Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@10:49:53 GMT

دستاورد 30 ساله جنگ سرد

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۱۶۱۵۱

دستاورد 30 ساله جنگ سرد

تهران- ایرنا- روزنامه آسمان آبی در گزارشی، نوشت: 8 دسامبر، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد 30 ساله شد؛ پیمانی منعقدشده میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی که از آن تحت عنوان بزرگ‌ترین دستاورد جنگ سرد یاد می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: بااین‌حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نخستین ساعات ورودش به کاخ سفید این توافق را «پیمانی بد» خواند و از همان زمان برای پایانش مقدمه‌چینی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خروج آمریکا پایان این توافق را کلید خواهد زد، اما آغازگر فصل تازه‌ای از تهدیدها علیه واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش خواهد بود. در ادامه به پیمان کنترل تسلیحات میان‌برد و حواشی مربوط به آن اشاره می‌شود.

**پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد
پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد موسوم به (معاهده INF)، توافقی است که میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی منعقد شد و هدف از آن نابودی موشک‌هایی با برد کوتاه و متوسط بود. این توافق میان رونالد ریگان و میخائیل گورباچف، رهبران ایالات متحده و شوروی امضا شد، مجلس سنای آمریکا در 27 مه 1988 این پیمان را تصویب کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد دامنه‌ای از تسلیحات هسته‌ای با برد کوتاه 500 تا 1000 کیلومتر و موشک‌های میان برد که قادرند شعاع 1000 تا 5500 کیلومتر را هدف قرار دهند، شامل شده و در آن برهه زمانی زمینه را برای نابودی‌شان فراهم کرد. بااین‌حال پیمان مذکور در ارتباط با موشک‌های دریایی مفاد و قانونی تصویب نکرده است و این گروه از تسلیحات را در بر نمی‌گیرد. امضای این پیمان موجب شد تا ایالات متحده و اتحادیه از هم فروپاشیده شوروی تا ماه مه 1991 بیش از دو هزار موشک را نابود کنند.

**گمانه‌زنی‌ها درمورد نقض پیمان
داده‌های گزارش‌های محرمانه‌ای که در سال‌های 2013 و 2014 منتشر شد، نشان از آن داشت که روسیه مفاد این پیمان را نقض کرده است. از همین‌رو ژوئیه 2014 وزارت خارجه ایالات متحده طی بیانیه‌ای رسمی روسیه را به نقض مفاد این پیمان متهم کرد. بااین‌حال روسیه این اتهام را رد کرد و گمانه‌زنی‌ها درمورد نقض مواد پیمان منع استفاده از موشک‌های میان برد را توطئه قلمداد کرد. به گفته رهبران مسکو تلاش ایالات متحده برای استقرار سامانه‌های دفاع موشکی در مرزهای اروپا این کشور را قادر می‌کند تا پس از آن از موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) برای تحقق اهداف خود استفاده کند، مهمی که ممکن است خلاف مفاد پیمان مذبور نباشد، اما به شکلی مغایر با اهداف آن تعریف می‌شود.

تنش‌های لفظی میان دو طرف ادامه داشت تا سال 2016 که روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از یک منبع محرمانه از تلاش مسکو برای ساخت موشک‌های میان برد خبر داد، ادعایی که بار دیگر توسط رهبران روس رد شد، اما زمینه را برای نشست مشترک رهبران دو کشور در ارتباط با این موضوع فراهم کرد، آن هم پس از 13 سال. 14 فوریه 2017 روزنامه «نیویورک تایمز» از استقرار یک واحد موشک‌های کروز خبر داد، اقدامی که به گفته مقام‌های نظامی ایالات متحده ناقض روح پیمان قلمداد شد.

**میراثی فراگیر
پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، توافقی دو جانبه بود؛ بااین‌حال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دامنه این توافق گسترده شد و کشورهای بازمانده از این اتحاد فروپاشیده را نیز در برگرفت. به‌عنوان نمونه کشورهایی چون بلاروس، قزاقستان و اوکراین برای اجرای این پیمان به ایالات متحده و روسیه پیوستند. ترکمنستان و ازبکستان نیز به‌رغم دارا بودن این تسلیحات با پیروی از این توافق استفاده از موشک‌های میان برد و کوتاه برد را متوقف کردند.

در این میان تعدادی از کشورهای اروپایی نیز پس از پایان جنگ سرد با پیروی از مفاد این پیمان موشک‌هایشان را نابود کردند. به‌عنوان نمونه در دهه 1990 آلمان، مجارستان، لهستان و جمهوری چک موشک‌های هسته‌ای میان بردشان را نابود کردند. پس از آن اسلواکی در سال 2000 موشک‌های میان برد باقی مانده را نابود کرد. در سال 2002 بلغارستان با حمایت مالی ایالات متحده به‌عنوان آخرین کشور دارنده موشک‌های میان‌برد موشک‌هایش را نابود کرد.

**دستاوردی جامع
پیمان مقابله با موشک‌های هسته‌ای میان برد را شاید بتوان جامع‌ترین توافق برای مقابله با گسترش رقابت‌های تسلیحاتی قلمداد کرد. در چارچوب این پیمان علاوه بر پیش‌بینی اهرم‌های ملی برای کاهش تسلیحات نظامی، مقررات پیشگیرانه‌ای تدوین شده است که براساس آن کشورهای عضو پیمان قادر نیستند خود را مجهز کنند.

علاوه بر این پیمان مقابله با موشک‌های هسته‌ای میان برد سیستم و سازو کار نظارتی پیش‌بینی کرده که براساس آن امکان بازرسی‌های کوتاه مدت از سیستم‌های موشکی وجود داشت، هرچند در سال 2001 این سازو کار کنار گذاشته شد، اما داده‌های مربوط به فعالیت‌های موشکی کشورهایی که پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی این پیمان را پذیرفتند از طریق هوایی قابل دسترسی است. به‌این معنا که کشورها قادرند از طریق ماهواره‌ها روند نظارت را انجام دهند. براساس مفاد این پیمان کمیسیونی نیز در قالب بازوی اجرایی طراحی شده است تا به واسطه آن مفاد پیمان مذبور به شکلی موثر اجرا شود. 15 و 16 نوامبر 2016 آخرین‌باری بود که این کمیسیون با حضور روسیه، بلاروس، قزاقستان و اوکراین برگزار شد.

**بهانه‌جویی‌های مسکو
جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری آمریکا در سال 2001 تلاش کشورش برای خروج از این پیمان را اعلام کرد، به گفته رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده ارتقای امنیت این کشور هدف اصلی آمریکا برای خروج از پیمان است، آمریکا در آن برهه زمانی از پیمان فوق خارج نشد، اما تلاش‌های موشکی واشنگتن موجب شد تا مسکو برای پایان دادن به این تعهد بهانه‌جویی‌هایش را آغاز کند.

مدت‌هاست روسیه مفاد این پیمان را زیر سوال برده و در تلاش است تا به شکلی با نادیده انگاشتن آن زمینه را برای افزایش قدرت موشکی‌اش فراهم کند. روسیه با اشاره به ارتقای توان موشکی- نظامی چین بر این باور است که پیمان منع استفاده از موشک‌های هسته‌ای میان برد امنیت این کشور را در معرض تهدیدی جدی قرار داده است. در این میان ماجراجویی‌های کره‌شمالی در شبه جزیره کره نیز روسیه را در نقض مفاد این پیمان مصمم‌تر کرده است.

علاوه بر این استقرار سامانه‌های استراتژیک ضد موشکی ایالات متحده در اروپا نیز برای روسیه بهانه‌ای است تا با توسل به آن از اجرای مفاد پیمان مذبور عقب‌نشینی کرده تا به‌این طریق بتواند موشک‌های ضد بالستیک این کشور را هدف قرار دهد، بهانه‌جویی‌های مسکو در کنار زمزمه‌های ترامپ مبنی بر خروج از این پیمان موجب شده تا ناظران از آغاز مسابقه تسلیحاتی دیگر میان این دو بازیگر بگویند.

*منبع: روزنامه آسمان آبی؛ 1396،9،21
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002** انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۶۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ مدال برنز؛ دستاورد ساواته ایران در بلغارستان

تیم منتخب ساواته ایران موفق به کسب دو مدال برنز در مسابقات آزاد بلغارستان شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  رقابت‌های آزاد ساواته طی روزهای 8 و 9 اردیبهشت به میزبانی شهر پلوودیو کشور بلغارستان برگزار شد و تیم منتخب ساواته ایران به دو مدال برنز دست یافت.

در این مسابقات  آرمان محسنی مهر در  وزن 75- کیلوگرم و مسعود محمدی در وزن 85- کیلوگرم در استایل آسوت (کنترلی) موفق به کسب دو مدال برنز شدند. 

کوروش رفیعی به عنوان سرپرست و سرمربی و فرزاد خلاق دوست به عنوان مربی نفرات اعزامی را همراهی کردند.

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان
  • رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان | این خانم روان درمانگر سریال است یا...؟ | پاشنه آشیل «افعی تهران» | ببینید
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • پایان چهارمین نمایشگاه دستاورد‌های وقف
  • رِندی پیمان معادی در «افعی تهران»/ اشکال این اتاق درمان کجاست؟
  • ۲ مدال برنز؛ دستاورد ساواته ایران در بلغارستان
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک
  • بیرون کشیدن پسر بچه ۱۲ساله از میان آرواره های سگ بدون صاحب در کرج ! | تصاویر
  • نمایندگان کارگران همدان با شهدا تجدید پیمان کردند