Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: با کمک هنر نمایش و تئاتر می توان سهم هنرمندان کُردستان را از تولید فرهنگی بالا بُرد.

به گزارش ایرنا، حسین فیروزی شامگاه یکشنبه در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز اظهار کرد: تئاتر هنر درست شنیدن، مدارا و تحمل است و اولین اصل در گفت و گو و مدارا، شنیدن است و هنر تئاتر این فرصت را در اختیار ما قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: جشنواره تئاتر کُردی، کاروانی است که حرکت آن از سال 78 آغاز شد و امیدواریم در آینده شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این رویداد فرهنگی هنری در استان باشیم.
فیروزی با بیان اینکه قدردان زحمات و تلاش های هنرمندان و هنردوستان هستیم، اضافه کرد: استادان این عرصه از جمله قطب الدین صادقی و علی ظفر قهرمانی نژاد از افتخارات استان کُردستان هستند.
وی یادآور شد: برای استفاده مناسب از هنر نمایش در کردستان باید این هنر از پایه و از تئاتر دانش آموزی و دانشجویی مورد توجه و حمایت قرار گیرد.
وی با اشاره به برگزاری و استقبال مناسب مردم از اجراهای نمایش این دوره از تئاتر کُردی در سقز تاکید کرد: سقزی ها نشان دادند در عرصه فرهنگ و هنر نیازمند کار و تلاش مسئولان هستند و باید به نیازهای مردم این شهر در بخش هنر بیشتر توجه شود.
معاون استاندار کردستان با اشاره به اهمیت ساخت سالن برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در این گفت: 18 میلیارد ریال برای احداث مجتمع فرهنگی در سقز توسط فرمانداری در نظر گرفته شده است.
فرماندار سقز هم با بیان اینکه تئاتر یک نمایش زنده است و کسانی که این هنر را اجرا می کنند انسان های خلاق و هنرمند و نوآور هستند، گفت: تئاتر کُردی برند این شهرستان است.
علی اکبر ورمقانی با عنوان اینکه برنامه های فرهنگی هنری از جمله تئاتر نقش مهمی در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد، اظهار کرد: به تمام کسانی که با زبان هنر بویژه تئاتر در راه اعتلای فرهنگ ایران و کردستان می کوشند، خسته نباشید، می گویم.
وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر کُردی سقز با همکاری استانداری و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در تقویم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت می شود، افزود: تئاتر کُردی باید بین المللی شود و با ایجاد زیرساخت های شهرستان سقز از جمله فرودگاه این را میسر خواهد شد.
سردار دوغی رئیس شورای اسلامی شهر سقز هم گفت: فرهنگ زیربناست و برای کارهای فرهنگی تا جایی که در توان داریم هزینه خواهیم کرد.
به گزارش ایرنا، چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز از شامگاه پنجشنبه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر آغاز شد است و شامگاه یکشنبه 19 آذر با معرفی گروه ها و نفرات برتر بکار خود پایان داد.
این جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز و انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، فرمانداری سقز، شورای اسلامی شهر و شهرداری سقز در راستای ارتقا، تشویق و ترویج هنر نمایش در جامعه با تاکید بر تولید نمایش هایی مبتنی بر فرهنگ کردستان برگزار شد.
جشنواره تئاتر کُردی از سال 78 به مدت شش سال متوالی برگزار شد اما بدلیل مشکلات مالی این جشنواره بعد از شش دوره متوقف شد و دوباره از سال 87 برگزاری آن از سر گرفته شد و تا سال 90 به مدت چهار دوره دیگر پیگیری و اجرا شد.
این جشنواره در سال های 91 و 92 برگزار نشد ولی از 93 دوباره فعالیت خود را آغاز کرد.
دکتر قطب الدین صادقی، کوروش سلیمانی و علی ظفر قهرمانی نژاد نمایش های این دوره را داوری کردند.
سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
خبرنگار: ابراهیم محمدحسینی
7249

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۰۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود

ایسنا/کرمان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان از آمادگی گروه‌های موسیقی این منطقه برای شرکت در جشنواره‌های بین المللی خبر داد و گفت: تعداد سه گروه موسیقی به منظور معرفی خرده فرهنگ‌های جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی اعزام خواهند شد.

حجت الاسلام سیداحمد حسینی در گفت و گو با ایسنا از اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: از این سه گروه موسیقی، یک گروه موسیقی سنتی و دو گروه موسیقی مقامی به جشنواره‌های هنری بین المللی اعزام خواهند شد.

وی تنوع در موسیقی منطقه را برگرفته از استعدادهای هنرمندان دانست‌ و افزود: گروه موسیقی آوای منوجان به سرپرستی فرامرز زارعی یکی از این گروه‌های موسیقی است که به جشنواره هنری کشور قزاقستان اعزام خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان گفت: گروه موسیقی سنتی لیکوی جنوب به سرپرستی علی یونس زاده از جیرفت نیز قرار است به جشنواره هنری کشور تونس اعزام شود.

وی اظهار کرد: گروه موسیقی مقامی کمنزیل به سرپرستی هوشنگ کردستانی یکی دیگر از این سه گروه موسیقی است که برای شرکت در جشنواره هنری به کشور ازبکستان شهر ضامین اعزام خواهد شد.

حسینی افزود: انتخاب این سه گروه موسیقی از جنوب کرمان برای شرکت در جشنواره‌های هنری بین المللی با توجه به مولفه‌های اعلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان هدف از اعزام گروه‌های موسیقی سنتی و مقامی به این جشنواره‌های هنری را، معرفی خرده فرهنگ‌های بومی و سنتی جنوب کرمان در سطح بین‌المللی دانست که باید بیش از این مورد توجه و حمایت قرار بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات