Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبدیل اغلب کوچه پس کوچه های شهر اردبیل به پارکینگ خودروهای سنگین ، از جمله مشکلاتی است که مردم این شهر سالها خواهان حل آن بوده اند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، توقف انواع تریلی ، تانکرهای سوخت و باری ، کمپرسی ها و ماشین آلات سنگین عمرانی در معابر عمومی اردبیل، معضلات خاص خود را داشته است. ضخامت رویه آسفالت اغلب کوچه ها در حد استانداردهای لازم برای تحمل وزن خودروهای سواری و ماشین های نیمه سنگین است و تردد تریلی ها با بارهای سنگین آسفالت معابر را تخریب می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین حال نشت سوخت و روغن از این ماشین آلات، عمر آسفالت معابر را به شدت کاهش می دهد.
همچنین بو و آلودگی ناشی از دود اگزوز ماشین آلات سنگین و صدای موتور آنها یکی دیگر از مواردی است که همواره گله و شکایت همسایگان را برانگیخته است. آزار و اذیت این موضوع در فصل سرما مضاعف است زیرا رانندگان مجبورند برای گرم کردن موتور ، در ساعات اولیه صبح برای مدتی خودروهای سنگین را بدون جابجایی روشن نگه دارند.
 
تعداد قابل توجه رانندگان متخلف
برابر آمار کارت های صادر شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، حدود 6 هزار و 982 دستگاه انواع خودروهای سنگین و نیمه سنگین باری، 400 دستگاه اتوبوس و 200 دستگاه مینی بوس در استان اردبیل  وجود دارد که اکثریت آنها مربوط به شهرستان اردبیل است.
بر اساس همین آمار متوسط عمر ناوگان باری استان اردبیل 18.7 سال ، متوسط عمر ناوگان اتوبوسهای بین شهر 10.3 سال و متوسط عمر مینی بوس ها بالغ بر 24.5 سال است که نشانگر کهنگی نسبی ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین در استان است که آلودگی ناشی از آن در معابر عمومی قطعا موجب اذیت مردم می شود.
در عین حال اکثر این خودروها و ماشین آلات در شهرستان اردبیل قرار دارند و اغلب به جای پارک در توقفگاه های ویژه ، در خیابان های فرعی و سطح محلات پارک می شده اند. به گونه ای که به گفته رییس اداره پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل حدود چهار هزار نفر راننده متخلف ماشین آلات سنگین سکان در شهر اردبیل شناسایی شده است.
به گفته محمدباقر حاجیلر یکی از عمده ترین دلایلی که تاکنون مانع برخورد ریشه ای با تخلف توقف خودروهای سنگین در معابر اردبیل شده است نبود پارکینگ تخصصی ویژه خودروهای سنگین در اردبیل است. معدود پارکینگ های موجود نیز اغلب مربوط به واحدهای تعمیرگاهی یا شرکت های باربری بودند که در مقایسه با تعداد خودروها ظرفیت بسیار محدودی دارند.
 کمبود پارکینگ موجب شده بود که پلیس راهنمایی و رانندگی هم نتواند به شکل ریشه ای با این معضل برخورد جدی داشته باشد. در این شرایط جریمه تنها ابزار پلیس برای هشدار به رانندگان متخلف است که آن هم اگرچه به صورت مکرر اعمال می شود اما به تنهایی کمکی به حل ریشه ای مشکل کافی نیست. خوشبختانه اما در روزهای آینده مشکل کمبود پارکینگ برای ماشین آلات سنگین در شهر اردبیل حل می شود.
 
احداث پارکینگ عمومی خودروهای سنگین
نخستین پارکینگ ویژه خودروهای سنگین در اردبیل با تکمیل 99 درصدی در آستانه بهره برداری قرار دارد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل گفت: این پارکینگ در ابتدای جاده اردبیل به کوارائیم با ظرفیت پذیرش 2 هزار دستگاه انواع خودروهای سنگین احداث شده است.
علی رحمتی تصریح کرد: به دنبال مصوبه شورای ترافیک ، این پارکینگ با مشارکت بخش خصوصی و همکاری دستگاه های اجرایی ذی رابط از جمله اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای ، سازمان مسکن و شهرسازی و شهرداری اردبیل آماده سازی و احداث شده است.
این مسئول با یادآوری اینکه در طول هفته حداقل 60 درصد از ماشین آلات سنگین موجود در شهر اردبیل خارج از شهر در حال کار هستند افزود: برآورد ما این است که ظرفیت 2 هزار خودرویی پارکینگ احداث شده به صورت کامل برای پارک خودروهای سنگین موجود در شهر اردبیل جوابگو خواهد بود و انتظار می رود با بهره برداری از این پارکینگ ، مشکل توقف خودروهای سنگین در سطح شهر اردبیل و مزاحمت های ناشی از آن رفع شود.
رحمتی با یادآوری اینکه در گذشته نبود پارکینگ کافی برای خودروهای سنگین در اردبیل بهانه ای برای توقف تانکرها ، ماشین آلات راهسازی و کامیون های باری در کوچه های سطح شهر شده بود افزود: این مسئله علاوه بر تشدید تخریب آسفالت معابر، گلایه های مکرر مردم را به دنبال داشت که امیدواریم با افتتاح پارکینگ ویژه ، شاهد حل این معضل باشیم.
در عین حال حمید مظاهری مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اردبیل هم از آمادگی این سازمان برای راه اندازی مسیر اتوبوس خط واحد تا محل پارکینگ خودروهای سنگین در ابتدای جاده کوارائیم خبر داد و بیان کرد: سازمان اتوبوسرانی امکانات لازم برای تسهیل رفت و آمد رانندگان به این پارکینگ را فراهم می کند.
اگر چه انتظار می رود برای رفاه حال رانندگان کامیونها و تریلی ها هم که شده ، پارکینگ خودروهای سنگین در چهار گوشه خروجی شهر اردبیل احداث شوند اما بدون تردید با بهره برداری از اولین پارکینگ در سه راهی جاده اردبیل به کورائیم ، کار ساماندهی کامیونها و تریلی ها در سطح شهر برای پلیس راهور راحت تر می شود.

* نویسنده: یاشار پورمجید

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۶۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاج حال معنوی سفر زیارتی را از دست ندهند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیدحسن عاملی عصر شنبه در همایش آموزشی – توجیهی حجاج اردبیلی اظهار کرد: حج از شعایر ارزشمند اسلام است که نمود و نشانه ای از عظمت اتحاد و وحدت امت اسلامی به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: آداب حج با حال معنوی و مخلصانه حجاج باید برگزار شده تا لذت این سفر معنوی برای همه به یادگار بماند.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: امت اسلامی در قالب کنگره حج امسال باید متفاوت از سال گذشته وحدت و همگرایی خود را نشان داده و با اعلام بیزاری از استکبار به ویژه صهیونیسم جهانی همگرایی نشانی را به نمایش بگذارند.

آیت الله عاملی بیان کرد: حجاج کشور ما به ویژه استان اردبیل بهتر است بیشترین اوقات خود را در مکه و مدینه صرف امور معنوی کرده و با پرهیز از خرید و یا سایر مشغولیت های مادی زمینه و بستر دلبستگی به آئین های ارزشی را به نمایش بگذارند.

وی از حج به عنوان پرثمرترین عبادت جمعی یاد کرد و گفت: در حج باید تامل و تفکر بر حقیقت توحید و یکتاپرستی باشد و به معنای حقیقی حضرت ابراهیم و تلاش سایر انبیای الهی در این زمینه باید مورد اهتمام و توجه جدی باشد.

کد خبر 6096674

دیگر خبرها

  • لرزه تردد خودروهای سنگین دوباره روی تن پل تاریخی بابل نشست
  • رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا: ۲۶۵۰۰ خودرو در انبارهای غیررسمی پیدا کردیم / مسئولان از خودروهای شوتی حمایت می‌کنند
  • لزوم نظارت مستمر بر اجرای مناسب پروژه‌های مشارکتی در شهر اصفهان
  • شنبه‌های بدون دست‌فروش در محدوده مرکزی تبریز
  • احتمال افزایش نرخ معاینه فنی/مبالغ دریافتی کجا هزینه می‌شود؟
  • درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی
  • خبر ویژه برای متقاضیان خودروهای وارداتی
  • حجاج حال معنوی سفر زیارتی را از دست ندهند
  • خسارت سنگین تگرگ به منازل و خودروهای مردم در شهر مرزی! | تصویر
  • احداث ۲۰ پروژه جدید در جنوب تهران/ ساخت پارکینگ زیرسطحی در محله جوادیه