Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار انتظامی ایسکانیوز، سالها است بحث ایمنی و ترافیک یکی از مسائل مهمی است که به دلیل افزایش تصادفات رانندگی مورد توجه مسئولان و متولیان امر ترافیک قرار گرفته است بطوریکه آمار ها نشان می دهددر مقایسه با برخی از کشورهای آسیایی میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر ابراهیم علیزاده ،دبیر علمی نخستین کنگره ملی روانشناسی ترافیک در مورد صلاحیت رانندگان ضمن اشاره به اینکه تایید صلاحیت رانندگان بین شهری با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وصلاحیت رانندگان شخصی با پلیس راهور ناجا است گفت: برای اینکه راننده ای بتواند وسیله نقلیه ای را براند باید مجوز هایی را کسب کند.

وی ادامه داد: پس از گذشتن 2 سال از اخذ گواهینامه پایه دو رانندگان می توانند مجوز رانندگی وسایل نقلیه عمومی(گواهینامه پایه یک ) را بگیرند و دوم اینکه رانندگان باید کارت سلامت داشته باشند و بر اساس قانونی که در سال 1383 تصویب شد رانندگان باید هر دو سال یکبار کارت سلامت خود را تمدید کنند.

آمار ها نشان می دهددر مقایسه با برخی از کشورهای آسیایی میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکیه است

وی افزود: متاسفانه در ایران به ارزیابی و سنجش های جسمانی بسیار بیشتر از ارزیابی های روحی و روانی اهمیت داده شده در واقع ارزیابی های روانی با روش ها و استاندارد های روز دنیا انجام نمی شود به همین دلیل در سه سال اخیر وزارت راه و سازمان راهداری به این فکر افتاده اند که به صورت جدی به موضوع سنجش های روحی و روانی رانندگان بپردازند در همین راستا اقداماتی نیز مانند امضای تفاهم نامه با دانشگاه شهید بهشتیانجام شده است.

علیزاده ادامه داد: در رابطه بااهمیت سنجش های روحی و روانی رانندگان پروژه ای در دستور کار قرار گرفت و نتیجه آن نیز در طول اجرای کنگره روانشناسی ترافیک اعلام خواهد شد.

وی در ارتباط با اینکه چه پارامترهایی برای تایید صلاحیت روانی رانندگان در نظر گرفته می شود گفت: در کنگره دو پانل برای دو گروه رانندگان یکی رانندگانحمل و نقل عمومی که از طرف سازمان راهداری اعلام می شود و دوم پانل رانندگان شخصی که از طرف معاونت بهداد ناجا است در نظر گرفته شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد:برای اینکه یک راننده عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد علاوه بر سلامت جسمانی با شاخص هایی که وزارت بهداشت تهیه کرده است باید به لحاظ روانشناختی 4ویزگی داشته باشد: راننده باید مهارت واکنش سریع در زمان مناسب دارا باشد همچنین از تمرکز و توجه قابل قبول برخوردار باشد.

وی ادامه داد: راننده باید تحمل استرس موقعیتی را داشته باشد به عنوان مثال مواجهه و کنترل مناسب بامسائل مختلف در کسری از ثانیه را داشته باشد همچنین راننده باید یعنی بتواند زمان و مکان حرکت را پیش بینی کند(استدلال استقرایی)در بسیاری از مواقع این نوع استدلال لازم است مانند سبقت گرفتن موفقیت آمیز که نه برای خود و نه برای دیگران خطر ایجاد کند.این مسلم است رانندگانی که استدلال استقرایی را ندارند و از سطح هوشی قابل قبولی هم برخوردار نیستند احتمال ایجاد تصادف بیشتری را ایجاد می کنند.

دکتر علیزاده گفت: موضوع مهم دیگر در رانندگی هیجان زدگی است که به ویژه در رانندگان زیر 35 سال بیشتر رخ می دهد هرچند این برای رانندگان بالای 35 سال سن هم می تواند مصداق داشته باشد.احساس مسئولیت پذیری یکی از ویزگی های شخصیتی است که مثلا با بازدید دوره ای راننده از خودرو و یا داشتن تجهیزات لازم هنگام شرایط آب و هوایی مختلف نمود پیدا می کند.

رانندگانی که دارای سابقه تصادف و نمره منفی و یا رفتارهای پر خطر ترافیکی هستند به لحاظ روانشناسی پس از اطمینان از اختلالات روحی باید گواهینامه آنها برای همیشه توسط پلیس راهور ضبط و از رانندگی محروم شوند

دبیر علمی نخستین کنگره ملی روانشناسی ترافیک افزود: ترکیبی از ویزگی های شناختی و شخصیتی نشان دهنده این است که آیا راننده ای صلاحیت رانندگی را دارد یا ندارد.

وی در پایان افزود: برخی از اختلالات روانشناختی مانند: اسکیزوفرنی،افسردگی،دوقطبی ها و اختلالات شخصیتی ضد اجتماعی از جمله مواردی است که مکمل این بخش از مشکلات روانشناسی ترافیکی است وی با اظهار امیدواری از اینکه پرداختن به مسائل روانی ترافیک در کشور ما با کشورهای کم تصادف منطبق شود گفت: اگر نتوانیم در فاز اول این موضوع برای همه رانندگان این معاینات روانی را انجام دهیم حداقل برای رانندگانی که دارای سابقه تصادف و نمره منفی و یا رفتارهای پر خطر ترافیکی هستند به لحاظ روانشناسی پس از اطمینان از اختلالات روحی گواهینامه آنها برای همیشه توسط پلیس راهور ضبط و از رانندگی محروم شوند.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

ترافیک روانشناسی اختلالات صلاحیت رانندگان حمل و نقل افسردگی دکتر ابراهیم علیزاده

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۵۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به فکر تلفات تصادفات در جاده تایباد ـ خواف باشید

امام جمعه اهل سنت شهرستان تایباد گفت: اولویتمان جاده‌های ترانزیتی تایباد - خواف است که روزانه حداقل ۷۰۰ دستگاه تریلر در آن تردد می‌کند و سال‌هاست مردم ما را به خاک و خون می کشد. ️ - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  تایباد، مولانا غلام‌نبی توکلی در جمع اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای تابعه شهرستان تایباد، اظهارداشت: نهاد شوراها یکی از نهاد بسیار بزرگ و مهمی است که در انقلاب اسلامی شکل گرفت، شورا یکی از احکام اسلام است که قرآن کریم با صراحت به آن دستور می‌دهد.

وی افزود:کار اگر با مشورت نبود و با تک روی همراه بود، کاری از پیش نمی رود، قانون اساسی در چند اصل به موضوع شوراها پرداخته است و این نشان می دهد که قانون اساسی برگرفته از آیات قرآن کریم است و اصل شورا نیز از همین موضوع شکل گرفته است.

مولانا توکلی گفت: اعضای شورا افرادی هستند که از متن مردم انتخاب می شوند تا صدای مردم را به گوش مسئولان محلی و استانی برسانند، مانند آنچه نمایندگان شوراها تا امروز انجام دادند؛ مسئله اصلی شوراها، از مردم بودن و برای مردم بودن است و در این راه نباید از بیان مشکلات مردم چشم پوشی کنند.

خطیب جمعه شهرستان تایباد تاکید کرد: چهار سال حضور در شورا اگر با تشریح مشکلات مردم و حل آنها همراه نباشد، کم کاری است، شوراهای روستا مسئولیت مهمی دارند، آنها باید دهیار را به حرکت درآورند.

وی ادامه داد: امروز مشکلات شهرها و روستاها را شنیدیم و این مشکلات اساسی بود و میهمانان جلسه امروز این مشکلات را به مدیران استانی منتقل خواهند کرد ولی پیگیری برای حل آنها ضروری است.

مولانا توکلی خطاب به مدیرکل امور شهری و شوراهای اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: آنچه از مشکلات بیان شد، حرف ما نیز هست و اولویتمان جاده‌های ترانزیتی تایباد - خواف  است که روزانه حداقل 700 دستگاه تریلر در آن تردد می‌کند و سال‌هاست مردم ما را به خاک و خون می کشد. ️

وی اضافه‌کرد: بیمارستان تایباد باید سریعتر وارد پروسه بودجه‌گذاری شود، فرماندار ما زمین را نهایی کرد ولی ورود به جریان اجرایی نیاز به بودجه گذاری در پایتخت دارد.

محور برنامه‌های اقتصادی و اشتغال توسط شوراها رقم بخورد

‍مهدی شیردل، فرماندار و رئیس شورای اداری شهرستان تایباد نیز اظهارداشت: ️از سال 1400 تا امروز 180 درصد پایه حقوقی کارگران افزایش داشته است با این حال باید بر امور بازار و معیشت بیشتر فعالیت شود و سرپل این نظارت و ارتباط شوراهای اسلامی هستند.

و️ی افزود: مردم سالاری دینی از اصول نظام جمهوری اسلامی ایران است، افتخار ما این است که در حوزه خدمات عمومی مانند آب، برق، گاز، تلفن، سالن های ورزشی، طرح های هادی با مشارکت شوراها به انجام رسید. ️

شیردل تصریح کرد:در حوزه صنایع مادر اشتغال آنچنانی ایجاد نمی‌شود، آنچه باید به آن توجه داشت توجه به بخش های پسینی و پیشینی است. یعنی شورای کاریز یا تایباد به موضوع کلان سرمایه گذاری در منطقه اقتصادی دوغارون توجه کند و محور فعالیت های شهرستان میز زعفران و  پسته باشد. ️

فرماندار و رئیس شورای اداری شهرستان تایباد گفت:محور برنامه ریزی اقتصادی و ایجاد اشتغال توسط شوراها باید رقم بخورد، ما در سنگ گرانیت 2 میلیارد تن و در سنگ آهن 30 میلیون تن ظرفیت برداشت داریم که باید به آن توجه شود. ️

وی ادامه داد:اولویت اصلی ما شروع بیمارستان است، در فرایندهای اجرایی این کار زمان بر است، لذا حمایت و همراهی خود را پای کار آورده و در سفر دور دوم ریاست جمهوری اسلامی به این امر سرعت بخشیم. ️موضوع جاده به دلیل اینکه بستر فعالیت های اقتصادی است، از اولویت‌ها است‌ و پیگیر آن هستیم.

ش️یردل عنوان کرد:یکی از گلایه های مردمی، ساخت و ساز در حومه و مشکلات آب و برق است، در طرح های توسعه این مشکل برطرف خواهد شد اما شوراها باید در پیشنهاد طرح های توسعه بازه زمانی 5 ساله در نظر داشته باشند و اگر در حوزه دولتی مشکلاتی بود، ما آماده همکاری هستیم.

شهردار تایباد،شهردار نمونه در استان است

برامکی، مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای خراسان رضوی نیز اظهارداشت: ️در بحث شوراها اختلاف سلیقه طبیعی است، در شوراهایی که همدلی بیشتر است، دهیار موفق تر است.

و️ی افزود: یکی از اتفاقاتی که در رویداد شهردار برتر رخ داد؛ در شهرهایی که شوراها منسجم تر بود، شهردار موفق تر بود و شهردار تایباد یک شهردار نمونه در استان است چرا که تغییرات شهر بسیار محسوس بود و این نشان از همدلی بین شورا و شهرداری است. ️

برامکی تصریح کرد:هرچه میزان درآمد پایدار افزایش پیدا کند، عملکرد شهرداری رشد بیشتری خواهد داشت، بنابراین باید مطابق قانون شوراها و شهرداری ها به سمت ایجاد درآمد پایدار حرکت کنند.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • ضرورت صدور کارت شهری برای رانندگان حوزه اتوبوسرانی تهران
  • ضرورت صدور کارت شهری برای رانندگان حوزه اتوبوسرانی
  • بی توجهی به جلوی راننده ۱۷ ساله جان عابر پیاده را گرفت
  • ضرورت نظارت بر دوربین‌های راهنمایی و رانندگی
  • به فکر تلفات تصادفات در جاده تایباد ـ خواف باشید
  • پلیس راهور تهران: استفاده از موبایل عامل ۴۶ درصد از تصادفات است
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • پلیس راهور : ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است
  • پلیس علت اکثرتصادف‌های رانندگان ایرانی را فاش کرد
  • عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!