Web Analytics Made Easy - Statcounter

خواهران صادقی با برپایی خانه ی بوم گردی تیشک هدف از برپایی آن را زنده نگه داشتن سنت های قدیمی و گذشته ی نیاکان و همچنین رونق اشتغال و جلوگیری از مهاجرت دانسته اند و اعتقاد دارند که اگر بخواهیم برای روستاییان اشتغالزایی کنیم، بهترین راهکار توسعه گردشگری روستایی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، روستای دولاب در 40 کیلومتری جنوب شهر سنندج در دامنه کوه معروف «اوالان» ما بین شهر سنندج و کامیاران، از توابع بخش موچش، منطقه ی اورامان ژاورود شرقی واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 قدمت روستای دولاب به بیش از900 سال پیش می رسد. از بزرگان روایت شده؛ اوّلین کسی که روستای دولاب را بنیاد نهاده، فردی به نام «اسفندیار» که مقبره ی آن مرحوم در قبرستان سیّد اسحاق در روبروی روستا واقع شده است.

 روستای دولاب دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و در حدود 160چشمه دائمی دارد، پس به حق شایسته است، که نامش دولاب یعنی «دول ئاو» باشد.

پاییز را، نه قلم قادر به توصیف، ونه زبان تاب بیان، و نه چشم تحمّل دیدن آن همه زیبایی دارد. هزاران رنگ زرد، سرخ، نارنجی و... دیدگان را نوازش می دهند. پاییز عروس فصل ها، تنوّع میوه ها، نسیم جویبارها، غم را از دل ها می رباید و ایّام را به دل رهگذران حلاوتی دیگر می بخشد.


این بار دو خواهری که پدر و مادرشان اصالتاً کُرد هستند برای ایجاد اشتغال هم برای خود و هم برای روستاییان در این روستای دیدنی اقدام به برپایی خانه ی بوم گردی کرده اند.


خواهران صادقی با برپایی خانه ی بوم گردی تیشک هدف از برپایی آن را زنده نگه داشتن سنت های قدیمی و گذشته ی نیاکان و همچنین رونق اشتغال و جلوگیری از مهاجرت دانسته اند و اعتقاد دارند که اگر بخواهیم برای روستاییان اشتغالزایی کنیم، بهترین راهکار توسعه گردشگری روستایی است.


آنها با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای مطرح دنیا در زمینه گردشگری به شمار می‌رود، اظهار کرد: بیشتر کشورهای پیشرفته از جاذبه‌های روستایی کشور خود استفاده می‌کنند و جاذبه‌های گردشگری روستایی در کشور بسیار است.


روستاهای پلکانی و روستاهایی که در دل کوه‌ها واقع شده‌اند می‌توانند زندگی، فرهنگ و طبیعت نقاط مختلف کردستان را به گردشگران خارجی نشان دهند.


اگر بخواهید استراحت کنید، از استرس به دور باشید و آرامش کسب کنید بهترین مکان روستا است؛ بنابراین توسعه گردشگری روستایی به آرامش و سلامت روانی مردم شهری نیز کمک کرده است.

 

آوات مکاری رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در مراسم افتتاح خانه بوم گردی تیشک با بیان اینکه دولاب از مقاصد جدید گردشگری در استان کردستان است، گفت: دولاب به جهت غنای فرهنگی بالا و نیز نزدیکی به مرکز استان کردستان می تواند فرصت جذب گردشگران زیادی را داشته باشد.

 


وی افزود: روستاهای شاخص و گردشگر پذیر در استان کردستان و خصوصا منطقه هورامان به دلیل بافت معماری و نیز فرهنگ های خاص موجود سالانه پذیرای گردشگران زیادی هستند.

 


مکاری با اشاره به اینکه گردشگری شهری با ظرفیت های سرمایه گذاران و بخش دولتی باید توسعه یابد، بیان کرد: توسعه گردشگری در روستاها و مناطق کم جمعیت استان کردستان باید با همت خود مردم منطقه انجام گیرد.

 


رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان اظهار داشت: کم ترین هزینه در اشتغالزایی حوزه گردشگری صورت می گیرد و این در شرایط فعلی اقتصادی استان و خطر مهاجرت روستاییان می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

 


وی از حمایت های دولت برای توسعه بوم گردی در استان کردستان خبر داد و گفت: توسعه بوم گردی بر اساس حفاظت از محیط زیست و نیز معرفی جاذبه های فرهنگی بکر در این مناطق است.

 


مکاری افزود: تسهیلات بانکی نیز به این منظور پرداخت می شود و علاقه مندان می توانند تا سقف 2 میلیارد ریال وام دریافت نمایند.

 


رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از ایجاد سازوکارهای کاربردی برای اعطای پروانه بهره برداری به خانه های بوم گردی در کردستان خبر داد و اظهار داشت: متقاضی ایجاد و احداث اقامتگاه بومگردی باید از لحاظ زیست محیطی و فرهنگی  دارای سابقه  و برنامه ریزی فعالیت باشد.

 


وی بر لزوم حفظ بافت تاریخی روستاهای منطقه هورامان تاکید کرد و گفت: از ظرفیت های بوم گردی برای توسعه گردشگری روستایی و نیز کمک به تسریع در ثبت جهانی هورامان استفاده خواهیم کرد.

 


مکاری در پایان حفظ بازی های محلی روستاها و فرهنگ های خاص در این مناطق را از مهمترین اهداف توسعه بوم گردی عنوان کرد.

 

 

عکاس: الهام امی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۳۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۵ هزار مترمکعب ظرفیت مخازن آب در طرح جهاد آبرسانی به روستا‌های کردستان

محمد فرهاد گفت: در قالب طرح جهاد آبرسانی به روستا‌های استان، تاکنون ۲۵۰ کیلومتر خط انتقال آب، ۱۱۱ کیلومتر شبکه توزیع آب، ۲۰ باب ایستگاه پمپاژ، حفر و تجهیز ۸ حلقه چاه و بهسازی ۴ دهنه چشمه در روستا‌های مشمول این طرح اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان افزود: طرح جهاد آبرسانی به روستا‌های استان به منظور محرومیت زدایی و رفع تنش آبی روستا‌های استان با اعتبار ۵۲۸ میلیارد تومان و برای ۱۶۹ روستا از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز شده و در حال حاضر ۴۸.۶ درصد پیشرفت دارد.

وی بیان کرد: این طرح ۶۷ هزار نفر از جمعیت روستایی استان را زیر پوشش قرار خواهد داد و با اتمام آن شاخص بهره مندی جمعیت روستایی از آب شرب بهداشتی و سالم به صورت پایدار از ۸۰ درصد به ۸۶ درصد ارتقاء خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان افزود: پس از اتمام طرح فعلی جهاد آبرسانی، قرارداد دوم نیز برای ۱۲۰ روستای دیگر استان با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال و در صورت تأمین اعتبار آغاز خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • ایجاد ۵ هزار مترمکعب ظرفیت مخازن آب در طرح جهاد آبرسانی به روستا‌های کردستان
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • تخریب فنس‌های اطراف اقامتگاه نتانیاهو
  • معرفی ۵۴ فرصت سرمایه‌گذاری کردستان در نمایشگاه اکسپو
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • برخورد قاطع با تور‌های گردشگری غیرمجاز در کردستان
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • وقوع مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان