امینی: ویژگی اصلی هنرمند توجه به ارزشهای مردمی است
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۸۹۲۶۵
اسماعیل امینی در نشست تخصصی «هفته پژوهش و هنر انقلاب اسلامی»: شخصی که خود را هنرمند میداند اما توجهی به ارزشهای مردمی ندارد، هنرمند نیست. بیتوجهی به اعتقادات و ارزشهای مردمی ستیز با آنها است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،نشست تخصصی «هفته پژوهش و هنر انقلاب اسلامی» با حضور «اسماعیل امینی» شاعر و «محمدرضا سنگری» پژوهشگر و استاد دانشگاه در حوزه هنری برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اسماعیل امینی در ابتدای این نشست در مورد مسئله پژوهش در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی گفت: مسئله اصلی پژوهش در حوزه ادب انقلاب اسلامی، خطایی است که در حوزه پژوهش در این زمینه وجود دارد. این خطا به دانشگاهها و علوم حوزوی نیز ورود کرده است. خطای مذکور این است که عموم دانشگاهیان و حوزویان تصور میکنند که پژوهش به معنای گردآوری مطالب از کتابخانهها و بهخصوص دنیای اینترنت است. در نهایت نیز همین مطالب را در قالب پایاننامههای دانشگاهی به اساتید دانشگاهی ارائه میکند و آنها نیز که معمولا در این امر سهلانگار شده و توجه دقیقی به پژوهش ندارند میپذیرند. این در حالی است که ماجرای پژوهش ویژهتر از آن است که دانشگاهها اینگونه با آن برخود میکنند. در بسیاری از موارد دیده شده که دانشجویی به دلیل کسری نمره با درخواست استاد مربوطه مقالهای را برای افزایش نمره درسی خود ارائه میکند. اما اصلا به این موضوع توجه نمیشود که این مقاله از اصول علمی پژوهش و محتوای لازم برخوردار است یا نه؟ اصلا آن دانشجو اگر واقعا در پی دانش بود که نمرهاش کم نمیشد و دروس مهم و اصلی خود را بهدرستی مطالعه میکرد.
وی افزود: در حوزه پژوهش اگر پرسش و نظریهای نداشته باشیم متوجه نمیشویم که کجا بودیم و به کجا میرویم. با توجه به این موضوع اصلا نمیتوانیم تصمیم درست برای پژوهش مورد نظر خود بگیریم. این مشکل پایه و اساس انسانسازی در جامعه کشور ما دارد. چرا که شاکله اصلی کاری و فکری هر فردی در جامعه را نظام آموزش و پرورش میسازد. آیا در مدارس آموزش و پرورش ما و یا در حوزههای علمیه جایگاهی به پژوهش میدهند؟ آیا به دانشآموز مجوز اظهار نظری غیر از آنچه در کتابهای درسی، چه درست و یا چه غلط، داده میشود؟ جواب این سوالها منفی است. چرا که اصلا از دانشآموز چنین خواستهای را ندارند و برایش هم شرایط را فراهم نمیآورند. متاسفانه نظام آموزش ما مبتنی بر گفتههای اشخاص مختلف علمی است و حتی ارزیابی دانشآموزان نیز بر همان پایه و اساس است. یعنی اگر دانشآموزی بخواهد پاسخ سوالهای امتحانی را با ادبیاتی غیر از آنچه در کتاب درسی آمده بدهد با جریمه و کم شدن نمره از سوی آموزگار خود مواجه میشود. اینگونه دانشآموز را مجبور به حفظ عینی کلمات و واژهها میکنند و جای کاری برای تراوش ذهن آن کودک و یا نوجوان نمیگذارند. چرا که اصلا دیدگاهی به پژوهش در نظام آموزشی کشور ما وجود ندارد.
امینی در ادامه گفت: وجود ادبیات انقلاب برای آن نیست که ما دلبستگی به آن داریم یا اینکه به سفارش نظام حکومتی پیگیر آن هستیم. اما ادبیات انقلاب بسیار گستردهتر از آن است که قابل تصور باشد. دوران انقلاب و دفاع مقدس حتی اگر دوران درخشانی برای ادبیات ایران هم نباشد، حداقل تکه جدا نشدنیای از تاریخ کشور ما است. دوران انقلاب و دفاع مقدس برای تمامی مردم ایران، حتی آنان که در بطن شکلگیری انقلاب نبودند و برایشان خیلی ملموس یا مهم نیست، ارزشمند و تاثیرگذار است. مگر میشود شاعری را یافت که نشانهای از ارزشهای مردمی درون اشعارش دیده نشود؟ دوران انقلاب یکی از ارزشهای مهم مردمی است که نمیتوانیم آن را کنار بگذاریم. بلکه باید روز به روز آن را تقویت کنیم. شخصی که خود را هنرمند میداند اما توجهی به ارزشهای مردمی ندارد، هنرمند نیست. بیتوجهی به اعتقادات و ارزشهای مردمی ستیز با آنها است. آدمی حتی اگر دین هم نداشته باشد به اعتقادات اجتماعی احترام میگذارد.
این شاعر داد: یکی دیگر از موضوعاتی که باید در مورد شعر و ادبیات انقلاب اسلامی به آن توجه کرد این است که آیا ما اساسا گونه شعری با عنوان «شعر انقلاب اسلامی» داریم؟ یا اینکه چنین گونهای از شعر تنها ساخته خواستههای شخصی ما است که دوستدار انقلاب هستیم؟ اگر چنین ادبیاتی شکل گرفته آیا به انتخاب مولفان ادبیات بوده یا به سفارش نظام حکومتی شکلگرفته است؟ آیا طی گذشت 40سال از انقلاب اسلامی شعر و ادبیات آن تغییر کرده و یا ثابت مانده است؟ یعنی آیا اندیشههای «سلمان هراتی» در افکار دیگر شاعران هم بوده است؟ اگر چنین بوده، آیا در جهت رشد حرکت داشته و یا خلاف جهت رشد ادبیات انقلاب بوده است؟ آیا میتوانیم آثار انقلاب را به دو دسته طبیعی به معنای بیان واقعیات انقلاب و دسته مدافع انقلاب تقسیم کنیم؟ وقتی میگوییم شعر و ادبیات انقلاب اسلامی آیا توقع داریم که همه مولفهها به یک شیوه تحلیل داشته باشند و یا اینکه طیفهای مختلف سیاسی، زبانی و اجتماعی در آن را میپذیریم؟ آیا به لحاظ ساحتها و قالبها فراروی داشتیم؟ آیا گستردهتر شده و یا محدودتر شده است؟
امینی با اشاره به گفتههای خود در این بخش از برنامه گفت: سوالهای مطرح شده برای پژوهش در شعر انقلاب اسلامی اولویت دارد؛ چرا که برای شناخت و ترسیم راه آینده ادبیات انقلاب لازم و ضروری است.
امینی در ادامه این برنامه گفت: برای شناخت وضعیت فکری مردمی در هر دورهای میتوان به نوع گفتوگوهای آن مردم در همان دوره رجوع کرد. با بررسی گفتههای مردمی در هر دوره میتوانیم به موضوعاتی که برای آنها ارزشمند بوده است پی ببریم. با همین کار میتوانیم از تحریف جلوگیری کنیم. اساسا پژوهش در حوزههای ادبی از تحریف جلوگیری میکند. به عنوان مثال، اینکه چرا جوانان ما با کمترین مهمات جنگی و کمترین آموزشهای لازم به رویارویی با نیروهای ارتش زرهی عراق میرفتند؟ پاسخ به این سوالها با پژوهش در ادبیات میتواند به دست آید. پژوهش شعر انقلاب میتواند ارزشهای انقلاب و بازتابهای آن در ادبیات و شعر بیان کند.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که پژوهش در ادبیات کشور ما دارد این است که اگر یک نفر یک نظری را، چه درست و چه غلط، ارائه کند، تا سالهای سال آن نظر میان دانشگاهیان و اهالی نظر نهادینه میشود. مثال این موضوع نظری است که در مورد «قیصر امینپور» در دورهای از سوی شخصی بیان شد. این نظر تا سالهای طولانی در هر پژوهشی در مورد «قیصر» مشاهده میشد. متاسفانه بسیاری از آنهایی که به پژوهش میپردازند خود فکر نمیکنند و تصمیم درست نمیگیرند. چرا که مدام سعی میشود از افکار دیگران استفاده کنند. این در حالی است که شاید اشخاصی که آن افکار را دادهاند امروزه پشیمان شده و نظرشان تغییر کرده باشد.
امینی با اشاره به ابتدای شکلگیری شعر انقلاب گفت: پس از انقلاب عدهای از جوانان در حوزه هنری جمع شدند و شروع به کار در عرصه شعر انقلاب کردند. در این شرایط عدهای میگفتند که این جوانان سعی دارند با وارد ساختن مطالب مذهبی در شعر تغییر و تحولی ایجاد کنند اما شکست میخورند. اما دیدیم که شد. همان موقع هم کدام شاعر را میتوانستیم بیابیم که متون دینی در اشعارش نماد نداشته باشد؟ اساسا شعر ایران پیش از اسلام نیز شعر دینی بوده است.
وی افزود: جریان شعر انقلاب اسلامی ادامه منطقی شعر فارسی است. با این تفاوت که شاعران کهن شعر فارسی انسانی را میآفریدند که سراپا پاکی و شجاعت باشد و تا آخرین توان خود پای حمایت از سرزمین خود میایستد. اما در دوران انقلاب و دفاع مقدس ما در واقعیت با چنین انسانهایی روبهرو شدیم. به عنوان مثال، مادری که هر سه فرزند خود را تقدیم انقلاب و دفاع مقدس کرده است قصه و داستان نیست. واقعیت محض است. شعر حماسی که کارش آفرینش اغراق است در بیان این واقعیات در بسیاری از موارد عقب میماند و از بیان دلاوریهای انسانهای قهرمان دفاع مقدس عاجر است. دوران دفاع مقدس با هیچ دوره تاریخی ما قابل مقایسه نیست و همین موضوع ما را ملزم به پژوهش میکند.
انتهای پیام/
R1386/P1356/S4,35/CT11منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۹۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای حفظ اسلام روحانیون در میدان باشند و با جان خود دفاع کنند
ایسنا/مازندران نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه آنچه هشت سال جنگ تحمیلی را دفاع مقدس و ۴۵ سال توطئههای دشمنان را خنثی کرد، تکیه بر ارزشها، معنویت، بصیرت و زیر پرچم ولایت بود، گفت: نباید بگذاریم دشمنان ارزشها، الگوها و ذائقه فرهنگی مردم را تغییر دهند و در این میان حوزههای علمیه و روحانیون با هوشیاری و روشنگری در میدان باشند و با جان خود از اسلام و انقلاب دفاع کنند.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالله حاجی صادقی شامگاه شنبه ۱۵ اردیبهشت در یادواره ۴۰۰ شهید روحانی و طلبه استان مازندران که در راستای دومین کنگره شهدای سرافراز دیار علویان و همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در مصلی آیت الله جباری (ره) شهرستان بهشهر برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدا اظهار کرد: دین حیات میآورد و شهدا با کسب پاداش و هدیه که همان حیات طیبه است حیات دین را تضمین میکنند، امیدواریم در هر سنگری ادامه دهنده راه شهدا باشیم و خداوند نعمت شهادت را به ما ارزانی دارد.
وی با اشاره به زندگی و امامت امام جعفر صادق (ع) در ابعاد مختلف بیان کرد: شباهت زمان کنونی و زمان زندگی امام صادق(ع)، تحریف چهره دین، احکام، معارف و ظهور اندیشهها و جریانهای انحرافی است، دشمن تلاش دارد شاکله مردم ما به ویژه نوجوانان و جوانان را در معرفت، آگاهی، گرایش تعلقات تغییر دهد باید همه ما حواسمان باشد و احساس تکلیف کنیم.
حاجی صادقی تاکید کرد: خرمشهر امروز زمان ما ذهن و قلب جوانان ماست باید با بیان معارف دین و قرآن، ذهن نسل امروز را مصون نگه داریم و در جهت تقویت ایمان نوجوانان و جوانان گامهای محکمی برداریم تا شاهد خنثی شدن و شکست دشمنان باشیم.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه رژیم غاصب اسرائیل نه تنها از حماس بلکه از زن و کودکان غزه شکست خورد و به خیال خود برای انتقام با حمله به کنسولگری ایران فرماندهان ما را به شهادت رساند، تصریح کرد: حمله مقتدرانه ما به اسرائیل نشان داد ایران نه تنها دارای قدرت موشک و قدرت نظامی است بلکه اراده و قدرت استفاده و بکارگیری از تجهیزات علیه دشمن را نیز دارد.
این مسئول ادامه داد: حمله نظامی ما پیروزی بر تمام جبهه استکبار بود و در این نمایش اقتدار، مناطق نظامی را مورد هدف قرار دادیم و به مردم و مراکز اقتصادی حمله نکردیم.
حاجی صادقی اذعان کرد: با وجود رهبر شجاع، حکیم، بصیر، مسلط که امامت ایشان معجزه الهی است دشمن در عرصه نظامی و امنیتی هیچ غلطی نمی واند بکند، در زمینه اقتصادی نیز امیدواریم دولت انقلابی و مجلس آینده بتوانند اقدامات مناسبی داشته باشند.
وی با بیان اینکه آنچه هشت سال جنگ تحمیلی را دفاع مقدس و ۴۵ سال توطئههای دشمنان را خنثی کرد، تکیه بر ارزشها، معنویت، بصیرت و زیر پرچم ولایت بود، تاکید کرد: نباید بگذاریم دشمنان ارزشها، الگوها و ذائقه فرهنگی مردم را تغییر دهند و در این میان حوزههای علمیه و روحانیون با هوشیاری و روشنگری در میدان باشند و با جان خود از اسلام و انقلاب دفاع کنند.
استاندار مازندران نیز در این یادواره شهدای روحانی، برگزاری یادوارههای شهدا را در حکم جهاد دانست و گفت: روحانیت همواره بعنوان رزمنده و تقویت کننده ایمان و تربیت رزمندگان حضور قابل توجهی را در جبهههای جنگ داشتند.
یوسف نوری تصریح کرد: برگزاری یادوارههای شهدا اجر شهید را دارد لذا تعظیم مقام شهدا بویژه علمای شهید برای خود ما سازنده است و امکان تقرب به خداوند را فراهم میکند.
انتهای پیام