Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرم آباد - ایرنا - استاندار لرستان گفت: تمام امکانات امداد کوهستان مدیریت بحران استان لرستان برای انجام عملیات امداد و نجات کوهنوردان مشهدی در ارتفاعات اشترانکوه بسیج شده است.

سید موسی خادمی عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ساعت سه و 20 دقیقه بامداد امروز خبر گرفتاری تعدادی کوهنورد در اشترانکوه لرستان به دلیل بارش برف و کولاک اعلام شد که بلافاصله مدیریت جمعیت هلال احمر شهرستان ازنا ضمن اطلاع رسانی به معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان لرستان و مدیریت بحران شهرستان ازنا اقدام به اعزام نیروی انسانی ماهر و کوهنوردان جمعیت به منقطه مورد نظر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: امدادگران بعد از پیوستن به هفت تن از کوهنوردانی که در پناهگاه مستقر بودند، درخواست اعزام بالگرد برای حمل یکی از افراد بدحال را دادند که بلافاصله یک فروند بالگرد به منطقه اعزام شد.
استاندار لرستان گفت: به رغم اعزام بالگرد فرد مصدوم با نام آقای عامری به دلیل سرمازدگی و ایست قلبی فوت کرد.
وی افزود: سایر افراد مستقر در پناهگاه طی 2 سورتی پرواز به شهرستان ازنا اعزام شدند و تحت درمان قرار گرفتند که هم اکنون حال آنها مساعد است.
خادمی اظهار کرد: طبق اعلام یکی از نجات یافتگان این حادثه، کوهنوردان هنگام صعود به سمت ارتفاعات با تاریکی هوا و بارش سنگین برف و کولاک مواجه شده اند و به همین علت بین اعضای گروه فاصله افتاده و هشت تن از اعضای گروه که 2 تن از آنها خانم هستند، عقب تر از بقیه قرار گرفتند.
وی افزود: سرما، بارش شدید برف، کولاک و رعد و برق شدید و از طرفی تاریکی هوا و خستگی مفرط شرایطی را پیش آورده که کوهنوردان متوجه فاصله زیاد افراد یکدیگر نمی شوند.
وی گفت: هشت نفری که در انتها قرار گرفتند احتمالا درون یکی از آبشارهای یخی که عبور از آن فوق العاده سخت و دشوار است با مشکل سقوط بهمن مواجه شده اند.
استاندار لرستان افزود: با توجه به راهنمایی های افراد نجات یافته، محل سقوط بهمن شناسایی و امدادگران، عملیات جستجو و امداد و نجات را در محل شروع کردند که بعد از ساعات ها کار سخت، در محل سقوط بهمن تعدادی کوله پشتی و در نهایت بعد از حفاری در محل، جنازه یکی از کوهنوردان را یافتند.
وی با بیان اینکه تلاش نیروهای امدادی برای یافتن سایر مفقود شدگان با تمام توان ادامه دارد، گفت: هم اکنون تعداد 10 ها تن از کوهنوردان حرفه ای هلال احمر استان لرستان همراه با هیات کوهنوردی استان با 2 فروند بالگرد در حال انجام عملیات جستجو برای پیدا کردن و نجات هفت تن از مفقود شدگان این حادثه تاسف بار هستند.
وی افزود: تمام امکانات مورد نیاز برای انجام عملیات امداد و نجات در اختیار امدادگران قرار گرفته است.
استاندار لرستان گفت: از مجموع 15 کوهنورد 6 تن نجات یافته، اجساد 2 تن پیدا شده و تلاش برای یافتن هفت مفقود این حادثه همچنان ادامه دارد.
وی افزود: شرایط حاکم بر محل بسیار سخت و دشوار بوده و با توجه به سخت گذر و برف گیر بودن منطقه امکان فرود بالگرد در نزدیکی محل حادثه امکان پذیر نیست ولی تمامی نیروها در سرمای بسیار سخت حاکم بر محل با حداکثر توان در حال انجام عملیات جستجوی مفقود شدگان هستند.
وی با بیان اینکه با تاریکی هوا ممکن است امدادگران با مشکلات بیشتر و یا توقف موقت عملیات مواجه شوند، گفت: این حادثه در زمانی رخ می دهد که از یک هفته پیش هواشناسی کشور و استان در تمام شبکه های خبری و فضای مجازی بارش سنگین برف را در استان های غرب و جنوب غرب کشور و از جمله استان لرستان پیش بینی و اطلاع رسانی کرده بودند و لازم بود که کوهنوردان عزیز به این اخطارهای هواشناسی توجه بیشتری می کردند.
وی افزود: این گروه کوهنورد بصورت خودجوش و بدون هماهنگی با مسئولان استانی و شهرستانی از جمله هیات های کوهنوردی استانی و محلی اقدام به انجام این صعود کرده بودند.
استاندار لرستان با عرض تسلیت به خانواده های جان باختگان این حادثه دردناک، اظهار کرد: مدیریت بحران استان لرستان با تمام توان عملیات جستجو برای یافتن مفقودان این حادثه را همچنان ادامه خواهد داد.
3022
انتشاردهنده: احسان کردی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۹۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه به مرکز پشتیبانی حوادث و سوانح غرب کشور تبدیل شود

به گزارش خبرنگار مهر، بابک محمودی بعد از ظهر شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این استان که با حضور استاندار کرمانشاه و مدیران دستگاه‌های اجرایی استانی در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: این استان زیرساخت‌های خوبی از جمله هوانیروز و فرودگاه را دارد.

وی با اشاره به اینکه کرمانشاه مرکزیت غرب کشور است، افزود: این ویژگی استان در مواقع وقوع حوادث می‌تواند به خوبی و با سرعت بالا از استان‌های کردستان، ایلام، همدان و لرستان پشتیبانی کند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: کرمانشاه پایگاه هوایی، تجهیزات تخصصی و انباری مورد نیاز بحث امداد و نجات را دارد و به خوبی می‌تواند استان‌های همجوار را پشتیبانی کند.

محمودی گفت: با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و مرکزیت بودن این استان در بحث مدیریت بحران و با نظر مساعد رئیس سازمان مدیریت بحران، کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی حوادث و سوانح غرب کشور مصوب شود.‌

استقرار بالگرد تخصصی ویژه آتش سوزی به کرمانشاه

وی از اختصاص دادن نیروی انسانی و تجهیزات تخصصی امداد و نجات ویژه به کرمانشاه خبر داد و گفت: طی سال جاری در بحث ترابری توان عملیاتی و نیروی کادر در این استان به ۲ برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

محمودی با اشاره به خریداری تعدادی بالگرد آتش نشانی، تصریح کرد: در برنامه داریم یکی از این بالگردهای تخصصی ویژه آتش سوزی‌ها را در این استان مستقر کنیم.

وی افزود: همچنین در برنامه داریم بین سه تا چهار فروند بالگرد دائمی را در کرمانشاه مستقر کنیم تا در حداقل زمان ممکن بتوانند بحث امداد و نجات را به خوبی پشتیبانی کنند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تاکید کرد: لازمه همه این اقدامات فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای نگهداری و استفاده از این تجهیزات توسط استان است.

ایجاد دالان سرد در مرز خسروی در اربعین سال جاری

محمودی به بحث پیاده‌روی عظیم اربعین پرداخت و گفت: کرمانشاه یکی از استان‌های موفق در سال گذشته بوده و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت.

به گفته وی، با توجه به شرایط مناسب مرز خسروی قطعاً در اربعین امسال شاهد تردد زوار بیشتری از این استان و مرز خسروی خواهیم بود.

محمودی بیان کرد: در اربعین گذشته یک پایگاه دائمی در مرز خسروی ایجاد کردیم و قطعاً برای امسال نیز در نظر داریم خدماتی مانند دالان سرد ایجاد کنیم.

وی با اشاره به آمار بالای حوادث کوهستانی در کرمانشاه، افزود: بیستون چهارمین توده سنگی بزرگ در دنیا است که جاذبه بالایی برای سنگ نوردان و صخره نوردان از سراسر کشور و حتی دنیا دارد.

محمودی با بیان اینکه مسیرهای کوهنوردی بیستون منحصر به‌فرد است، تصریح کرد: نباید آن را به عنوان یک تهدید ببینیم، بلکه با اقداماتی از جمله وجود راهنما، تهیه بروشور و علامت گذاری مسیرها، کوهنوردی را در این منطقه به یک فضای مفرح و امن تبدیل کنیم.

کد خبر 6090134

دیگر خبرها

  • «طرح نفس» جان ۱۴ نوزاد کرمانشاهی را نجات داد
  • امدادرسانی به سیل‌زدگان در شرق و جنوب کشور
  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • امداد رسانی به بیش از ۴۸۰۰ سیل‌زده/اسکان اضطراری ۳۴۴ نفر
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • کرمانشاه به مرکز پشتیبانی حوادث و سوانح غرب کشور تبدیل شود
  • انجام ۲۷۲ عملیات امداد و نجات توسط آتش نشانی شیراز
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • وقوع ۳۰ حادثه کوهستان در کرمانشاه/ استان دوم کشور در حوادث کوهستان هستیم
  • امداد رسانی گروه‌های جهادی بسیج در سیل بم