Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@09:57:15 GMT

علم تراریخته دریچه ای نو روی بشریت است

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۶۶۷۱۶

علم تراریخته دریچه ای نو روی بشریت است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت بیان داشت: در حال حاضر در کشور این محصولات (تراریخته) از استاندارد مدون و کامل و نظارت برخوردار نمی باشد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر حسن اخگری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در گفتگوی تفصیلی با روشن خبر، در مورد واکاوی چند و چون موضوع محصولات تراریخته در ایران گفت: محصولات تراریخته حاصل علم بیوتکنولوژی (زیست فناوری) است و بیوتکنولوژی مجموعه ای  از فنون و روش هایی است که در آن از ارگانیسم زنده یا قسمتی از آن در فرآیند تولید، تغییر و بهینه سازی گیاهان و جانوران استفاده می گردد و هدف آن تولید محصولات ‌ کشاورزی‌، صنعتی‌، درمانی‌ و تشخیصی‌ با کمیت و کیفیت‌ بالاتر،  قیمت‌ ارزان تر و جدید تر جهت رفع تنگناه های موجود در این کره خاکی می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: این علم با قدمت یکصد ساله، دریچه ای نو بر روی بشریت باز کرده است تا انسان بتواند با کنشهای هوشمندانه در آفرینش، به بهبود و عرضه فرآورده های گوناگون از طریق دست کاری در سطح ژن و مولکول (تراریختگی) به حل مشکلات خود بپردازد.

 

دکتر اخگری با بیان اینکه در تراریخته­ گی، دستکاری ژنتیکی درسطح سلولی در موجودات زنده گیاهی ، جانوری و میکرو ارگانیسمها انجام می شود؛ ادامه داد: استفاده از تکنیک انتقال ژن بین موجودات زنده، ایجاد صفات جدید را بدنبال دارد؛ به طور مثال در مورد حل مشکلات زیست محیطی، تغییرات ژنتیکی برای مقاوم کردن گیاهان نسبت به آفت ها برای کم کردن مصرف سموم  کشاورزی انجام شده است.

 

وی با اشاره به اینکه علم ایجاد تراریختگی در دنیا از فناوری های رو به رشد بوده، خاطر نشان کرد: این علم در سالیان اخیر از قدرت و جهش بالایی برخوردار گردید و به عنوان تکنولوژی پیشرفته در دنیا از سهم اقتصادی بالایی نیز برخوردار می باشد و تعداد محدودی از کشورهای جهان از این تکنولوژی برخوردارند و از اینکه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور ایران اسلامی دارای این توانایی می باشند جای بسی خوشحالی دارد.

 

دکتر اخگری بیان داشت: سوال اساسی اینست که چرا در دنیا و کشور ایران عده ای از مردم  و دانشمندان به مخالفت با توسعه و ادامه کار این شاخه از علم  پرداخته اند ؟ و عدده ای نیز تحت عنوان مدافعان ادامه حرکت و کسترش هرچه بیشتر تولید و مصرف محصولات تراریخته در کشور هستند؟ ( البته این صف آرایی طرفداران و مخالفان در ایران از قدمت بالایی برخوردار نیست ولی در جهان از قدمت بیشتری برخوردار است).

 

وی با بیان اینکه برای پاسخ و تشریح این جنگ لفظی بین این دو گروه یعنی موافقان و مخالفان توسعه محصولات تراریخته به ذکر یک مثال از محصولات تراریخته بومی ایران می پردازیم، اظهار داشت: در ایران با دست کاری ژنتیکی در گیاه برنج (برنج تراریخته) توانستیم گیاه برنجی تولید نماییم که این گیاه نسبت به آفت کرم ساقه خوار برنج که از مهمترین آفات برنج در ایران محسوب می شود و سالانه مقدار زیادی سم دیازینون در جهت کنترل این آفت در شالیزارهای شمال کشور مصرف می شود؛ ضمن مقاومت به کرم ساقه خوار، باعث تولید محصول برنج بیشتر با مصرف کمتر سم و کاهش آلودگی زیست محیطی بدست می آید.

 

استاد دانشگاه تصریح کرد: مهمترین مشکل دنیای امروز و فردا تامین امنیت غذایی است و امنیت غذایی یعنی تامین غذای سالم برای همه مردم و حفظ محیط زیست برای امروز و فردای انسان کره خاکی. که این میسر نمی شود مگر با استفاده از علم زیست فناوری و ایجاد موجودات تراریخته با اهداف ذکر شده در بالا.

 

اخگری در مورد دلایل مخالفت با توسعه تکنولوژی تراریخته گفت: اولا”عواقب چنین تغییرات ژنتیکی در موجودات زنده ای که در چرخه غذایی خود از محصولات تراریخته ژنتیکی استفاده می نمایند (انسان و دام ) کاملا تاریک و ناشناخته است، امکان ایجاد تغییرات ژنتیکی در این مصرف کننده ها دور از دسترس نیست و این مهمترین نکته قابل تاءمل در خصوص این دست کاری زنتیکی است و به همین خاطر امروزه توسط دانشمندان، بسیاری از بیماریها غیر قابل درمان در انسان و حیوان را به این عامل نسبت می دهند مانند بسیاری از سرطان های انسانی و جنون گاوی و انقراض گونه های گیاهی و جانوری و ایجاد نسلهای جدیدی از عوامل میکروبی بیماری زا که درمانی برای آنها وجود ندارد و …

 

وی ادامه داد: موضوع دوم نگران کننده این است که در این نوع دستکاری ژنتیکی مثلا ایجاد مقاومت در گیاه برنج در مقابل کرم ساقه خوار یک نوع مقاومت مطلق نام گذاری می شود. درحالی که در کشاورزی هدف از مبارزه با آفات کنترل آنها می باشد نه حذف کامل حشره یا منبع غذایی آن و این خطر بالقوه دیگری است که از طریق گیاهان تراریخته موجودات طبیعی را تهدید می کند و این تهدید امروزه به نام انقراض گونه های گیاهی و جانوری و سایر موجودات مطرح می باشد. که در صورت استفاده از گیاهان تراریخته انقراض گونه های گیاهی ، جانوری و حشرات و سایر موجودات طبیعت امکان پذیر می شود.

 

دکتر اخگری با اشاره به اینکه سومین موضوع نگران کننده این است که این علم امروزه بعنوان یک سلاح کشتار جمعی در دنیا مورد استفاده قرار گرفته، افزود: این علم بعنوان بیوتروریسم مورد استفاده می باشد و این امر برای کشور جمهوری اسلامی ایران بعنوان تهدید بنیادی یاد می شود و لذا هوشیاری و شناخت عوامل آن از ضرورتها می باشد.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در تفسیری از حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، در خصوص تفاوت خلقت انسان و خلقت خداوند نکته بسیار قابل تاملی وجود داشت که بیان آن در این مسئله را ه­گشا خواهد بود، گفت: آقای قرائتی انسان را نیز همچون خدا خالق معرفی می کند. اما بیان می دارند که بین دست ساخته بشر با خلق خداوند تفاوتی بزرگی وجود دارد و آن این است که بشر قدرت کنترل مخلوق خود را ندارد؛ در حالیکه خداوند با ربوبیت این کنترل را همواره در مخلوق خود ساری و جاری می نماید.

 

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه با توجه به دو دیدگاه موافق و مخالف توسعه تراریختگی به نظر می رسد که چند کار اساسی در کشور باید صورت پذیرد، بیان داشت: مسلح شدن به این علم به منظور شناخت تهدیدهای بیان شده برای کشور ایران که خود هدف حمله بیوتروریسم از سوی کشورهای دارای تکنولوژی تراریخته متخاسم با ایران است، در مراکز علمی و دانشگاهی از واجبات ضروری می باشد تا کشور در مقابل این نوع تهدیدات دژ مستحکمی داشته باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: در خصوص واردات محصولات تراریخته با توجه به خطرات بالقوه شدید و تهدید بنیادین باید ممنوع گردد. در خصوص تولید محصولات تراریخته در کشور همانند سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی جلودار در این علم ضمن اطلاع رسانی با نگاه علمی به حقوق مردم که داشتن اطلاعات و شناخت کافی برای مصرف کالا است احترام عملی قایل شد و در این راستا تدوین استاندارهای بالای زیست محیطی  و نظارت عالی و مداوم مد نظر قرار گیرد.

 

دکتر اخگری با بیان اینکه در حال حاضر در کشور این محصولات (تراریخته) از استاندارد مدون و کامل و نظارت برخوردار نمی باشد، خاطر نشان کرد: متولیان بخش زیست محیطی کشور نیز با این مقوله سلیقه ای برخورد نموده و با تغییر رئیس سازمان محیط زیست کشور این موضوع  دچار مدیریت تغییر ۱۸۰ درجه ای گردیده است که خود نشان دهنده سوئ مدیریت در این زمینه می باشد.

 

وی افزود: همچنیین مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی نیز از استحکام کافی برخوردار نبوده و مفرهای زیادی برای بلاتکلیفی و یا سوئ استفاده وجود دارد و جا دارد که از کلی گویی در این امر بسیار مهم دست برداشته و به آن نگاه عمیق و دقیق داشته باشد. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با بیان اینکه لازم به ذکر می باشد که امنیت روانی جامعه از امنیت غذایی جامعه بالاتر بوده، گفت: نباید اجازه داد تا این موضوع مهم دست آویز گروه ها و احزاب سیاسی قرار گرفته و گفتگوهای غیر کارشناسی ابزاری برای به بازی گرفتن افکار عمومی و در پی آن اختلال در امنیت روانی جامعه شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۶۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی ویراستی در خصوص توسعه صنعت فضایی در کشور گفت: توسعه کاربردهای صنعت فضایی جز محورهای مهم برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور است.

وی افزود: در این راستا، پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی و هوش مصنوعی از مأموریت‌های پژوهشگاه فضایی و مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات در تعامل با وزارت جهاد کشاورزی است که الحمدلله در حال پیشرفت است.

کد خبر 6090531 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • فوتبال از دریچه فان؛ آرنه اسلوت پس از اولین جلسه تمرینی با داروین نونیز
  • 200 روز سکوت در مقابل جنایت صهیونیست‌ها مایه شرمساری بشریت است
  • عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است
  • «نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو