Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-28@04:27:53 GMT

خطای انسانی عامل 85 درصد تصادفات است

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۹۹۷۳۹

خطای انسانی عامل 85 درصد تصادفات است

رئیس مرکز تحقیقات پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه براساس تحقیقات انجام شده انسان تا 85 درصد عامل اصلی تصادفات رانندگی و یا عامل زمینه‌ساز آن است، گفت: بررسی سلامت روانشناختی رانندگان قبل از صدور گواهینامه در کاهش تصادفات بسیار موثر است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سرهنگ شهریار بهزاد بصیرت در آستانه برگزاری نخستین کنگره روانشناسی ترافیک اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده عامل انسانی نقش مهمی در بروز تصادفات دارد گرچه تصادفات حاصل سه عامل اصلی شامل راه، انسان و وسیله نقلیه است اما در این بین انسان تا 85 درصد عامل اصلی تصادفات رانندگی شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رفتارهای رانندگی، فرهنگ ترافیکی، رانندگی هیجان محور، خشم جاده‌ای و بسیاری دیگر از این نوع موضوعات، مباحثی است که در حوزه روانشناختی و یا علوم اجتماعی به شمار رفته که با هدف گذاری مناسب می‌تواند در مدت زمانی کوتاه، نقش عامل انسانی در بروز تصادفات را تعدیل کند.

رئیس مرکز تحقیقات پلیس راهور ناجا ادامه داد: مباحث روانشناختی به طور کلی به دو صورت در حوزه حوادث ترافیکی نقش دارد اول اینکه به طور مثال افراد پرخاشگر و دارای شخصیت هیجانی بیشتر دچار تصادفات می‌شوند، بنابراین هنگامی که افراد برای دریافت گواهینامه اقدام می‌کنند باید سلامت روانشناختی آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.

بهزاد بصیرت با بیان اینکه اخذ گواهینامه رانندگی یک امتیاز اجتماعی است که به افراد واگذار می‌شود نه حق افراد، افزود: جامعه باید از طرق مختلف اطمینان لازم در اعطای این امتیاز اجتماعی به افراد را کسب کند تا فرد به یک تهدید اجتماعی در بستر راه تبدیل نشود با این نگاه در صورتی که مشکلات روانشناختی افراد قابل اصلاح بود باید به آنها گواهینامه رانندگی ارئه شود چرا که در غیر اینصورت علاوه بر به خطر افتادن فرد هنگام رانندگی، سلامت سایر افراد نیز مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: موضوع دوم نیز این بوده که تاثیر تابلوها و علائم رانندگی در حیطه روانشناختی افراد چگونه است و اینکه چقدر این تابلوها از شاخص‌های شناختی برخوردار بوده و در رفتار رانندگان تاثیر دارد. چگونه با استفاده از شاخص‌های شناختی، اِلمان‌ها و غیره می‌توان بیشترین تاثیر از تابلوی ایست یا ورود ممنوع و یا احتیاط را به ذهن مخاطبین مختلف القا کرد.

رئیس مرکز تحقیقات پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه تا کنون در کشور ما به موضوعات روانشناختی در حوزه حوادث ترافیکی توجه چندانی نشده است، اضافه کرد: انجام تست شخصیتی و روانشناختی رانندگان باید در هنگام اخذ گواهینامه، تمدید آن، رانندگان دارای تخلفات حاثه ساز، و یا تکرار تخلفات مهمه که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد، به‌صورت الزامی صورت گیرد تا شاهد کاهش هرچه بیشتر تصادفات رانندگی در کشور باشیم.

وی یادآور شد: بدیهی است داشتن گواهینامه توسط افرادی که سلامت روانشناختی آنها با تردید مواجه است، همچون یک ابزار قتاله است که قبل از هرچیزی، سلامت جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهد.

بهزاد بصیرت ابراز امیدواری کرد که یکی از بزرگترین دستاوردهای نخستین کنگره روانشناسی ترافیک، توجه لازم به موضوعات روانشناسی در ترافیک باشد و شاهد کاهش تصادفات در جامعه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه شاخص‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای به ویژه در رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی باید تعریف و به‌صورت واقعی اجرایی شود، گفت: یک راننده اتوبوس باید حافظ جان بیش از 30 نفر انسان که به ده‌ها خانواده وابسته است، باشد بنابراین توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۹۹۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران قدیم/ پلیس زن راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های تهران (عکس)

نیم قرن قبل، در ایران انواع گواهینامه از سه نوع به دو نوع کاهش یافت.   به گزارش اطلاعات آنلاین، نیم قرن پیش مسئولان به این نتیجه رسیدند که دو نوع گواهینامه پایه یک و دو برای رانندگی کفایت می‌کند.    روزنامه اطلاعات اول اسفند ۱۳۵۲ گزارشی از تغییر تقسیم بندی انواع گواهینامه رانندگی منتشر کرد.    همچنین در ادامه عکس‌هایی از اعمال قانون یک افسر راهنمایی رانندگی زن در خیابان‌های تهران نیم قرن پیش تماشا کنید.     کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • شناسایی مهم ترین عامل تصادفات درون‌شهری در کردستان
  • چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
  • تبریز فقیرترین کلانشهر از نظر هوشمندسازی معابر است
  • هافبک نیوکاسل در مسیر تبدیل شدن به راننده کامیون / عکس
  • (تصویر) پلیس زن راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های تهران قدیم
  • تهران قدیم/ پلیس زن راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های تهران (عکس)
  • تهران قدیم| پلیس زن راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های تهران/ عکس
  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های تصادفات آذربایجان شرقی