Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - پیچیدگی و تنوع چالش های پیشِ روی افغانستان پس از نزدیک به چهار دهه جنگ، در پهنه این کشور و حاد شدن آن به رغم بیش از 16 سال حضور نیروهای غربی تحت هدایت آمریکا، سیاستمداران و اندیشمندان این کشور را بر آن داشته که مستمر درباره راهبرد برون رفت از این چالش ها گفت و گو کنند.

جدید ترین نشست کارشناسی که در ارتباط با وضعیت افغانستان و چالش های پیش روی این کشور برگزار شد به جلسه امروز یکشنبه در هتل صافی شهر کابل پایتخت افغانستان باز می گردد که به دعوت حزب «محور ملی» برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این نشست که شماری از نمایندگان مجلس ، مسئولان سابق در حکومت قبلی طالبان ، مقامات دولت پیشین حامد کرزی و برخی از کارشناسان حوزه سیاسی این کشور حضور داشتند ؛ سخنرانان به ارایه دیدگاه های خود در مورد چالش های موجود و راهکارهای خروج از این وضعیت پرداختند.
«عبدالسلام ضعیف» سفیر سابق طالبان در اسلام آباد پایتخت پاکستان در این نشست با برشمردن مشکلات موجود راه حل هایی را نیز بیان داشت و گفت: برای رسیدن به صلح پنج راهکار وجود دارد.
او با تاکید بر ضرورت رسیدن به صلح برای مردم افغانستان ؛ جنگ را انتخاب افغان ها ندانست و افزود: تلاش های کنونی صلح در افغانستان پروژه است و این پروژه برای دست یافتن به نتیجه باید به برنامه تبدیل شود، زیرا طرح های صلح حامیانی دارد و آنها خواسته هایی دارند که مانع از تحقق صلح می شود.
ضعیف گفت: صلح در افغانستان به اندازه ای مورد دستبرد و سوء استفاده قرار گرفته است که به مثابه مرغ «عنقا» دسترسی به آن مشکل شده است.
وی افزود: مشکل کنونی افغانستان سیاسی است و برای حل مشکل سیاسی راه حل سیاسی باید پیدا کرد که در حال حاضر برای حل این مشکلات سیاسی از راه نظامی ظالمانه و وحشیانه استفاده می کنند و این کار یک اشتباه است.
به باور او، راه حل نظامی فساد گسترده و بدست آوردن پول های زیاد را در پی دارد که دولت ها در پشت این قضیه در پی آن هستند و همین را مانع یافتن راه حل سیاسی خواند.
وی مشکل دیگر را نبود عدالت دانست و عدالت را حق تمام مردم این کشور خواند و گفت: حق مردم ما از عدالت سلب شده است و تحقق عدالت با مشکل مواجه شده و با زور، عدالت مجبور به سکوت می شود.
بی اعتمادی طرف های درگیر در افغانستان مشکل دیگری است که او به آن اشاره کرد و افزود: هر دو طرف برای مشروعیت خود و اثبات ناحق بودن طرف مقابل تلاش می کنند که این تلاش ها باید کنار گذاشته شود و از طریق راهکار داخلی برای حل این مشکل اقدام شود.
سفیر سابق طالبان در پاکستان، حضور نظامی، اقتصادی و سیاسی خارجیان را مشکل جدی دانست و گفت: تا زمانی که آنها در این کشور حضور داشته باشند، برای افغان ها و کشورهای منطقه قابل تحمل نیست و باید این حقیقت را تمام خارجی ها و افغان ها بدانند.
«عبدالقیوم سجادی» نماینده مجلس و استاد دانشگاه نیز در این نشست گفت که در این کشور دو مشکل عمده وجود دارد ؛ نخست دسیسه ها و خواسته های خارجی و بعد سوء استفاده گران در میان رهبران داخلی که با استفاده از منازعات قومی برای رسیدن به قدرت از فضا استفاده می کنند.
سجادی تأکید کرد: اقوام افغانستان هرگز باعث بروز مشکل در این کشور نبوده اند بلکه این رهبران هستند که برای رسیدن به قدرت با استفاده ابزاری از نام اقوام، منازعات موجود را به قومیت تنزل می دهند تا برای بهره برداری شخصی استفاده کنند که این روند برای آینده کشور خطرناک است.
وی گفت: زمینه های توطئه های سیاسی در کشور ما وجود دارد و کشورهایی هستند که با استفاده از آن در امور مداخله می کنند و نخبگان سیاسی باید جلو این مداخله را بگیرند و این فرصت ها و زمینه های مداخله را نابود کنند .
او افزود: شماری از رهبران سیاسی کشور بحران کنونی را با استفاده از نام اقوام ، قومی تحلیل می کنند که این خلاف واقعیت است و تحلیل این بحران از راه قومی نگاه ابزاری است و هیچ منطقی ندارد.
سجادی راه حل این مشکل را مراجعه به مردم و خواسته های مردم دانست و گفت: این راه هم پشتوانه دینی دارد و هم از نگاه دموکراسی می شود به آن پرداخت و ما به نام ملت افغانستان آماده قربانی شدن هستیم .
«رنگین دادفراسپنتا» وزیر سابق امور خارجه و مشاور امنیت ملی نیز در این نشست وضعیت کشور را بحرانی دانست و گفت که فرصت های برای استفاده خارجی در کشور ما هست و اینکه افرادی برای سوء استفاده وجود دارند که خارجی ها از آنها استفاده می کنند.
اسپنتا تأکید کرد که برای بیرون رفت از بحران کنونی باید به قانون بازگشت و یادآور شد که دولت فعلی افغانستان بطور عملی قانون اساسی را تعلیق کرده است و افزود این دولت خود بر اساس تعریف قانون اساسی بوجود نیامده است.
وی افزود که وقتی عملکرد سیاسی دولت کنونی نیز باعت تقویت مشروعیت سیاسی آن نشده و از طرف دیگر دوام کار مجلس نیز با حکم دولت غیر قانونی ادامه یافته طبیعی است که این همه باعث افزایش بحران شده است.
مشاور پیشین دولت افغانستان گفت که برای بیرون رفت از این بحران بزرگ دو راه حل وجود دارد اول این که انتخابات آزاد و عادلانه برگزار شود و بحران با انتخابات آزاد و عادلانه بر طرف شود و اگر این کار ممکن نشد، تنها راه حل موجود فرا خواندن «لویه جرگه» خواهد بود.
او تصریح کرد: اگر چه لویه جرگه ( شورای ریش سفیدان) که در قانون اساسی به آن اشاره شده است و امکان برگزاری آن وجود ندارد، اما تنها راه حل می تواند باشد زیرا راه سومی وجود ندارد.
حزب محور ملی افغانستان نشست امروز را به نام «چالش ها و وضعیت موجود، راه حل و بیرون رفت » برنامه ریزی کرده بود و در آن شماری از کارشناسان، رهبران احزاب سیاسی ، اعضای مجلس و دانشجویان حضور داشتند.
«روحی خوشحال» رهبر حزب محور ملی در نشست امروز گفت که هدف از برگزاری این جلسه که با همکاری دوستان و احزاب دیگر تشکیل شد یافتن راه برای نجات کشور از بحران است .
حزب محور مردم افغانستان از جمله احزاب سیاسی غیر وابسته در ساختار حکومت فعلی افغانستان است و اگر چه از جمله احزاب پرقدرت و با نفوذ این کشور محسوب نمی شود اما بصورت مستقل مجموعه اندیشمندان و صاحب نظران متنوعی را توانسته جمع نماید.
در افغانستان بیش از 66 حزب سیاسی ثبت شده اند.
آساق*291*1144
* انتشار دهنده: علیرضا جباری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۵۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطار ترانزیتی روسیه به مقصد هندوستان، از مرز ریلی اینچه برون وارد کشور شد

تین نیوز

حمل بار ترانزیت از مبدا روسیه به مقصد هندوستان از کریدور ریلی اینچه برون انجام شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، بنابر اعلام شرکت راه آهن ج.ا.ا و با پیگیری و دیپلماسی حمل و نقل ریلی در دولت سیزدهم، دومین قطار ترانزیتی کانتینری ۷۷۴ تنی شامل تعداد۱۶ واگن و ۳۱ کانتینر باردار، روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری از مبدا روسیه به مقصد بندرعباس، از مرز ریلی اینچه برون وارد کشور ایران شد.

این قطار ترانزیتی بلافاصله پس از انجام تشریفات گمرکی به سمت بندرعباس اعزام شد تا از آنجا به کشور هندوستان ارسال شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • هشدار کارشناسان درباره بحران مسکن در اروپا و خطر راست افراطی
  • تأکید سازمان همکاری اسلامی بر حق تحصیل دختران در افغانستان
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • قطار ترانزیتی روسیه به مقصد هندوستان، از مرز ریلی اینچه برون وارد کشور شد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • بانک جهانی خواستار حمایت از بخش خصوصی در افغانستان شد
  • آیا امر به معروف ونهی از منکر به یک چالش سیاسی تبدیل شده است؟ + فیلم
  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب