Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ‏۶۸ شرکت دانش‌بنیان در استان داریم که رتبه ۱۰ کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده‌ایم البته ‏رتبه ما در دانش‌بنیان صنعتی رتبه پنج کشور است.‏

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمدرضا حاجی‌پور عصر امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی اظهار داشت: در بحث رونق تولید یک سری وظایف به سازمان‌های صنعت و معدن در استان‌ها تفویض شد که عمده‌ترین بخش آن رونق تولید به منظور صیانت و نگهداری اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در بحث رونق تولید بازسازی و نوسازی صنایع و بخش معدن هم امسال اضافه شده و در استان مرکزی در این زمینه 25 جلسه تشکیل شده و از یک‌هزار و 703 واحد ثبت نام شده در سامانه بهین‌یاب 893 مورد به مبلغ 723 میلیارد تومان به سیستم بانکی معرفی شده و 348 مورد از آنها به مبلغ 215 میلیارد تومان به تصویب رسیده و 141 مورد به مبلغ 96 میلیارد تومان پرداخت شده است، علاوه بر این موارد 46 مورد هم از سال گذشته انتقال داده شده بود.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: سال گذشته به یک‌هزار و 66 واحد تسهیلاتی به مبلغ 717 میلیارد تومان پرداخت شد و امسال با توجه به بحث انتخابات و جابه‌جایی استانداران و اتفاقات این چنینی که سبب وقفه در کار شد در زمان باقیمانده از بانک‌ها تقاضا داریم که نهایت همکاری را داشته باشند، متاسفانه در سیستم پرداختی به طور عمده بانک‌ها به بحث سرمایه در گردش می‌پردازند و میلی به پرداخت تسهیلات بازسازی و نوسازی و سرمایه ثابت نداردند و این بخش‌ها را با وقفه مواجه کرده‌اند.

حاجی‌پور بیان کرد: بحث دیگر تسهیلاتی است که سال گذشته پرداخت شده و امسال سررسید می‌شود که اگر نسبت به تمدید سرمایه در گردش اقدام شود مشکل این بخش برطرف می‌شود، 10 هزار واحد صنفی در استان داریم  و تقاضا داریم که با همان شرایط رونق تولید نسبت به ارائه تسهیلات به این بخش هم اقدام شود.

وی با اشاره به سود تسهیلات بازسازی و نوسازی و همین‌طور تسهیلات بخش معدن گفت: تسهیلات با سود 18 درصد در بخش نوسازی و بازسازی صنایع و بخش معدن پاسخگو نیست و نمی‌تواند کمک کند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: طرح اشتغال فراگیر توسط اداره کار دنبال می‌شود که با توجه به اینکه هنوز زیرساخت‌های آن فراهم نشده و نه سامانه آن ایجاد و نه ابلاغ بانک مرکزی را گرفته تقاضا داریم که به سبب هم‌پوشانی که با طرح رونق تولید دارد با این طرح تلفیق شود.

حاجی‌پور عنوان کرد: نکته مهم دیگر تشویق واحدهای تولیدی است که در بخش افزایش تولید، افزایش صادرات در راستای خواسته دولت حرکت کردند و لازم است به سبب اینکه در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری حرکت کرده‌اند در پرداخت تسهیلات در اولویت قرار گیرند.، در بحث تقویت و توانمندسازی بنگاه‌های خرد و کوچک به میزان دو میلیارد دلار یکی از استان‌هایی هستیم که پیش از اتمام سال برنامه‌های مشخص شده در آن محقق شد.

وی اضافه کرد: سه طرح از 50 طرح مهم و ملی کشور در استان مرکزی بود که دو طرح آن به بهره‌برداری رسیده و یک طرح هم قرار است که در زمستان امسال به بهره‌برداری برسد که ان‌شاءالله تا پایان امسال بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: بالغ بر 279 طرح بالای‌60 درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم که دو هزار و 75 میلیارد تومان مبلغ سرمایه‌گذاری آن است و یک‌هزار و 980 تومان اشتغال به همراه دارد.

حاجی‌پور بیان کرد: انجمن تحقیق و توسعه را برای در استان مرکزی ایجاد کردیم و رتبه استان در صدور مجوز تحقیق و توسعه را که در سال 94 28 بود به رتبه سه در سال گذشته رساندیم و اکنون براساس آخرین گزارش‌ها رتبه نخست کشور را داریم.

وی افزود: نگاه ویژه‌ای در بحث دانش‌بنیان کردن شرکت‌ها داریم و 68 شرکت دانش‌بنیان در استان داریم که رتبه 10 کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده‌ایم البته رتبه ما در دانش‌بنیان صنعتی رتبه پنج کشور است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که در زمینه رونق بخشی به تولید داشتیم می‌توان به تدوین اولویت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها اشاره کنیم، طرح مشکلات واحدهای بزرگ در کارگروه ملی رونق تولید هم از دیگر اقدامات انجام شده و لازم‌الاجرا بودن مصوبات کارگروه ملی تاکید وزیر است.

حاجی‌پور عنوان کرد: یکی از نکاتی که برای توسعه صادرات داریم افزایش یا کاهش بعضی از تعرفه‌ها است و لازم است که به منظور نگاه ویژه به تولیدات داخلی این مشکل را که یکی از مشکلات اصلی است برطرف کنیم زیرا این موضوع سبب ایجاد رقابت منفی شده و توانمندی‌های استان را با مشکل مواجه کرده است.

وی اضافه کرد: در حوزه محصولات منتخب 24 محصول منتخب وزارتخانه را تولید می‌کنیم که از نظر تولید رتبه چهارم را داریم.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: پروژه ثبت انبارها و مراکز نگهداری در سامانه جامع انبارها از دیگر مواردی است که استان مرکزی در این بحث رتبه دوم کشوری را دارد، از جمله موارد و مشکلاتی که باید به آن پرداخته شود بحث حسابرسی تامین اجتماعی بوده که طبق قانون باید یک سال آخر را حسابرسی کنند اما شاهد هستیم که برخی اعلام می‌کنند که در سنوات قبل هم ورود پیدا می‌کنند که با توجه به رکود موجود باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

حاجی‌پور بیان کرد: صدور کارت بازرگانی یکی دیگر از مشکلات واحدهای تولیدی است که به سبب عدم مفاصا حساب از تامین اجتماعی واحدهای ما موفق به اخذ یا تمدید کارت بازرگانی نمی‌شوند و در این زمینه نامه‌ای هم به وزیر صنعت و معدن ارسال کرده‌ایم و تاکید کرده‌ایم که مفاصا حساب تامین اجتماعی و امور مالیاتی را از کارت بازرگانی جدا کنند.

وی ادامه داد: امسال 40 مورد مصوبه در کارگروه ملی رونق تولید در رابطه با واحدهای بزرگ استان بوده که 26 مورد آن یعنی حدود 65 درصد آن انجام شده و 35 درصد آن در دست اقدام است، از جمله این مصوبات می‌توان به مشمولیت واحدهای بزرگ از تسهیلات رونق تولید، عملیاتی شدن صدور کارت بازرگانی شرکت واگن‌پارس، برطرف شدن مشکلاتی نظیر عدم نقدینگی و عدم اجرای مصوبات کارگروه دو اردیبهشت سال 94 که هنوز علی‌رغم تاکید وزیر عملیاتی نشده و غیره اشاره کرد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی عنوان کرد: مستثنی شدن شرکت هپکو در بحث‌های کاری انجام شد، در رابطه با 3 هزار دستگاه سفارش این شرکت هم هنوز ترک تشریفات و مواردی که باید انجام نشده است، حسابرسی شرکت آذرآب از دیگر مصوبات بود که انجام شد و انجام و پیگیری فسق قراردادهای آن مانده است.

انتهای پیام/

R41371/P1377/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۰۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سال ۱۴۰۲ در زیست بوم نوآوری و فناوری ایران،‌ سرشار از رویش ها و شکفتن ها بود. در این سال تحولات فراوانی در زمینه ی علم و فناوری در کشور رخ داد، این تحولات مسیر مشارکت شرکت های دانش بنیان و مردم را در عرصه ی تولید و رونق اقتصاد دانش‌بنیان هموار کرد. از این تحولات می توان به راه اندازی ستادهای جدید اقتصاد دانش‌بنیان تا اجرای آیین نامه جدید ارزیابی شرکت های دانش بنیان و....... اشاره کرد؛ این تغییر و تحولات درواقع نویدبخش دستاورد ها و توفیقاتی عظیم در آینده ای بسیار نزدیک است.

رشد چشمگیر و پرشتاب تعداد شرکت های دانش بنیان و افزایش حدود ۲۰۰ درصدی صادرات دانش بنیان کشور در یک سال اخیر، نشان دهنده بسترسازی مناسب، پویایی و رشد جهشی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور و فضای مساعدی است که در راستای تحقق شعار امسال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان کشور فراهم شده است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص شعار سال و رشد اقتصاد دانش بنیان بیان کرد: باید به موضوعات جوان، علم و دانش توجه ویژه ای کرد. گیرایی و  انگیزه برای کسب اطلاعات علمی در یک جوان می تواند موثر در پیشرفت دانش بنیان باشد. با توجه به شعار سال، مشارکت مردم در جهش تولید و جذب نخبگان و استعدادها در شرکت های دانش بنیان مهم است. بنابراین باید در جهت رشد و توسعه ی  این شرکت ها حمایت لازم از آن ها صورت گیرد.

کیومرث سرمدی در ادامه تصریح کرد: عمده دغدغه ی مردم و مسئولین به خصوص مقام معظم رهبری موضوع معیشت و اقتصاد مردم است در واقع شعار امسال هم که مقام معظم رهبری آن را مشارکت مردم در تولید خواندند، حمایت از شرکت های دانش بنیان با هدف آوردن مردم پای کار و استفاده از علم و توان بالای آن هاست. در این شرایط جوانان با انگیزه و با استعداد، نخبگان و افرادی که توانایی بالایی دارند می توانند بیایند و رشد تولید را افزایش دهند. مردمی سازی اقتصاد کشور و جهش تولید و توسعه صنعتی کشور با مشارکت مردم، مبتنی بر توسعه ی اقتصاد دانش بنیان با دانش بنیان شدن صنایع بزرگ به کمک شرکت های تواتمند دانش بنیان است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: باید توجه به بومی گزینی، داشته ها و توانمندی های داخلی و ایجاد ارزش افزوده در زنجیره ی تولید به گونه ی حمایتی باشد یعنی تولید کننده به توسعه ی تولید داخلی تشویق شود، درواقع باید هم شرکت های دانش بنیان تولید کننده تشویق شوند و هم از طرفی وزارت خانه ها و ارگان های دولتی، بخش های خصوصی را مجاب کنند تا تولیدات شرکت های دانش بنیان را خریداری و استفاده نمایند. در این شرایط قطعا تولید کنندگان در رشد تولید و همچنین افزایش کیفیت تشویق می شوند.

 

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو در واحد صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم
  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ
  • شروط حضور دانش‌بنیان‌ها در معادن
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود