Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی، با بیان اینکه استفاده از اخبار و گزارش‌های سازمان هواشناسی توسط کاربران و عموم مردم افزایش چشمگیری یافته است، گفت: بر اساس آمار، تعداد کاربران سایت سازمان هواشناسی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، حدود ۹ برابر رشد داشت.

وی با تأکید بر اینکه درخواست‌ها هم اکنون به سبب افزایش اعتماد کاربران از سازمان هواشناسی کشور افزایش یافته است، گفت: باید پژوهش را در سازمان هواشناسی به سمت و سویی ببریم که بتواند به نیازهای عموم شهروندان پاسخ مناسب بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر راه و شهرسازی حرکت به سمت پروژه‌های کاربردی را در ‌سال‌های اخیر سیاست سازمان هواشناسی عنوان کرد و گفت: در راستای حمایت از پژوهش، راهبرد اطلس باد برای مقاصد تامین انرژی پاک از نیروهای باد با موفقیت توسط سازمان هواشناسی انجام شد، همچنین پروژه مرتبط با سیل از دیگر موضوعاتی بود که در سازمان در دستور کار قرار دادیم.

وی‌ افزود: بحث سیل در سال‌های اخیر که از معضلات دنیای امروزی ایران است بسیار مورد توجه قرار گرفت، شاهد بودیم که در جهرم در یک هفته بیش از ۵۰۰ میلیمتر بارش رخ داد و یا در ایلام در کمتر از ۴۸ ساعت بیش از ۳۰۰ میلیمتر بارش اتفاق افتاد که همه این سیل‌های عظیم بی ارتباط با پدیده گرمایش زمین نیستند.

‌رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت: پژوهشکده سازمان هواشناسی توانسته در مقوله سیل، فعالیت‌های مناسبی انجام دهد، یکی از کارهایی که سازمان انجام داد مدل سیلی بود که در منطقه کارون، کرخه و سد دز طراحی شد، بر اساس مدل سیل پیش‌بینی شده، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که برای سال ۹۵ اتفاق می‌افتد که این اتفاق نیز رخ داد و سیل نیز مطابق با پیش‌بینی‌ها خسارات وارد کرد؛ وزارت نیرو هم از آن اطلاعات استفاده مناسبی کرد. یعنی اگر اطلاعات پیش‌بینی‌شده سازمان هواشناسی نبود، قطع به یقین خساراتی که به واسطه سیل و خطر شکستگی سد دز بسیار عظیم می‌شد که با استفاده از پیش‌بینی‌ها خطر کاهش یافت.

وی افزود: در دقایق پایانی دریچه‌های سد باز شدند و قبل از آن نیز منطقه تخلیه شد و خوشبختانه خسارت جانی صفر بود اگرچه بخش زیادی از روستاها متاسفانه بر اثر سیل ویران شد و بسیاری از محصولات از بین رفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت هواشناسی کاربردی، از انجام پروژه هواشناسی برای حمل و نقل جاده‌ای و سازمان راهداری خبر داد و گفت: خوشبختانه این موضوع نیز اجرایی شده است و به زودی تست‌های اجرایی آن انجام می‌شود تا به رانندگان در جاده‌های کوهستانی کمک کند تا با آگاهی کامل از خطرات بین راه اقدام به رانندگی کنند.

وی ادامه داد: آنچه راهداری از ما می‌خواهد این است که اطلاعات سطح یخبندان جاده‌ها را در اختیار آنها قرار دهیم تا بداند کدام بخش‌ها است و از چه زمانی شروع شده و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان هواشناسی همچنین از موافقت وزیر راه و شهرسازی با تأسیس پژوهشگاه هواشناسی خبر داد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۷۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی هواشناسی؛ تهرانی‌ها مراقب باشند

به گزارش خبرآنلاین، اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرد: از ظهر امروز (۵ اردیبهشت) در پاره‌ای نقاط به ویژه بخش‌های شمالی و شرقی گاهی وقوع رگبار پراکنده باران با احتمال رخداد تندر و آذرخش پیش‌بینی می‌شود.

ایسنا در خبری نوشت: بر پایه بررسی نقشه های پیش یابی و واکاوی الگوهای همدیدی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا کمی ابری و در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد ملایم تا متوسط پیش‌بینی می‌شود.

امروز (۵ اردیبهشت) با گذر زبانه سامانه بارشی از ظهر تا شب، گاهی افزایش ابر، افزایش باد و در پاره‌ای نقاط به ویژه بخش‌های شمالی و شرقی گاهی وقوع رگبار پراکنده باران با احتمال تندر و آذرخش مورد انتظار است.

در روزهای پنجشنبه و جمعه (۶ و ۷ اردیبهشت) نیز در این بخش‌ها افزایش موقتی ابر و رخداد بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

از فردا تا یکشنبه روند تدریجی افزایش دما در سطح استان مورد انتظار خواهد بود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، فرودگاه امام (ره) با بیشینه دمای ۱۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۶ اردیبهشت‌ماه) صاف تا کمی ابری، گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد و طی ‌جمعه (۷ اردیبهشت‌ماه) صاف تا قسمتی ابری، در بعد ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طی ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه‌های سنجش آلودگی فیروزکوه ۷.۲ میلیمتر، ژئوفیزیک ۲.۸ میلیمتر، آبعلی ۲.۵ میلیمتر، فرودگاه مهرآباد ۲.۴ میلیمتر، چیتگر ۲.۲ میلیمتر، فیروزکوه ۱.۸ میلیمتر، شهریار ۱.۴ میلیمتر، فرودگاه امام (ره) ۱ میلیمتر، دماوند ۰.۸ میلیمتر، شمیرانات ۰.۷ میلیمتر، شرق تهران ۰.۳ میلیمتر و ورامین با ۰.۲ میلیمتر بارش دریافت کرده‌اند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899080

دیگر خبرها

  • هشدار مهم هواشناسی به کوهنوردان
  • انتشار گزارش سازمان جهانی هواشناسی دریاره وضعیت اقلیمی آسیا با مشارکت پژوهشگاه هواشناسی
  • گزارش سازمان جهانی هواشناسی در خصوص وضعیت اقلیمی آسیا در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شد
  • پیش‌بینی وزش باد در اغلب مناطق خوزستان
  • در سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۰ درصد مخاطرات هواشناسی سیل و توفان بود
  • آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است
  • افزایش ابر در مشهد از عصر امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت
  • پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان
  • پیش‌بینی هواشناسی؛ تهرانی‌ها مراقب باشند
  • پیش بینی افزایش ابر در چهارمحال و بختیاری