Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@00:21:13 GMT

بوسه مرگ بر روند صلح

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۳۰۴۷۰

بوسه مرگ بر روند صلح

تهران- ایرنا- روزنامه شرق در گزارشی نوشت: به نظر، رفتارها و اقدامات ضدونقیض دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، تمامی ندارد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: در آخرین مورد، با اعلام رسمی او، آمریکا به اولین کشوری بدل می‌شود که بیت‌المقدس (اورشلیم) را به‌عنوان پایتخت رسمی اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت؛ شهری که در قلب مناقشه اسرائیلی- فلسطینی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسرائیلی‌ها از یک‌سو بیت‌المقدس را پایتخت ابدی و جدایی‌ناپذیر خود می‌دانند. درمقابل فلسطینی‌ها نیز راه‌حل دودولتی را منوط به این می‌دانند که بیت‌المقدس شرقی که اماکن مقدسی مانند مسجدالاقصی را در خود جای داده، به پایتخت دولت فلسطینی بدل شود.
در چنین وضعیتی ترامپ باوجود این ادعا که به دنبال پایان‌دادن به مناقشه میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هاست، در عمل به رؤیای اسرائیلی‌ها جامه عمل پوشانده است. این اقدامی است که به‌خاطر عواقب پیش‌بینی‌نشده و ناگوار آن برای منطقه، رؤسای‌جمهور قبلی ایالات متحده از آن احتراز می‌کردند؛ تا حدی که وزارت خارجه آمریکا در آستانه اعلام رسمی این تصمیم، به تمام سفارتخانه‌های خود در سراسر جهان توصیه کرده تا سطح امنیتی خود را افزایش دهند. همچنین از کارمندان دولت آمریکا خواسته شده تا اطلاع ثانوی، از ورود به منطقه قدیمی بیت‌المقدس و کرانه باختری خودداری کنند. از دیگرسو، ترامپ با به‌رسمیت‌شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل، عملا بر شهرک‌سازی‌هایی که از سوی جامعه بین‌المللی غیرقانونی محسوب می‌شود، مهر تأیید می‌زند.
گذشته از واکنش تند جامعه جهانی، این تصمیم ترامپ با پاسخ قاطع فلسطینی‌ها همراه بود. فلسطینی‌ها حتی منتظر اعلام رسمی این تصمیم از سوی ترامپ نماندند و به خواست رهبران خود به خیابان‌های غزه ریختند. از دیگر سو، به نظر این مسئله می‌تواند اتحاد بیشتر میان حماس و فتح را به دنبال داشته باشد.
حماس با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت از مواضع تشکیلات خودگردان، از بیت‌المقدس به‌عنوان خط قرمز فلسطینیان یاد کرده است. درحال‌حاضر یک‌سوم ساکنان بیت‌المقدس شرقی را فلسطینی‌هایی تشکیل می‌دهند که از قرن‌ها پیش در این منطقه ساکن بوده‌اند. شاید به همین خاطر باشد که این تصمیم آمریکا از سوی فلسطینی‌ها به‌منزله «بوسه مرگ» بر فرایند صلح تعبیر شده است.
ترامپ بعد از به‌رسمیت‌شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل به وزارت خارجه دستور خواهد داد تا روند انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس را آغاز کند؛ روندی که طبق اعلام مقامات آمریکایی، حداقل سه سال به طول خواهد انجامید.

** جهان علیه ترامپ
این اقدام ترامپ را باید در ادامه گسست او از متحدان آمریکا درخصوص مسائل مهم و کلیدی، از جمله خروج از توافق آب‌وهوایی پاریس و ترک توافق‌های تجاری چندجانبه با اروپا و آسیا و حتی تهدید به خروج از توافق هسته‌ای با ایران دانست. بسیاری از متحدان اصلی ایالات متحده، از جمله فرانسه، اتحادیه اروپا، عربستان‌سعودی و اردن درخصوص عواقب این تصمیم عجولانه به ترامپ هشدار داده‌اند، اما گوش رئیس‌جمهور آمریکا به این حرف‌ها بدهکار نیست. از نظر جامعه جهانی، هرگونه تغییر در وضعیت بیت‌المقدس منوط به یک توافق صلح دوطرفه است، زیرا در غیر این صورت، هیچ دستاوردی جز افزودن بر پیچیدگی‌های روند صلح نخواهد داشت. درحال‌حاضر تمام کشورهایی که با اسرائیل رابطه دیپلماتیک دارند، سفارتخانه خود را در تل‌آویو دایر کرده و ممکن است که در بیت‌المقدس کنسولگری داشته باشند. بااین‌حال، ترامپ باوجود اینکه ادعا می‌کند به دنبال دستیابی به هدف غایی راه‌حل دودولتی است، اما کاملا در جهت مخالف برقراری صلح قدم برمی‌دارد.
این مسئله حتی با انتقاد و مخالفت متحد همیشگی آمریکا در منطقه؛ یعنی عربستان‌سعودی همراه شده است. به ‌نقل از رسانه‌های سعودی، ملک‌سلمان، ‌پادشاه عربستان، در گفت‌وگویی تلفنی با ترامپ گفت که این تصمیم به‌خاطر جایگاه خاص بیت‌المقدس و مسجدالاقصی می‌تواند احساسات مسلمانان در سراسر جهان را تحریک کند. البته انتقادات از این تصمیم ترامپ فراتر از انگیزه‌های مذهبی رفته است. حتی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، نیز به جمع منتقدان این اقدام پیوسته و با ابراز نگرانی عمیق از این تصمیم، خواستار حفظ وضع موجود در بیت‌المقدس شده است.
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین، نیز درخصوص مخاطرات این تصمیم برای حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه به ترامپ هشدار داده است. مانوئل حساسیان، نماینده تشکیلات خودگردان در بریتانیا، این اقدام آمریکا را ضربه نهایی به فرایند صلح دانسته است. بااین‌حال، کاخ سفید تأکید دارد که این اقدام هیچ تأثیری در تلاش‌ها برای رسیدن به صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها ندارد.
درمقابل، کارشناسان مسائل خاورمیانه در عاقلانه‌بودن این تصمیم تردید دارند. دنیل شاپیرو، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل، در این رابطه به «گاردین» گفته است که این اقدام می‌تواند به رویکرد دودولتی ضربه بزند. به نظر می‌رسد در اتخاذ این تصمیم، جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند که هدایت این فرایند را در دست دارد.

** یهودی‌سازی بیت‌المقدس شرقی
به نظر ترامپ با این اعلام این تصمیم بر فرایندی مهر تأیید می‌زند که اسرائیلی‌ها به شکلی نظام‌مند و از مدت‌ها پیش دنبال می‌کرده‌اند. اسرائیل به صورت غیرقانونی و در جریان سال ١٩٦٧ بخش‌هایی از فلسطین، از جمله بیت‌المقدس شرقی را اشغال و بلافاصله آن را به‌عنوان پایتخت ابدی و بلامنازع خود اعلام کرد، هرچند هیچ کشوری در جهان این اقدام را به رسمیت نشناخت. بعد از آن بود که اسرائیل با هدف یهودی‌کردن این مناطق دست به اسکان اسرائیلی‌ها زد. تدی کولک، شهردار وقت اسرائیلی این منطقه، در این رابطه این‌طور گفته است: «هدف تضمین‌کردن این است که بیت‌المقدس برای همیشه بخشی از اسرائیل باقی بماند». در سال ١٩٨٠، اسرائیل ضمیمه‌کردن نیمه‌ شرقی بیت‌المقدس را با مستقرکردن ادارات و سازمان‌های دولتی، از جمله پارلمان و دادگاه‌های عالی رسمیت بخشید.
در ادامه نیز اسرائیلی‌ها با اقداماتی از قبیل تصاحب زمین‌ها، شهرک‌سازی‌های سریع و سرکوب فلسطینی‌ها و مجبورکردن آنها به ترک این مناطق، توانستند آرایش جمعیتی منطقه اشغالی بیت‌المقدس شرقی را تغییر داده و کنترل خود را بر آن افزایش دهند. به نظر، تصمیم آمریکا را باید نخستین گام در آخرین مرحله برای بدل‌کردن بیت‌المقدس به پایتخت اسرائیل دانست.
درحال‌حاضر ٨٦ درصد از بیت‌المقدس شرقی تحت کنترل مستقیم مقامات اسرائیلی است. حدود ٢٠٠‌هزار اسرائیلی نیز در شهرک‌های اسرائیلی که در املاک و زمین‌های فلسطینیان ساخته شده‌اند، زندگی می‌کنند. اسرائیل در اقدامی دیگر برای افزایش امنیت شهرک‌های خود، در سال ٢٠٠٢ میلادی شروع به ساخت دیواری کرد که دورتادور روستاها و شهرها کشیده شده و خانواده‌های بسیاری را از هم جدا کرده است. از دیگر سو، ١٤٠‌هزار نفری که در محلات بیت‌المقدس زندگی می‌کنند، به‌واسطه این دیوار از مابقی شهر جدا شده و از فقدان خدمات و زیرساخت‌های ابتدایی رنج می‌برند.

*منبع: روزنامه شرق؛ 1396،9،16
**گروه اطلاع رسانی**1699**1601**تنظیم : کامبیز رضایی ** انتشار: شهناز حسنی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۰۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط ترامپ برای کمک به اوکراین

رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، برای کمک به اوکراین شرط تعیین کرده است.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، درباره کمک آمریکا به اوکراین در صورت بازگشت به کاخ سفید گفت: «در بازگشت به کاخ سفید به کی‌یف کمک خواهم کرد اما به این شرط که اتحادیه اروپا نیز باید هزینه را پرداخت کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که اروپا نیز باید سهم خود را در کمک به اوکراین بپردازد.

ادعای ترامپ در حالی صورت گرفته است که گفتگوی هیأت های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این سومین دور از گفتگوهای امنیتی دو طرف به شمار می آید.

بر این اساس، مقامات اوکراینی و آمریکایی دور سوم گفتگوها را برای دست یابی به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه نهایی بین دو کشور برگزار کردند.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که طرفین در مورد متن پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به پیشرفت قابل توجهی نیز در تدوین مفاد اصلی سند دست یافتند.

گفتنی است که کی‌ یف چند توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ ها شامل حمایت بلندمدت از اوکراین در مقابل روسیه است.

کشورهای غربی از آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف کمک کرده اند.

به تازگی نیز، «میخائیل اونوفر» معاون فرمانده گردان تیپ ۵ تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین در مصاحبه با روزنامه اوکراینسکایا پراودا گفته است که اوکراین به شدت با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی مواجه است.
به گفته وی، پس از اینکه تجهیزاتی صدمه می بیند از قطعات آن برای تعمیر انواع دیگر استفاده می شود.

روز سه‌شنبه نیز «داگلاس مک‌گرگور» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلم کرد که این نگرانی وجود دارد که حتی پیش از حمله بزرگ روسیه، ارتش اوکراین از نظر نیروی نظامی دچار کمبود شدید شود.

وی دراین‌باره نوشت: ارتش اوکراین هم‌اکنون با کمبود سرباز و نیروی نظامی روبروست وحمله روسیه هنوز آغاز نشده است.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه ارتش اوکراین روزانه صدها نیروی نظامی را از دست می‌دهد افزود که اوکراین به فروپاشی کامل نزدیک شده است.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • اردوغان میزان تجارت پایان یافته ترکیه با رژیم صهیونیستی را ۹.۵ میلیارد دلار اعلام کرد
  • ریچموند به هایوارد پیوست/ تشدید دایره تحریم اسرائیل در آمریکا
  • وزیر دارایی نتانیاهو خواستار برکناری دو مقام اسرائیلی
  • بازی آمریکا با کارت «صلح ابراهیم»
  • ترامپ: دانشجویان را «شستشوی مغزی» دادند
  • ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • هراس وزرای اسرائیلی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین