Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@19:29:08 GMT

برنامه مدون معرفی آثار تاریخی تهران تهیه شود

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۲۸۲۰۹

برنامه مدون معرفی آثار تاریخی تهران تهیه شود

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در تعامل با شهرداری تهران نسبت به تهیه یک برنامه مدون برای معرفی آثار فرهنگی‌تاریخی پایتخت اقدام شود.

به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، در این نشست که شامگاه سه‌شنبه ۲۱ آذر در محل سازمان میراث‌فرهنگی برگزار شد، مهم‌ترین موضوعات مرتبط با حوزه‌های سه‌گانه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در ابتدای این نشست جبار کوچک‌نژاد رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در سخنانی گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه گردشگری و رسیدن به ۲۰میلیون گردشگر خارجی در سال ۱۴۰۴، مجلس تمام توان خود را به کار بسته است تا چرخ این صنعت بچرخد و همه تلاش می‌کنند تا راه را باز کنند تا به یک کلاس معتبر در گردشگری برسیم. 

او گفت: در سفر به برخی از کشورهای خارجی شاهد تأثیرگذاری صنعت گردشگری در درآمدزایی کشورها هستیم؛ بنابراین این صنعت در ایران نیز می‌تواند توسعه یابد و فراکسیون گردشگری تمام تلاش خود را در این خصوص انجام می‌دهد و انتظار داریم سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز با تعامل و همکاری مناسب با این فراکسیون به توسعه گردشگری بیش از پیش کمک کنند. 

کوچک‌نژاد همچنین به بودجه سال ۱۳۹۷ اشاره کرد و افزود: در این بودجه تمام سعی فراکسیون گردشگری نیز بر این است تا سهم گردشگری به‌طور ویژه دیده شود و دراین میان اگرچه نگرانی‌هایی در باره عوارض خروج از کشور مطرح شده و خبرنگاران نیز در این‌باره ورود پیدا کرده‌اند اما اعضای فراکسیون به‌دنبال توسعه گردشگری و رفع مشکلات است. 

 او خاطرنشان کرد: فراکسیون گردشگری آماده همکاری لازم با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و توسعه و رونق صنعت گردشگری است. 

ایران تمام جاذبه‌های گردشگری را دارد

ولی‌الله نانواکناری عضو دیگر فراکسیون گردشگری نیز در این نشست گفت: ایران به‌عنوان یک کشور بزرگ و تاریخی دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است و تمام آنچه که برای گردشگری جاذبه به‌حساب می‌آید اعم از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی در کشور ما وجود دارد اما متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم از درآمدزایی این صنعت به‌خوبی استفاده کنیم. 

فریده اولادقباد دیگر عضو فراکسیون گردشگری مجلس نیز در این نشست گفت: ما اینجا گرد هم آمده‌ایم تا با کمک هم به توسعه صنعت گردشگری و صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کمک کنیم. خوشبختانه ظرفیت‌های بی‌نظیری در این دو حوزه وجود دارد که می‌تواند به ایجاد اشتغال و درآمدزایی کمک کند. 

او افزود: سهم صادرات غیرنفتی ما می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های صنایع‌دستی و افزایش صادرات این هنر صنعت افزایش یابد. 

تهران‌گردی مورد توجه قرار گیرد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: به‌عنوان نماینده تهران اعتقاد دارم جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی تهران به‌خوبی معرفی نشده است و درخواست من از شما این است تا با یک تعامل با شهردار تهران نسبت به تهیه یک برنامه مدون برای معرفی آثار فرهنگی‌تاریخی پایتخت اقدام شود تا موضوع تهران‌گردی مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا علاوه بر شهروندان تهرانی سایر شهروندان نیز بتوانند از این فرصت استفاده کنند. 

او به ظرفیت‌های ایران در توریسم سلامت نیز اشاره کرد و افزود: توریسم سلامت ایران دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری است و نباید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این ظرفیت نسبت به سایر کشورها کاهش یابد. 

ذبیح‌الله نیکفر نماینده لاهیجان، سیاهکل، رودبنه، دیلمان و پیرکوه نیز در این نشست به ظرفیت‌های ایران در آثار فرهنگی‌تاریخی اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که باید به‌طور جدی مورد توجه سازمان میراث‌فرهنگی قرار گیرد، ثبت آثار فرهنگی‌تاریخی ملموس و ناملموس است که این آثار از سوی کشورهای دیگر به‌ثبت نرسد. 

او افزود: ما بهترین شرایط اقلیمی را داریم و دارای جاذبه‌های فرهنگی تاریخی و گردشگری و طبیعی بسیار زیادی هستیم که می‌تواند به توسعه درآمد و اشتغال‌زایی کمک کند و در این میان با توجه به ظرفیت ایران در توریسم درمانی می‌توان با احداث بیمارستان‌های جدید و تأمین زیرساخت‌ها به توسعه این صنعت کمک کرد. 

او افزود: گیلان یکی از استان‌های ارزشمند در حوزه گردشگری است و ظرفیت‌های بی‌نظیری دارد و توجه به این ظرفیت‌ها می‌تواند به توسعه گردشگری کمک کند و در این میان توجه به ظرفیت‌های جوانان و نیز بهره‌مندی از ظرفیت‌های بخش خصوصی می‌توان شاهد توسعه هرچه بیشتر صنعت گردشگری باشیم. 

نیکفر افزود: غذاهای محلی، آداب و سنت، مردم مهمان‌نواز، طبیعت زیبا و جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری در شمال کشور از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به توسعه گردشگری کمک کند و به افزایش درآمدها نیز کمک کند. 

سید حمایت میرزاده یکی دیگر از اعضای فراکسیون گردشگری نیز در این نشست با اشاره به برخی از آسیب‌هایی که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را تهدید می‌کند گفت: تغییر مدیران یکی از آسیب‌های این سازمان است و امیدواریم این روند در سازمان ادامه نداشته باشد. 

حل مشکل اشتغال با صنایع‌دستی

این نماینده مجلس گفت: ظرفیت‌های خوبی در این سازمان وجود دارد به‌عنوان مثال صنایع‌دستی می‌تواند مشکل اشتغال کشور را حل کند، ظرفیت‌های بی‌نظیری در روستاها و مناطق عشایری در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد و توجه به صنایع‌دستی می‌تواند عامل مهم درآمدزایی روستاییان باشد و در هر شهر می‌توان کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی برگزار کرد. 

او همچنین به میراث‌فرهنگی اشاره کرد و افزود: محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی بسیار زیادی در ایران وجود دارد که یک سرمایه هستند و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در کنار توجه به شهرهایی مانند شیراز و اصفهان باید با توجه به ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی به دیگر شهرها نیز توجه کرد و به توسعه ودرآمدزایی و اشتغال‌زایی در کشور کمک کرد. 

محمد بیرانوندی نماینده خرم‌آباد نیز در این نشست گفت: یکی از موضوعات مهمی که در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید وورد توجه قرار گیرد صنایع‌دستی است و امروز برخی از تولیدکنندگان آثار فاخر ما نمی‌توانند محصولات خود را بفروشند. 

محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان، سوران و مهرستان نیز در این نشست گفت: در سفر به هندوستان متوجه شدم این کشور از ساختمان تاج‌محل درآمد بسیاری را به‌عنوان یک جاذبه گردشگری کسب می‌کند درحالی‌که ما جاذبه‌های گردشگری بسیار ارزشمندتر و دیدنی‌تر و وسیع‌تری نسبت به آنچه در سایر کشورها وجود دارد، داریم. 

راه خروج از بن بست اقتصادی، گردشگری است

او افزود: با برخی از حرکت‌های کوچک می‌توان کارهای بزرگی را در حوزه گردشگری انجام داد و در حال حاضر برخی از کارهای خوب در این خصوص شروع شده که نیاز به شناسایی و حمایت دارد. 

او افزود: اطلاع‌رسانی و معرفی جاذبه‌های فرهنگی تاریخی و اماکن دیدنی نقش مهمی در جذب گردشگر به آن منطقه دارد که در کنار توجه به فضای مجازی یکی از شیوه‌هایی که می‌تواند به این اطلاع‌رسانی کمک کند سفر شما و حضور جنابعالی در آن منطقه است. 

او افزود: گاهی اوقات برخی از محدودیت‌ها و سختی‌ها می‌تواند به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود و به‌عنوان مثال هوای گرم در یکی از مناطق سیستان وبلوچستان برای برخی از گردشگران خارجی می‌تواند یک جاذبه باشد و در کنار دیگر جاذبه‌های گردشگری باید به جاذبه‌هایی که دیده نمی‌شوند نیز توجه کرد. 

عبدالرضا بزرگ‌نژاد دبیر فراکسیون گردشگری نیز در این نشست گفت: اعضای فراکسیون گردشگری عضو کمیسیون‌های مختلفی هستند و تقویت ارتباط شما با این فراکسیون می‌تواند به تقویت روابط با سایر کمیسیون‌ها کمک کند. 

او خاطرنشان کرد: فراکسیون گردشگری آماده همکاری با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است برای توسعه اهداف این سازمان است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۸۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود

ایسنا/فارس معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: شهر میمند در استان فارس قابلیت تبدیل شدن به شهر ملی شیشه‌گری را دارد.

مریم جلالی جمعه، ۷ اردیبهشت‌ماه در مراسم بزرگداشت روز ملی شهر میمند و برگزاری جشنواره گل و گلاب گفت: میمند ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد که باید این ظرفیت‌ها در خدمت ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: رویدادها زمینه تقویت توجه را ایجاد می‌کنند و تقویت توجه نخستین گام در راستای متمایزسازی و ایجاد وضعیت مطلق است.

جلالی افزود: به‌عنوان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های میراث فرهنگی و آنچه ریشه در تاریخ دارد به‌اضافه جاذبه‌های گردشگری در کنار محصولات صنایع‌دستی یک پیوستاری درست کند که به اقتصاد منطقه کمک کند که لازمه‌اش همگرایی خانواده است.

 وی ادامه داد: خانواده چه در سطح کوچک چه در سطوح محله، شهر، شهرستان و استان باید رویکرد اقتصاد هویت بنیان را سرلوحه قرار دهند و ما هم بتوانیم تسهیل گری و رفع موانع کنیم.

جلالی در ادامه خطاب به مسئولان و مدیران حاضر در این جلسه گفت: تمامی مسئولان و مدیران میراث فرهنگی، استانداری و دیگر ادارات دولتی فرزندان این دیار هستند و مانند یک خانواده کار می‌کنند و وقتی خانواده مبنا باشد دیگر فرقی نمی‌کند من چه سهمی دارم. این همکاری و هم‌افزایی و هم‌جوشی باید منجر به این شود که ما معیشت عزت‌آفرین داشته باشیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هوش و استعداد تاریخی ماست و یک پیوستار کامل است؛ یعنی یک هوش و حکمتی بوده به‌طوری‌که از گلی که می‌روییده گلاب در ظرف مسی درست می‌شود و بعد شیشه درست‌شده و ترکه‌بافی برای نگهداری شیشه درست‌شده و این توسعه است و ما باید سوار بر آن اقتصاد هویت بنیان را رونمایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فردای روشنی دارد، اضافه کرد: میراث فرهنگی ما تنها میراث، ملموس نیست بلکه در برگ این گل‌ها قصه‌ها و لالایی‌هایی نهفته است و روایت‌هایی که در دنیای امروز ارزش‌افزوده دارد.

 معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: قصه میمند خریدار دارد و ما باید ان را روایتگری کنیم تا دنیا این قصه‌ها را خریداری کند.

وی به ذکر مثال‌هایی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: یک روزگاری جمشید و اردشیر و شاپور کشورگشایی می‌کردند و جهان‌گشایی قدرت بود، یک روزگاری جهان دانی و اطلاعات قدرت بود و امروز جهان آرایی قدرت است و به همه دلیل ایران قدرت سوم را ایجاد کرده است و می‌تواند حرف در جهان داشته باشد چون روایت‌هایی زیبایی دارد.

جلالی با بیان اینکه شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری بوده و صنعت شیشه‌گری می‌تواند به دلیل بازیافت و دوست دار محیط‌زیست بودن، به ترویج گلاب‌گیری کمک کند ابراز امیدواری کرد که عزم مسئولان محلی مبنی بر ایجاد کارگاه‌ها بتواند شاخص‌های شهر ملی شیشه‌گری را برای میمند فراهم کند و ما هم تلاش می‌کنیم این پرونده کامل شود و بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شهر ملی شیشه‌گری را در میمند داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه روز جمعه با سفر به شهرستان فیروزآباد ضمن حضور در مراسم روز ملی میمند از کارگاه‌های شیشه‌گری، گلاب‌گیری همچنین مزارع گل محمدی و تعدادی از اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی شهر میمند بازدید کردند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود