Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان ماه امسال در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 569 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است. این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته 77 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزیی دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این زمین لرزه و زمین لرزه های دیگر در برخی مناطق کشور نه تنها مسئولان، بلکه همه اقشار جامعه را به تکاپو انداخته و همه می خواهند بدانند که در شهر محل سکونت آنها، میزان آمادگی برای مقابله با زلزله احتمالی تا چه اندازه است. بر همین اساس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم ، میزگردی را با حضور مسئولان امر ترتیب داده تا با توجه به زلزله خیز بودن قم، تدابیر صورت گرفته برای حوادث احتمالی دراین استان بررسی شود.
مسئولان حاضر در این میزگرد، با اشاره به نقش آفرینی استان قم در زلزله های بم در سال 82 و زلزله های اخیر غرب کشور، تصریح کردند: درس های این دو زلزله، آمادگی بیشتر ما در مقابل حوادث، بحران ها و تقویت و تجهیز امکانات و رفع نقص ها و کمبودها می باشد و تاکنون گام های مهمی برداشته شده است.

** مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم دراین میزگرد با اشاره به ضرورت توسعه آموزش‌های همگانی امداد و نجات در استان برای مقابله با حوادث طبیعی از فعالیت حدود100 خانه هلال در قم خبر داد و گفت: درصورت حوادث احتمالی ما برای هرگونه اقدام امداد و نجات، آمادگی کامل داریم.
محمد گلفشان ادامه داد: ما امروز در قم از برخی مشکلات زیرساختی از جمله بافت های فرسوده، شبکه های سنتی آب و فاضلاب، برق و گاز و ... و نحوه استفاده از آنها در زمان بحران نباید غافل می باشیم. که به نظر می رسد برای جلوگیری از خسارات احتمالی در وهله نخست باید این زیرساخت ها مورد بازبینی قرار گرفته و نواقص موجود برطرف شود.
وی با تقدیر از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم به خاطر برگزاری این میزگرد اظهار داشت: ما قبل از اینکه یک حادثه ای رخ دهد باید میزان آمادگی خود را در محک سنجش قرار دهیم و در کنار آمادگی مسئولان و مردم، پیگیری رسانه ها برای هوشیاری و حساسیت جامعه بسیار با اهمیت است.
گلفشان خاطرنشان کرد: در زمانی که زلزله ای در گوشه ای از کشور اتفاق می افتد همه ما احساس مسئولیت می کنیم و حتی احساسی برخورد می کنیم ولی بعد از مدتی همه چیز عادی خواهد شد و فراموش می کنیم که ما باید برای مقابله با این حوادث، باید چه کار کنیم.
وی اظهار داشت: به طور متوسط ما هر 10سال یکبار زلزله هایی در کشور داریم، به همین دلیل باید در سه مرحله قبل، حین و بعد از بحران برنامه منسجم و منظمی داشته باشیم و جمعیت هلال احمر نیز برای سه مرحله فعالیت هایی را در دستور کار دارد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم خاطرنشان کرد: ما اکنون در مرحله مقابله و پیشگیری از حادثه یعنی قبل از بحران هستیم، حوادثی مانند زلزله ناگهانی است و زمان و مکان آن معلوم نمی کند ولی مساله مهم این است که همه کشور ما بجز دو شهر خرمشهر و آبادان روی گسل قرار دارند.

**مراحل سه گانه مقابله با زلزله
گلفشان خاطرنشان کرد: در مرحله قبل از بحران، زیرساخت ها مانند شریان های حیاتی نقش بسزایی دارند، باید زیرساخت های ساختمانی، وضعیت لوله های آب و فاضلاب، گاز و برق و... به روز شود تا در صورت وقوع حادثه بتوانند خوب عمل کنند.
وی ادامه داد: در منطقه سرپل ذهاب ، 12 هزار نفر زندگی می کردند ولی در استان قم 300 هزار خانوار ساکن هستند و روزانه این شهر مذهبی میزبان زائرانی از سراسر کشور است، بنابراین نباید خدای ناکرده حوادث را دست کم بگیریم و بدانیم شرایط قم با سرپل ذهاب از بعد جمعیتی بسیار متفاوت است.
وی خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر به صورت رایگان آموزش های ویژه بحران و خروج اضطراری و چگونگی امداد رسانی را ارائه می کند و برای تشویق مردم حتی هزینه هایی را صرف تبلیغات می کند و اگر مردم آموزش ببینند تلفات بسیار کمتر می شود.
گلفشان گفت: بیشتر افرادی که در زلزله سرپل ذهاب جانباختن کسانی بودند که از زلزله فرار می کردند و اگر آنان آموزش می دیدند تلفات کمتری رخ می داد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: همکاری نهادها و تخصیص امکانات و اعتبار برای نهادهای درگیر با حادثه و ارتقای جایگاه مدیریت بحران استان قم نیز از مسائل بسیار مهمی است که در مرحله قبل از بحران باید مورد توجه قرار گیرد.

**لزوم ارتقای سازمانی مدیریت بحران
وی خواهان ارتقای سازمانی مدیریت بحران در حد یک معاونت شد و گفت: همانگونه که سازمان محیط زیست زیرمجموعه رئیس جمهوری و در حد معاونت است، مدیریت بحران نیز باید از نظر ساختار سازمانی ارتقاء پیدا کند تا بتواند با جذب اعتبارات ملی در جهت آمادگی خود گام بردارد.
گلفشان همچنین با اشاره به اجرای طرح خادم برای ایجاد آمادگی در مردم گفت: متاسفانه اکنون تنها 9درصد مردم در برابر حادثه آمادگی دارند و به همین دلیل، ما طرح خادم را راه اندازی کرده تا با آموزش های لازم این درصد را افزایش دهیم و این آموزش ها در کنار تحکیم زیرساخت ها می تواند در تاب آوری استان قم در برابر زلزله موثر باشد.
وی اظهار داشت: اکنون شهر جعفریه قم به عنوان پایلوت انتخاب و فعالیت هایی در زمینه افزایش تاب آوری درمقابل زلزله، بررسی فعالیت های قبل و بعد از حادثه انجام خواهد شد و درس های زیادی را می توان از زلزله های مناطق دیگر گرفت که نمونه آن نحوه اسکان می باشد که در این طرح مورد سنجش قرار می گیرد.

**ساخت و ساز اگرچه اندک بهتر از کانکس می باشد
گلفشان گفت: باید بعد از حادثه، مردم به سرعت به زندگی عادی خود بازگردند و اگر به جای ساخت و ساز مسکونی برای آنان، در کانکس ساکن شوند ممکن است از یک طرف احداث منزل مسکونی برای آنان تا مدت زیادی طول بکشد و از سوی دیگر، به زندگی عادی خود بازنگردند، به همین دلیل بنده با این طرح موافق نیستم.
وی ادامه داد: ما در کنار هزینه کانکس، کرایه تریلرها و حوادث جاده ای ناشی از آن، می توانستیم برای هر یک از این خانواده یک اتاق مقاوم در زمین خود آنها بسازیم و آنها اسکان موقت داده شوند و بعد با در اختیار قراردادن مصالح ساختمانی رایگان، وام و سایر تسهیلات، خانه آنها تکمیل شود، آنها زودتر به زندگی عادی خود بازمی گشتند.
وی با اشاره به رسالت دستگاه ها در مرحله بحران گفت: در زمان حادثه و بحران، همه ما باید با هم و هماهنگ باشیم، همانگونه که بحث نجات افراد از زیر آوار مهم است بعد از آن مساله تامین دارو، غذا، آب و زیرساخت های اولیه مانند آب، برق و گاز، چادر، پتو و کانکس نیز بسیار حیاتی است و همه باید در کنار هم قرار گیرند.
گلفشان خاطرنشان کرد: در زمان حادثه، اگر توان ما در برابر زلزله کم باشد با بحران مواجه خواهیم شد ولی اگر در مرحله قبل از بحران، زیرساخت های قوی از نظر آب، برق و گاز و آموزش افراد برای پناه گیری، امداد رسانی و... به درستی انجام شده باشد، ما می توانیم به درستی این حادثه را مدیریت کنیم.
وی با اشاره به وضعیت بافت های فرسوده در قم گفت: یکی از مشکلات استان مربوط به بافت های فرسوده است که این مساله را باید خیلی جدی بگیریم.
وی ادامه داد: درمدیریت بحران یک نفر باید فرمانده باشد و بقیه افراد همه باید به ایشان کمک کنند.
گلفشان گفت: هلال احمر توانسته در زیرپل ذهاب 38 نفر را افراد را زنده و 58 نفر را فوت شده از زیر آوار خارج و 52نفر را به بیمارستان منتقل کند و این نشان از آمادگی و توانایی امدادگران قم دارد.
وی با اشاره به مراحل بعد از بحران نیز گفت: بعد از حادثه بحث آوار برداری، امداد رسانی وحفظ شان و کرامت مردم مطرح است که باید حفظ شود، همه چیز تحت مدیریت واحد شکل بگیرد، امدادگران استان های معین و سایر استان ها باید اطلاعات کافی و کامل از شهرهای دیگر داشته باشند تا در زمان بحران بتوانند با آمادگی بیشتر خدمت رسانی کنند.
گلفشان یادآورشد: در مرحله بعد از بحران ما همچنین مساله جمع آوری کمک های مردمی، اسکان موقت، توزیع وسایلی مانند پتو، چادر و اقلام غذایی و ... را داریم، نحوه اسکان بسیار مهم است، قم برای همه این زمینه ها تدبیر اندیشیده است.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که اگر در جایی از کشور زلزله ای بالای شش ریشتر اتفاق بیفتد استان های معین بدون اجازه مرکز، باید بلافاصله به آن سمت بروند و به کمک آسیب دیدگان بشتابند.
گلفشان با اشاره به آمادگی هلال احمر قم در صورت وقوع زلزله گفت: ما در استان قم، شهرهای جعفریه، کهک، دستجرد شعبه و پایگاه هلال احمر را ایجاد کرده ایم، آموزش را به صورت جدی دنبال و امروز در جعفریه 174 امدادگر خوب داریم که در زمان یک حادثه، خود آنها به خوبی مدیریت می کردند.
وی ادامه داد: ما حتی در زلزله کرمانشاه تیم هایی از جعفریه، دستجرد و کهک را اعزام کردیم و این آمادگی برای هر گونه حادثه احتمالی در قم نیز وجود دارد.
گلفشان خاطرنشان کرد: ما اکنون 100 خانه هلال در استان قم داریم و افراد در سطح شهر و روستا برای مقابله با بحران آموزش می بینند و در شهرک پردیسان قم نیز دنبال احداث چند پایگاه امدادی هستیم.
وی اظهار داشت: سال گذشته دو انبار در سلفچگان قم افتتاح کردیم که اگر خدای ناکرده در قم حادثه ای رخ دهد از شهرهای دیگر مانند سلفچگان از نظر تجهیزات و امکانات پشتیبانی شویم.
وی افزود: ما از نظر ظرفیت بالگرد هوایی نیز برخوردار هستیم و دنبال راه اندازی آشیانه این بالگردها در قم به صورت مستقل هستیم که خلبان ها نیز در این استان مستقر باشند، از نظر تجهیزات مانند چادر، پتو، اقلام غذایی و... در زمان بحران مشکلی نداریم وهمه تمهیدات لازم برای مقابله با بحران های احتمالی اندیشیده شده است.

**مدیرکل مدیریت بحران استان قم نیز در این میزگرد گفت: تاکنون 43 بلای طبیعی در جهان شناخته شده که 34 مورد از آنها در ایران مشاهده شده که از این میزان 18 مورد آن نیز در قم تجربه شده است. سیل، زلزله، خشکسالی، طوفان، برف و کولاک، سرمازدگی و گردو خاک از شایعه ترین این بلاهای طبیعی می باشد.
محسن اوروجی ادامه داد: ما کم و بیش در کشور زلزله هایی را داشتیم که خسارت هایی را به همراه داشت به همین دلیل تا سال 82 و قبل از زلزله بم، کمیته ملی بلاهای طبیعی را داشتیم ولی با دستور رهبر معظم انقلاب بعد از زلزله بم، طرح جامع امداد و نجات مطرح شده که از سوی دستگاه ها آنگونه که باید خوب اجرا نشد.
اوروجی خاطرنشان کرد: قانون مدیریت بحران کشور اکنون در حال اجراء می باشد که 14 کارگروه تخصصی در زمینه مختلف در ذیل این سازمان در زمینه های مقابله و پیشگیری از بحران، مقاوم سازی و اقدامات بعد از بحران و... فعالیت دارند.
وی یادآورشد: از سوی دیگر، برای مقابله با حوادث غیرمترقبه دولت و مردم هر کدام وظیفه جداگانه دارند و میزان تاب آوری فقط مربوط به یک عضو مثلا مردم، مسئولان و زیرساخت ها نیست بلکه هر سه عضو با هم کار تاب آوری را انجام دهند که همه اینها نیازمند مقدمات و آمادگی های قبلی است.
اوروجی خاطرنشان کرد: در استان قم برای مقابله با بحران و کاهش آسیب ها و تلفات در برابر حادثه ای مانند زلزله، طرح های آموزش خانه به خانه، مانورهای متعدد و کارگروه ها و... را برگزار کردیم ولی برای آمادگی بیشتر مردم در برابر حوادث باید از ظرفیت رسانه ها وفضای مجازی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: ما برای مدیران بخش های مختلف دوره های مدیریت بحران را برگزار و سناریوهای مختلفی را جهت آمادگی در برابر زلزله پیاده کردیم، امروز مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر از آمادگی های خوبی برای مقابله با حوادث، برخوردار می باشد.
اوروجی گفت: ما در هشت منطقه شهرداری قم ستاد بحران را تشکیل داده ضمن برگزاری مانورهای مختلف، سوله های چند منظوره ساخته شده است، ضمن اینکه سوله های ورزشی و مدارسی که مقاوم سازی شده در زمان حادثه در خدمت دستگاه های خدمت رسان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: آموزش های امداد و نجات در مدارس و مکان های مختلف برگزار شده، ساختمان های آتش نشانی سبک سازی ومقاوم سازی شده است و اولین استانی هستیم که تعدادی از ساختمان های آتش نشانی آن در زمان بحران، در اختیار ستاد بحران قرار می گیرد.

** وجود یک هزار و 800 هکتار بافت فرسوده درقم
اوروجی اظهار داشت: قم همچنین در کشور اولین استانی است که مدیریت بحران شهری را دارد، البته وجود یک هزار و 800 هکتار بافت فرسوده و اسکان حدود 290 هزار تن در آنها یک تهدید بزرگی است که در صورت بحران نیاز به اسکان موقت و اضطراری دارند که تدابیر مختلف اندیشیده شده است ولی باید بیشتر به فکر باشیم.
وی گفت: مردم باید با مراحل مدیریت بحران آشنا و زمان طلایی آموزش را از دست ندهند، ما بعد از مرحله امداد و نجات، بحث چادر و اسکان را داریم که از طرف هلال احمر انجام خواهد شد.
اوروجی اظهار داشت: البته سناریوهای ما متناسب با فصل بحران نیز متفاوت خواهد بود و اگر در زمستان این اتفاق بیفتد باید یک تدبیر و برای سایر فصول استراتژی های دیگری پیاده شود.
اوروجی به عنوان نمونه گفت: مردم بعد از حادثه باید اسکان دائم داده شوند تصمیم براین است که کسانی که در شهر می توانند خانه اجاره کنند دولت هزینه اجاره آنها را پرداخت و افرادی که این امکان را ندارد کانکس در اختیار آنها قرار دهد تا زمانی که به صورت دائم اسکان داده شوند.

**بیمه منازل مسکونی باید جدی گرفته شود
وی با اشاره به نقش بیمه در حوادث گفت: بیمه منازل مسکونی برای زمان بحران بسیار مهم است و بیمه مکمل مدیریت بحران می باشد و در حادثه کرمانشاه نقش بیمه به صورت مستند موجود است که مردم 28 آبان توانستند از مزایای بیمه خود استفاده کنند.

** قم دارای شش ایستگاه شتاب نگار
اوروجی خاطرنشان کرد: بحث مقاوم سازی ساختمان ها بسیار امر مهمی است که نباید مورد غفلت واقع شود و به ساختگاه و محل احداث باید توجه کامل داشته باشیم، ما در قم شش ایستگاه شتاب نگار و همچنین دستگاه های لرزه نگار داریم که دنبال افزایش آنها هستیم.

** رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم نیز در این میزگرد گفت: امروز که در سراسر کشور روزانه شاهد زلزله هایی با ریشترهای مختلف هستیم هشدار جدی برای همه کشور است که باید آماده باشند.
امین مقومی ادامه داد: البته اگر دو حادثه بم و کرمانشاه را مورد تحلیل قرار دهیم تلفات کرمانشاه نسبت به بم کمتر بود و در اینجا می توان به اهمیت کار مهندسی ساختمان اشاره کرد و بتوان مدعی بود که کار مهندسی در کشور ما جواب داده است.
وی خاطرنشان کرد: ما به فاصله هر 10 سال یک زلزله در کشور داریم و طبق آمار اگر یک سال به عمر مفید ساختمان های کشور اضافه می شود بیش از 40 میلیارد ریال صرفه جویی داریم.

** در مساله مقاوم سازی نیاز به کارهای انقلابی داریم
وی اظهار داشت: اگر خسارت های ناشی از زلزله را مورد توجه قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که به کارهای انقلابی و تحول آمیزی نیاز داریم و مهم اینکه عمر مفید ساختمان را باید افزایش و آنها را در برابر زلزله مقاوم کرد.
وی با اشاره به اینکه نباید در زمان حادثه به جای آسیب شناسی درست، به سمت مسائل سیاسی برویم، گفت: باید در پروژه ها بحث معماری، نماها، اصول ساخت و ساز و ... مورد آسیب شناسی قرار گیرد و مشکل به صورت ریشه ای برطرف شود که ما درحوزه مقاوم سازی بتوانیم خوب عمل کنیم.
مقومی اظهار داشت: در زلزله های اخیر بسیاری از تخریب ها جاهایی بود که افراد آموزش های لازم برای ساخت و ساز را ندیده بودند.
وی ادامه داد: در ساخت و ساز علاوه بر مهندس ساختمان، بنا و کارگران ما باید مهارت های لازم را داشته باشند، ما یک تیم مهندسی را برای بازدید علمی از ساختمان ها به کرمانشاه فرستادیم، یکی از دلایلی که تخریب برخی ساختمان ها مطرح شده، کیفیت پایین بتن بود که گفته شده دستی ریخته شده و مقاومت آن کم شده بود.
مقومی گفت: کسانی که با میلگرد و آرماتور کار می کنند، حتی کارگران باید آموزش دیده باشند، بستن میلگرد در ساختمان نیاز به مهارت دارد.
وی گفت: فاصله دو ساختمان باید به خوبی رعایت شود تا با تخریب یکی، دیگری فرونریزد، در اسکلت بندی ساختمان ها باید دقت لازم صورت گیرد.
وی ادامه داد: ما تیم هایی را تشکیل دادیم تا از ساخت و سازهای فعال در استان بازدید و آنها را متناسب با استانداردهای موجود بررسی کنند، فرصت آزمون و خطا نداریم و باید همه چیز طبق اصول پیش برود و ناگزیر به سمت مقاوم سازی ساختمان ها برویم.
مقومی گفت: در قم نظارت مهندسان ناظر بسیار خوب است ولی کافی نیست و باید آموزش ها را ادامه دهیم و این کار را خواهیم کرد.
وی بحث جانمایی احداث ساختمان را بسیار مهم دانست و گفت: در این زمینه اقدامات مورد نیاز در قم صورت خواهد گرفت.
7401/ 6133/ گزارش از: بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۲۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامرضا دروندپور در خطبه‌های نماز دشمن شکن جمعه این هفته شهرستان زرین دشت ضمن گرامیداشت هفته کار و کارگر اظهار کرد: ارزش کارگر، ارزشِ حیات جامعه است، یعنی هر قدر ما به قشر کارگر اهمیت بدهیم، به این قشر عزیز احترام بگذاریم در واقع به حیات جامعه ارزش قائل شده‌ایم.

امام جمعه زرین‌دشت افزود: لازم است که مسؤولان محترم چه در سطح شهرستان چه استان و چه کشوری مشکلات قشر کارگر را ببینند و با درک چالش‌های پیش روی آنها برای رفع مشکلاتشان تلاش کنند.

خطیب جمعه زرین دشت متذکر شد: متأسفانه دیده می‌شود که کارگران مجبورند در ازای کار زیاد، میزان کمی دستمزد دریافت کنند که این خلاف عدالت است.

حجت الاسلام دروند پور در ادامه به در پیش بودن گرامیداشت هفته مقام معلم نیز اشاره کرد و گفت: معلمین گرانقدر و کارگران عزیز، دو رکن مهم قدرت نظام جمهوری اسلامی هستند که رسیدگی به مشکلات این دو قشر زحمتکش برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، ضروری است.

لزوم تدابیر هوشمندانه برای ساماندهی مطالبات بر زمین مانده مدیریت شهری حاجی آباد

وی نهم اردیبهشت ماه مصادف با روز شوراها را به شوراهای محترم شهرستان زرین دشت تبریک گفت و بیان کرد: به اعضای شورای شهر و مدیریت شهری حاجی آباد توصیه می‌کنم که نسبت به فضاسازی محیطی مبتنی بر شعائر اسلامی و مذهبی همت کنند چرا که یکی از راه‌های تبلیغ همین دیوارنویسی است.

خطیب جمعه زرین دشت خاطرنشان کرد: ساماندهی فضای سبز شهری، تدابیر هوشمندانه برای اجرای پارک حاشیه‌ای ورودی شهر، ساماندهی جاده سلامت در مرکز شهرستان زرین دشت همه و همه در گروی تلاش جهادی اعضای شورای شهر و مدیریت شهری حاجی آباد است تا موجب رضایتمندی شهروندان از خدمات شهروندی شود.

کد خبر 6089133

دیگر خبرها

  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است
  • استفاده از درس آموخته‌های سیل ۱۴۰۳ در بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت