Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوشهر - ایرنا - فرماندار چالوس از وجود 30 واحد مسکونی در حریم رودخانه های این شهرستان خبر داد و گفت که در صورت بارندگی شدید و جاری شدن سیل احتمال تخریب این واحدها مسکونی دور از انتظار نیست.

محمدناصر زندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که این واحدهای مسکونی اگر چه برای ایمن سازی حریم رودخانه ها و تامین امنیت خانوارهای ساکن باید تملیک و تخریب شوند ، ولی به خاطر تخصیص نیافتن اعتبار و مسکوت ماندن طرح آزاد سازی حریم رودخانه ها در بلاتکلیفی به سر می برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دولت تدبیر و امید در سال 93 به منظور تعیین تکلیف واحدهای مسکونی ساخته شده در حریم رودخانه های مازندران مصوبه ای را گذراند که بر اساس آن ، خانه های دارای شناسنامه و مجوز ساخت از مالکان آن خریداری و تخریب می شوند.
دولت برای اجرای این مصوبه دولت حدود 221 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفت که تاکنون 120 میلیارد ریال آن برای خرید و تخریب 129 واحد مسکونی در مناطق مختلف استان پرداخت شده است.
اجرای طرح آزاد سازی حریم رودخانه های مازندران پس از وقوع چند سیل ویرانگر در سال های گذشته از جمله سال 92 و 93 در غرب و شرق مازندران در دستور کار قرار گرفت و با اجرای بخشی از این مصوبه ، مازندران در 2 سال گذشته شاهد سیل ویرانگر نبود.
کارشناسان تجاوز به حریم رودخانه های مازندران از طریق ساخت و ساز با توجه به ارزش زمین بویژه در مناطق شهری ، برداشت بی رویه مصالح از کف آنها ، ضعف در اجرای عملیات آبخوانداری بویژه در مناطق بالادست و از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگلی را مهم ترین علت وقوع سیل های مکرر در سال های اخیر اعلام کرده اند.
فرماندار چالوس گفت که پیش از اجرای مصوبه آزاد سازی حریم رودخانه های مازندران ، 59 واحد مسکونی در حریم رودخانه های چالوس و سردآبرود در بخش مرکزی این شهرستان وجود داشت که 29 واحد آن تاکنون با تخصیص 40 میلیارد ریال اعتبار خریداری و تخریب شده است.
رودخانه های سردابرود و چالوس 2 رودخانه پرآب و حفاظت شده هستند که از کوههای البرز در منطقه تخت سلیمان و علم کوه سرچشمه می گیرند و پس از گذر از شهرها و روستاهای کلاردشت و چالوس به دریای خزر می ریزتد.
زندی با بیان اینکه قدمت این ساختمان ها به پیش از انقلاب می رسید ، افزود : 30 واحد مسکونی باقی مانده به علت ادامه دار نبودن اجرای طرح همچنان در حریم رودخانه ها وجود دارند که علاوه بر احتمال تخریب هنگام بارندگی شدید ، سبب تشدید خسارات ناشی از وقوع سیل در شهرستان می شوند.
فرماندار چالوس خواستار چاره اندیشی در باره سرنوشت این واحدهای مسکونی توسط مسئولان استاین شد.
اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران پیش از این اعلام کرد که طرح آزاد سازی حریم رودخانه ها با خرید و تخریب واحدهای مسکونی شناسنامه دار از سال گذشته به علت تخصیص نیافتن اعتبار مسکوت مانده است.
شهرستان چالوس با جمعیتی دست کم 130 هزار نفر دارای 135 روستا در حوزه بخش مرکزی و مرزن آباد در غرب مازندران قراردارد.
خبرنگار : مهراب زکی پور کینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078 /1602/‌1654

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۰۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رها سازی آب سد وشمگیر از امروز؛ مردم به حریم رودخانه گرگانرود نزدیک نشوند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان شرکت آب منطقه ای گلستان اعلام کرد : با توجه به بارشهای روزهای سه شنبه و چهارشنبه مورخ ۴ و ۵ اردیبهشت و ورود جریان سیلاب به گرگانرود، با توجه حجم سیلاب و بمنظور کمک به مدیریت بخشی از سیلاب وارده به سد وشمگیر با استفاده ظرفیت مخزن، از امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ دریچه های اصلی سد وشمگیر باز و بخشی از آب سد تخلیه می‌شود.

بر این اساس به عموم مردم به ویژه کشاورزان و ساکنان محترم روستاها و شهرهای مسیر گرگانرود در شهرستان های آق قلا و گمیشان تاکید می‌شود از نزدیک شدن به حریم رودخانه گرگانرود و پایاب سد و مخازن وشمگیر خودداری کنند.

دیگر خبرها

  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال
  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • شناسایی و اجرای بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری
  • فیلم| نمونه ای از حفظ حریم‌ خصوصی هنگام عبور قطار از مناطق مسکونی
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله
  • اجرای طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در مازندران
  • چالوس دوبار لرزید
  • فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است
  • رها سازی آب سد وشمگیر از امروز؛ مردم به حریم رودخانه گرگانرود نزدیک نشوند
  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد