Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:در زمانی که واکنش ملت های عرب به ویژه مردم فلسطین و همچنین واکنش های رسمی و ملایم عربی نسبت به تصمیم ترامپ در سطح مورد انتظار اتخاذ شد، موضع اروپا در قبال این تصمیم به اعتقاد ناظران بر خلاف برخی انتظارات ظاهر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «رأی الیوم» در مقاله ای یه قلم «سعد ناجی جواد» نوشت: تصمیم نامطلوب رئيس جمهور آمریکا در مورد قدس نه تنها تحریک آمیز بود بلکه فراتر از آن برای اسرائیل دستاورد و پیروزی رایگانی به همراه داشت که مستحق آن نبوده و با جنایت ها و اشغالگری های این رژیم غاصب تناسبی نداشته است حتی بدون اینکه رژیم صهیونیستی کمترین حقی برای مردم فلسطین در ایجاد دولت مستقل خود در بخشی از سرزمین فلسطین قائل شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ کس نمی داند معامله آمریکائی موسوم به «معامله قرن» که مورد حمایت سیاستمداران آمریکائی و عرب است چگونه می تواند مشکل مربوط به حقوق مردم فلسطین را حل کند. مطمئنا گروهی با این جانبداری تام و کورکورانه، تنها از یک طرف قادر به طرح ابتکارات قابل قبول و یا نظارت بر مذاکرات ساده و سازنده بین دو طرف نخواهد بود، مگر اینکه دولت خودگردان فلسطین حاضر به پذیرش راه حل ها و  پیشنهادات تحقیر آمیزی شود که خواسته های مردم فلسطین را نادیده می گیرد.


در مقابل این اتفاق، واکنش اروپا به ویژه مواضع کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس که تصمیم شناسائی قدس به پایتختی همیشگی رژیم صهیونیستی را نپذیرفته و آن را محکوم کرده اند، اقدامی نیکوست، هر چند این مواضع پرسش های فراوانی را با خود به  دنبال داشته است:

 سوال اول اینکه آیا این موضع گیری غرب به مفهوم بیداری و پشیمانی وجدان ها و احساسات به خواب رفته دولت های اروپائی نسبت به تاسیس اسرائیل در سرزمین های اشغال شده فلسطین و حمایت تام و کامل ازجنایت های این رژیم در تجاوز به سرزمین فلسطین است؟

باید گفت همه نشانه ها دال بر این است که سیاست های این کشورها در قبال قضیه قدس به طور خاص به این مرحله پیشرفته از انسانیت، عقلانیت، بی طرفی و عینیتی که آنها را شایسته اتخاذ چنین تصمیمی کند، نرسیده است، بلکه تنها تفسیر معقولی که از این موضع گیری اروپا برداشت می شود این است که این کشورها از سیاست ها و معضلات دولت «ترامپ» و بی احترامی های او به متحدان اروپائی و عدم مشورت با آنها به تنگ آمده اند. همچنین باید گفت که این کشورها با توجه به حضور سیاستمداران با تجربه و متخصص در زمینه عملکرد خود و سیاست بین المللی و با توجه به گسترش تروریسم جهانی و افزایش خشونت ها در منطقه عربی و حتی سراسر جهان بر اثر اتخاذ تصمیم نسنجیده و خطرناک «ترامپ» خواسته اند از ترس امنیت ملی و منافع وطنی خود چنین وانمود کنند که از او دوری می جویند.  


با توجه به نکات مذکور و همچنین ایمان به تجارب تاریخی و معاصر که می گوید پایان هر نوع اشغالگری و یا اصلاح هر نوع موضع بین المللی و منطقه ای خطایی پایان ناپذیر است مگر اینکه طرف مورد تجاوز قدرت لازم برای نجات و رهائی را داشته باشد اما باید گفت ملت های عرب می توانند در این مرحله از موضع گیری کشورهای اروپائی در قبال قضیه قدس نهایت استفاده را ببرند بدین شرط که با اعمال فشارهای مردمی و دیپلماتیک در به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی و برقراری روابط دیپلماتیک  با این کشورها موفق شوند. از آنجا که موضع رسمی عربی چه در سطح دولت های عربی و چه در سطح اتحادیه عرب قادر به ایفای چنین نقشی نیستند بنا بر این تنها گزینه آماده در این راستا فشار مردمی برای متقاعد ساختن کشورهای اروپائی به انجام چنین کاری است. چنین موضعی در حقیقت آزمایش حقیقی کشورهای اروپایی برای اثبات درستی و یا نادرستی ادعاها و نیت های آنان است، همچنین به عنوان تنها فرصت این کشورها برای جبران و کفاره اشتباهات فراوان در قبال مردم فلسطین و امت عربی به شمار می رود.  

پایان پیام/478

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۹۷۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین با لابی رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ادامه روند سرکوب دانشجویان در آمریکا اظهار کرد: دولت آمریکا به جای اینکه ندای حق طلبی جامعه دانشگاهی را گوش دهد، با فشار و لابی‌گری رژیم صهیونیستی اقدام به سرکوب دانشجویان و اساتید دانشگاهی حامی فلسطین می‌کند.

وی افزود: نقض قوانین ورود نیروهای نظامی به دانشگاهی در حالی در آمریکا صورت می‌گیرد که در ناآرامی‌های سال گذشته، وزارت علوم اجازه ورود نیروهای امنیتی را به دانشگاه را نداد،‌ این موضوع نشان می‌دهد که دانشجو، استاد و عالمان علمی و دینی جایگاه بسیار والایی در نظام جمهوری اسلامی دارند، این الگوی احترام به صورت یک قانون درآمده است.

زلفی گل با بیان اینکه فریاد حق طلبی دانشجویان امروز در تمام نقاط جهان شنیده می‌شود و هر روز در اخبار برگزاری راهیپمایی در دانشگاهای جهان مخابره می‌شود، عنوان کرد: این ندای حق‌طلبی مانند حرکت امام حسین(ع) در کربلا ماندگار خواهد بود و نمی‌توان جریان حق طلبی را سرکوب کرد.

وی تصریح کرد: برخورد قهری با دانشجویان تأثیر منفی بر افکار عمومی جهان خواهد داشت و دامنه حمایت از دانشجویان را فراگیر خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین با لابی رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد
  • نگرانی‌های جدی مقامات اسرائیلی از این تصمیم آمریکا
  • ماجرای جلوگیری از ورود پزشک فلسطینی به فرانسه
  • دلیل منع ورود پزشک فلسطینی به اروپا
  • عملیات وعده صادق وجدان مردم آزادیخواه جهان را بیدار کرد
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در قبال مقاومت و فلسطین
  • سازمان همکاری‌ اسلامی از همه کشورها خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند
  • نگرانی از سرایت اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی به جهان عرب
  • نگرانی از اعتراضات ضدصهیونیستی در عربستان،‌ مصر و اردن