Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@22:54:35 GMT

ساخت سرعت گیرهایی که برق تولید می کنند

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۹۵۲۵۸

ساخت سرعت گیرهایی که برق تولید می کنند

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیرکاظمی‌فرد، مجری طرح پروژه انرژی تجدیدپذیر دانشگاه امیرکبیر با اشاره به بحران انرژی و کمبود منابع انرژی تجدیدپذیر در دنیا، گفت: حرکت به سوی استفاده از مواد جدید هوشمند که دارای توانایی تبدیل انواع مختلف انرژی به یکدیگر هستند و همچنین، تمایل به کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در زمینه تولید انرژی از زیرساخت‌های حمل‌ونقل در دنیا تحقیقات زیادی انجام نگرفته است، افزود: نیاز است تا با شناخت چالش‌های موجود در این زمینه، آن‌ها را مرتفع کرد و راهکارهای جدیدی را در حوزه تولید انرژی از زیرساخت‌های حمل‌ونقلی ارائه داد.

کاظمی‌فرد، شاخص فعلی ایمنی در ترافیک و سیستم حمل‌ونقل، هزینه‌های مرتبط با تعمیر و نگهداری معابر و روسازی‌ها و مشکلات مرتبط با امر انتقال انرژی الکتریکی جهت استفاده در صنعت حمل‌ونقل را از جمله چالش‌های موجود در این زمینه دانست وگفت: بر این اساس، طرحی را با عنوان "طراحی و ساخت نسل جدید سرعت‌گیر مولد انرژی هیبریدی HEGSB" در دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی کردیم.

وی اضافه کرد: بدنه سرعت‌گیر مولد انرژی هیبریدی از جنس پلکسی آکریلیک شفاف ساخته شده که درون آن پنل‌های بزرگ خورشیدی با راندمان بالا قرار داده شده است، علاوه بر پنل‌های خورشیدی، به طور همزمان از المان پیزوالکتریک نیز جهت تولید انرژی الکتریکی در سرعت‌گیر بهره بردیم.

مجری طرح انرژی تجدیدپذیر دانشگاه امیرکبیر، طراحی این سرعت‌گیرها را با هدف کاربرد در نقاط پرخطر و بحرانی جاده به منظور بالابردن سطح ایمنی راه‌ها دانست و افزود: علاوه بر موارد ذکر شده، برخی از مناطق قابل بهره‌برداری از این سرعت‌گیر شامل بنادر، گمرکات، فرودگاه‌ها، مناطق مه‌گیر و دور از تاسیسات برقی و الکتریکی هستند.

این محقق اضافه کرد: با توجه به چالش‌های موجود، به منظور تامین انرژی الکتریکی از جاده‌ها، افزایش کیفیت روسازی آسفالت با هدف کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و افزایش شاخص ایمنی ترافیک و حمل‌ونقل با هدف کاهش ریسک هزینه‌ها و خسارات ناشی از خطرات بالقوه موجود در شبکه تقاطع‌ها و نقاط پر خطر و بحرانی، در این طرح تلاش شد تا با استفاده ترکیبی از توان بالقوه موجود در انرژی تابشی خورشید و انرژی جنبشی و گرانشی موجود در وسایل نقلیه در حال حرکت، جهت تولید انرژی از جاده‌ها برای تجهیزات الکتریکی اطراف جاده بهره ببریم.

وی به بیان جزئیات این طرح پرداخت و با بیان اینکه سرعت‌گیر HEGSB از دو قسمت اصلی "بخش سازه سرعت‌گیر" و "بخش الکتریکی و الکترونیکی سرعت گیر" تشکیل شده است،‌ ادامه داد: سرعت‌گیر شفاف خورشیدی در سطح فوقانی سازه، صفحه لاستیکی در قسمت میانی سازه، لایه آسفالتی جهت تحمل بار وارده از سطح، پنل‌های خورشیدی، بورد الکترونیکی برداشت کننده و ذخیره کننده هیبریدی انرژی‌های تجدیدپذیر HRESBB و ال ای دی های  پر نور چشمک‌زن از جمله زیر بخش‌های این سرعت‌گیر هستند.

کاظمی‌فرد، با تاکید بر اینکه در این طرح، تمامی مراحل توسط تیم متخصص داخلی طراحی شده است، ادامه داد: پس از ساخت نمونه اولیه، سرعت‌گیر هیبریدی مورد ارزیابی‌های دستگاهی و میدانی قرار گرفت.

وی یافتن المان مناسب برای بخش فوقانی سرعت‌گیر با قابلیت گذردهی بالای نور و استحکام لازم جهت عبور خودروها از روی آن، شکل‌دهی و قالب‌گیری صفحات پلکسی با استفاده از برش لیزر و دستگاه CNC و جمع‌آوری جریان‌های فوق‌العاده ضعیف تولیدشده توسط صفحات پیزوالکتریک را از چالش‌های طراحی و ساخت این ابزار دانست.

مجری طرح انرژی تجدیدپذیر دانشگاه امیرکبیر قابلیت تبدیل همزمان انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تابشی خورشید به همراه انرژی گرانشی حاصل از حرکت وسایل نقلیه به انرژی الکتریکی و ذخیره سازی آن در جهت تامین انرژی لازم جهت روشنایی معابر، تجهیزات کنترل ترافیک، چراغ‌های راهنمایی، تابلوهای VMS و حسگرها را از جمله مزایای این طرح نام برد و یادآور شد: حفظ و ذخیره سازی سوخت‌های فسیلی برای نسل‌های آینده با امکان بهره‌برداری بهتر از آن، کاهش اثرات زیست محیطی نظیر افزایش گرمای زمین و گازهای گلخانه‌ای، کاهش هزینه تولید و انتقال نیروی الکتریکی (برق) به روش‌های مرسوم و کاهش هزینه نگهداری راه‌ها از دیگر مزایای سرعت‌گیر طراحی شده است.

وی با بیان اینکه این سرعت‌گیر با هدف کاربرد در نقاط پرخطر و بحرانی جاده نظیر ورودی تونل‌ها، پیچ‌های تند در مناطق سردسیر طراحی شده است، اظهار کرد: کاربرد مهم دیگر آن تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز تجهیزات اطراف جاده مانند افشانه‌های زمستانی یا فعال‌سازی علائم اخباری و هشداری بوده است.

کاظمی‌فرد، تمرکز بر روی افزایش راندمان تولید و ذخیره‌سازی انرژی به خصوص در بخش دریافت انرژی از وزن خودروها و تلاش برای تولید نیمه‌صنعتی این دستگاه را از فازهای توسعه‌ای این طرح نام برد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۹۵۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دماوند انرژی» چراغ تولید ۳ طرح پتروشیمی را روشن کرد

مدیر مجتمع شرکت دماوند انرژی گفت: این شرکت با تأمین یوتیلیتی موردنیاز طرح‌های پتروشیمی‌ هنگام، آرین متانول و پلیمرپاد، نقشی اساسی و راهبردی در راه‌اندازی و تولید این سه مجتمع پتروشیمی منطقه عسلویه داشته است.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت دماوند انرژی، غلامرضا یعقوب‌زاده از ارائه خدمات یوتیلیتی به سه پتروشیمی تازه‌احداث در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس خبر داد و بیان کرد: شرکت دماوند انرژی که وظیفه تأمین یوتیلیتی مجتمع‌های صنعتی فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را به‌ عهده دارد، هم‌اکنون به ۱۷ شرکت خدمات می‌دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه به‌تازگی پتروشیمی‌های هنگام، آرین متانول و پلیمرپاد وارد فاز بهره‌برداری شده‌اند، دماوند انرژی توانسته است با تأمین یوتیلیتی موردنیاز آن‌ها براساس دستورعمل‌های ابلاغی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، نقشی اساسی و راهبردی در راه‌اندازی آن‌ها ایفا کند.

مدیر مجتمع شرکت دماوند انرژی با اشاره به تنوع تولید و تأمین یوتیلیتی در شرکت دماوند یادآور شد: هم‌اکنون فاز یک شرکت با تولید برق، بخار، آب، اکسیژن و دیگر گازهای صنعتی، خوراک را با شبکه گسترده خطوط آفسایت به مجتمع‌های پتروشیمی منتقل می‌کند و فاز دوم این شرکت نیز برای تأمین نیاز مجتمع‌های در دست احداث، در مرحله اجراست.

یعقوب‌زاده با اشاره به نقش مهم دماوند در توسعه و تولید پایدار فاز دوم پتروشیمی‌های منطقه پارس افزود: توانسته‌ایم با همه محدودیت‌های پروژه‌ای، کمبودها و تأخیر در تحویل پروژه‌ها، با توان کامل نیاز همه شرکت‌های متقاضی سرویس‌های جانبی را برآورده کنیم که این مسئله بی‌سابقه بوده است.

وی یادآور شد: تولید پایدار در دماوند با همت و تلاش خستگی‌ناپذیر همه همکارانم انجام شده است تا با تأمین به‌موقع خوراک مجتمع‌ها، به تولید پایدار و سودآوری دیگر پتروشیمی‌ها کمک شایانی کرده باشیم.

دیگر خبرها

  • جهان احتمالا با ذراتی پر شده که سریع‌تر از نور حرکت می‌کنند
  • بزرگترین خدمت به عرصه تولید مدیریت مصرف انرژی است
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • ساخت نوعی باتری سدیمی که ظرف چند ثانیه شارژ می‌شود
  • «دماوند انرژی» چراغ تولید ۳ طرح پتروشیمی را روشن کرد
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • رتبه اول قم از لحاظ سرعت ساخت در نهضت ملی مسکن
  • سمپاشی دقیق‌تر و کم هزینه‌تر با پهپاد کشاورزی ایران ساخت
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • «خودروی برقی» راه‌حلی بدون جایگزین