Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-29@01:38:00 GMT

گروه‌های افراطی عامل آشوب‌های اخیر هستند

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۳۵۸۱

گروه‌های افراطی عامل آشوب‌های اخیر هستند

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب،  قزاقستان امروز (دوشنبه) اعلام کرد رادیکال‌های اسلام‌گرا و آموزش‌دیده در خارج از جمله کسانی بودند که هفته گذشته به ساختمان‌های دولتی و نیروهای امنیتی حمله کردند.

قزاقستان هفته گذشته بدترین اعتراضات و خشونت‌های خود را پس از استقلال از شوروی سابق در دهه ۹۰ میلادی تجربه کرد به طوری که تظاهرات ابتدا در اعتراض به افزایش قیمت گاز شروع شد اما با حمله معترضان به ساختمان‌ها و ادارات دولتی به آشوب کشیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آمارهای غیررسمی ۱۶۰ نفر در این اعتراضات کشته شده و بیش از ۸ هزار نفر بازداشت شده‌اند.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان قرار است امروز دوشنبه با مردم این کشور سخن بگوید. این درحالی است که مقامات این کشور برای اولین بار از شروع اعتراضات، بخشی از وضعیت امنیتی را به دوش اسلام‌گرایان تندرو انداختند.

وزارت امور خارجه قزاقستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: همانطور که وقایع آلماتی و چندین منطقه دیگر کشور نشان داد، قزاقستان مورد تهاجم مسلحانه گروه‌های تروریستی هماهنگ شده و آموزش دیده در خارج از کشور قرار گرفته است.

این بیانیه افزود: بر اساس اطلاعات اولیه، مهاجمان شامل افرادی هستند که تجربه حضور در مناطق جنگی در قالب صفوف اسلام‌گرایان تندرو را داشتند. این بیانیه هیچ اشاره‌ای به هویت افراد یا گروه‌های اسلامگرا نکرده است.

یرلان کارین، وزیر امور خارجه قزاقستان نیز بدون نام بردن از هیچ مظنونی به تلویزیون دولتی گفت: من فکر می‌کنم نوعی توطئه با دخالت نیروهای مخرب داخلی و خارجی وجود داشت.

از سوی دیگر توکایف، رئیس جمهور این کشور در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: تلاش برای کودتا در کشور با شکست مواجه شد.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان گفت که کشورش پس از خشونت‌آمیزترین ناآرامی‌ها از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، از تلاش برای کودتا که با هماهنگی آنچه او «یک مرکز واحد» نامید، نجات یافته است.

توکایف افزود: اکنون نظم در قزاقستان برقرار شده است، اما شکار تروریست‌ها ادامه دارد؛ در پوشش اعتراضات خودجوش موجی از ناآرامی‌ها به راه افتاد و مشخص شد که هدف اصلی تضعیف نظام مشروطه و به دست گرفتن قدرت است. ما از تلاش برای کودتا صحبت می‌کنیم.

رئیس جمهور قزاقستان افزود: ضربه اصلی علیه شهر آلماتی وارد شد. سقوط این شهر راه را برای تصرف جنوب پرجمعیت و سپس کل کشور هموار می‌کرد. توکایف از ادامه عملیات پاکسازی تروریست‌ها با همکاری ائتلاف تحت رهبری روسیه و تجهیزات این ائتلاف سخن گفت.

توکایف همچنین از تصمیم خود برای دعوت از نیروهای تحت رهبری روسیه به کشور دفاع کرد و گفت که تردیدها در مورد مشروعیت این مأموریت ناشی از کمبود اطلاعات است. وی افزود: قزاقستان به زودی مدارکی را در مورد آنچه اتفاق افتاده است به جامعه بین‌المللی ارائه خواهد کرد.

رئیس جمهور قزاقستان تأکید کرد ۱۶ تن از نیروهای امنیتی کشته شدند، در حالی‌ که تعداد تلفات غیر نظامیان هنوز در حال بررسی است.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: قزاقستان گروه های افراطی رئیس جمهور قزاقستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۳۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو دیدار اردوغان و بایدن

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، رسانه های ترکیه از لغو برنامه دیدار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خبر دادند.

قرار بود اردوغان برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا نهم ماه مه عازم واشنگتن شود.

وبگاه روزنامه قرار در گزارشی نوشت هر چند منابع کاخ ریاست جمهوری ترکیه لغو این برنامه را به عنوان تغییر در تاریخ اعلام کرده اند اما، آمریکا این سفر را لغو کرده است.

به نوشته روزنامه قرار کاخ سفید با انتشار مطلبی اعلام کرده بی‌صبرانه منتظر پذیرایی از جناب اردوغان هستیم اما نتوانستیم تاریخی را که مناسب دو طرف باشد، تعیین کنیم، به همین دلیل در حال حاضر دیداری مطرح نیست که اعلام کنیم.

روسای جمهور دو کشور پارسال در حاشیه اجلاس سران ناتو در لیتوانی با هم دیدار کرده بودند.

دیگر خبرها

  • دمای کشور در ۵۰ سال اخیر روندی افزایشی داشته است
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • رییس‌جمهور فرانسه به آلمان می‌رود
  • موضع‌گیری جدید «بایدن» درباره اسیران صهیونیست
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • رئیس جمهور روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • «انقلاب میخک» پرتغال که منجر به دموکراسی در این کشور شد را بشناسیم
  • اردوغان: حماس را نه گروه تروریستی بلکه گروه مقاومت می‌دانیم
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد