشکاران به حداقل تعداد دفعات در یک دوره زمانی خاص بود تا اطمینان حاصل شود که ورزشکاران به طور منظم تحت کنترل دوپینگ در رقابت قرار می گیرند.

تاماش آیان، رئیس IWF، در روز نخست جلسه هیات اجرایی گفت: امروز آغاز یک فصل جدید برای وزنه برداری بین المللی را نشان می دهد. ما قبول می کنیم که در گذشته میزان بروز دوپینگ در وزنه برداری بیش از حد بالا بود و ما پیش از این به شدت به مبارزه با این حرکت ادامه دادیم.

آیان افزود: با توصیه های عالی که امروزه تایید و تصویب  کرده ایم. ما یک برنامه استراتژیک روشن برای چگونگی مقابله با این معضل را داریم و اطمینان داریم که ما به سمت آینده ای پاک تر حرکت می کنیم.

رئیس فدراسیون بین المللی وزنه برداری خاطر نشان کرد:هیات اجرایی توصیه های کمیسیون برنامه های ورزشی و ورزش پاک را برای محافظت از یکپارچگی ورزش و تضمین بهترین مسابقات وزنه برداری پاک در توکیو ۲۰۲۰ تصویب کرد.

هیات اجرایی IWF همچنین گزارشات کمیته فنی، کمیته مربیگری و تحقیق و کمیته پزشکی را علاوه بر گزارشات کمیته های برنامه ورزشی و ورزش پاک نیز شنیده است.

این تصمیمات در آستانه رقابت های جهانی ۲۰۱۷  تصویب شد رقابت هایی که قرار است در روزهای آینده در ایالت متحده برگزار شود، آن هم در شرایطی که ۹ کشور، از جمله چین و روسیه، برای جرایم دوپینگ چندگانه از شرکت در این مسابقات محروم هستند!

IWF امیدوار است که کمیته بین المللی المپیک (IOC) را متقاعد کند که وزنه برداری باید موقعیت المپیک خود را حفظ کند، این در حالی است که جلسه هیات اجرایی دو روزه بوده و نتیجه نهایی قرار است روز دوشنبه اعلام می شود. البته  قرار است گزارشی از روند اجرای این مصوبات در نشست بعدی هیات اجرایی که ۱۴ و ۱۵ آذرماه در لوزان برگزار می شود، مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۹۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه‌های مربی سقزی از کمبود امکانات وزنه‌برداری

مربی وزنه‌برداری شهرستان سقز از کمبود امکانات وزنه‌برداری و چالش‌های پیش‌روی این رشته ورزشی می‌گوید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرنگار ورزشی تسنیم سقز، بانوان کردستانی در چند سال اخیر علی‌رغم مشکلات مالی و نبود امکانات و حمایت مسئولان در رشته وزنه‌برداری عملکرد درخشانی از خود به جای گذاشته‌اند و فعالان این رشته امیدوار به تکرار نتایج خوب خود در سطح کشوری و بین‌المللی هستند.

مرضیه محمودی بانو سقزی که از وزنه‌برداران نام آشنا در سطح استان و کشور به شمار می‌رود چند صباحی است که به مربیگری روی آورده و به بانوان سقزی خدمت‌رسانی می‌کند.

مرضیه محمودی وزنه‌برداری سقزی درباره نحوه شروع این رشته ورزشی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: به واسطه اینکه مرحوم پدرم محسن محمودی از بنیانگذاران وزنه‌برداری سقز و رئیس هیئت و مربی شهرستان بودند همچنین برادرم مظهر محمودی از قهرمانان این رشته بوده‌اند به ورزش وزنه‌برداری علاقه‌مند شدم و با شروع فعالیت وزنه‌برداری بانوان در ایران من نیز به عنوان اولین بانوی سقز در سال 1397 وزنه‌برداری را شروع کردم و چندین دوره در مسابقات استانی و کشوری شرکت کردم که حاصل آن 6 مدال طلای استان و یک مدال نقره کشوری است.

وی افزود: به واسطه نبود مربی خانم در شهرستان سقز بنده مجبور شدم در حین تمرینات شخصی خود مربیگری را نیز برعهده بگیرم و به همین خاطر مشکلات زیادی را تحمل کردم و جنگ نابرابری با حریفان خود داشتم و  از سال 1401 مربیگری را شروع کردم و در خدمت علاقه‌مندان این رشته در شهرستان سقز هستم.

مربی وزنه‌برداری شهرستان سقز وضعیت این رشته را در سطح استان مناسب توصیف کرد و گفت: در حال حاضر وضعیت وزنه‌برداری کردستان به واسطه مربی کاربلد استان خانم عبدالملکی بسیار عالی بوده و تیم استان کردستان چندین دوره در مسابقات کشوری به مقام قهرمانی رسیده و چندین چهره به تیم‌های ملی در رده‌های سنی مختلف معرفی کردند که خوشبختانه توانسته‌اند مقام‌های بین‌المللی کسب کنند همچنین شهرستان سقز نیز علاقه‌مندان زیادی به این رشته دارد که به امید خدا در آینده از این افراد بیشتر خواهیم شنید.

وی از نبود زیرساخت‌های لازم انتقاد کرد و اذعان داشت: متأسفانه علی‌رغم وجود علاقه‌مندان زیاد و پتانسیل مناسب ورزشکاران، به دلیل نبود  فضای ورزشی مناسب و امکانات محدود برای این رشته ورزشی در این شهرستان نتوانسته‌ایم آنچنان باید و شاید در میادین ملی کسب افتخار کنیم و با وجود پیگیری‌های رئیس هیئت این شهرستان باز هم پاسخ مناسبی از مسئولان دریافت نکرده‌ایم و در حال حاضر در سالنی به مساحت 50 متر و با امکانات فرسوده مشغول به تمرین هستیم که فقط تایم صبح‌ها در اختیار بانوان است.

محمودی تصریح کرد: از مسئولان خواهشمندیم به این رشته ورزشی اهمیت بیشتری بدهند چراکه وزنه‌برداری ورزشی المپیکی و ورزش دوم مملکت بوده و همیشه از رشته‌های پر مدال و پر افتخار برای کشور عزیزمان بوده لذا باید توجه بیشتری به این رشته ورزشی شود چون واقعاً نوجوانانی که در حال حاضر در شهرستان سقز فعالیت می‌کنند پتانسیل بسیار بالایی دارند و در صورت وجود فضای ورزشی مناسب می‌توانند برای استان و کشورمان افتخارآفرینی کنند.

این مربی پرافتخار کردستانی اظهار کرد: هدف اصلی ما توسعه این ورزش در این شهرستان بوده تا بتوانیم به بهترین نحو ممکن این ورزش را به جامعه معرفی و در سطح ملی و بین‌المللی افتخارآفرینی کنیم اما همه این حرف‌ها زمانی می‌تواند نتیجه داشته باشد که ما حمایت مسئولان را پشت سر خود داشته باشیم و ورزشکاران بدون هیچ دغدغه‌ای فقط به فکر تمرین و حضور موفق در مسابقات باشند.

انتهای پیام/486/

دیگر خبرها

  • ببینید | خاطره بازی از دوران مدرسه با اسطوره‌های وزنه‌برداری؛ فرار از روی دیوار و انضباط ۱۳
  • تقدیر سجاد انوشیروانی و کوروش باقری از معلمان
  • عکس| تقدیر اسطوره‌های وزنه‌برداری از معلمان
  • همدان میزبان رقابت‌های انتخابی تیم ملی وزنه‌برداری
  • جوان مازندرانی عضو هیأت رئیسه فدراسیون وزنه‌برداری شد
  • هیئت وزنه‌برداری استان همدان ۱۷ نشان به دست آورد
  • مناف هاشمی: مجلس ردیف بودجه رویداد‌های بین المللی را حذف کرد/ بالای ۳۵ سهیمه المپیک خواهیم داشت
  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • تالاخادزه ایران کجاست؟
  • گلایه‌های مربی سقزی از کمبود امکانات وزنه‌برداری