Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - تعدادی از معلمان مدارس افغان - ترک که برای آموزش دانش آموزان افغانستان در مدارس وابسته به نهادهای مدنی ترکیه در این کشور فعالیت دارند، شب گذشته بازداشت شدند که این اقدام واکنش اعتراضی والدین دانش آموزان را در کابل به همراه داشت.

به گزارش ایرنا، روز چهارشنبه ده ها تن از والدین دانش آموزان مدارس افغان - ترک در شهر کابل نسبت به بازداشت 4 تن از آموزگاران این مدارس توسط اداره امنیت ملی افغانستان تجمع کردند و خواستار آزادی آنها شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شب گذشته نیروهای امنیتی وارد خوابگاه دخترانه مدرسه افغان - ترک در کابل شدند و ضمن بازرسی این محل اقدام به بازداشت آموزگاران ترکیه ای کردند.
«فواد حیدری» معاون مدارس افغان - ترک به رسانه ها گفت که سه تن از آموزگاران بازداشت شده ترک هستند و یک تن از آنها نیز افغان است .
پس از وقوع این حادثه و تماس دانش آموزان با والدین، آنها به محل آمدند و از ادامه بازرسی خوابگاه و بازداشت آموزگاران جلوگیری کردند.
والدین دانش آموزان امروز در مدرسه افغان - ترک در منطقه «تایمنی» شهر کابل تجمع کردند.
والدین دانش آموزان دولت را متهم به ایجاد ترس و وحشت در خوابگاه دختران کرده و از بیهوشی 4 دانش آموز دختر در جریان این بازرسی ها و انتقال به بیمارستان خبر دادند.
آنها اعلام کردند که علیه این اقدام اداره امنیت ملی به دادستانی کل شکایت خواهند کرد ، زیرا ماموران امنیتی بدون مجوز دادستانی وارد خوابگاه شده اند.
والدین اعلام کردند که رئیس جمهوری بدون تأخیر کمیته والدین را به حضور بپذیرد و بر این داستان نقطه پایان بگذارد.
والدین دانش آموزان از دولت خواستند که روند آموزش کودکان آنها را مختل نکند و نباید موضوع مدارس افغان - ترک را سیاسی و به داخل مدارس بکشند و آنها تهدید کردند که اگر به خواسته های آنها پاسخ مثبت داده نشود دست به تحصن نامحدود خواهند زد.
«محمد ابراهیم شنواری» سرپرست وزارت آموزش و پرورش افغانستان در جمع معترضان حضور یافت و خواستار حفظ آرامش شد.
وی گفت که آموزش و پرورش در جریان این اقدام گذاشته نشده و بدون اطلاع آنها این اقدام صورت گرفته است و او از اداره امنیت ملی خواسته تا هرچه زودتر آموزگاران مدرسه افغان- ترک را رها کنند.
این در حالیست که «اوزان ارترول» به عنوان سفیر جدید ترکیه روز پیش استوارنامه خود را به رئیس جمهوری افغانستان تقدیم و کار خود را در کابل آغاز کرد.
رسانه های افغانستان این اقدام اداره امنیت ملی را و هم زمانی آن را با سفر رئیس جمهوری این کشور به ترکیه برای شرکت در نشست شورای همکاری اسلامی درباره قدس را معامله سیاسی دانسته اند.
برخی نشریات افغانستان نوشتند که دولت وحدت ملی این کشور بر روی موضوع ژنرال «عبدالرشید دوستم» معاون رئیس جمهوری افغانستان که اکنون در ترکیه به سر می برد با تقاضای دولت ترکیه برای محدود ساختن فعالیت مدارس افغان - ترک به علت وابستگی به فتح الله گولن معامله صورت گرفته است.
حدود سه ماه پیش دولت ترکیه فعالیت مدارس- افغان ترک را در افغانستان دارای ماهیت تروریستی خواند و از کابل خواست که این مدارس را تعطیل کند.
ترکیه پس از کودتای نافرجام 2016 که متهم اول آن را «فتح الله گولن» مقیم در آمریکا معرفی کرد ؛ دنبال محدود کردن حوزه فعالیت گولن در داخل و خارج از این کشور است و از آمریکا نیز خواسته این فرد را تحویل ترکیه دهد.
البته بارها وزارت آموزش و پرورش افغانستان در برابر درخواست تعطیلی مدارس افعان - ترک رضایت خود را از فعالیت این مدارس اعلام کرد و سرنوشت آنها را به تصمیم رئیس جمهوری افغانستان مربوط کرده است.
«کبیر حقمل» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افغانستان گفته است که مدارس افغان - ترک حدود 20 سال سابقه فعالیت دارند و از جمله مدارس کیفی افغانستان است و دانش‌آموزان آن در آزمون ورودی دانشگاه‌ها و مسابقات علمی رتبه های برتری به دست آورده اند.
این مدارس در شهرهای کابل، قندهار، مزارشریف، هرات، ننگرهار و جوزجان افغانستان فعالیت دارند.
آساق*291*1104*1144* انتشار دهنده: علیرضا جباری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۵۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از افغانستان متحد دفاع می کنیم

عبداللطیف نظری معاون وزارت اقتصاد طالبان در صفحه اجتماعی «ایکس» تأکید کرد: اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را به کسی نمی‌دهیم.

نظری افزود: در نشست با افغان های مقیم اروپا درباره موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، آموزشی و تجاری گفت و گو کردیم.

وی همچنین نوشت: دیدگاه و نظر همه ما این بود که یک افغانستان آزاد، آباد، مستقل، متحد، مقتدر، مرفه و توسعه یافته باید دفاع و صیانت شود. به دشمن اجازه نمی دهیم که وحدت ملی افغان ها را خدشه دار سازد.

عبداللطیف نظری پیش‌تر در نشست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته بود: دشمنان مردم افغانستان می‌خواهند یک افغانستان ضعیف و چندپارچه وجود داشته باشد؛ ما وظیفه داریم یک افغانستان متحد و قوی را برای نسل‌های آینده خود به میراث بگذاریم، این مهمترین رسالت همه ماست.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در مدارس خوزستان
  • تحویل ۱۰ هزار کلاس درس در سال ۱۴۰۳ در صورت تزریق بودجه
  • از افغانستان متحد دفاع می کنیم
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • تکریم شان معلم در این هفته بسیار مهم است/انتخاب۷معلم نمونه استانی
  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • شادی فوتسالیست‌های افغان با صادق بوقی
  • گلایه والدین از افزایش سرسام آور شهریه مدارس غیرانتفاعی در رشت
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود