Web Analytics Made Easy - Statcounter

اشاره: نظام بانکی در دنیا در نقش مکمل شرکتهای تامین سرمایه و شرکتهای سرمایه گذاری برای تأمین نیازهای مالی شرکتها و صنایع عمل می کند و از این رو تکمیل کننده فعالیت شرکت های تأمین سرمایه در بورس است. در ایران اما این نظام در نقش رقیب بازار سرمایه نیز به فعالیت هایی می پردازد که البته گاهی باعث رونق فعالیت های بازار سرمایه نیز می شود و در مجموع به رشد و توسعه بازار بورس هم کمک کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نحوه مشارکت بانک ها در بازار سرمایه موضوعی است که خبرگزاری بسیج به آن پرداخته و سازوکار آن را در بانک صادرات ایران بررسی کرده است.

 

* نقشه راه بانک صادرات برای مشارکت در بازار سرمایه

گزارش بسیج حاکی از آن است که یکی از مهم ترین بخش های فعالیت بانک صادرات ایران در بازار سهام است. بر همین اساس این بانک، بزرگ ترین بانک در بازار سرمایه ایران شناخته می شود و از لحاظ ارزش گذاری ها، در مقام اول بازار سرمایه قرار دارد. البته سهام بانک صادرات ایران از حدود 16 ماه گذشته بسته شده است که تنها دلیل آن بر سر اختلاف نظر بین بانک مرکزی، سازمان حسابرسی و سازمان بورس و اوراق بهادار برای استاندارسازی حساب های مالی بوده است.

فارغ از این مسأله و بازگشایی سهام،  این بانک، در سیستم بانکداری کشور، علاوه بر داشتن شعب بسیاری در خارج از کشور و پتانسیل و ظرفیت داخلی، از بیشترین تعداد کارت های پرداخت بانکی یعنی بیش از 70 میلیون کارت را دارا
می باشد.

برآورد می شود چنانچه بانک صادرات ایران موفق به دریافت مطالبات خود از دولت شود؛ حداقل بر روی نرخ هر سهم آن 70 تومان اضافه خواهد کرد. واضح است که مهم ترین رکن افزایش ارزش سهام بانک، سودآوری است، برهمین اساس تاکنون 620 درصد نسبت به 6 ماه اول سال گذشته در بانک صادرات ، رشد فروش  املاک مازاد بانک اتفاق افتاده که این رویداد، اتفاق مهمی در جهت سودآوری هرچه بیشتر سهم بانک ارزیابی می شود. در این بین واضح است که املاک مازاد بانک به مثابه املاک سمی برای بانک محسوب می شوند، چون این املاک دارایی هایی هستند که دولت به جای پرداخت نقدی بدهی، آنها را در اختیار بانک قرار داده است.

 

*نقشه راه بانک صادرات ایران

در این میان بانك موفق صادرات ایران به عنوان يكي از 1000 بانك برتر جهان و همچنين بزرگ ترين بانك بورسي و خصوصي كشور براي سال هاي پيش رو يك نقشه راه منسجم و مدونی برای خود تنظيم كرده است. نقشه راه این بانك شامل مولفه های زير است:

اهداف استراتژيك

استراتژي

اقدامات استراتژيك

اقدامات زيرساختي

بانک صادارات ایران بر اساس نقشه راه خود برنامه ریزی کرده و به دنبال تسریع در فروش املاک مازاد خود است.همچنین تلاش برای دست یابی به تجمیع منابع ارزان از دیگر برنامه های پیش بینی شده در نقشه راه است.

 

* افزايش سهم دارايي هاي مولد و كاهش دارايي هاي منجمد و سمي

اما كاهش مطالبات معوق، فروش املاك مازاد و تمليكي و مولدسازي شركت ها باعث مي شود توان تسهيلات دهي بانك افزايش پيدا كند و نقدينگي بانك در سطح مطلوب باقي بماند. از اين رو بانک صادرات ایران تلاش می کند تا با ايجاد سازوكارهاي ويژه براي مولدسازي املاك و وصول مطالبات از طريق اصلاح آيين نامه ها،افزايش اختيارات شعب و استانها و افزايش جايگاه فروش املاك و وصول مطالبات در نظام پاداش دهي و همچنين فعال سازي شركت هاي وصول مطالبات سپهر و همچنين تغيير روش هاي فروش و ايجاد ارزش افزوده در املاك از طريق تغيير كاربري،  فعالیت اقتصادی خود در عرصه بانکی را به سمت اهداف راهبردی خود سوق دهد.

در این بین گام نهادن بانک صادرات ایران در عرصه های نوین بانکی و  فین تک ها گام بلندی در جهت اهداف نوین بانکی است که بدین منظور با راه اندازی شركت هاي ابزاري جديد در حوزه فين تك ها، این بانک به عرصه نوین بانکی قدم نهاده است. شرح اين اقدام استراتژيك البته در سند استراتژي سرمايه گذاري و شركت داري بانك صادرات ایران آمده است. چنانچه بديهي است كه اعتبارسنجي مشتريان براي جلوگيري از معوق شدن مطالبات در آينده نيز در دستور كار بانک صاردات ایران قرار گرفته است.

گزارش بسیج حاکی است که بانک صادرات ایران در بخش منابع ارزان و تجمیع سپرده ها، مقرر کرده است که از ابتدای سال 1396 سپرده های گران با نرخ بالا جذب نکند. چراکه در بررسی های به عمل آمده و آمار ارئه شده مشخص شده است که از کل منابع نظام بانکی حدود 60 تا 70 درصد سود هر شعبه صرف پرداخت سود سپرده های گران می شود.

 

* اجرای سوپر مارکت مالی در تمامی شعب بانک صادرات ایران

گزارش بسیج حاکی از آن است که طرح سوپرمارکت مالی نیز در تمام شعب این بانک درحال اجرا است که این خود می تواند اتفاق خوبی بر اساس نقشه راه بانک برای افزایش سوددهی بانک باشد.

بر این اساس امروز بانک صادرات ایران توانسته در هر خانواده ایرانی حضور خود را تثبیت کند چنانکه همین که در هر خانه یک کارت صادرات وجود دارد به نوعی نشان می دهد که گستره بالایی از جامعه عضو خانواده بانک صادرات ایران هستند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۹۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به نتیجه رسیدن حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه

محسن دارابی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات سفر رئیس جمهور به استان، گفت : در سفر رئیس جمهور به استان ۶۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بخش صنعت و معدن کرمانشاه مصوب شد که تا دی ماه ۱۴۰۱ تنها ۵۰ میلیارد تومان آن تعیین تکلیف شده بود، اما با عزم جدی که در مجموعه مدیریت استان در این خصوص شکل گرفت، اکنون ۴۴۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات مصوب، انعقاد قرارداد و پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع تاکنون حدود ۶۰ درصد این تسهیلات پرداخت شده، ابراز امیدواری کرد ۴۰ درصد مابقی این تسهیلات نیز که پرونده‌های مربوط به آن در بانک‌ها قرار دارد، تا پاییز امسال تعیین تکلیف شود.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه تاکید کرد: تلاش شده این تسهیلات در اختیار واحد‌هایی قرار بگیرد که هم سرمایه‌گذار آن توانمندی مالی و فنی داشته باشد و هم پروژه برای اقتصاد استان مفید و اثرگذار باشد.

دارابی خاطرنشان کرد: در کنار تسهیلات بانکی مصوب سفر رییس جمهور، آورده قابل توجی نیز از سوی سرمایه‌گذاران طرح‌ها داریم و می‌توان گفت با این تسهیلات حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه به نتیجه خواهد رسید.

وی به وضعیت محدوده‌های معدنی استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه اکنون دیگر چیزی به عنوان پهنه معدنی که متقاضی نتواند درخواستی برای آن ثبت کند در استان نداریم، خاطرنشان کرد: ۹۰ محدوده معدنی قابل مزایده در استان داریم که سال گذشته ۵۷ مورد آن به مزایده رفت و از این تعداد ۱۹ مورد واگذار شد. امسال نیز بنا داریم مابقی محدوده‌ها را به مزایده بگذاریم.

به گفته مدیرکل صمت استان کرمانشاه چنانچه بعد از دو دوره مزایده هیچ برنده‌ای برای یک محدوده معدنی وجود نداشته باشد، طبق قوانین موجود به اولین متقاضی - که شرایط کافی و صلاحیت فنی و مالی متناسب با نوع ماده معدنی آن محدوده را دارد- واگذار خواهد شد.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه در ادامه از صادرات حدود ۳.۵ میلیارد دلاری کرمانشاه در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: از این میزان حدود نیمی از آن مربوط به واحد‌های تولیدی استان و یا فعالیت تجار ما بوده و نیم دیگر آن فقط از مرز‌های ما عبور کرده و خدمات گرفته است.

وی از هدفگذاری برای رشد ۲۳ درصدی صادرات استان در سال جاری یاد و ابراز امیدواری کرد صادرات سال ۱۴۰۳ کرمانشاه به بالغ بر چهار میلیارد دلار برسد.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه با بیان اینکه در کنار صادرات باید به واردات و برقراری موازنه بین صادرات و واردات نیز توجه داشته باشیم، گفت: بر اساس قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی)، تخفیفاتی برای واردات در نظر گرفته شده که استان کرمانشاه نیز باید از این ظرفیت استفاده کند و این امر می‌تواند در رونق واردات استان موثر باشد.

نکته مهم دیگری که مدیرکل صمت استان کرمانشاه به آن اشاره کرد لزوم ثبت آمار تولید واحد‌های صنعتی در سامانه جامع تجارت برای «ثبت سفارش» بود و گفت: چنانچه واحد‌های صنعتی آمار تولید خود را ثبت نکنند، امکان ثبت سفارش برای مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات را نخواهند داشت.

به گفته مدیرکل صمت استان کرمانشاه، هدف از این طرح مدیریت ذخایر ارزی کشور و اختصاص ارز به واحد‌هایی است که واقعا در زمینه تولید فعال هستند.

دارابی در ادامه از نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» یاد کرد و افزود: جهش تولید یعنی کار‌هایی متفاوت با آنچه که در گذشته بوده را انجام دهیم.

وی رونق تولید، اشتغال و صادرات را از وظیفه یک دستگاه به تنهایی خارج دانست و با بیان اینکه تمام ارکان اجرایی استان باید برای تحقق جهش تولید و اشتغال پای کار بیایند، عنوان کرد: تمام دستگاه‌ها در حوزه مالیات، بیمه، تامین اجتماعی، دستگاه‌های خدمت رسان، دستگاه‌های قضایی و نظارتی، بانک‌ها و ... در این خصوص مسئولیت دارند.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه بر لزوم پرهیز از عملکرد جزیره‌ای و بخشی نگری و اهمیت وجود نگاه سیستماتیک و پیوسته برای پیشبرد امور تاکید کرد و گفت: مسیر توسعه هر استان از دیدگاه مدیران آن استان می‌گذرد و هرچقدر این نگاه به سمت بهبود فضای کسب و کار و تسهیل‌گری باشد، کار آسانتر خواهد شد و قطعا با تنگ کردن فضا راه به جایی نخواهیم برد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • به نتیجه رسیدن حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • تاکسی های برقی وارد شد
  • خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو | مردم هم می توانند این خودروها را ثبت نام و خریداری کنند
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟