Web Analytics Made Easy - Statcounter

به طور کلی هر تغییر در بخش عمومی و غیرعمومی دو اثر دارد: منافع و تعارض منافع. برای نمونه بین مالیات دهنده و یارانه گیرنده تعارض وجود دارد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز - سیدسهند شریف زاده؛ در این مجموعه گفتار طی هفته جاری تلاش می‌کنیم از گفت و گوی پادکست طلا با فاطمه نجفی، دانش آموخته اقتصاد از دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی دکتری توسعه بین الملل دانشگاه هاروارد با موضوع "مدیریت مالیه" و "وضعیت مدیریت مالیه در ایران" استفاده کنیم و بپرسیم "آیا اصلاحات ساختاری بودجه در ایران پیشرفتی داشته است؟ "، اکنون به بخش چهارم این گفتگو می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زمانی که از اصلاح ساختاری بودجه حرف می‌زنیم یعنی تغییراتی در قوانین و دسترسی به اطلاعات ایجاد کنیم و توان پردازش اطلاعات را بالا ببریم به طوری که انگیزه انسان‌ها جابجا شود. به طور ساده اصلاحات ساختاری بودجه چیزی فراتر از سیاست‌های مالی و هدف آن تغییر نظام‌های انگیزشی است.

اگر بگوییم اراده اصلاحات ساختاری وجود ندارد یعنی می‌خواهیم خودمان را به سختی نیندازیم و بهانه می‌آوریم. برای نمونه اجرای اصلاحات بنیادی نظام مالیاتی در آمریکا به راحتی انجام می‌شود، اما در هند با بحران مواجه می‌شود که دلیل آن عدم توانایی و اراده لازم دولت هند است.



* موانع پیش روی اصلاح بودجه

کشور‌های درحال توسعه معمولا توانایی اجرای اصلاحات قانونی مثل مالیات یا باقی قانون‌های جدید برای اصلاح ساختار اقتصادی را ندارند که دلیل آن معمولا ناشی از تفاوت انگیزه‌ها و تعارض منافع شخصی و گروهی در کشور است.

مسئله دیگر در اصلاحات ساختاری زمان بر بودن آن است که نتایج آن طی چند سال نمایان می‌شود و زود بازده نیست. در این صورت معمولا در کشور‌هایی که حزب وجود ندارد رئیس دولت از انجام اصلاحات می‌ترسد، چون پس از پایان یافتن دوره قدرت به علت تعارض منافع ایجاد شده ممکن است زندانی شود یا نتایج مثبت اصلاحات خود را در مدت ۴ سال نبیند.

سازمان‌ها به دو جهت تغییر ایجاد می‌کنند: افزایش کارایی یا کسب مشروعیت. اگر بخواهیم اصلاحات ساختار بودجه را کلید بزنیم در کوتاه مدت کارایی اقتصاد کشور را متحول نمی‌کند و از طرفی بخاطر تعارض منافعی که ایجاد می‌کند مشروعیت وزارت اقتصاد که در حسن شهرت وزیر و مدیران تعریف می‌شود را هم می‌تواند خدشه دار کند.



* نیازمندی‌های ساختار بودجه

برای ایجاد اصلاحات مالیه عمومی نیاز به اطلاعات یکپارچه بعنوان زیرساخت سخت و نیاز به ساختار سیاسی کلان و خرد بعنوان زیرساخت نرم داریم.

از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۸ در ۲۴ کشور شمال آفریقا حدود ۴۵ پروژه اصلاح ساختار مالیاتی اجرا کردند که این طرح‌ها با وام‌های کم بهره از بانک جهانی تامین شد که توانسته بودند از این فرصت استفاده کنند. اما بعضی از این کشور‌ها فقط زیرساخت سخت اطلاعات را داشتند و به دلیل عدم آگاهی مدیران و تعارض منافع گروه‌های سیاسی این طرح به نتیجه نرسید. برچسب ها: بودجه ، دولت ، نظام سیاسی ، اصلاح ساختار بودجه لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000L6o

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بودجه دولت نظام سیاسی اصلاح ساختار بودجه اصلاحات ساختاری اصلاحات ساختار ساختار بودجه اصلاح ساختار تعارض منافع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۸۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

رئیس جمهور با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمباوه، بر عزم مسئولان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها تاکید کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا "کنستانتینو چیونگا" معاون رئیس جمهور زیمبابوه با رئیس جمهور دیدار کرد.

سید ابراهیم رئیسی نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را نگاهی راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی دانست و با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمباوه، بر عزم مسئولان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، شرکت در این اجلاس و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه و دوستانه روابط دو کشور به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خواستار گسترش تعاملات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بیشتر با ایران بر پایه این روابط نزدیک و قدیمی شد.

کنستانتینو چیونگا ضمن تشکر از برگزاری موفق اجلاس بین‌اللملی ایران و آفریقا، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای آفریقایی را اصولی و اطمینان‌بخش عنوان و بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها با ایران تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه با اشاره به عزم مسؤلان این کشور برای اجرای توافقات صورت گرفته با ایران در سفر سال گذشته دکتر رئیسی به این کشور، از اجرایی شدن بخشی از این توافقات خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
  • کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! /جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود/از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • سد بزرگ ذوبی‌ها مقابل ستاره خارجی تراکتور!
  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • تامین منافع متقابل در تعامل ایران و کشور‌های آفریقایی