Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@23:44:40 GMT

سرانه پایین مصرف لبنیات در کشور

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۶۸۵۷۴

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم تعلق گرفتن یارانه به زنجیره تامین شیر و لبنیات، نسبت به سرانه مصرف پایین این ماده غذایی ارزشمند ابراز نگرانی کرد. ناطقان: دکتر زهرا عبداللهی با اشاره به اینکه سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور ما کم است، گفت: یکی از اقداماتی که می‌توان برای افزایش مصرف شیر انجام داد، کنترل قیمت‌ها است تا شیر برای مردم در دسترس باشد و به راحتی بتوانند با پرداخت بهای آن، شیر مصرفی خود را تامین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدام دیگر نیز فرهنگسازی و آموزش است. متاسفانه برخی افراد ترجیح می‌دهند نوشابه گازدار بخرند اما برای شیر یا دوغ هزینه نکنند.

وی افزود: اینکه شیر و لبنیات از نظر اقتصادی در دسترس باشد، بحث و زنجیره پیچیده‌ای است که باید از مرحله تامین نهاده‌های دامی، تولید کننده و... فکر شود تا به کارخانه و سرانجام مصرف کننده و حمایت‌هایی که باید از او شود، برسیم. کل زنجیزه نیاز به اصلاح دارد تا شیر و لبنیات به قیمت مناسب به مصرف کننده برسد و برای تولید کننده هم صرف اقتصادی تولید وجود داشته باشد. پیشنهاد ما به عنوان وزارت بهداشت تعلق یارانه به شیر و لبنیات است؛ البته باید فکر کنند در چه مرحله‌ای از این زنجیره این یارانه تزریق شود تا نهایتا لبنیات با قیمت مناسب به مردم برسد.

او در ادامه تاکید کرد: مصرف لبنیات کمتر از میزان اعلام شده، سبب پوکی استخوان می‌شود. از طرفی شیر برای رشد کودکان و نوجوانان ضروری است. لبنیات یک گروه غذایی اصلی است و باید تمهیداتی اندیشیده شود که به راحتی به دست مصرف کننده برسد.

عبداللهی درباره سرانه مصرف لبنیات، بیان کرد: سرانه متوسط مصرف سالانه در کشور ما حدود ۷۰ کیلوگرم است؛ در حالی که مقدار توصیه شده جهانی ۱۶۵ کیلوگرم است. این عدد حتی در کشورهای اروپایی و غربی به ۳۰۰ کیلوگرم در سال هم می‌رسد.

وی درباره برنامه شیر مدرسه نیز اظهار کرد: این طرح از حدود سال ۱۳۸۰ دو هدف را دنبال می‌کند؛ اول آنکه بچه‌ها به مصرف شیر عادت کنند و به نوعی فرهنگسازی شود و دوم اینکه با ارائه شیر در مدرسه، بخشی از نیاز تغذیه‌ای او برطرف شود. تا قبل از کرونا این طرح برقرار بود، ولی با تعطیلی مدارس، متوقف شد. اکنون انتظار می‌رود با صحبت‌هایی که از بازگشایی مدارس می‌شود اعتبارات لازم این طرح تامین شود تا بتوانیم آن را اجرایی کنیم.
منبع: ایسنا برچسب ها: سرانه پایین ، مصرف لبنیات ، یارانه

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سرانه پایین مصرف لبنیات یارانه شیر و لبنیات مصرف لبنیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۸۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد+فیلم

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان با اشاره به افتتاح ۸۰۰ کلاس درس در سال گذشته گفت: در سال تحصیلی آینده و در ماه‌های آینده بسته‌های جدید توسعه فضاهای آموزشی در استان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که‌ موجب ارتقای سرانه فعلی فضای آموزشی می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، محمد قویدل مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان به مناسبت هفته معلم در جمع خبرنگاران با گرامیداشت این هفته اظهار داشت: در این هفته پیش‌بینی شده که بالغ بر 3700 برنامه در سطح مدارس، مناطق و استان برگزار کنیم که مهم‌ترین برنامه زنگ سپاس معلم خواهد بود.

وی افزود: این برنامه روز 11 اردیبهشت در سراسر استان در همه مدارس با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار می‌شود، حضور در گلزار شهدا، دیدار با خانواده شهدای فرهنگی نیز جزو دیگر برنامه‌های این هفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: حضور معلمان نمونه استانی در برنامه ملی و اجرای چند برنامه متنوع برای فرهنگیان در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی دیگر برنامه‌های هفته معلم استان هرمزگان است.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی استان بر اساس متوسط استانی در حال حاضر 5.2 متر مربع است تصریح کرد: ما در بهمن و اسفندماه سال گذشته 800 کلاس درس را مورد بهره برداری قرار دادیم که سبب شد سرانه شهرستانی نیز به میزان استانی برسد.

قویدل گفت: در سال تحصیلی آینده و در ماه‌های آینده نیز بسته‌های جدید توسعه فضاهای آموزشی در استان پیش‌بینی شده که‌ این عدد ارتقا خواهد یافت و سرانه آموزشی ارتقا خواهد یافت.

.

انتهای پیام/864

دیگر خبرها

  • سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد+فیلم
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند!
  • یزدی ها کمترین تعداد پرونده قضائی نیروهای مسلح کشور را دارند
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • در سه سال اخیر سرانه خط فقر سه برابر شده است
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید