Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرلشکر خلبان «علی اقبالی دوگاهه» در حالی که زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود، به دلیل ضربات مهلکی که نیروی هوایی ارتش ایران در نخستین ماه جنگ بر پیکر ماشین جنگی عراق وارد نموده بود به دستور صدام و برای ایجاد رعب و وحشت در بین سایر خلبانان کشورمان به فجیع‌ترین و بیرحمانه‌ترین وضع به شهادت رسید. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در این گزارش با جوان‌ترین سرگرد تاریخ نیروی هوایی ایران و نابغه‌ای که از پذیرش حضور در نیروی هوایی آمریکا سر باز زد سرلشکر خلبان «علی اقبالی دوگاهه» و داستان عجیب شهادتش بیشتر آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او اهل رودبار استان گیلان بود. وی در ۲۵ سالگی استاد خلبان جنگنده f- ۵ و در ۲۷ سالگی با درجه سرگردی جزو افسران ارشد نیروی هوایی ارتش ایران شد. سرلشگر خلبان «عباس بابایی» و سرلشگر خلبان «مصطفی اردستانی» از شاگردان تحت آموزش ایشان بودند.

آموزش در آمریکا: وی تکمیل دوره خلبانی را به مدت ۲۲۰ ساعت در سال ۱۳۴۷ در پایگاه هوایی ویلیامز شهر فنیکس ایالت آریزونای امریکا را به پایان رساند و کسب رتبه نخست در بین بیش از ۴۰۰ دانشجوی خلبانی از کشورهای مختلف به عنوان خلبان نمونه این پایگاه را از آن خود نمود.

امتیازات خلبانی که او در پایگاه ویلیامز آمریکا بدست آورد شامل رکوردهایی بود که تا آن زمان هرگز در آن پایگاه هوایی ثبت نشده بود. بطوری که تمامی اساتید پرواز هواپیماهای جنگی آمریکا را شگفت زده نمود؛ و به او لقب سلطان پرواز را داده بودند.

در سال ۱۳۴۸ آموزش‌های تاکتیکی هواپیمای شکاری اف ۵ را به سرعت گذراند و به عنوان افسرخلبان جنگنده شکاری تاکتیکی اف ۵ تایگر در گردان ۴۳ شکاری، فعالیت‌های پروازی خود را در پایگاه هوایی دزفول آغاز کرد.

در سال ۱۳۵۱ بین خلبانان تمام پایگاه‌ها در پایگاه دزفول برگزار شد حائز مقام نخست در بین تمامی خلبان‌ها شد و به عنوان قهرمان قهرمانان معرفی شد در سال ۱۳۵۳ جهت گذراندن دوره کارشناسی تفسیر عکس‌های هوایی و مدیریت اطلاعات و عملیات هوایی مجددا به امریکا اعزام گردید.

پس از بازگشت در پایگاه‌های هوایی بوشهر و تبریز به خدمت پرداخت شهید اقبالی در سال ۱۳۵۴ ازدواج کرد که ثمره آن فرزندی پسر بود که هم اکنون از پزشکان حاذق کشور است. براساس مدارک موجود در پرونده پرسنلی این شهید وی همواره در وضعیت عالی پروازی آکادمیک و انضباطی قرار داشته است.

دریافت بیش از سه هزار ساعت پرواز عملیاتی و آموزش خلبانی به ده‌ها دانشجوی جوان که تعدادی از آن‌ها همچون شهیدان سرافراز سرلشگر خلبان عباس بابایی و سرلشگر خلبان مصطفی اردستانی به مقام والای شهادت نایل شده اند و یا به رده‌های ارشد فرماندهی نیروی هوایی رسیده اند کارنامه درخشان شهید سیدعلی اقبالی است.

در بیان خصوصیات این شهید نوشته اند وی فردی به تمام معنا صمیمی و مهربان بود فروتن و خویشتن دار گشاده رو و متین آراسته و با اخلاق نیکو و منش بسیارانسانی شهید اقبالی علاقه وافری به قرآن داشت و هرچند وقت کل قرآن را دوره می‌کرد.

این شهید سعید در عملیات معروف کمان ۹۹ که در نخستین روز جنگ تحمیلی با شرکت ۱۴۰ فروند جنگنده از پایگاه‌های مختلف انجام شد شرکت داشت. سید شهید در قالب لیدر دسته ۴ فروندی به نام اسکارال از پایگاه دوم شکاری تبریز به هوا برخاست و پس از بمباران پایگاه هوایی موصل، به همراه همه همرزمانش سالم به پایگاه برگشت.
حامد زبیراوی
فیلم کوتاهی درباره جوان‌ترین سرگرد تاریخ نیروی هوایی ایران و نابغه‌ای که از پذیرش حضور در نیروی هوایی آمریکا سر باز زد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
شهادت:
این هم وطن دلیر اکثر تلمبه خانه‌ها و نیروگاه‌های برق عراق از کار انداخته بود و طرح‌های عملیاتی وی باعث گردیده بود صادرات ۳۵۰ میلیون تنی نفت عراق به صفر برسد از این رو صدام جنایتکار به خون این شهید تشنه بود. از این رو به دستور صدام پس از دستگیری بدنش به دو نیمه تبدیل شد و نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد.

شرح کامل شهادت ایشان را در زیر بخوانید و به دیگران هم بفرستید تا مردم ایران بدانند ما چه عزیزان گمنامی را در نیروی هوایی ارتش داشته ایم که حتی نام آن‌ها را هم نشنیده ایم.

شهادتش در روز عید قربان مصادف با اول آبان ماه ۱۳۵۹ رقم خورد. پس از بمباران موفق پادگان العقره در شمال عراق و همچنین در منطقه هوایی موصل هواپیمایش مورد اصابت قرار گرفت و در حالی که به نزدیکی مرز ایران رسیده بود هواپیمایش سقوط کرد و در خاک عراق مجبور به خروج اضطراری شد.

در حالی که زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود، به دلیل ضربات مهلکی که نیروی هوایی ارتش ایران در نخستین ماه جنگ بر پیکر ماشین جنگی عراق وارد نموده بود به دستور صدام و برای ایجاد رعب و وحشت در بین سایر خلبانان کشورمان، برخلاف تمامی موازین انسانی و موافقت نامه‌های بین المللی رفتار با اسرا، به فجیع‌ترین و بیرحمانه‌ترین وضع به شهادت رسید.

بدستور صدام ملعون، دو ماشین جیپ از دو طرف با طناب هایی که به بدن این خلبان پر افتخار بسته بودند بدنش را دو نیم کردند. به طوری که نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد. این جنایت به حدی وحشیانه بود که رژیم بعثی در تلاشی بیشرمانه برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت هولناک، تا سال‌ها از اعلام سرنوشت آن شهید مظلوم خودداری می‌کرد و طی ۲۲ سال هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی موجود نبود.

تا این که در خرداد سال ۱۳۷۰، بر اساس گزارش‌های موجود عملیاتی و اطلاعاتی، و نامه ارسالی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی مبنی بر شهادت ایشان و اظهارات دیگر اسرای آزاد شده وخلبانان اسیر عراقی، شهادت خلبان علی اقبالی دوگاهه محرز شد.

پیکر مطهرش که بخشی از آن غریبانه در قبرستان محافظیه نینوا و بخشی دیگر در قبرستان زبیر موصل به خاک سپرده شده بود، با پیگیری کمیته جستجوی اسرا و مفقودین وکمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی، به همراه پیکرهای مطهر تنی چند از دیگر خلبانان شهید نیروی هوایی، پس از ۲۲ سال دوری از وطن، در میان حزن و اندوه خانواده، یاران و همرزمانش به میهن بازگشت و به شکلی بسیار با شکوه و تاریخی در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی تشییع و در پنجم مردادماه ۸۱ در قطعه خلبانان بهشت زهرا درکنار سایر همرزمانش آرام گرفت. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۵۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار ۲۵۰ نیروی اورژانس در تحویل سال حرم مطهر رضوی

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از ۲۵۰ نیروی اورژانس ۱۱۵ مشهد به همراه ۳۵ دستگاه آمبولانس، اتوبوس‌آمبولانس و موتور آمبولانس در مأموریت ویژه تحویل سال حرم مطهر رضوی حضور دارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، علی یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: 271 پایگاه اورژانس در خراسان رضوی فعال است که از این تعداد 138 مورد آن شهری و 133 مورد دیگر جاده‌ای است و در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم 164 پایگاه فعال داریم که 99 مورد آن شهری و 65 مورد دیگر جاده‌ای است، ضمن اینکه در شهر مشهد هم از مجموع 78 پایگاه فعال 69 مورد آن شهری و 9 مورد دیگر جاده‌ای است.

وی اضافه کرد: در خراسان رضوی 7 دستگاه اتوبوس آمبولانس در مشهد، سبزوار، تربت حیدریه، گناباد، نیشابور و تربت جام و همچنین 4 بالگرد اورژانس هوایی هم در مشهد، تربت حیدریه، نیشابور و گناباد فعال است.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مأموریت‌های اورژانس 115 مشهد در زمان تحویل سال است، بیان کرد: به همین مناسبت 22 دستگاه آمبولانس، 11 دستگاه موتور آمبولانس و 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس به همراه 50 تیم واکنش سریع، یک بیمارستان سیار و 10 پایگاه اطراف حرم مطهر رضوی در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز امدادرسانی لازم را داشته باشند.

یزدانی خاطرنشان کرد: بیش از 250 نیروی اورژانس 115 مشهد در مأموریت ویژه سال تحویل حرم مطهر رضوی حضور دارند و در طول ایام تعطیلات نوروز 1403 هم تمامی نیروهای اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افتخار تمام در خدمت زائران و مجاوران امام رضا(ع) خواهند بود.

وی با بیان اینکه برای ایام نوروز 1403 ایستگاه سلامت در بوستان غدیر و سه ‌راه‌ فردوسی فعال شده است، تأکید کرد: همچنین در این ایام 4 پایگاه ثابت اورژانس 115 مشهد در اطراف و داخل حرم مطهر رضوی داریم تا در صورت نیاز خدمات اورژانسی را به‌موقع و در زمان کوتاه ارائه دهند.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • (تصاویر) بهترین جت‌های جنگنده نیروی هوایی ارتش ایالات متحده
  • استقرار ۲۵۰ نیروی اورژانس در تحویل سال حرم مطهر رضوی
  • ۵ نکته رازآمیز درباره خطرناک‌ترین هواپیمای بدون سرنشین جهان که نیروی هوایی آمریکا از آن استفاده کند
  • حضور امیر ایرانی بین مردم سیل‌زده دشتیاری
  • حضور امیر ایرانی در جمع مردم سیل‌زده دشتیاری
  • حضور امیر ایرانی در بین مردم سیل زده دشتیاری
  • حمله دوباره مقاومت اسلامی عراق به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  • ماجرای فروریختن ۲۵ تُن مهمات جنگی بر سر دشمن
  • بازآماد انواع هواپیمای شکاری از مهمترین اقدامات پایگاه شهیدلشگری است
  • ماجرای اعدام خبرنگار ایرانی «آبزرور» در عراق چه بود؟ / مصلحت‌اندیشی انگلیسی