Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-سازمان عفو بین‌الملل به‌تازگی گزارشی از شرایط پناهجویان در لیبی منتشر کرده که بار دیگر ژست‎های حقوق بشری کشورهای اروپایی را برملا می‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی فاش کرد که کشورهای اروپایی به منظور سوء‌استفاده از پناهجویان، آموزشهای خاصی به گارد ساحلی لیبی داده‌است.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه هفته جاری در گزارشی 66 صفحه‌ای تشریح کرده که چگونه کشورهای اروپایی با همدستی مقامات جریان‎های سیاسی لیبی شبکه پیچیده و مخوفی برای آزار و اذیت پناهجویان در کشور لیبی ایجاد کرده‌اند که دید گروه‌های مستقل حقوق بشری تاکنون پنهان مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشور لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی، رئیس پیشین حکومت لیبی، دچار آشفتگی و بحران بسیاری شده و در حقیقت به کشوری بدون قانون تبدیل گشته که از سوی گروه‌های مختلف شبه‌نظامی اداره می‌شود؛ لیبی در حال حاضر گذرگاه مهاجرانی است که از کشورهای آفریقایی قصد رسیدن به اروپا را دارند.

در ادامه بخش‎هایی از مقدمه این گزارش تکان‌ دهنده از شرایط اسفناک پناهجویانی آورده می‌شود که چگونه در پی سراب زندگی در «بهشت رویایی» کشورهای اروپایی در میانه راه با همدستی کلیداران همین «بهشتی ناکجاآبادی» در جهنم زمینی و واقعی لیبی گرفتار می‌شوند.


در چند سال اخیر، صدها هزار پناهجو و مهاجر از کشورهای آفریقایی رنج سفر به لیبی را به جان خریدند. برخی از آنها در لیبی ماندگار شدند، اما بسیاری به لیبی آمده‌اند تا رویای خود یعنی رفتن به کشورهای اروپایی را عملی کنند.

طی سه‌سال اخیر نزدیک به نیم میلیون نفر از لیبی به کشورهای اروپا رفته‌اند اما بیش از 10 هزار نفر نیز در میانه راه جان خود را از دست داده‌اند. هم‌اکنون نیز بیش از 500 هزار پناهجو دیگر در کشور لیبی گرفتار شده‌اند.

مهاجران و پناهجویان در لیبی به صورت روزانه در معرض نقض حقوق پایه‌ای انسانی از سوی مقامات لیبی و نیروهای امنیتی قرار دارند. گروه‌‎های مسلح و باندهای جنایی نیز در همکاری دوجانبه بر پایه منافع مالی از پناهجویان سوء‌استفاده می‌کنند.


شکنجه، بد رفتاری، بازداشت‎های اجباری در شرایط غیرانسانی، اخاذی، کار اجیاری و قتل تنها بخشی از بلاهایی است که مقامات لیبی، گروه‌های مسلح و قاچاقچیان انسان برای پناهجویان در این کشور ایجاد کرده‌اند.

در کشور بی‌دولتی مانند لیبی، پناهجویان و مهاجران به منبع اصلی استثمار تبدیل شده‌اند، و همان‌گونه که تصاویر تکان‌دهنده از فروش پناهجویان در نوامبر سال جاری نشان می‌دهد، مهاجران به کالایی تبدیل شده‌اند که پیرامون آن یک صنعت کامل شکل گرفته است.

یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل نه تنها رفتارهای هراس‌آور مقامات دولتی فاسد لیبی و قاچاقچیان سنگدل با زنان، مردان، و کودکان پناهجو را افشا می‌کند، بلکه همچنین همدستی و بی‌مسئولیتی مقامات کشورهای اتحادیه اروپا، به وِیژه ایتالیا، با باندهای قاچاق و نیروهای گارد ساحلی لیبی را برملا می‌کند که صرفا به منظور توقف موج ورود پناهجویان افریقایی به کشورهای اروپایی، چشم خود را بر این جنایتهای سازمان‌یافته بسته و از آن بدتر آنکه خود بخشی از عوامل ناقض حقوق پناهجویان در لیبی هستند.


شواهد همدستی کشورهای اروپایی با باندهای تبه‌کار و نیروهای گارد ساحلی لیبی علیه پناهجویان آن‌چنان روشن است که مقامات ایتالیا و اروپا نمی‌‌توانند ادعا کنند که از نقض وحشتناک حقوق بشر از سوی مقامات لیبی و یا باندهای تبه‌کار و نیروهای گارد ساحلی علیه پناهجویان بی‌خبر بوده‌اند، آنها همچنین در حال حاضر در جایگاه مشروعی قرار ندارند که مدعی شوند بر رعایت و تضمین اجرای سازوکارهای حمایتی حقوق انسانی از سوی مقامات و جریان‎های لیبی برای پناهجویان پافشاری داشته‌‌اند، چرا که در واقعیت آنها هیچ کاری انجام نداده‌اند.

بنابراین مقامات کشورهای اروپایی در سوء‌استفاده از پناهجویان و نقض پایه‌ای‌ترین حقوق انسانی آنها با مقامات و باندهای جنایی لیبی همدست هستند.

یافته‌‎های سازمان عفو بین‌الملل براساس گفتگو با 72 پناهجو و مهاجر در جولای 2017 در ایتالیا و تونس و همچنین دیدار و گفتگو با مقامات لیبیایی، از جمله سخنگوی نیروی دریایی لیبی، نمایندگان نهادها و دولتهای اروپایی، نمایندگان سازمان بین‌المللی مهاجرت، آژانس پناهجویان سازمان ملل، و سازمانهای مردم‌نهاد فعال در لیبی و ایتالیا، گردآوری شده‌ است.

‎کشورهای اروپایی در حال حاضر به نیروهای گارد ساحلی لیبی پول پرداخت می‌کند و آموزش می‌دهند تا مهاجران و پناهجویان را در سواحل لیبی متوقف و سپس آنها را به بازداشتگاه‌ها منتقل دهند تا نتوانند از طریق دریای مدیترانه به صورت غیرقانونی وارد کشورهای اروپایی شوند.

اگرچه مقامات اروپایی مدعی هستند که برای ایجاد شرایط بهتر زندگی در بازداشتگاه‌ها، میلیون‎ها یورو به مقامات لیبی پرداخت کرده‌اند، اما نهادهای کمک‌رسانی از مدت‌ها پیش گزارش داده اند که پناهجویان در بازداشتگاه‌‌ها تحت شدیدترین بدرفتاری‌ها قرار گرفته و همچنین مجبور به کار اجباری شده‌اند.

به گفته «جان دالهویزن» رئیس منطقه اروپای سازمان عفو بین‌الملل کشورهای اروپایی نه‌تنها از چنین سوء‌استفاده‌هایی آگاهی کامل دارند، بلکه با پشتیبانی فعالانه از مقامات لیبی در توقف پناهجویان در سواحل این کشور و حبس آنها در این جنایت‎ها شریک و همدست هستند.

منبع:میزان

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۹۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سریال مشاور و روایتی از باز کردن کلاف‌های پیچیده زندگی

سریال ۳۰ قسمتی «مشاور» که کمتر از ۱۰ روز از پخش آن گذشته و ۲۰ روزی تا پایان آن باقی مانده است، بر مدار سیاست شبکه ۲ بر مبنای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی تولید شده و در تلاش برای حل و فصل چالش‌های خانوارهای ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، این شب‌ها سریالی به نام «مشاور» روی آنتن شبکه دو است که به دور از هیاهو و شلوغی زندگی سریع و ماشینی امروز، دل به دریای مشکلات مختلف جامعه امروز، به‌ویژه مسائل مربوط به ازدواج و طلاق و اختلافات خانوادگی زده است.

مشاور این سریال «فرهاد قائمی» است که در لباس یک روحانی در اتاقی در یک مسجد نشسته و پذیرای افراد و زوج‌هایی است که هر کدام مشکل خاص خودشان را دارند و برای حل و فصلشان به مشاور مراجعه می‌کنند و بر همین اساس انتخاب شخص سید روحانی به عنوان نقش اول مشاور، آن هم در حجره‌ای در فضای معنوی یک مسجد دلگشا و دلنشین، به نظر حکایت از انتخاب درست کارگردان دارد.

انتخابی که هر بار خانواده‌ای را به بهانه یک مشاوره گرفتن هم که شده، راهی مسجد و برخورد با مشاور روحانی می‌کند تا علاوه بر توصیه و نسخه گرفتن، نمازی هم به جماعت بخواند و از این فضای دلنشین بهره ببرد.

سریال در عین سادگی و دور از هیاهو، مملو از نمایش مشکلات و معضلات ریز و درشتی است که در هر قسمت مطرح شده و هر کدام نسخه مختص به خود را برای گره گشایی دریافت می‌کنند.

یکی برگه دروغین آزمایشگاه برای نشان دادن اینکه سرطان دارد درست کرده و دیگری پدری است که فرزندش را به حال خود رها کرده و برای تربیت و آرامش او اقدامی نکرده و مادر هم به مانند همان پدر، بی تفاوتی را پیشه کرده.

دختر دبیرستانی که پدرش به دلایل مالی در زندان است و برای پول درآوردن به تبلیغات با پوشش زننده اینستاگرامی روی آورده و دبیر فیزیک او با رفتن نزد مشاور این چالش را حل می‌کند، خانواده‌ای دیگر زنی را نشان می‌دهد که همه چیز برایش فراهم است اما همسری دارد که با او حرف نمی‌زند و همین سکوت باعث اشکالات و اختلافاتی شده که تا مرحله جدایی و متارکه هم رسیده است و دیگری که به خاطر قیاس‌های غلط خانواده همسر، دلش شکسته و درخواست طلاق داده است.

شکست آدم‌ها را بزرگ می‌کند، شریک زندگی به غیرت نیاز دارد، همدلی اصل اول زندگی مشترک است، فراموشی گذشته بزرگترین عامل سقوط انسان‌ها، ابراز علاقه به کلام تنها نیست و آدابی دارد و حرف‌هایی شنیدم که دلم شکست؛ تک دیالوگ‌های خوب این سریال ۳۰ قسمتی هستند که به نوعی آموزش و مشاوره دادن را به مخاطب را هدف گرفته‌اند.

این مجموعه از داستان‌های خانوادگی با رویکرد ارائه راه حل برای زندگی بهتر و در پی گره گشایی از اختلافات است که در شبکه دو شبکه زندگی، می‌کوشد با به تصویر کشیدن ریزترین و جزئی‌ترین اتفاقات و رخدادهای خانواده‌ها به مخاطب امروز نزدیک و نزدیک‌تر شود برای ساعتی هم که شده فکر و ذهنش را از روزمرگی‌های پرپیچ و خم روزگار دور کند.

این سریال به نوعی نقش دین در زندگی را پررنگ‌تر نشان می‌دهد تا ثابت کند گرایش به سبک زندگی دینی و معنوی، حلال بسیاری از مسائل روزمره است و از قضا همین سبک زندگی است که در جامعه امروز کمرنگ شده و به سمت تجمل گرایی و دور شدن از آداب و سوم ایرانی و اسلامی رفته است.

مشاور شبکه دو در یک کلام، به دنبال باز کردن کلاف در هم پیچیده زندگی‌های امروزی است؛ کلافی که گاهی حتی ارزش کلافه شدن هم نداشته و به قدری به سادگی باز می‌شود که خود مشاور هم انگشت بر دهان می‌ماند.

یادداشت از: محمود افشاری خبرنگار ایمنا

کد خبر 746599

دیگر خبرها

  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی
  • طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان به رواندا قانون شد
  • پادشاه انگلیس طرح جنجالی اخراج پناهجویان را تائید کرد
  • مخالفت مصر با کوچاندن فلسطینی ها به صحرای سینا
  • سریال مشاور و روایتی از باز کردن کلاف‌های پیچیده زندگی
  • تشریح دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان یافته و شبکه ای
  • شناسایی باندهای سازمان یافته قاچاق دختران و خانه‌هایِ فحشا و فساد
  • انتقاد شورای اروپایی و سازمان ملل از قانون ضد مهاجرتی انگلیس
  • تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا
  • خشم بین المللی از انگلیس برای اخراج مهاجران به روآندا