Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشورهای منطقه به دنبال احیای برجام اروپا نگران شکست مذاکرات برجامی سفر بایدن به منطقه

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی راد؛ پس از چندین ماه وقفه در مذاکرات برای احیای برجام، بار دیگر قطار مذاکرات برای احیای برجام از دوحه شروع به حرکت کرد. اما بعد از دو روز مذاکره، جنگ روایت‌ها آغاز شد و  طرفین مذاکرات را بدون نتیجه مشخصی ترک کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی‌نتیجه ماندن مذاکرات دوحه شرایط را برای پرونده احیای برجام تا حدودی سخت‌تر کرد. با این حال هنوز تلاش‌ها برای ادامه مذاکرات و شکل‌گیری توافق ادامه دارد.

اما در این میان دو گروه از کشورها تلاش مضاعفی را برای انجام واسطه‌گری و کاهش سطح تنش میان تهران و واشنگتن آغاز کرده و برای متقاعد کردن طرفین گام‌هایی نیز برداشته‌اند.

اروپایی‌ها و برخی کشورهای منطقه این روزها تلاش می‌کنند تا با مجاب کردن دو طرف اصلی به ادامه مذاکرات، شرایط را برای احیای توافق پیشین و یا شکل‌گیری یک توافق جدید فراهم کنند. 

کشورهای منطقه به دنبال احیای برجام

پس از پایان مذاکرات دو روزه دوحه شاهد رفت و آمدها و تلاش‌های برخی کشورهای منطقه از جمله قطر و عمان به ایران بوده‌ایم.

قطر در چند ماه اخیر سعی داشته تا نقش پررنگی در مذاکرات احیای برجام ایفا کند. حتی برخی از کارشناسان معتقد هستند که انتقال مذاکرات از  وین به دوحه نشان از  نقش قطر در جریان مذاکرات دارد. چند روز پس از پایان مذاکرات دوحه محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در سفری به تهران با مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. ابراهیم رئیسی رییس جمهوری، حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه و علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی مقاماتی بودند که وزیر خارجه در این سفر با آنها به گفتگو نشست. بدون شک موضوع اصلی این دیدارها نیز بحث مذاکرات هسته‌ای بوده است.

از سوی دیگر علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت امورخارجه چند روز پیش به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عمان به این کشور سفر کرد. عمان نیز نقش تاریخی در مذاکرات برجامی داشته و در چند ماه اخیر نیز نقش پررنگ‌تری در روند مذاکرات داشته است.

حتی عراق نیز این روزها سعی دارد واسطه‌ای میان تهران و واشنگتن باشد. در حقیقت برخی کشورهای منطقه نگران به بن‌بست رسیدن مذاکرات هستند و سعی دارند سطح تنش‌هایی را که در چند ماه اخیر میان ایران و آمریکا تشدید شده است کاهش دهند. زیرا با افزایش این تنش و بن بست رسیدن مذاکرات آسیب جدی به امنیت و اقتصاد منطقه وارد می‌شود و این موضوع برای قطر و عراق و دیگر کشورهای منطقه که سعی دارند به ثبات نزدیک شوند می‌تواند نگران کننده باشد.

اروپا نگران شکست مذاکرات برجامی

برخی از کشورهای اروپایی نیز برای احیای توافق میان ایران و آمریکا تلاش می‌کنند و از همین رو مقامات اتحادیه  اروپا نسبت به قبل نقش پررنگ‌تری را به عنوان واسطه پذیرفته‌اند.

جنگ اوکراین و طولانی شدن این جنگ معادلات سیاسی و اقتصادی جهان را تا حدودی بهم زده است. بر همین اساس اروپا با مشکلات جدی روبرو است که بزرگترین مساله قاره سبز هم در بازار انرژی نمودار شده است. به همین دلیل اروپا خواستار بازگشت نفت ایران به بازار جهانی است.

برهمین اساس جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات دوحه به ایران سفر کرد و بعد از پایان مذاکرات دوحه نیز سعی کرد روند مذاکرات را به هر شکلی ادامه دهد. امیرعبداللهیان نیز چندی قبل در یک گفتگوی تلفنی با بورل عنوان کرده بود: آمریکا باید مشخص کند خواهان توافق است یا به دنبال تکرار یک‌طرفه خواسته‌های خود. هر دو، همزمان با هم ممکن نیست.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز مدعی شد که بنابر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران با آغاز غنی‌سازی اورانیوم توسط سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو، میزان غنی‌سازی خود را افزایش داده است. این اخبار چه درست و چه غلط اروپایی‌ها را نگران شرایط هسته‌ای ایران می‌کند. ایران به نقطه گریز هسته‌ای نزدیک شده و همین موضوع باعث به تکاپو افتادن غربی‌ها شده است.

با همه این اوصاف اروپایی‌ها که از شروع مذاکرات احیای برجام، نقش واسطه‌گری داشته‌اند، حال این روزها تلاش بیشتری برای احیای برجام انجام می‌دهند و سعی دارند به هر نحوی توافقی میان تهران و واشنگتن شکل گیرد.

سفر بایدن به منطقه

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا سفری قریب الوقوع به منطقه خاورمیانه خواهد داشت. بسیاری منتظر ننیجه سفر او به خاورمیانه هستند. 

بدون شک این سفر می‌تواند تکلیف مذاکرات را هر چه زودتر روشن کند. برخی معتقد هستند که همزمان با سفر بایدن مذاکرات در دوحه بار دیگر آغاز می‌شود. برخی دیگر معتقد هستند که با سفر بایدن احتمالاً توافقاتی در منطقه شکل می‌گیرد که پایان پرونده برجام اعلام می‌شود.

در حقیقت پرونده قطور برجام روزهای پرتلاطمی را می‌گذراند و هنوز مشخص نیست که پایان این شرایط به کدام سمت حرکت خواهد کرد!

لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر مذاکرات احیای برجام اخبار بین الملل اخبار مرتبط لحظه فرار رییس‌جمهوری سریلانکا با کشتی جنگی + فیلم ۱۴۰۱/۴/۱۹ سخنگوی سازمان انرژی اتمی: برداشت اورانیوم ۲۰درصد زیر نظر آژانس است ۱۴۰۱/۴/۱۹ جدیدترین جزئیات از قتل آبه و انگیزه های قاتل ۱۴۰۱/۴/۱۹ یادداشت بایدن درباره ایران در آستانه سفر به منطقه ۱۴۰۱/۴/۱۹ واکنش ایران به طرح موضوع تکمیل سامانه های پدافند هوایی در منطقه از سوی یک مقام آمریکایی ۱۴۰۱/۴/۱۸ کاخ سفید عید قربان را به مسلمانان جهان تبریک گفت ۱۴۰۱/۴/۱۸ آخرین ویدیو ها لحظه فرار رییس‌جمهوری سریلانکا با کشتی جنگی + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۱۹ ۱۰:۵۸ فرود ناگهانی هواپیما در وسط بزرگراه + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ۲۳:۱۹ با دیدن این ویدیو آرامش را به وجود خود باز گردانید ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ۲۳:۱۶ بغض بهرام افشاری اشک ایرج طهماسب را درآورد + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ۲۲:۵۰ آموزش پخت سیب زمینی شکم پر + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ۲۲:۴۲ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال صرافی والکس خرید ارز دیجیتال خرید تتر نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۲:۵۹ صعود تیم ملی والیبال کشورمان به مرحله نهایی لیگ ملت ها با حمایت همراه اول ۱۲:۴۸ فدراسیون فوتبال با کی روش وارد مذاکره شد ۱۲:۴۳ افزایش حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر تامین اجتماعی به کجا رسید؟ ۱۲:۳۰ ۵ شب اقامت در هتل های کیش چقدر پول می خواهد؟ + جدول ۱۲:۱۶ مریخ نورد استقامت در جست و جوی حیات در سیاره سرخ ۱۲:۰۲ شبکه صرافی تهدید بازگشت دوباره ترامپ را خنثی می کند/ اولین قدم برای تنظیم بازار بدون ارزپاشی ۱۱:۵۷ تفریحات متفاوت هدف نقل و انتقالات آبی ها + عکس ۱۱:۴۵ جلسه هم‌اندیشی فولاد هرمزگان و توکا فولاد برگزار شد ۱۱:۴۱ رشد مشاغل می تواند اقتصاد آمریکا را از رکود نجات دهد؟ ۱۱:۳۰ درآمد بازارچه‌های مرزی باید صرف تقویت زیرساخت شود ۱۱:۲۴ موارد آبله میمونی در طول یک هفته ۷۷ درصد افزایش یافت ۱۱:۱۷ به نظر می رسد داریم وارد یک موج جدید کرونا می شویم ۱۱:۱۴ افزایش مراجعات کرونایی در تهران ۱۱:۰۰ قیمت جدید کولر آبی (جدول) ۱۱:۰۰ ۵۰ پروژه از شبکه لونا به شبکه پالیگان مهاجرت کردند ۱۰:۵۸ لحظه فرار رییس‌جمهوری سریلانکا با کشتی جنگی + فیلم ۱۰:۵۵ راهکار اردوغان برای تورم ۷۹ درصدی؛ صبور باشید! ۱۰:۵۱ سخنگوی سازمان انرژی اتمی: برداشت اورانیوم ۲۰درصد زیر نظر آژانس است ۱۰:۴۴ جدیدترین جزئیات از قتل آبه و انگیزه های قاتل ۱۰:۳۵ بازگشت دوباره خودرو به بورس کالا؟ ۱۰:۳۲ معلمان چگونه رتبه بندی می شوند؟ ۱۰:۲۷ غذای تند برای سلامتی مضر است؟ ۱۰:۱۶ گران قیمت ترین بازیکن فوتبال ایران کیست؟ ۱۰:۰۰ آپارتمان های منطقه ۵ تهران چند؟ ۰۹:۵۴ نصب دوربین برای پخش اتفاقات در رختکن! ۰۹:۴۶ یادداشت بایدن درباره ایران در آستانه سفر به منطقه ۰۹:۴۴ جاده هراز و چالوس امروز یکطرفه می شود ۰۹:۱۰ ماجدی نایب رییس کاندیدای پرحاشیه نمی شود ۰۹:۰۶ تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران به بیش از یک‌ ماه رسید / وعده صفر کردن مطالبات در هفته جاری ۰۷:۰۰ سفر به مالدیو، رویایی ترین جزیره آسیا چقدر آب می خورد؟ + جدول قیمت ۰۱:۵۱ شیوه تقویت سیستم ایمنی با آب + نکات ۰۱:۲۶ با شوهر پرخاشگر و مردی که دست بزن دارد چطور رفتار کنیم؟ ۰۱:۰۶ طرز تهیه لواشک گوجه سبز ۰۰:۵۸ این عضو بدن زودتر از باقی اعضا پیر میشود ۰۰:۴۲ نکاتی برای خرید و استفاده از خمیر دندان کودک ۰۰:۳۸ مغز ما در هنگام خواب چه می کند؟ ۰۰:۲۶ ارتباط قد افراد با انواع بیماری ها ۰۰:۲۴ مشکل کولر خونتون چیه؟ بگو تا دلیلش رو بگم ۰۰:۱۹ مصوبه جدید کنکور ۱۴۰۲ به زودی ابلاغ می شود ۰۰:۰۸ فال ابجد روزانه امروز یکشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۱ ۰۰:۰۳ ۵ بلایی که زیاد نشستن بر سر بدنتان می آورد ۲۳:۵۸ اتصال دو گوشی به پروفایل واتس آپ ۲۳:۴۹ لرزش اندام های مختلف بدن خبر از چه می دهند؟ + علل ۲۳:۴۷ هکرهای طرفدار روسیه به پایگاه اینترنتی کنگره آمریکا حمله کردند ۲۳:۳۶ واکنش ایران به طرح موضوع تکمیل سامانه های پدافند هوایی در منطقه از سوی یک مقام آمریکایی ۲۳:۳۴ با دخالت اطرافیان در تربیت فرزندمان چه کنیم؟ ۲۳:۳۱ دمای هوا دوباره افزایش می یابد ۲۳:۱۶ با دیدن این ویدیو آرامش را به وجود خود باز گردانید ۲۳:۰۹ ۱۰ ماسک برای شادابی فوری صورت خسته ۲۳:۰۳ ترافیک در جاده کندوان سنگین است اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مذاکرات احیای برجام اخبار بین الملل مذاکرات احیای برجام کشورهای منطقه مذاکرات دوحه رییس جمهوری مذاکرات دو برای احیای ۱۴۰۱ ۰۴ ۱۸ سفر بایدن ۱۴۰۱ ۴ ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۲۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز نخست مذاکرات آتش بس اسرائیل و حماس پایان یافت+ جزییات

بین الملل تابناک: جنگ غزه در شرایطی وارد دویست و دوازدهمین روز خود شده است که پس از پایان توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل، حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و دورنمای مشخصی برای پایان جنگ وجود ندارد. 

روز نخست مذاکرات آتش بس اسرائیل و حماس پایان یافت+ جزییات

اخبار رسانه‌ها امروز- یکشنبه- از نتایج دور مذاکرات روز گذشته در قاهره درخصوص دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه نشان می‌دهد هنوز توافقی حاصل نشده است.

 شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا به نقل از یک مقام ارشد حماس گزارش داد مذاکراتی که در قاهره از طریق میانجی‌گران مصری در حال انجام بود، روز شنبه بدون نتیجه پایان یافت و دور جدید آن روز یکشنبه برگزار می‌شود.

سی ان ان نیز به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیست گزارش داد که هرگونه توافق احتمالی بر سر چارچوبی کاری به آتش‌بس موقت و آزادی اسیران صهیونیست‌ در غزه نزدیک خواهد شد و احتمالاً مذاکرات مداوم درباره جزئیات دقیق توافق دنبال خواهد شد.

این شبکه اشاره کرد: انتظار می‌رود که دستیابی به توافق نهایی بین ۲ طرف چندین روز دیگر طول بکشد و مذاکرات ادامه داشته باشد و و مذاکره‌کنندگان در جنبه‌های فنی توافق احتمالی پیشرفت کرده‌اند، اما ۲ منبع اسرائیلی گفتند که ممکن است تکمیل خود معامله یک هفته طول بکشد.

در این خصوص یک منبع مصری مطلع از مذاکرات آتش‌بس در غزه عصر شنبه فاش کرد که جلسه گفت‌وگو بین حماس و میانجی‌ها امشب بدون حصول نتیجه نهایی تکمیل شد.

این منبع به روزنامه العربی الجدید افزود که نشست‌های بین حماس و میانجی‌ها فردا ادامه خواهد داشت و توضیح داد که حماس سوالاتی دارد که می‌خواهد به آنها پاسخ داده شود و این با هماهنگی همه طرف‌ها انجام می‌شود. این منبع تاکید کرد که اظهارات منفی اسرائیل بر روند گفت‌وگوهای جاری در قاهره تأثیری نخواهد داشت.

یک مقام آمریکایی روز شنبه این نکته را تکرار کرد و گفت که حتی اگر حماس توافق را به عنوان پیشنهادی بپذیرد، چندین روز دیگر طول می‌کشد تا برخی از جزئیاتی که در نهایت منجر به آتش‌بس شود، بررسی شود. این بحث‌ها همچنین می‌تواند دشوار و طولانی باشد.

مقامات ایالات متحده همچنان با خوش بینی محتاطانه به گفت‌وگوها می‌نگرند و پیشرفت را تبلیغ می‌کنند، اما همچنان اذعان دارند که تلاش‌های قبلی در آخرین لحظه شکست خورده‌اند.

در حالی که حماس روز شنبه با میانجیگران در قاهره دیدار کرد، دیوید بارنیا، مدیر موساد در اسرائیل ماند. اما منابع اسرائیلی گفته‌اند که در صورت موافقت حماس با این توافق، او ممکن است به سرعت به مصر برود.

یک فرد مطلع از این مذاکرات گفت که بیل برنز، رئیس سیا که نقش گفت‌وگوکننده اصلی آمریکا در مذاکرات چند جانبه را ایفا کرده، هم اکنون در قاهره است.

درباره مذاکرات قاهره محمود مرداوی، از اعضای حماس روز شنبه گفت که مذاکره کنندگان این جنبش با روحیه مثبت به مذاکرات در قاهره رفته‌اند. وی اشاره کرد آنچه در قاهره ارائه شد فقط یک پیشنهاد است نه فرمولی برای توافق.

مرداوی افزود: حماس به بازگشت آوارگان، بازسازی غزه و خروج کامل اشغالگران از این باریکه اصرار دارد.

همزمان با اظهارات این مقام حماس سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که اسرائیل پیش از رسیدن پاسخ حماس هیئتی را برای ادامه مذاکرات بر سر معامله تبادل اسیران به قاهره نمی‌فرستد. باید از حماس انعطاف پذیری ببیند.

حماس: هیچ توافقی را بدون توقف جنگ نمی‌پذیریم

الجزیره به نقل از یکی از رهبران جنبش حماس اعلام کردد که این جنبش تحت هیچ شرایطی توافقی را که صراحتاً متضمن توقف جنگ علیه غزه نباشد، نخواهد پذیرفت.

 این مقام حماس که به نام وی اشاره نشده به شبکه الجزیره گفت که رژیم اشغالگر با اصرار بر ادامه جنگ مانع رسیدن به توافق آتش‌بس می‌شود.

وی تصریح کرد که رژیم صهیونیستی در تلاش برای دستیابی به توافقی برای آزادی اسرای خود است بدون اینکه این توافق متضمن توقف جنگ باشد.

این مقام حماس گفت دشمن صهیونیستی به خاطر اصرار بر حمله زمینی به رفع به جای توقف جنگ و خروج کامل از نوار غزه مسئول هرگونه عواقب و پیامدی است.

وی گفت اطلاعات ما نشان می‌دهد که نتانیاهو به خاطر برخی مسائل شخصی مانع رسیدن به توافق می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • حماس: مقاومت تسلیم فشارها در مذاکرات نمی‌شود
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • رای الیوم: نتانیاهو همه را فریب داده است
  • واکنش نتانیاهو: به شروط حماس برای آتش‌بس
  • روز نخست مذاکرات آتش بس اسرائیل و حماس پایان یافت+ جزییات
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!