Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@00:15:12 GMT

دادگاه های درمان مدار به زودی در یزد افتتاح می شود

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۳۵۶۵۴

دادگاه های درمان مدار به زودی در یزد افتتاح می شود

رحیمی زاده گفت: برای بهبود بحث اعتیاد دادگاه های درمان مدار با مشارکت بهزیستی و دادگستری استان یزد در چند روز آینده به صورت رسمی در یزد افتتاح می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر فرهنگ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد پیش از ظهر امروز در نشست خبری گفت: یکی از وظایف قوه قضائیه پیشگیری از وقوع جرم است و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری نیز سال هاست که به همین منظور فعالیت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته مسلماً قوه قضائیه به تنهایی نمی تواند این وظیفه سنگین را به دوش بکشد، بلکه بیشتر سیاست گذاری، نظارت و سازماندهی در این حوزه را بر عهده دارد.

محمدحسین رحیمی زاده با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در این زمینه بیان داشت: متأسفانه ذهنیت مردم این است که با حاد شدن مشکلات باید به قوه قضائیه مراجعه کنند، این دستگاه هم موظف است تا حکم صادر کند. در این صورت مسلماً یک طرف ناراضی است و طرف دیگر هم ممکن است راضی نباشد، اما اگر در حوزه پیشگیری از این مشکلات جلوگیری شود دیگر شاهد نارضایتی ها، مشکلات و اطاله دادرسی به علت تراکم پرونده ها نخواهیم بود.

وی افزود: سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه کلان قوه قضائیه و چشم انداز ما این است که به سمت پیشگیری از وقوع جرم حرکت کنیم.

رحیمی زاده اظهار کرد: در معاونت پیشگیری از وقوع جرم چند اداره کل بر اساس وظایف مختلف تقسیم بندی شده اند. یکی از این ادارات، اداره فرهنگی-اجتماعی است که در بحث مسائل فرهنگی به خصوص تحکیم خانواده فعالیت می کند.

وی خاطر نشان کرد: از سال 1389 مراکز تحکیم بنیان خانواده به همراه 4 مرکز مشاوره در استان یزد راه اندازی شد، نتیجتاً پرونده دعاوی خانوادگی به این مراکز ارجاع داده می شود. سعی شده این پرونده ها ابتدا در کارگاه هایی که به این منظور تشکیل شده با آموزش مهارت های لازم به زوجین حل و فصل شود، اما در صورت عدم حل مشکل پرونده ها به مرکز مشاوره ارجاع می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین به منظور ارائه مشاوره های پیش از ازدواج تفاهم نامه 4 جانبه ای میان دادگستری، سازمان ثبت، بهزیستی و دفاتر ثبت اسناد ازدواج  امضا شده که در نتیجه زوجین را ملزم به گذراندن دوره های 16 ساعته آموزش مهارت زندگی و کسب گواهی می کند.

وی خاطر نشان کرد در مجموع اقداماتی که برای کاهش مشکلات خانوادگی توسط دستگاه های مختلف انجام شده یزد رتبه 28 کشور را در بحث طلاق دارد.

وی با اشاره به معضلات بسیاری که اعتیاد در جوامع به وجود می آورد گفت: برای بهبود بحث اعتیاد دادگاه های درمان مدار با مشارکت بهزیستی و دادگستری استان یزد در چند روز آینده به صورت رسمی در یزد افتتاح می شود. طبق این طرح بعد از جمع آوری معتادین متجاهر، غربالگری و نهایتاً اقدامات لازم صورت می گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد با اشاره به فعالیت های این معاونت در حوزه حقوقی-قضائی گفت: تلاش شده برای اینکه مردم دچار بحث پرونده ها و دادرسی نشوند به سمت و سوی داوری برویم به همین خاطر کانون داوری در یزد راه اندازی شده است.

رحیمی زاده اضافه کرد: ساماندهی بنگاه املاک یکی دیگر از موضوعاتی است که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری بدان می پردازد. متأسفانه بعضی از بنگاه های املاک بدون مجوز فعالیت می کنند که اعتقاد داریم یکی از مواردی دخیل در مشکلاتی نظیر تصرف اراضی دولتی همین است. در این راستا باید بنگاه های بدون مجوز تعطیل شده و اعطای مجوز بر اساس رعایت پارامترهای دقیق باشد.

وی عنوان کرد: تهیه نقشه کاداستر یکی از کارهایی است که برای پیشگیری از تصرفات غیرقانونی اراضی در دستور کار معاونت پیشگیری از وقوع جرم قرار گرفته است.

این مقام مسئول با تاکید بر لزوم استفاده از مشارکت های مردمی برای کاهش جرائم گفت: برای استفاده از پتانسیل عموم مردم بحث اجرائی شدن طرح سجام، سامانه جامع اطلاعات مردمی، با تاکید بر مشارکت سازمان های مردم نهاد در دستور کار قرار دارد. در این راستا سمن ها می توانند برای اعلام جرم، با ثبت نام به عنوان دیده بان پیش گیری کمک کار قوه قضائیه باشند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۵۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا آمار سرقت‌ها در استان کرمان زیاد است

نخستین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان در سال جاری برگزار و آخرین آمار سرقت‌ها و راهکارهای مقابله با آن بررسی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، نخستین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان در سال 1403 ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان، سردار روانبخش جانشین انتظامی استان، اسدی مدیرکل امنیتی استانداری کرمان، قویدل معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، سرهنگ میرحبیبی رئیس پلیس آگاهی استان و تویسرکانی شهردار کرمان برگزار شد.

در این جلسه حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه امنیت روانی جامعه اهمیت زیادی دارد، اظهار داشت: جرم اول استان کرمان سرقت است و البته بر اساس آمار در سال جاری رو به کاهش است.

وی با اشاره به اینکه باید تمام امکانات را به‌کار گرفت تا در سال جاری جرم سرقت در استان در انواع مختلف کاهش پیدا کند، گفت: نوع سرقت در شهرستان‌های مختلف متفاوت است و برای مقابله با سرقت باید همه ظرفیت‌ها پای کار بیاید.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه ساماندهی وضعیت سلاح‌های سرد در استان ضرورت دارد و برابر قانون با حاملان سلاح گرم در استان برخورد قاطع و جدی می‌شود، افزود: جابه‌جایی کارگاه‌های ضایعاتی در مقابله با سرقت موثر است و با توجه به مصوباتی که در این زمینه داشتیم، عقب‌ماندگی داریم.

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌های ضایعاتی باید ساماندهی شوند و با مشخص شدن متولیان امر از سوی دستگاه‌ قضا به جد به این موضوع ورود و روند پیشرفت ساماندهی کارگاه‌های ضایعاتی رصد و پیگیری شود، گفت: ضرورت دارد که طی 3 ماه اول سال 1403، ساماندهی کارگاه‌های ضایعاتی انجام و رفته رفته سایر مشکلات مربوطه در این حوزه به مرور زمان برطرف شود.

سیدمهدی قویدل،  معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در این جا سه با بیان اینکه در سال گذشته 12 جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در سطح استان برگزار شده است، اظهار داشت: شهرستان‌های زرند، رفسنجان، بم و بافت بیشترین جلسات پیشگیری از وقوع جرم را داشتند.

وی با اشاره به اینکه 11 شهرستان استان کرمان روند افزایشی سرقت و 12 شهرستان روند کاهشی سرقت داشتند، گفت: کرمان، رفسنجان و بم سه استان اول استان از نظر تعداد فراوانی سرقت هستند.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه با تمام اقدامات انجام شده همچنان آمار سرقت در استان زیاد است، افزود: در سال 1402 اتهام اول استان سرقت بوده که 4 درصد افزایش داشته است و متهمین ورودی به زندان 7 درصد افزایش پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 30 درصد از آمار زندانیان استان کرمان به اتهام سرقت در زندان هستند، بیان کرد: 56 درصد از مجموع سرقت‌های استان کرمان سرقت خرد است.

قویدل با بیان اینکه در مورد سرقت به عنف افزایش 29 درصدی در استان کرمان داشتیم، ادامه داد: سرقت‌های مسلحانه 67 درصد در استان رشد داشته است که بیشترین آن در شهرستان کرمان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 250 کارگاه ضایعاتی در سطح شهر کرمان فعال است که باید به خارج از شهر منتقل شوند، افزود: ساماندهی کارگاه‌های ضایعاتی در کاهش سرقت‌ها موثر است و مصوبات متعددی داشتیم تا این کارگاه‌ها به خارج از شهر منتقل شود و در جلسات مختلف بحث و تبادل نظر شده است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با بیان اینکه وجود معتادان متجاهر نیز در افزایش میزان سرقت‌ها اثرگذار است که جمع‌آوری آنها در کاهش سرقت‌ها اثرگذاری زیادی دارد، گفت: اتباع بیگانه در سرقت‌های مسلحانه، سرقت به عنف و سرقت‌های سیم و کابل برق دخالت دارند.

سردار عبدالعلی روانبخش، جانشین انتظامی استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه از ابتدای امسال در تمام شاخص‌ها در بحث سرقت اقدامات خوبی انجام شده است و نتایج خوبی گرفتیم و روند وقوع سرقت کاهشی بوده است، اظهار داشت: در پایش تصویری شهر مشکلات زیادی داریم و دوربین‌های موجود کافی نیست که حتماً باید تکمیل شود.

سرهنگ حمیدرضا میرحبیبی، رئیس پلیس آگاهی استان کرمان نیز در این جلسه اظهار داشت: از ابتدای سال جاری در استان کرمان بیش از 15 درصد میزان سرقت‌ها کاهش و کشف سرقت‌ها 10 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه چند باند فرااستانی سرقت در استان کرمان دستگیر شدند، ادامه داد: اخیرأ نیز یک باند فرااستانی سرقت در بندرعباس منهدم شده است که در این زمینه پنج نفر دستگیر شدند.

رئیس پلیس آگاهی استان کرمان با اشاره به اینکه در مجموع نسبت به مدت مشابه سال گذشته وقوع سرقت در استان کرمان 15 درصد کاهش پیدا کرده و در شهر کرمان کاهش 20 درصدی داشتیم، گفت: پایش تصویری استان اثر مهمی در کشف سرقت‌ها دارد که امیدواریم به همت شهرداری کرمان به نتیجه برسد.

محسن تویسرکانی، شهردار کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه بودجه شهرداری پاسخگوی نیازمندی‌ها نیست، اظهار داشت: امکان اینکه با این بودجه بتوانیم پایش تصویری کامل شهر را داشته باشیم و دوربین نصب کنیم، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 140 دوربین پایش تصویری در شهر کرمان نصب شده است و حدود 180 دوربین برای پایش کامل تصویری کم داریم، گفت: زیرساخت‌های لازم فراهم است، اما اعتبار لازم را نداریم.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه قرار شده است با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و تهاتر زمین کارهایی انجام شود که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد، ادامه داد: 18 واحد کارگاهی برای انتقال کارگاه‌های ضایعاتی از شهر کرمان به خارج از شهر آماده شده که باید این کارگاه‌ها جابه‌جا شود.

در این جلسه علی اسدی، مدیرکل امنیتی استانداری کرمان اظهار داشت: در یکسال گذشته زمین برای جابه‌جایی کارگاه‌های ضایعاتی به خارج شهر به شهرداری کرمان از طریق اداره کل راه و شهرسازی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه شهردار قبلی کرمان در این زمینه کوتاهی داشته است و در جلسه شورای تامین نیز موظف شد که حتماً ساخت این واحدها را پیگیری و به نتیجه برساند، افزود: اگر جابه‌جایی کارگاه‌های ضایعاتی به خارج از شهر انجام و این کارگاه‌ها ساماندهی شود حتماً کاهش سرقت سیم و کابل برق را خواهیم داشت.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • دستگاه قضایی آخرین ملجأ و پناهگاه مردم است
  • کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان خوزستان
  • مشکلات امروز قزوین به دلیل بی توجهی به پیشگیری از جرم است
  • دادگاه‌های صلح در تهران ایجاد شود
  • کاهش ۱۸ درصدی وقوع سرقت در کرمانشاه
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟
  • چرا آمار سرقت‌ها در استان کرمان زیاد است
  • کاهش ۶.۱ درصدی پرونده‌های مستوجب تعزیر در تهران
  • کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر به دادگستری
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین می‌برد