Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:25:50 GMT

زنگ خطر افزایش تب سیگار کشیدن در دختران نوجوان

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۴۶۶۹۹

زنگ خطر افزایش تب سیگار کشیدن در دختران نوجوان

تهران- ایرنا- جامعه شناسان از پدیده زنانه شدن سیگار در جامعه سخن می گویند، در این میان گرایش دختران نوجوان به سیگار افزایش چشمگیری یافته است که نشانه های آن را می توان در خیابان، پارک ها، مهمانی های دانش آموزی و دانشجویی دید و باید در این زمینه تدبیری جدی اتخاذ کرد.

افزایش مصرف سیگار در میان زنان و دختران به مساله ای اساسی برای جامعه تبدیل شده؛ امری که «ایرج حریرچی» سخنگوی وزارت‌ بهداشت نیز به آن صحه گذاشته و به مردم نسبت به عوارض مستقیم و غیرمستقیم آن هشدار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سخنگوی وزارت‌ بهداشت در همین ارتباط در نشستی خبری درباره آمار مصرف سیگار با بیان اینکه آمار مصرف سیگار در دختران نوجوان از کمتر از یک ‌درصد به 2.1 درصد رسیده است، تصریح کرد: «این آمار در پسران از 5.1 به 4.8 درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به اینکه استعمال سیگار و قلیان در حوزه ورود به مصرف مواد مخدر و رفتارهای پرخطر جنسی است، خانواده‌ها باید هوشیار باشند و بدانند که مصرف قلیان در کنار نوجوان‌ها چه ضربه‌ای می‌تواند به آنها وارد کند. در حال حاضر 6.6 درصد دختران 13 تا 15ساله سابقه مصرف قلیان دارند که این رقم در پسران 11.1‌درصد اعلام شده است».

نکته هشدار‌ دهنده ‌ای که در این گزارش آمده آمار مصرف سیگار در دختران نوجوان است که در سال ‌های گذشته زنانه ‌شدن و همچنین کاهش سن ابتلا به آسیب‌ ها بسیار تهدید کننده قلمداد می شود و مسوولان و نهادهای آموزشی، تربیتی و برنامه ریز باید چاره اندیشی کنند زیرا اگر این زنگ خطر شنیده نشود آسیب های زیادی برای جامعه در پی خواهد داشت.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا برای آسیب شناسی و ارایه راهکار برای کاهش مصرف سیگار در میان نوجوانان به ویژه دختران با «امان الله قرایی مقدم» آسیب شناس اجتماعی به گفت وگو پرداخت.

*متن این گفت وگو را در زیر می خوانیم:
**ایرنا: خانواده به عنوان نخستین نهادی که فرد در آن زندگی را آغاز می کند چه نقشی در کنترل مصرف سیگار دختران نوجوان دارد؟
***قرایی مقدم: گرایش دختران نوجوان به سیگار در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است که این امر تحت تاثیر عامل گوناگونی اتفاق می افتد. یکی از این عوامل خانواده است؛ خانواده به عنوان نخستین مکانی که فرد با آن آشنا می شود نقش تاثیرگذاری در آینده او دارد. اگر والدین از سیگار استفاده می کنند باعث می شود که فرزند آنها نیز از دوران خردسالی با آن آشنا شده و در نوجوانی به سمت آن سوق پیدا کند. همچنین دسترسی دختران به پول زیاد به وسیله خانواده ها هم یکی از علت هایی است که باعث می شود آنها سیگاری شوند زیرا به راحتی و با پولی که خانواده ها در اختیار آنها قرار می دهند می توانند سیگار دلخواه خود را خریداری کنند. در شهرهای بزرگ کنترل و نظارت خانواده ها بر روی فرزندان کاهش پیدا کرده و اقتدار پدر و مادر در خانواده از میان رفته است که این امر باعث می شود تا فرزندان حرف شنوی چندانی از آنها نداشته باشند و به سمت سیگار گرایش پیدا کنند. همچنین استفاده خانواده ها از ماهواره و فیلم هایی که پخش می شود نیز زمینه ساز سیگاری شدن دختران نوجوان است؛ زیرا در این فیلم ها مصرف سیگار به صورت امری عادی تلقی می شود که در مرحله بعد بی بندوباری نیز رواج پیدا می کند.

**ایرنا: گروه همسالان چگونه باعث سیگاری شدن دختران نوجوان می شوند و مدرسه به عنوان عاملی بازدارنده چه نقشی دارد؟
***قرایی مقدم: گروه همسالان و دوستان نقش مهمی در گرایش دختران نوجوان به سیگار دارند. سن نوجوانی یکی از خطرناکترین دوره هایی است که فرد تحت تاثیر اطرافیان خود قرار می گیرد از این رو می تواند به عنوان عاملی دیگر در سیگاری شدن دختران نوجوان باشد. در این سن دختران با حضور در گروه همسالان و مهمانی ها و مکان های دیگر که نظارت خاصی از طرف خانواده ها بر روی آن وجود ندارد با کشیدن سیگار به صورت تفریحی به آن گرایش پیدا می کنند که در مرحله بعد به مواد دیگر اعتیاد آور دچار می شوند زیرا سیگار دروازه ورود نوجوانان به مواد مخدر دیگر است. مدرسه نیز به عنوان یک نهاد نقش مهمی در جلوگیری از سیگاری شدن دختران نوجوان دارد؛ یعنی در صورتی که مدیر و معلم در مدرسه از قدرت کافی برخودار باشند می توانند به عنوان عاملی بازدارنده تبدیل شوند اما امروزه اقتدار آنها در مدرسه ها از میان رفته و نوجوانان حرف شنوی کمتری از معلمان و مدیران خود دارند.

**ایرنا:ارزش ها و هنجارهای در گذشته و امروز چه تاثیری در روند سیگاری شدن دختران نوجوان دارند؟
***قرایی مقدم: در گذشته جامعه برای دختران و زنان نوعی تقدس و حرمت قایل بود که این امر جایگاه ویژه ای برای آنها در نظر می گرفت اما امروزه ما شاهد این هستیم که این حرمت و تقدس فرو ریخته و جامعه با نوعی نابسامانی فرهنگی روبرو است و بسیاری از ارزش ها معنای خود را از دست داده اند و کارهایی که در گذشته زشت و ناپسند شمرده می شد قبح خود را از دست داده و همین امر زمینه ساز رواج آن در جامعه شده است. سیگار کشیدن دختران در گذشته نوعی هنجارشکنی و کاری خلاف عرف عمومی بود اما امروزه قبح خود را در میان افراد جامعه از دست داده و به امری عادی تبدیل شده است.

**ایرنا: فضای عمومی جامعه چگونه در گرایش دختران نوجوان به سیگار تاثیر داشته است؟
***قرایی مقدم: تجردگرایی به ویژه در میان دختران افزایش پیدا کرده است که این امر باعث می شود دختران نوجوان وقت کمتری در میان خانواده خود باشند و با زندگی مجردی و حضور در میان گروه همسالان به سیگار و دیگر مواد مخدر اعتیاد پیدا کنند. البته نداشتن شغل مناسب و ناامیدی باعث نوعی سرخوردگی در میان دختران شده که برای فرار از این مشکل هایی که در جامعه برای آنها پیش می آید به زندگی مجردی و حضور در گروه های پسران روی می آورند در نتیجه برای اینکه خود را ثابت کنند یا اینکه نشان دهند چیزی از آنها کم ندارند سیگار می کشند. همچنین غم پراکنی هایی که رسانه ها، فضای مجازی و ... در جامعه به وجود می آورند باعث شده تا نوجوانان نیز به نوعی گرفتار آن شوند و برای فرار از آنها سیگار کشیدن را به صورت تفریحی شروع کنند که این امر به مرور زمان افزایش می یابد.

**ایرنا: فضاهای شهری و مکان های مختلف چه تاثیری در سیگار کشیدن دختران نوجوان دارند؟
***قرایی مقدم: فضای شهری می تواند به عنوان عاملی در سیگاری شدن دختران نوجوان به حساب آید در شهرهای بزرگ به دلیل های گوناگون کنترل افراد کاهش پیدا می کند؛ یعنی نه خانواده ها و نه دیگر نهادها نمی توانند بر فرزندان به ویژه نوجوانان کنترل و نظارت داشته باشند و آنها به راحتی و به دور از چشم دیگران سیگار مصرف می کنند اما در شهرهای و مکان های کوچکتر هنوز ارزش ها به ویژه در میان دختران وجود دارد و کشدن سیگار یک ضد ارزش و کار ناپسند به حساب می آید. محیط های متفاوت در شهر هم بر سیگار شدن نوجوانان تاثیر دارد برای نمونه در تهران محیط هایی که در آنها مذهب نمود بیشتری دارد به میزان کمتری به سیگار گرایش پیدا می کنند. همچنین سیگاری شدن دختران نوجوان در استان های مختلف نیز متفاوت است برای مثال در استان هایی مانند کردستان، آذربایجان، لرستان و ... که هنوز فرهنگ های سنتی تا حدودی در آنها رواج دارد دختران کمتری به سمت سیگار گرایش پیدا می کنند.

**ایرنا: برای جلوگیری از گرایش دختران نوجوان به سیگار چه راهکارهایی وجود دارد؟
***قرایی مقدم: یکی از راهکارهایی که برای جلوگیری از سیگاری شدن دختران نوجوان باید اعمال شود توجه به روحیه آنها ایجاد شادی در جامعه است. نوجوانان نیاز به سرگرمی و ایجاد شادی در جامعه دارند که این مهم هم با آگاهی دادن به خانواده ها، نهادهای آموزشی و ... امکان پذیر می شود؛ یعنی همه باید به این نتیجه برسند که نوجوانان نیاز به سرگرمی و شادی دارند تا برای پر کردن اوقات خود به سمت سیگار و مواد مخدر گرایش پیدا نکنند. همچنین رسانه ها به ویژه صدا و سیما می توانند با برنامه های سرگرم کننده مانع از گرایش نوجوانان به ویژه دختران به سیگار شوند. همچنین اقتدار معلمان و پدر و مادرها نیز می تواند به عنوان عاملی بازدارنده در جامعه به حساب آید زیرا هنگامی که نوجوانان به نقش و اقتدار آنها احترام بگذارند کمتر به طرف سیگار گرایش پیدا می کنند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۶۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟

امتداد - یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، آلبرت بغزیان به ایسنا افزود: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نمی کند؛ این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است.

او درباره تاثیر حراج سکه در کنترل قیمت‌ها بیان کرد: اگر هدف بانک مرکزی کاهش قیمت سکه بوده، باید توجه داشت که این کار یک مسکن موقت است برای تاثیر در قیمت؛ لذا این امر باید به‌طور مرتب انجام شود یا اینکه به تعدادی سکه عرضه شود که دیگر بازار اشباع شده باشد.

البته همه این‌ها منوط به این است که نرخ ارز هم ثابت باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: قبلا برگزاری حراج‌ سکه برای این بود که طلا به سازندگان عرضه شود و آنها بتوانند زیورآلات تولید کنند، در مقایسه با زمانی که نفت فروخته می‌شد و بانک مرکزی طلا و دلار تحویل می‌گرفت و به بانک کارگشایی می‌داد که به سازندگان و تولیدکنندگان زیورآلات عرضه کند؛ این کار در میان‌مدت نمی‌تواند اثری داشته باشد که قیمت‌ها را بشکند و کسانی که سکه خریدند هم به امید سوداگری هستند یا اینکه دنبال حفظ ارزش پولشان هستند.

اختلاف بین ارز دولتی و غیر رسمی

بغزیان خاطرنشان کرد: تا زمانی که سوداگری است و بین ارز دولتی و غیر رسمی اختلاف وجود دارد، نباید انتظار داشته باشیم که ثبات اقتصادی ایجاد شود و طلا و دلار برای خرید واقعی باشند نه برای استفاده از فرصت‌ها و سوداگری؛ زیرا اختلاف ارز دولتی با بازار غیر رسمی جذاب است و با عرضه محدود هم نمی‌توان نرخ را شکست بلکه می توان در کوتاه مدت بر بازار اثر گذاشت و این امر را بارها آزمون کردیم؛ لذا باید این موضوع ریشه‌ای حل شود.

وی ادامه داد: برای مثال منطقی بود که در آستانه سفرهای نوروزی، میزان دریافت ارز مسافرتی را افزایش دادند که فرد تشویق نشود ارز را از بازار آزاد بخرد، اما تا زمانی‌که محدودیت باشد، هرچه هم سهمیه افزایش پیدا کند، از طرف دیگر صف ایجاد برای خرید ایجاد می شود و چون به اندازه تقاضا عرضه نمی‌شود، در حد همان چند روز التهاب بازار را کنترل می‌کند و این را نباید به‌عنوان یک برد در نظر گرفت.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نکرد.

این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است.

بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند. سال گذشته نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان رسید اما به ۵۰ هزار تومان برگشت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • برگزاری اردوی تیم ملی اسکواش دختران جوان و نوجوان در تبریز
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • تصاویر دوربین مداربسته از تعقیب و آزار دختران نوجوان توسط اوباش | صحنه مجروح شدن جوان با غیرت کاشمری با چاقو | ویدئو
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • نوجوان ۱۶ ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد