Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@10:54:23 GMT

بارسنگین مشکلات پایتخت بر دوش همسایه نوپا

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۸۹۲۹۹

بارسنگین مشکلات پایتخت بر دوش همسایه نوپا

به گزارش ایرنا، تا پیش از شکل گیری استانی به نام البرز، کلانشهر کرج و چند شهر و شهرستان حومه آن مناطق غربی تهران محسوب می شدند که درآن زمان عبارت' گم گشتگی کرج زیر سایه پایتخت ' در بین مردم و مسئولان محلی زبان به زبان می چرخید.
با این حال موضوع تشکیل استان جدیدی به نام البرز کم کم سر زبان آمد و سرانجام در سال 89 این امر مهم با موافقت مسئولان وقت محقق شد لیکن هرچند این تصور که بتوان کرج را جدای از پایتخت دید دور از ذهن بوده و هست اما به هرحال انتظار می رفت با ارتقای تشکیلات اداری ، البرز نوپا خود تصمیم گیرنده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اسکان بخش عمده ای از جمعیت سرریز پایتخت در کرج و دیگر شهرستان های البرز موضوعی نیست که از آن به سادگی چشم پوشی کرد لیکن حداقل انتظاری که البرزی ها از مسئولان کشوری و پایتخت داشتند این بوده که برای همین جمعیت سرریز سازوکار مناسبی بیندیشند.
احداث جاده های ارتباطی مناسب بین تهران و البرز و تامین وسایل نقلیه عمومی از اتوبوس گرفته تا تاکسی و قطارهای مترو و راه آهن ، مجموعه امکاناتی است که حداقل می تواند از دود و دم ترافیکی و مشکلات دیگر آن بین پایتخت و همسایه تازه تاسیس آن بکاهد.
در طول سال های اخیر اگرچه تلاش هایی برای توسعه این طرح ها انجام شده لیکن کثرت جمعیت و ازدیاد رفت وآمدها به حدی است که می بایست پیشگام تر از سیل جمعیت حرکت زیربنایی داشت.
در کنار این موضوع ، انتقال بخش عمده آب سدهای البرز برای تامین آب آشامیدنی پایتخت نشینان از مواردی است که اگرچه گلایه ها و شکایت های مردم و مسئولان بومی به دنبال داشته لیکن ضرورت انجام این طرح ها به اقتضای مسائل ملی ، سبب شده که البرز نشینان به حداقل ها هم رضایت بدهند.
با نگاهی به گذشته کرج و البرز می توان به این نتیجه رسید که همجواری با پایتخت همواره برای البرز هزینه بر بوده بطوریکه سرریز جمعیت تهران به نواحی غربی سبب شده تا بخش عمده ای از باغ ها و سرسبزی های منطقه به علت ساخت و سازهای بی رویه از بین رود و اکوسیستم البرز دچار بحران و چالش زیست محیطی شود.
با این حال آنطور که محمدعلی نجفی استاندار البرز می گوید،: این استان همچنان بار مشکلات پایتخت را به دوش می کشد، موضوعی که مسئولان پیشین البرز و کرج بارها آن را تکرار کردند.
مهاجرت بی رویه ، ترافیک بالا از دردسرهای استان جوان کشور یعنی البرز است که براساس گزارش سازمان حمل ونقل پایانه های استان البرز سالانه حدود 600 هزار تردد حمل بار در استان البرز انجام می شود که بخش قابل توجهی از فعالیت های ترانزیتی کشور را تشکیل می دهد .
این استان بخاطر قرار گرفتن در مسیر 14 استان شمال و شمال غربی و نزدیکی به پایتخت ،به لحاظ تردد خودرویی رتبه نخست را در کشور دارد.
با اینکه حدود 3 درصد راه های کشور مربوط به استان البرز است اما 18 درصد ترددهای خودرویی ایران در جاده های این استان انجام می شود و در بخش مسافربری سالانه دو میلیون مسافر با استفاده از دو هزار و500 دستگاه اتوبوس از طریق پایانه استان البرز جابجا می شوند.
خط ریلی کرج - تهران در سال 81 راه اندازی شد که اکنون روزانه حدود 250 هزار سفر با این وسیله نقلیه انجام می شود.
خط دو قطار شهری کرج بطول 27 کیلومتر با 27 ایستگاه یکی از پروژه های عمده در بخش حمل ونقل عمومی است که ساخت این طرح بیش از یک دهه است که با کندی پیش می رود.
تاکنون فقط 15 کیلومتر تونل این خط حفاری شده و بخش عمده عملیات اجرایی آن باقی مانده است.
بنابر اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز و براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن، طی 6 سال گذشته 25 درصد مهاجرت تهرانی ها به البرز انجام شده که به آن باید آمار مهاجرت خانواده های زندانیان چهار زندان در این استان را نیز اضافه کرد.
درمجموع همسایگی استان جوان کشور البرز با تهران هم برای مدیران این استان و هم برای مسئولان عالی رتبه حائز اهمیت است بطوریکه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مراسم تکریم و معارفه استاندار البرز در مهرماه جاری گفت که همجواری استان البرز با پایتخت موجب شده تا در تصمیم گیری های تهران به ویژه در حوزه مسائل امنیتی- اجتماعی و فرهنگی، پایتخت را به همراه کرج و در کنار یکدیگر به صورت به هم پیوسته و یکپارچه ببینیم و البرز جدای از مسائل تهران نیست.
محمد علی نجفی استاندارالبرز این استان و تهران را دوقلوی همسان خواند و گفت: مسائل فرهنگی، امنیتی و ناهنجاری‌های اجتماعی و جدا نبودن تهران و البرز از موضوعات مهم و مورد توجه است که حساسیت زیادی در این بخش داریم و باید از دولت کمک‌های بیشتری بگیریم چرا که استان تهران و البرز دوقلو هستند و جدا از یکدیگر نیستند.
البرز با پنج هزار و 833 کیلومتر مربع وسعت، مهر ماه سال 1389 بطور رسمی به عنوان سی و یکمین استان در جغرافیای سیاسی کشور موجودیت یافت ، که این رخداد تحولاتی را برای این خطه به همراه داشته است.
اما آنچه کارشناسان و مسئولان را به فراهم کردن ساز وکار و تصمیم گیری برای تشکیل استان البرز وا داشت، خواست مردم و مشکلات عدیده از جمله گم شدن چهارمین کلانشهر کشور یعنی کرج در سایه تهران بزرگ بود.
اهمیت کرج به لحاظ جمعیتی به حدی بالاست که رهبر معظم انقلاب در سفر سال 76 به این منطقه ،آن را ˈایران کوچک ˈنامید.
شهرستان های مهاجر پذیر کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد تا پیش از تشکیل البرز به لحاظ تشکیلات اداری وابسته به پایتخت بودند و اگر چه در این مناطق فرمانداری ها فعال بودند اما مدیران دستگاههای اجرایی اختیارات لازم را نداشتند امروز نیز شاهد آن هستیم بسیاری از دستگاه اجرایی از جمله آب، برق، تلفن همچنان در بخش مدیریتی به تهران وابسته است وبسیاری از امور با صرف ماهها وقت و هزینه زیاد در تهران انجام می شود یا در پیچ و خم اداری پایتخت به فراموشی سپرده می شود.
مدیرکل اموراجتماعی استانداری البرز دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: همسایگی البرز با پایتخت می تواند فرصت باشد به لحاظ گرفتن امکانات بیشتر و با توجه به نگاه ویژه دولت دوازدهم می توان هرچه بیشتر از این فرصت بهره برد.
توکل لطفی افزود: اما این استان در برخی از موضوعات اجتماعی از جمله مهاجرت پذیری نیز حتی در فاصله کمی از تهران قرار می گیرد و رتبه دوم مهاجر پذیری را پس از پایتخت کسب کرده است.
وی ادامه داد: البته تفاوت بین تهران و البرز مشهود است که به رغم مشکلات یکسان زیرساخت ها در تهران توسعه یافته ولی در البرز این توسعه یافتگی به کندی پیش می رود.
مدیرکل اموراجتماعی استانداری البرز خاطرنشان کرد: امروز حاشیه نشینی به معضل اجتماعی مهم در البرز تبدیل شده که درصدد آن هستیم با اجرای برنامه های مدون برای آن چاره اندیشی داشته باشیم.
وی ادامه داد: بیکاری که منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی است و به واسطه پتانسیل های صنعتی و تولیدی با اجرای طرح های اشتغالزایی در اولویت کاری قرار گرفته است.
لطفی اضافه کرد: امروز توجه به شاخص های فرهنگی بیش از هر موضوع دیگری با هدف فرهنگسازی برای مقابله باآسیب های اجتماعی مد نظر قرار گرفته و در زمینه طلاق، اعتیاد و حاشیه نشینی طرح های خوبی با توجه به تاکید دولت مدنظر است.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یکی از فرصت های به دست آمده از همجواری با تهران برای البرز توسعه حمل و نقل ریلی است که در مسیر تهران – کرج – هشتگرد درحال امتداد است.
محمد جواد کولیوند افزود: پنج مشکل اساسی در بخش‌های مختلف راه، آب، بهداشت، آموزش و پرورش و ورزش در استان البرز وجود دارد.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای خاطرنشان کرد: باید کمک کرد تا درآمد دولت افزایش پیدا کند.
کولیوند با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد از ساختمان ادارات البرز استیجاری است،گفت: وضعیت استان البرز در بحث استخدام نیرو و نداشتن مکان مناسب اداری باید به جد مورد پیگیری قرار گیرد.
وی افزود: با توجه به سر ریز جمعیت استان تهران به البرز باید راهکارها برای رشد البرز به تناسب پایتخت باشد.
کولیوند ادامه داد: با توجه به رشد فزاینده جمعیت اگر فکری در خصوص آموزش، بهداشت و درمان نشود تهدیدی بالا برای استان به شمارمی رود که همجواری با پایتخت تهران را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.
نماینده مردم کرج اضافه کرد: بحث های مختلف حمل و نقل عمومی ، بهداشت از سوی نمایندگان مردم این کلانشهر در مجلس شورای اسلامی درحال پیگیری است و با وحدتی که بین مدیران و مسئولان دراستان البرز شاهد هستیم امید می رود هرچه زودتر طرحهای پیش بینی شده دراین زمینه اجرایی شود.
معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استاندار البرز نیز گفت: البرز در حالی دومین استان مهاجرپذیر کشور به‌حساب می‌آید که بواسطه همجواری با تهران از سیل پیامدهای مهاجرت در امان نیست.
فتح الله حقیقی افزود: یکی از مسائل استان البرز که منجر به افزایش ورود کالای قاچاق به این استان می‌شود، همجواری با تهران است.
وی ادامه داد: به همین دلیل افراد سودجویی که قصد انتقال کالاهای قاچاق به تهران را دارند، باید از محورهای مواصلاتی این استان عبور کرده و از سوی دیگر برخی از آنها، پیش از توزیع کالاها و اجناس قاچاق، اقدام به انبار کردن‌ آنها در اطراف کرج می‌کنند.
با این حال کارشناسان معتقدند که برای کاهش مشکلات استان البرز که جمعیتی حدود 3 میلیون نفر در خود جای داده باید اعتبارات ویژه اختصاص یابد.
توسعه خطوط ریلی بین شهری و درون شهری ، توسعه راه ها، تامین آب ، اجرای طرح های اقتصادی خرد و کلان برای اشتغالزایی ، تامین زیر ساخت های آموزشی ، بهداشتی و درمانی مهمترین نیازهای البرز نوپا است.
8029/ 6155 خبرنگار:حکیمه کشاورز** انتشاردهنده: محمد عزیزپور

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۹۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوادار ۳- مس سونگون ۱: حذف در پایتخت

به گزارش "ورزش سه"،تیم مس سونگون در یکی از بازی های مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال ایران در تهران به مصاف هوادار رفت. این دیدار از ساعت 18:15 بدون حضور تماشاگر در ورزشگاه دستگردی تهران آغاز شد و با برتری 3-1 هوادار همراه بود.

هوادار در دقایق 8 و 23 توسط داریوش شجاعیان و بابک مرادی دروازه مس را باز کرد. شاگردان علی اصغر کلانتری بعد دریافت این گل کاملا تهاجمی شده و 5 دقیقه بعد اختلاف را به حداقل رساندند.

گل مس روی ارسال اکبر آفاق در دقیقه 28 و ضربه سر ماهان احمدزاده به ثمر رسید تا کار 2-1 شود. مس که حملات خود را ادامه داده بود سه موقعیت تک به تک خوب را در عرض چند دقیقه از دست داد؛ یکی از این تک به تک ها می توانست به پنالتی تبدیل شود اما داور اعتقادی به خطا روی اکبر آفاق در دقیقه 34 نداشت.

نیمه دوم با شروع خوب مس همراه بود اما در دقیقه 73 این هوادار بود که به گل سوم دست یافت. گل سوم میزبان را محمدعلی عبدالهی وارد دروازه مهمان کرد تا نتیجه را 3-1 کند.

دیگر خبرها

  • استفاده از نیروهای مردمی فرصتی طلایی/ باید از مسوولان مطالبه کنیم
  • پایتخت تقسیم می شود؟
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • حل مشکلات حقوقی بیش از ۳هزار مددجوی البرزی
  • آخرین وضعیت ترافیکی راه‌های البرز/ ۸ اردیبهشت
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد
  • هوادار ۳- مس سونگون ۱: حذف در پایتخت
  • مسوولان دستگاه قضا به مشکلات کارگری شهرستان البرز ورود کنند