Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرفصل جدیدی از گردشگری در مازندران با عنوان گردشگری زمستانی برای دیدن جاذبه های این استان بویژه نقاط کوهستانی در فصول سرد کلید خورده که به علت عدم آگاهی به فنون و آموزش لازم برای این منظور برای مسافران عاشق طبیعت زمستانی مشکل ساز و خطرآفرین شده است .

طی سالهای متمادی جنگل و دریا همواره مقاصد سفر مسافران به مازندران در فصول گرم سال و تعطیلات تابستانه به شمار می رفت اما در سالهای اخیر در فصل های پائیز و زمستان نیز مسافران زیادی برای کوهنوردی و یا طبیعت گردی به این استان سفر می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، پیشتر که مازندران به داشته های طبیعی همچون ساحل دریا و طبیعت جنگلی مشهور بوده و مسافران زیادی را در آغوش داشته هایش میزبانی می کرد طی سالهای اخیر در منوی فضاهای گردشگری استان کوههای سر به فلک‌کشیده و برفی به عنوان مورد جدید مطرح شده است .

به طوریکه مسافران با شنیدن اوصاف زیبایی های کوههای برفی کوله بار سفر می بندند اما فغان از اینکه این کوله بار تهی از تجربه ، آموزش و تجهیزات کوهنوردی به تجربه گردشگری مبدل می شود که شاید به شیرینی هم نینجامد .

گم شدن گردشگران غیر بومی و حتی بومی در مسیرهای کوهنوردی و تلاش تیم های امدادی برای یافتن آنان نشانگر این است که این بسته گردشگری نیز می تواند اگر به دقت برنامه ریزی نشود همچون ساحل دریا تلفات رقم بزند .

**چند نکته طلایی برای گردشگران زمستانی مازندران

یکی از کوهنوردان مازندرانی  گفت : علاوه بر مسیر جنگلی مملو از درختان با برگ های رنگارنگ ، کوههای برفگیر نیز بر زیبایی زمستانه مازندران می افزاید که مشتاقان به طبیعت را به سوی خود می خواند .

مونا احمدی که داشتن تجهیزات لازم را برای کوهنوردی و طبیعت گردی در زمستان بسیار مهم دانست ، ادامه داد : این تجهیزات شامل باتم (عصای کوهنوردی ) ، گتر(نوعی لباس کوهنوردی که بین کفش تا شلوار پوشیده می شود ) ، دستکش ، لباس زمستونه ،کوله ، پوتین و کت پر است .

وی ادامه داد : مسافران و گردشگرانی که بدنبال تجربه لمس گردشگری زمستانی در مازندران هستند بدون داشتن این امکانات و تجهیزات دل به کوه نزنند که مشکل ساز می شود .

این بانوی کوهنورد به حادثه کوهنوردی امسال در سوادکوه اشاره کرد و گفت که هشت نفر از اعضای یک خانواده تهرانی به دلیل ناآشنایی به منطقه پروچشمه سوادکوه هنگام بازگشت از منطقه به دلیل مه آلودگی مسیر را گم کردند .

وی ادامه داد : سرگردانی چند ساعته این افراد در دل کوه و جنگل های منطقه که اضطراب نیز با خود به همراه داشت با تلاش و حضور امدادگران هلال احمر سوادکوه خاتمه یافت .

افشین احمدی که تا هفته گذشته ریاست هیات کوهنوردی استان مازندران را بر عهده داشت از حضور گردشگران و مسافران بدون امکانات و آشنایی به مسیرهای کوهنوردی با عنوان واژه اقدام کلافه کننده آنان نام برد .

وی گفت : تورهای مسافرتی بدون آشنایی به شرایط آب و هوایی و همچنین تجهیزات کوهنوردی در مازندران مبادرت به برپایی تورهای طبیعت گردی و کوهنوردی می کنند .

احمدی که شالوده کوهنوردی ایمن را متکی بر داشتن اطلاعات و آگاهی در خصوص شرایط آب و هوایی و آشنایی به منطقه دانست ، ادامه داد : اما تورهای مسافرتی برای این منظور غالبا بدون شناخت از منطقه و شرایط ذکر شده ، بدنبال انجام چنین کاری هستند .

وی به زمین گیر شدن 18 مسافر فاقد تجهیزات لازم کوهنوردی و آشنایی به محیط در منطقه ارفع کوه مازندران اشاره کرد وگفت که رعایت نشدن استانداردهای لازم برای صعود زمستانی باعث می شود تا طبیعت گردان و کوهنوردان غیر حرفه ای در میانه راه باقی بمانند و دردسرساز نیز شوند .

احمدی که امداد و نجات مصدومان و حادثه دیدگان کوهنوردی را جز وظایف هیات کوهنوردی ندانست ، ادامه داد : با این همه برای جلوگیری و کاهش بروز چنین حوادث ، این هیات از سال 93 در فصول سرد سال و مسیرهای پرتردد کوهستانی ، ستادهای پیشگیری و اطلاع رسانی حوادث کوهستانی را ایجاد کرده است .

وی افزود : کوهنوردان متبحر و آشنا به منطقه در این ستادها مستقر هستند که با کنترل تجهیزات کوهنوردان آماتور و اطلاع رسانی مسیر به آنان بدنبال کاهش بروز حوادث هستند .

به گفته احمدی حتی کوهنوردان و طبیعت گردان فاقد تجهیزات استاندارد و لازم کوهنوردی نیز از مسیر بازگردانده می شوند تا از خطرات واتفاقات ناخوشایند برای آنها جلوگیری شود .

وی تاکید کرد : هرچند حضور و فعالیت این ستاد توانست در کاهش حوادث و صدمات ناشی از این مساله تاثیر بگذارد اما در این مهم دقت نظر مسافران برای داشتن آمادگی لازم تاثیر بسزایی را دارد .

*** جور جبران کوتاهی مسافران بردوش امدادگران هلال احمر

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مازندران تعداد پایگاه های امداد و نجات استان را 32 پایگاه اعلام کرد و گفت که از این تعداد هشت پایگاه تخصصی امداد و نجات کوهستان است .

غلامعلی فخاری ارائه خدمات به مصدومان حوادث جاده ای کوهستانی از جمله سقوط خودرو در دره و نجات در راه ماندگان برف و کولاک را از جمله وظایف تیم های امداد و نجات کوهستانی برشمرد .

وی افزود : پایگاه های امداد و نجات کوهستان براساس وسایل و تجهیزاتی که دارند خدمات رسانی به حادثه دیدگان را انجام می دهند .

معاون هلال احمر مازندران گفت : کوهنوردان آماتور که گردشگران و مسافران هستند بدون تجهیزات ، امکانات و ناآشنا به فنون به مناطق کوهستانی می روند .

وی ادامه داد : امدادگران هلال احمر خارج از حوزه کاری و تنها براساس حس انسان دوستانه برای نجات این افراد وارد عمل می شوند .

به گفته فخاری حتی در این میان برای کمک به این افراد استفاده از نیروهای بومی و محلی را به کار می گیریم تا جانی را نجات بدهیم .

وی که از این نوع فعالیت و کارهای گردشگران و مسافران ناآشنا به فن کوهنوردی و بدون امکانات به عنوان چالش پیش روی دستگاه های امدادگر مازندران نام برد، گفت که در فصول سرد سال بیشتر از 10 مورد حادثه گم شدن مسافران در جنگل و کوه و حوادثی از این دست در مازندران رخ می دهد .

وی بخش عمده کنترل و پیشگیری حوادث کوهنوردی بویژه برای افراد آماتور را منوط به نظارت و سخت گیری فدراسیون و هیات های کوهنوردی دانست و افزود : داشتن مجوز از فدراسیون و هیات مورد نظر باید بیشتر جدی گرفته شود .

فخاری ادامه داد : دادن مجوز می تواند براساس دارا بودن تجهیزات ، امکانات و همچنین اطلاع رسانی لازم برای مسیرهای کوهنوردی باشد .

به گفته کارشناسان حال که تلاش برای رونق گرفتن گردشگری زمستانی در مازندران به بار نشسته است ضرورت دارد تا برای جلوگیری و پیشگیری از آسیب های احتمالی برنامه ریزان و مسئولان در این خصوص برنامه ریزی لازم را انجام دهند .

در این میان تشکیل ستاد و یا مجموعه ای به عنوان کنترل کننده و یاری کننده امداد و نجات کوهستان در مازندران با برنامه ریزی می تواند در کنترل بروز حوادث اینچنین تاثیربگذارد تا گردشگری زمستانی ایمن را رقم بزند .

بنابر امارهای رسمی هرساله مازندران میزبان 30 میلیون مسافر است که براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران تنها در ماههای مهر و آبان امسال بیشتر از سه میلیون نفر شب اقامت مسافر دراین استان ثبت شده است .

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۴۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چینی ها ۱۰ هزار میلیارد ریال در مازندران سرمایه گذاری می کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، سید عباس حسینی در نشست مشترک با سرمایه گذار چینی در ساری، افزود: این میزان سرمایه گذاری برای تهیه ماشین آلات کشاورزی، مونتاژ و راه اندازی خط تولید این تجهیزات در مازندران سرمایه گذاری خواهد شد.

وی اظهار داشت: بر اساس زمانبندی های تعیین شده در گام نخست برخی از قطعات و تجهیزات کشاورزی از چین وارد خواهد شد و در گام های بعدی مونتاژ و راه اندازی خط تولید تجهیزات کشاورزی در مازندران تولید می شود.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه بر اساس همکاری مشترک و تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران و چین این سرمایه گذاری در مازندران انجام می شود، خاطرنشان کرد: مازندران در سال گذشته ۵۲۰ تن کالا به ارزش ۱۶۷ هزار دلار به چین صادر کرده است.

حسینی ادامه داد: در سال گذشته؛ مازندران به صورت مستقیم بیش از هفت هزار تن کالا به ارزش ۲۲.۵ میلیون دلار از کشور چین وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه برای جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار در این خطه از شمال از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد، ادامه داد: همکاری مشترک مازندران و چین چند بعدی است که با برگزاری نمایشگاه مشترک و معرفی توانمندی های دو طرف تبادلات تجاری افزایش خواهد یافت و از طرف دیگر رونق و تبادل گردشگر بین مازندران و برخی از استانهای چین در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسوول تصریح کرد: برخی از استانهای چین به مواد غذایی و محصولات کشاورزی مازندران نیاز داردند که صادرات مازندران برای آنها افزایش خواهد یافت.

کد خبر 6093270

دیگر خبرها

  • تمایل گردشگران عمانی به حضور در مازندران
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • چینی ها ۱۰ هزار میلیارد ریال در مازندران سرمایه گذاری می کنند
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • رفع مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی
  • حل مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران
  • مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی رفع شد
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • حل مشکل تردد و ورود موقت وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران