حکمت صبر قوه قضائیه در آینده نهچندان دور روشن میشود
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۵۲۵۵۸
به گزارش وانانیوز،
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای در ادامه نشست خبری با بیان اینکه من کلاه خود شما را برای قضاوت قاضی قرار می دهم، گفت: این مدت که همین آقایان در مورد آن حرف می زنند کافی نیست. بیشتر از این می توان به قوه قضائیه گفت؟ ایشان جایی در جواب مجری می گوید یک روزی قوه قضائیه خوب عمل می کرد و عملکردش قابل قبول بود که کسی انتقاد نمی کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محسنی اژهای افزود: ایشان جای دیگری میگوید امور زندانها چه ارتباطی به قوه قضائیه دارد! اول انقلاب شورای انقلاب بدون توجه به مسائل حقوقی یک مصوبه ای را تصویب کرد که آن مصوبه همانطور باقی مانده است. نخوت و بیتوجهی ایشان را ببینید. ایشان گفتهاند شورای انقلاب مسائل حقوقی را متوجه نیستند. جالب است. آنها نمی فهمند ولی این آقا متوجه می شود و به آن توجه می کند. بر اساس این ادعا یعنی امور سازمان زندانها به دلیل آن مصوبه به قوه قضائیه وصل شده است. در جواب این شخص چه بگوییم؟ بگوییم نمی داند یا از کسی نمی پرسد. سازمان زندانها در ششم بهمن ماه سال 64 طبق مصوبه مجلس به عنوان سازمان زندان ها درآمد و پیش از آن عنوانش شورای سرپرستی بود که البته آن مصوبه از جایگاه حقوقی بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا حضرت امام (ره) شورای انقلاب را تایید و تصویب کرد. مصوبات شورای انقلاب وزنی کمتر از وزن قانون ندارد، اما ایشان توجه ندارد یا دارد و خود را به بی توجهی می زند.
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه ایشان گاهی حرفهایی را مطرح کرده که آدم نمیداند بخندد یا گریه کند، عنوان کرد: برای مثال وی در جایی می گوید خود مقامات قضایی گفتهاند 90 درصد دادگاههای ما غیرعلنی برگزار می شود. اولا این ادعا دروغ است. شما بگردید و یک مورد را در این خصوص پیدا کنید. ثانیا زمانی داشتیم که در دادگاههای علنی رسانههای ملی چه رسانههای خودمان و چه رسانههای صوتی، تصویری و مکتوب در جلسات حضور داشتند تا اینکه زمانی قانون اجازه نداد تا زمانی که حکم قطعی نشده مجموعه محتوای دادگاه علنی پخش شود. این مورد در مجلس قانون شده است و همه باید ملتزم به قانون باشیم، البته من معتقدم غیر از موارد خاص اگر دادگاهها علنی برگزار و پخش شود حتما بازدارندگی بالایی دارد.
وی افزود: البته این امر عوارضی هم دارد که فواید آن بیش از عوارض است. لیکن قانون داریم که مخالف آن است. در جایی دیگر هم داریم که اگر موضوعاتی ملی شود و دادستان کل کشور تشخیص دهد و تقاضا کند و مورد موافقت رئیس قوهقضائیه قرار گیرد، می توان دادگاه علنی را توسط رسانهها پخش کرد. این مورد در پروندههایی مانند بابک زنجانی اتفاق افتاد. البته این به این معنا نیست که هر قاضی بتواند بگوید که پخش شود. بسیاری از دادگاهها علنی برگزار می شوند ولی همه آنها مورد توجه همه مردم نیستند. دادگاه علنی است اما کسی دنبال آن نمی رود و هیچ وقت قرار غیرعلنی بودن صادر نشده است.
محسنی اژهای با اشاره به بخش دیگری از صحبتهای رئیسجمهور سابق مبنی بر اینکه گفته شده طبق اصل قانون اساسی همه دادگاه ها باید علنی باشد غیر از مسائل امنیتی و خلاف عفت عمومی خاطر نشان کرد: بله؛ اصل قانون اساسی سه چیز را مورد استناد قرار می دهد. در آن گفته شده است موارد خلاف نظم عمومی. بین این دو تفاوت وجود دارد. ایشان که مدتی در این سمت فعالیت داشتند باید حداقل این تفاوت را بدانند. جای دیگر ایشان مدعی شده است که 17 میلیون پرونده در قوه قضائیه است و تحلیل کرده که اگر هر پرونده دو طرف داشته باشد 34 میلیون نفر را درگیر کرده و پرسیده که آیا 34 میلیون نفر متخلف هستند که تو بر سرشان بزنی؟
معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: خواهشا ادبیات را ببینید اگر نمی فهمند و می گویند بحث دیگری است ولی اگر می فهمند و می گویند تکلیف برای خیلی ها ایجاد می شود. اولا این ادعا کذب است تعداد پرونده ها 17 میلیون نیست ثانیا بارها توسط مسئولان قضایی گفته شده است که این 16 میلیون پرونده برای 16 میلیون نفر نیست بلکه مربوط به 16 میلیون نقطه برای رسیدگی است و ممکن است یک پرونده 10 بار یا 20 بار یا 50 بار در نقاط مختلف مربوط به یک یا دو نفر در حال رسیدگی باشد. برای مثال تشکیل پرونده یک عدد، صدور کیفرخواست یک عدد، نقض کیفرخواست توسط دادگاه یک عدد، رفع نقض و برگشت دادگاه یک عدد و ... یک عدد را به خود اختصاص می دهند. اینها را یا نمی فهمند یا خود را به نفهمی می زنند. بارها گفته شده وقتی گفته می شود 16 میلیون به معنای 16 میلیون ورودی نیست. در ضمن چه کسی گفته که همه متخلف هستند. بسیاری از دادگاههای ما حقوقی است و اصلا جرم نیست.
محسنی اژهای عنوان کرد: اما در خصوص این سوال که گفته می شود چرا در صورت دروغ، توهین، افترا و نشر اکاذیب این افراد با آنها برخورد نمی شود، باید بگویم حکمت صبر قوه قضائیه در آینده نه چندان دور روشن می شود. این صبر و عدم اقدام که مورد توقع بسیاری از مردم است، حکمتی دارد که انشاالله به زودی نتیجه آن مشخص می شود. این اقدام وظیفه مدعی العموم است و نیاز به شکایت خصوصی ندارد.
منبع: وانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۲۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزههای انبیای الهی است. نمونههای متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجاب معادل تحفّظ نسبت به مواجههی غیر اصولی با افراد غریبه و یا دوری از نگاه آنهاست. این مسئله ریشه در فطرت و ذات پاک انسانها دارد. در واقع انسان هر اندازه به سمت تقویت ایمان به خدا حرکت و از خطاها وگناهان دوری کند، به همان میزان بر عفت و حیای او اثر مثبت میگذارد و فرد مؤمن به صورت خودکار علاقه دارد در دید نامحرمان نباشد، اما همین که از خدا فاصله گرفت، به مرور زمان تقیدات خود را کنار میگذارد و این امر سبب میشود به تدریج از ارزشهایی مثل حیا و حجاب فاصله بگیرد.
از این روست که مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزههای انبیای الهی است. نمونههای متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. در رساله پطرس آمده است «همچنین ای زنان، شوهران خود را اطاعت نکنید تا اگر بعضی نیز مطیع کلام نشوند، سیرت زنان ایشان را بدون کلام دریابد * چون که سیرت طاهر و خدا ترس شما را ببینند * و شما را زینت ظاهری نباشد، از بافتن موی و متحلّی شدن به طلا و پوشیدن لباس * بلکه انسانیت باطنی، قلبی در لباس غیر فاسدِ روح حلیم و آرام که نزد خدا گرانبهاست* زیرا بدین گونه، زنان مقدسه در سابق نیز که متوکّل به خدا بودند، خویشتن را زینت و شوهران خود را اطاعت میکردند * مانند ساره که ابراهیم را مطیع بود و او را آقا میخواند و شما دختران او شدهاید. (انجیل، رساله پطرس رسول، باب سوم، فقره (1-6) همچنین در رساله پولس چنین آمده است «و همچنین زنان، خویشتن را بیارایند به لباس مزین به حیا و پرهیز، نه به زلفها و طلا و مرواید و رخت گرانبها، بلکه چنانکه زنانی را میشاید که دعوی دینداری کنند به اعمال صالحه. (رساله پولس به تیمونائوس، باب دوم، فقره 9 و10)
میزگرد| درباره حجاب طوری برخورد نکنیم جوانمان دینگریز شود / خصلتی که اجر شهید را داردنزدیک به این نوع دعوت نسبت به عفاف و حیا را در قرآن با تعابیر دیگری مییابیم. خداوند در آیه31 سوره نور خطاب به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله میفرماید «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الإرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ یعنی «و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را مگر مقداری که پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و ] برای پوشاندن گردن و سینه [مقنعههای خود را به روی گریبان هایشان بیندازند و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان [هم کیش خود] شان، یا بردگان زر خریدشان، یا خدمتکارانشان از مردانی که ساده لوح و کم عقل اند و نیاز شهوانی حس نمیکنند، یا کودکانی که [به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیدهاند و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینتهایشان پنهان میدارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود. و [شما] ای مؤمنان، همگی به سوی خدا بازگردید، امید که رستگار شوید.»
کارنامه 40 ساله عفاف و حجاب (1)| یوسف نبی چرا گرفتار گناه نشد؟ / برای اصلاح عفاف و حجاب مردم را تکریم کنیمدر این آیه چند دعوت از سوی خداوند انجام شده است: فروبستن چشم، حفظ عفت، پنهان کردن زینت، دستهجات محارم و توبه؛ رعایت تمام این مسائل شرعی سبب میشود انسان به فلاح و رستگاری برسد. این مسئله یکی از حکمتهای حفظ عفاف و حجاب است؛ یعنی انسان مؤمنی که قصد دارد به رستگاری برسد، این رستگاری در رعایت عفاف و حجاب اوست و در واقع حجاب، مسیر رسیدن به رستگاری را برای انسان مؤمن هموار میکند و او را به درجات عالی در دنیا و آخرت میرساند. این امر همان حکمتی نهفته در سایر کتب آسمانی در راستای دعوت به رعایت عفاف و حجاب است.
در اوج بانوانی که در پرتو این خصلت مسیر رستگاری را در دنیا و آخرت پیمودند، حضرت مریم و حضرت زهرا سلامالله علیهما و برخی از بانوان شاخص تاریخ بودند. بنابراین با مرور سیره آن بزرگواران میتوان تبیین بهترین از خصلت عفاف داشت. هرچند مسیحیت در سدههای گذشته مسیر انحراف را پیمود و با پیروی از مدرنیته حجاب از نماد مریم مقدس (س) برداشت تا مقدمات افول خود را رقم بزند.
انتهایپیام/