Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:21:45 GMT

بازار زنجان را برای آیندگان هم حفظ کنیم

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۹۱۳۳۷

بازار زنجان را برای آیندگان هم حفظ کنیم

زنجان – ایرنا – در حالی که مسئولان استان سخن از نحوه مرمت و خدمات رسانی به بازار می گفتند، استاندار زنجان تاکید کرد: باید به گونه ای بازار را مرمت و حفظ کرد که این اثر تاریخی برای آیندگان هم باقی بماند.

به گزارش ایرنا، دومین کارگروه تخصصی بازار استان زنجان روز شنبه در حالی تشکیل شد که اساسی ترین محور بحث های آن حول خدمات رسانی بدون ایجاد مزاحمت برای کسبه و آسیب برای بدنه تاریخی بازار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهرداد عسگریان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان پیش از همه به اقدامات انجام گرفته در خصوص مرمت و خدمات رسانی اشاره کرد و از ایجاد و اصلاح شبکه آب و فاضلاب در بازار زنجان بااعتبار 70 میلیارد ریال خبر داد.
عسگریان با بیان اینکه برای اجرای برنامه ریزی استانی در بازار زنجان، 2 میلیارد و 100 میلیون ریال برای 9 پروژه پیش بینی شده است، از تخصیص نیافتن اعتباری برای پروژه های ملی خبر داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم در ادامه از انتخاب راسته 'پاشا' برای اجرای نخستین نمونه بازسازی بازار با طاق و تویزه خبر داد و گفت: به عمد محلی خارج از بازار انتخاب شده است تا در زمان بازسازی و مرمت این منطقه مشکلی برای کسبه ایجاد نشود.
یحیی رحمتی افزود: قرارداد اجرای این پروژه با پیمانکار بسته شده و از هفته آینده عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
وی محدوده تاریخی شهر زنجان را 400 هکتار اعلام کرد و یادآورشد: تلاش می شود در کنار رفع خطر تخریب و فرسودگی، از منظر تاریخی بازار هم دفاع شود.
رحمتی اظهار کرد: میدان انقلاب ثبت اثر ملی نیست اما در محدوده تاریخی قرار دارد و برای اصلاح منظر آن باید اقدام کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان هم در ادامه گفت: کارگروه بازار می تواند در ذیل کارگروه باز آفرینی شهری فعالیت کند و از اقدامات و تصمیمات آن پیگیری شود.
کلیم الله وثوق خاطرنشان کرد: در کارگروه بازآفرینی و توسعه شهری، مرمت و بازسازی بافت های تاریخی پیش بینی شده است.
رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نتیجه بازدیدی که بنا بود از بازار کرمان و مرمت انجام شده در آن انجام شود اشاره کرد و ادامه داد: به جای بازار کرمان، بازار سعدالسلطنه قزوین انتخاب شد و تیمی از استان زنجان به بازدید این منطقه رفتند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان هم در ادامه به نحوه اجرای کانال مشترک در بازار اعتراض کرد و گفت: نباید از سازه آجری برای چنین کانالی استفاده کرد چرا که به سرعت نم می کشد و تخریب می شود.
جواد رحمتی تاکید کرد: باید برای کانال خدمات مشترک از سازه بتنی آماده نصب استفاده کرد و حداکثر طی 48 ساعت این سازه ها را در میان مسیر بازار قرار داد تا مانع تردد و کسب بازاریان و شهروندان نشود.
رحمتی تصریح کرد: حجم کار بازار زنجان با بازار سعدالسلطنه غیر قابل مقایسه است و در صورتی که بنا باشد همان کار در بازار زنجان اجرا شود، حداقل باید یک هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی کرد.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر بازار قزوین با سرمایه گذاری و بهره برداری شهرداری برای رسیدن به انتفاع و سودآوری اقتصادی بازسازی و مرمت شده است، در حالی که در بازار زنجان، مالک یک نفر نیست و طرف انتفاع آن تمام بازاریان و شهروندان زنجانی هستند.
استاندار زنجان هم در ادامه گفت: در خصوص بازسازی و مرمت بازار کسی نباید نگاه اقتصادی و درآمدزایی داشته باشد، اینجا یک مجموعه فرهنگی و تاریخی است و باید با همین نگاه به سراغ آن رفت.
اسدالله درویش امیری تاکید کرد: با نگاه اقتصاد محور هرگز بازار مرمت نمی شود، کار مرمت بازار زنجان متفاوت از سعدالسلطنه قزوین است و این 2 پروژه 2 ماهیت متفاوت و غیر قابل مقایسه دارند.
وی افزود: تاسیسات باید به صورت متمرکز و فنی اجرا شود تا علاوه بر برهم نزدن سیمای زیبای بافت بازار، خدمات مناسبی هم در اختیار بازاریان قرار دهد.
درویش امیری یادآورشد: در اجرای تاسیسات علاوه بر مسئولان میراث فرهنگی، شهرداری، شرکت های خدمات رسان، خود بازاریان هم باید مشارکت داشته باشند و سهم و نقش خود را ایفا کنند.
شهردار زنجان مسئول دیگری بود که گفت: با توجه به آنکه کف سازی بازار یک کار تخصصی است، پیشنهاد می شود یک مشاور مشترک کل مسئولیت مرمت و خدمات رسانی به بازار را بر عهده بگیرد و سهم هر دستگاه به طور مجزا مشخص شود تا هر کدام برای اجرای این پروژه اعتبار لازم را اختصاص دهند.
مسیح الله معصومی به برنامه شهرداری برای بازار زنجان اشاره و اظهار کرد: شهرداری تفاهم نامه ای برای سراها امضا کرده و سهم خود برای مرمت و بهره برداری از آنها را هم پرداخت کرده است.
وی اضافه کرد: دربودجه سال 97 شهرداری هم فصل هایی برای ساماندهی فضای اطراف بازار پیش بینی شده است.
استاندار زنجان ادامه داد: مجموعه ای به نام بازار تاریخی و فرهنگی داریم که محل کسب و کار عده ای از بازاریان است اما نگاهی که مسئولان استان به مرمت، اصلاح و خدمات رسانی به آن دارند، با نگاه کسبه برابر نیست.
درویش امیری تاکید کرد: بازار یک مجموعه تاریخی و فرهنگی است و باید در آینده به یک مجموعه گردشگری قابل عرضه به گردشگران ملی و بین المللی آماده و حفظ شود.
وی بازار را میراث مردم و تاریخ این منطقه اعلام کرد و افزود: باید با مرمت و نگهداری لازم اجازه ندهیم که این میراث تخریب شود.
استاندار زنجان تصریح کرد: این به هیچ عنوان به صرفه و صلاح نیست که با آثار تاریخی به این شیوه عمل شود و به حتم بی توجهی نسبت به نگاهداری و مرمت آن از نظر روحی و روانی هم در بهره برداری و اهالی منطقه تاثیر نامناسب برجای می گذارد.
درویش امیری گفت: تیمی از مسئولان استانی و شهری زنجان عازم کرمان می شوند و در جریان جزئیات نحوه مرمت و اصلاح و خدمات رسانی به بازار وکیل قرار می گیرند، بنا نیست کار جدید و خارق العاده ای برای خدمات رسانی به بازار زنجان انجام شود.
وی تاکید کرد: بازاریان و تمام مسئولان استان زنجان بدانند، تا زمانی که در زنجان هستم، در ارتباط با بازار زنجان کوتاه نمی آیم و آن را از سرمایه های این استان می دانم.
استاندار زنجان افزود: این نوع سرمایه ها ساختنی نیست و نمی توان نمونه جدیدی از بنایی که 300 تا 400 سال قدمت دارد، ساخت و به دست آورد.
بازار زنجان به طول یک کیلومتر که طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران محسوب می شود، در عصر فتحعلی شاه قاجار و به دست عباس میرزا ساخته شده است و از 2 سال قبل، پرونده آن در صف ارسال به یونسکو برای ثبت جهانی قرار دارد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۱۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۷۷ خانواده دارای فرزند چند قلو تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند

روح اله خدابنده لو گفت: پرداخت کمک هزینه معیشتی به خانواده‌های دارای فرزندان چند قلو و پرداخت کمک های موردی حسب نیاز فرزندان چند قلو مطابق دستورالعمل جامع حمایت‌های مالی از جمله خدمات و حمایت‌های بهزیستی از این خانواده‌هاست.

وی اضافه کرد: از مجموع خانواده های تحت پوشش ۶۳۳ خانوار دارای فرزند دوقلو و ۴۴ خانوار دارای فرزند سه قلو و بالاتر هستند که از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

این مسئول ادامه داد: به منظور کاهش فشارهای ناشی از تولد همزمان چند نوزاد در یک خانواده و همچنین فراهم کردن امکان رشد و پرورش متعادل آنها، به خانواده های نیازمند دارای فرزندان چند قلو تا پایان ۶ سالگی فرزندان، مستمری ماهانه بر اساس دهک درآمدی و بعد خانوار و سایر خدمات حمایتی ارائه می شود که اجرای آن طبق بخشنامه های مربوطه است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳۰ هزار خانوار شامل ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش این سازمان هستند و خدمات متعددی به آنها ارائه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • ارائه خدمات پزشکی به ۲۰۰۰ نفر از مددجویان زنجانی
  • بیش از ۵۷ درصد فوتی‌های سال گذشته زنجان به مردان اختصاص داشت
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • ۶۷۷ خانواده دارای فرزند چند قلو تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند
  • آمار مرگ‌ومیر زنجان در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
  • بازار فروش گیاهان محلی زنجان در فصل بهار
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت