Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از انتخاب 7 پژوهشگر برتر این دانشگاه در هفته پژوهش و فناوری و معرفی آنها برای قرارگرفتن در رقابت انتخاب پژوهشگر برتر کشوری خبر داد و گفت: دانشگاه آزاد امسال امسال با 150 محصول در غرفه‌ای 500 متری در نمایشگاه شرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر بیژن رنجبر در نشست خبری که صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد عنوان کرد: هفته پژوهش در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی برگزار می‌شود و ستاد هفته پژوهش در استان‌ها و واحدها تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7 پژوهشگر نمونه در 7 گروه از واحدهای دانشگاه آزاد انتخاب شده‌اند که به عنوان پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی معرفی خواهند شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این 7 نفر از سوی دانشگاه آزاد اسلامی تجلیل می‌شوند و در رقابت با سایر پژوهشگران دیگر دانشگاه‌ها حضور خواهند داشت، امیدواریم که تعدادی از این پژوهشگران به عنوان پژوهشگران برتر کشوری معرفی شوند.

رنجبر از گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری در 26 آذر ماه خبر داد و گفت:‌ در این گردهمایی دکتر ولایتی رئیس هیات امنا و رئیس هیات موسس و دکتر رهبر رئیس دانشگاه آزاد و دکتر برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم سخنرانی خواهند کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی همچنین از حضور دانشگاه آزاد در نمایشگاه سراسری هفته پژوهش خبر داد و گفت:‌ این نمایشگاه که از 22 تا 26 آذر برگزار خواهد شد 150 محصول تجاری‌سازی شده 150 شرکت در غرفه‌ای به مساحت 500 متر ارائه می‌شود.

اعطای مشوق‌های مالی به واحدها برای تشویق پژوهشگران

او همچنین شعار هفته پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی را پژوهش تقاضا محور و تجاری‌سازی فناوری با زیربنای تولید و اشتغال اعلام کرد و افزود: همچنین در 20 آذر کارگاه‌های آموزشی با مشارکت سازمان جهانی وایپو و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار خواهد شد.

رنجبر همچنین از تشویق مالی واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی به دلیل انجام کارهای پژوهشی خبر داد و گفت: هر یک از واحدها بر‌اساس بزرگی و کوچکی مشوق‌های مالی برای توسعه پژوهش و تشویق پژوهشگران دریافت خواهند کرد.

او همچنین به مصوبه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی درباره رویکرد این دانشگاه نسبت به تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه پایان‌نامه‌ها را به سمت حل مشکلات کشور سوق خواهیم داد، همچنین باشگاه پژوهشگران جوان موظف شده است که نخبگان استانی را شناسایی کند همچنین کسب و کار متناسب با مناطق را کشف کند و بر این اساس پایان‌نامه‌ها به این سمت بروند، همچنین ما برنامه‌ریزی خواهیم کرد که اگر تحقیقات برای حل مشکلات مناطق به مقاله نینجامد و تبدیل به پتنت شود آسیبی به پژوهشگر وارد نشود و تحقیقات او ناکام نماند.

برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد برای جذب نخبگان بی‌مدرک

او در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره تعامل دانشگاه آزاد اسلامی با صنعت و مذاکرات صورت گرفته در این زمینه گفت:‌ مذاکرات‌مان را با صاحبان صنایع مختلف شروع کرده‌ایم و چند پروژه و موضوع به دکتر رهبر ارجاع شده است. در حال رایزنی‌ها در این زمینه هستیم همچنین از ظرفیت پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم به قراردادهای واقعی با صنایع برسیم، در آینده‌ای نزدیک در این باره اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

او همچنین درباره حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از نخبگان گفت: ‌بر اساس وعده دکتر ولایتی در بدو ورودشان به دانشگاه آزاد اسلامی آیین‌نامه اجرایی حمایت از نخبگان را تدوین می‌کنیم تا بر آن اساس بتوانیم رتبه‌های برتر کنکوری و سایر نخبگان را جذب کنیم. این آیین‌نامه اجرایی شامل بورسیه نخبگان نیز می‌شود همچنین برای جذب نخبگان بی‌مدرک نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم و دبیرخانه پژوهشگران جوان متولی جذب نخبگان در دانشگاه آزاد خواهد شد.

در ادامه دکتر زمانی‌زاده رئیس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی درباره حمایت از پژوهش‌ها در حوزه علوم انسانی گفت: نقصان بزرگی که در حوزه علوم انسانی وجود دارد ترجمه مقالات علوم انسانی محققان کشورمان به زبان انگلیسی است. دکتر رنجبر در این زمینه دستور داده‌اند که افراد نخبه به پژوهشگاه مرکزی دعوت شوند و مقالات وزین حوزه علوم انسانی را ترجمه کنند. این موضوع باعث می‌شود بسیاری از یافته‌های حوزه علوم انسانی کشورمان در مجلات خارجی منتشر شوند و برون‌داد علوم انسانی در خارج بیشتر شود.

اعتماد وزارت نفت به دانشگاه آزاد برای اعطای مجدد محزن نفتی

در ادامه دکتر داوود ثمری مدیر کل دفتر توسعه و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی درباره قرارداد نفتی این دانشگاه با وزارت نفت گفت: بر اساس قرارداد نفتی با وزارت نفت میدان کرنج در جنوب کشور به دانشگاه آزاد سپرده شده است و محققان ما برای ازدیاد برداشت از این میدان نفتی پنج مرحله را طراحی کرده‌اند اکنون روش‌های مختلف ازدیاد برداشت مورد مطالعه قرار گرفته است و مخزن کاملا از سوی محققان شناسایی شده است و آنقدر کار خوب پیش رفته که وزارت نفت می‌خواهد مخزن نفتی دیگری که پیش‌بینی می‌شود در آب باشد به دانشگاه آزاد بسپارد.

انستیتوی نفت برای انتقال دانش فنی از کشورهای دیگر در واحد علوم و تحقیقات ایجاد شده است و بر این اساس از دانشگاه‌های نروژ و روسیه برای انتقال دانش فنی کمک گرفته می‌شود؛ با ایجاد انستیتوی نفت مشکلی برای انتقال این دانش فنی وجود ندارد و مسیر هموار شده است.

او ادامه داد: این قرارداد پژوهشی نیست بلکه فناوری است یعنی پژوهشگران دانشگاه آزاد باید ایده فناورانه برای ازدیاد برداشت از میدان نفتی کرنج ارائه دهند همچنین ما انستیتوی نفت را برای انتقال دانش فنی از کشورهای دیگر در واحد علوم و تحقیقات ایجاد کرده‌ایم و بر این اساس از دانشگاه‌های نروژ و روسیه برای انتقال دانش فنی کمک خواهیم گرفت با ایجاد انستیتوی نفت مشکلی برای انتقال این دانش فنی وجود ندارد و مسیر هموار شده است.

در ادامه همچنین زمانی‌زاده رئیس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی یکی از اهداف دانشگاه آزاد را ارتباط با دنیا دانست و گفت: استفاده از فرصت‌های مطالعاتی و تبادل استاد و دانشجو از اولویت‌های بین‌المللی‌سازی دانشگاه آزاد اسلامی است.

او ادامه داد: همچنین واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد ملزم شده‌اند که با صنایع همجوار خود مذاکره کنند و طرح‌های صنعتی بگیرند و به دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی خود بسپارند.

رنجبر در ادامه از ایجاد دانشگاه نوآور از سوی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: این دانشگاه برای ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان با دانشگاه و بر اساس مصوبه شورای اقتصاد دانش‌بنیان تشکیل می‌شود در حال حاضر کمیته‌ای سه نفره متشکل از بنده، دکتر حبیب آراسته‌راد رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و مهدی تهرانچی رئیس واحد تهران مرکز راه‌اندازی این دانشگاه را دنبال کنند.

در ادامه علیرضا ایران‌بخش رئیس اداره کل توسعه و پشتیبانی شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی از وجود 6 هزار و 739 آزمایشگاه و 3 هزار و 399 کارگاه در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: دو هزار و 914 کارشناس با 138 هزار و 847 دستگاه و سه هزار و 14 دستگاه های‌تک، 23 هزار و 405 نوع خدمت به پژوهشگران سراسر کشور ارائه می‌دهند.

او همچنین از انتشار کتاب ایمنی زیستی در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی و زیست پزشکی به همت دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

دکتر موسی‌خانی رئیس پارک‌های علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های جهانی ایران و اندونزی قابلیت قرار گرفتن در میان ده کشور برتر جهان را دارند دلیلی که برای ایران برای این پیشرفت اعلام شده وجود نسل جوان، علاقه‌مند و باهوش است.

او همچنین هفته پژوهش را هفته تعامل با صنعت دانست و گفت: همه مسئولان مخصوصا دولت باید از محصولات دانش‌بنیان دانشگاه‌ها در داخل و خارج از کشور حمایت کنند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۶۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی، توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی توسط صندوق پژوهش و فناوری گیلان در شمال کشور ایجاد و راه اندازی می‌شود.

با هدف توسعه وگسترش فعالیت‌های تحقیقاتی، تقویت نوآوری‌های شناختی و رونق کسب و کار‌های فناورانه حوزه اکوسیستم شناختی، «مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی» با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، توسط صندوق پژوهش و فناوری گیلان در شمال کشور ایجاد و راه اندازی می‌شود.

دانیال سمیعی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گیلان  توضیح داد: این صندوق با تمرکز بر روی پروژه‌های نوآورانه و تحول‌آفرین تلاش می‌کند با بهره‌مندی از حمایت‌های دولت و جذب پتانسیل‌های بخش خصوصی نقش محوری خود را در ارائه خدمات به فناوران و توسعه فناوری‌های آینده تحکیم بخشد.

وی با بیان اینکه این صندوق دانش‌بنیان از چهار سال پیش همکاری خود با ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی را آغاز و به عنوان صندوق تخصصی این حوزه در کشور معرفی شد، افزود: صندوق پژوهش و فناوری گیلان در نظر دارد تا در سال جاری با اجرای برنامه‌هایی برای گسترش فعالیت‌های این حوزه از طریق جذب و تخصیص منابع و افزایش همکاری‌های ملی و بین‌المللی به افزایش توانمندی فناوران کشور در این زمینه و همچنین تقویت جایگاه ایران در این زمینه اقدام نماید.

سمیعی با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری گیلان یک نهاد مالی غیردولتی نیمه دوم سال ۱۳۹۸ با همکاری  چهارمرکز علمی ودانشگاهی و همچنین ۶ سرمایه‌گذار بخش خصوصی فعالیت خودرا آغاز کره است، تصریح کرد: فعالیت اصلی این صندوق بر ارائه خدمات مالی از قبیل «ارائه انواع تسهیلات»، «سرمایه‌گذاری خطرپذیر»، «صدور انواع ضمانت‌نامه»، «ارائه گرنت»، «ارائه خدمات توانمندسازی»، "پذیرش مطالبات قراردادی" و "لیزینگ محصولات فناورانه" به شرکت‌ها و کسب‌وکار‌ها در زمینه فناوری و نوآوری متمرکز است.

 وی اشاره کرد: صندوق گیلان با طراحی و برگزاری اولین برنامه ملی سرمایه‌گذاری درکسب و کار‌های حوزه فناوری‌های شناختی با عنوان «BRAINVEST» در کشور در تلاش است تا نه تنها در راستای تقویت پایه‌های فناوری در سطح ملی، بلکه به توسعه فناوری بومی در سطح روند‌های جهانی گام بر‌دارد.  

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گیلان، با اشاره به اینکه درسال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری خطرپذیر درحوزه فناوری‌های شناختی برای کمک به توسعه محصولات و ارایه راهکار‌هایی برای ارتقای توانایی‌های شناختی در برخی از کشور‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است، یادآور شد: صندوق گیلان در اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه‌های شناختی  تاکنون ۹۰  میلیارد ریال در این حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر کرده و بیش از ۸۰ میلیارد ریال خدمات مالی در قالب تسهیلات و بیش از ۱۸ میلیارد ریال به فناوران و کسب‌وکار‌های حوزه فناوری‌های شناختی حمایت‌های مالی در قالب گرنت پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: مجموعه این خدمات منجر به نقش تاثیرگذار آن در ترویج فناوری‌های پیشرفته در زیست‌بوم فناوری‌های شناختی کشور شده است.

سمیعی در پایان افزود: سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی در علوم شناختی نقش مهمی در تقویت قدرت اقتصادی و فناوری کشور‌ها دارد و می‌تواند به عنوان یک موتور رشد برای نوآوری و توسعه پایدار عمل کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رادین مشهد قهرمان تورنمنت بسکتبال سه نفره مردان شد
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • تشکیل کارگروه‌ تخصصی مشترک بین دانشگاه آزاد و شورای شهر زرقان
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در رشتخوار ضروری است
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • شهرداری همدان ۵۰ میلیارد تومان به حوزه پژوهش اختصاص داد
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود