Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمان - وجود صدها مدرسه غیرایمن ، چالش های فضای آموزشی، ماجرای تنبیه دانش آموزان و سرانجام پرونده حمله دانش آموز به معلم از مباحثی ست که در گفتگو با مدیرکل آموزش و پرورش کرمان مطرح شد.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: وقتی در بزرگترین استان کشور زندگی کنید که ۱۱ درصد مساحت کشور را تشکیل می دهد اما جمعیت استان حدود سه میلیون نفر باشد در کنار تمام فرصتهایی که وجود دارد مشکلات فراوانی را به دلیل پراکندگی جمعیت تجربه خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاصله بین شمالی ترین و جنوب ترین مدرسه استان بیش از هزار کیلومتر خواهد شد، این یعنی اگر بخواهید این مسافت را طی کنید باید یک روز در راه باشید

به طور مثال فاصله بین شمالی ترین و جنوب ترین مدرسه استان بیش از هزار کیلومتر خواهد شد، این یعنی اگر بخواهید این مسافت را طی کنید باید یک روز در راه باشید. تمام اینها یعنی خدمات دهی به ساکنان استان که اتفاقا در تمام این گستره هم حضور دارند کار سختی خواهد بود.

کرمان در واقع دومین جمعیت روستایی کشور را به نسبت مجموع جمعیت استان دارد و از نظر تعداد روستاها هم جزو استانهای پیش رو است. مدارس در این استان در شهرهای توسعه یافته، شهرهای دور افتاده، روستاهای پر جمعیت، روستاهای با ۲۰ نفر جمعیت و حتی در میانه کویر بی آب و علف در مسیر راه چند روستا و مناطق صعب العبور عشایری وجود دارند از مدارس تمام هوشمند و استحکام یافته گرفته تا مدارس قدیمی که بیش از ۳۰ سال قبل ساخته شده اند و مدارس خشت و گلی در مناطق محروم شرق کرمان و مدارس کپری در جنوب کرمان و مدارس که از سنگ و چادر در مناطق عشایری برپا شده اند.

هر جایی که دهیاری و دستگاههای دولتی وجود نداشته باشند اما مدارس حتما حضور دارند، حتی اگر شده زیر یک سیاه چادر عشایری و یا زیر سایه یک درخت

همه اینها یعنی چالش های متعددی که روبرو شدن با آنها نیاز به تجربه و دلسوزی و تخصص دارد، آموزش و پرورش چه از نظر زیر ساخت و چه نیرویهای انسانی و یا جامعه هدف، بزرگترین و عریض و طویل ترین دستگاه موجود در مناطق مختلف کشور است.

هر جایی که دهیاری و دستگاههای دولتی وجود نداشته باشند اما مدارس حتما حضور دارند، حتی اگر شده زیر یک سیاه چادر عشایری و یا زیر سایه یک درخت.

کافیست معلم و تخته سیاه و دانش آموز حضور داشته باشند و اینجاست که هسته اصلی علم و تربیت شکل خواهد گرفت.

تمام این بهانه ها دست به دست هم داد که با محسن بیگی ، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان هم سخن شویم. نکته جالب تسلط کاملش بر آمار و اطلاعات زیر مجموعه اش و واقع بینی عجیب و غریبش در مقابل همه مشکلات بود. البته مقابل مشکلات کمر آموزش و پرورش خم نشده بلکه با تکیه بر شعار اقتصاد مقاومتی با توجه به داشته ها عملکرد قابل قبولی در این سالها برجا مانده است.

برخلاف سایر مدیران که سعی می کنند نداشته های سازمانشان را پنهان کنند اما محسن بیگی خودش بسیاری از مشکلات را به عنوان صورت مساله طرح می کند و دنبال راه حل برای رفع می گردد.

وجود مدارس کپری و چادری برای خدمات دهی در مناطق دور افتاده

محسن بیگی در ابتدای صحبتهایش از وجود ۷۰۰ مدرسه کانکسی و چادری که ۵۰۰ مورد در مناطق عشایری قرار داد و ۲۰۰ مورد در مناطق روستایی وجود دارند، خبر می دهد و می گوید: در مناطق دور افتاده استان ۷۰۰ مدرسه کپری هم وجود دارد.

وی البته وجود این مدارس را به این دلیل می داند که آموزش و پرورش می خواهد با وجود کمبودها در برخی مناطق خدمات را به سمت جامعه هدف ببرد و برای خدمات دهی به این افراد مدارسی این چنینی به وجود می آید.

نیم میلیون دانش آموز در کرمان

۵۸۰ هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید در کرمان ثبت نام کرده اند و این تعداد که بیش از نیم میلیون نفر است به وسیله ۴۶ هزار نفر معلم و پرسنل در ۴ هزار و ۸۰۰ مدرسه دولتی و دو هزار مدرسه غیر دولتی تحصیل می کنند.

محسن بیگی از مدارس غیر انتفاعی در استان به خوبی یاد می کند و می گوید: این مدارس در کنار اشتغال زایی در استان موجب بهبود وضعیت کمبود فضای آموزشی و ارتقا سطح آموزش ها شده اند.

با این وجود ۸۰۰ مدرسه فرسوده با عمر بیش از ۳۰ سال ذهن هر مدیری را به خود مشغول می کند.

ساخت و ساز مدارس هیچ ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد

وی پراکندگی بالای جمعیت و روستاهای با جمعیت پایین را از جمله مشکلات موجود در خدمات دهی به جامعه هدفش می داند و افزاید: ما نیاز به توسعه زیر ساختها داریم اما در اداره نوسازی مدارس شاهد اتفاقات خوبی نیستیم، مردم فکر می کنند ساخت مدرسه و تامین زیر ساخت های فیزیکی بر عهده آموزش و پرورش است اما اینگونه نیست و این مساله باید در نوسازی مدارس که کاملا منفک از آموزش و پرورش است باید انجام شود.

اینکه آموزش در فضایی استاندارد انجام شود ایده آل همه ماست، این را محسن بیگی می گوید و ادامه می دهد که فاصله برخی از مراکز جمعیتی با مدارس هم برای دانش آموزان و هم معلمان زیاد است.

در سال گذشته متاسفانه شاهد فوت ۲۰ معلم در مسیر رفت و آمد به مدرسه بودیم و ۱۲۰ نفر هم مصدوم شدند

وی به آمار جالبی اشاره می کند و می گوید: فاصله محل زندگی برخی از معلم ها تا مدرسه محل کارشان ۹۰ کیلومتر است و این امر موجب بروز حوادث مختلفی از جمله تصادف می شود ما در سال گذشته متاسفانه شاهد فوت ۲۰ معلم در مسیر رفت و آمد به مدرسه بودیم و ۱۲۰ نفر هم مصدوم شدند.

یادم می آید که سال گذشته در همین ماه بود که در مصاحبه ای با مدیرکل آموزش و پرورش، از بومی گزینی معلمان در مدارس دور افتاده سخن گفته بود، وقتی موضوع را مطرح و یادآوری می کنم با چالش جدیدی در آموزش و پرورش مواجه می شوم و آن کمبود معلم است این کمبود موجب شده است آموزش و پرورش برای رفع نقایص در برخی از مراکز دور افتاده از نیروهای غیر بومی و حتی گاه سرباز معلم ها استفاده کند.

وی با وجود تمام این کمبودها از توسعه خدمات کمی و کیفی آموزش و پرورش با استناد به افزایش نمره دانش آموزان در امتحانات نهایی، المپیادها و کسب دو رتبه برتر کنکور و عملکرد مطلوب دانش اموزان در جشنواره خارزمی اشاره کرد و گفت: با وجود همه مشکلات اما شاخص ها از توسعه خدمات آموزشی خبر می دهند.

اما نکته قابل توجهی که محسن بیگی به آن اشاره دارد این است که آموزش تنها کاری نیست که در مدارس انجام می شود بلکه فعالیت های فرهنگی و مذهبی نیز در راستای آماده کردن دانش آموزان برای افزایش مهارت های زندگی نیز در مدارس در دستور کار است.

مساله اصلی در اینجا آموزش نیست بلکه کنکور زدگی است که دانش آموزان را از یاد گرفتن مهارتهای زندگی دور کرده است

وقتی از مهمترین چالشی که با آن رو برو است سوال می کنم؛ کمی تامل می کند و می گوید: مساله اصلی در اینجا آموزش نیست بلکه کنکور زدگی است که دانش آموزان را از یاد گرفتن مهارتهای زندگی دور کرده است.

خانواده ها، رسانه ها و تبلیغات پر زرق و برق از نگاه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان مهمترین دلیل بروز این چالش بالقوه است.

وی می گوید: دانش آموز وارد اجتماع می شود اما به جای اینکه یاد گرفته باشد با مشکلات چگونه مبارزه کند و چالشهای مسیر زندگی خود را بشناسد، به فکر کنکور دادن و قبول شدن در رشته و دانشگاه خوب است.

مدرک جای پرورش و مهارت زندگی را گرفته است

وی گفت: این مدارک تحصیلی جای تربیت خوب را نمی گیرند ما باید این فرهنگ و تربیت و مهارت را در مدارس به دانش آموزان منتقل کنیم.

وقتی از آسیب های اجتماعی که دانش آموزان را تهدید می کنند حرف می زنیم؛ گویی زخم کهنه ای را باز کرده ایم که نظام آموزش و پرورش را می آزارد.

محسن بیگی می گوید: متاسفانه تاثیر پذیری دانش آموزان از مراجعی به جز خانواده و معلم افزایش یافته است، این کانالهای تاثیرگذار مدیریت نمی شوند و دانش آموز را گاها بی هویت می کند، اینها را باید به صورت جدی کنترل کرد.

تاثیر پذیری دانش آموزان از مراجعی به جز خانواده و معلم افزایش یافته است، این کانالهای تاثیرگذار مدیریت نمی شوند و دانش آموز را گاها بی هویت می کند، اینها را باید به صورت جدی کنترل کرد

از خانواده ها می خواهم در کنار مدارس و معلم ها باشند و چالشهای و آسیبهای اجتماعی را بشناسند و هوشیار باشند همان قدر که به آموزش اهمیت می دهند به تربیت و پرورش هم اهمیت دهند و اجازه ندهند فرزندانشان در معرض اطلاعات اشتباه فرهنگی قرار گیرند.

وی با نگرانی از افزایش استفاده از مواد مخدر صنعتی خبر می دهد و می گوید: دانش آموزان باید فرا بگیرند که به بسیاری از مسائلی که وارد زندگی شان می شود نه بگویند، کنترل رفتار اجتماعی نیاز امروز جامعه است.

وی همچنین به پرونده های تنبیه دانش آموزان توسط معلم ها اشاره می کند و می گوید: ۵۷۰ هزار دانش آموز داریم و در سال گذشته ۱۵ نفر از آنها تنبه بدنی شده اند که البته برای همه این موارد تشکیل پرونده شده است که ۹ مورد به صدور رای منجر شده است و احکام در حال اجرا است و به مدارس هم ابلاغ کرده ایم هر گونه تنبه دانش آموزان خلاف قانون است و برخورد جدی می شود.

وی به حمله یک دانش آموز در روستای بلوک در جنوب کرمان به یک معلم اشاره کرد و در این زمینه هم گفت: پرونده مراحل خود را طی کرده است اما نگذاشتیم دانش آموز در زندان بماند چون این را خلاف اصول تربیتی می دانستیم و چون معلم هم حس خاصی معلمی نسبت به دانش آموزان دارد به احتمال فراوان معلم هم از دانش آموز گذشت خواهد کرد و این دانش آموز به مدرسه باز خواهد گشت.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۱۵۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

ایسنا/اصفهان فرماندار اردستان گفت: برای مجموعه حاکمیت شهرستان قابل قبول نیست که اداره آموزش و پرروش اردستان هفت ماه است معاونت آموزشی و پرورشی ندارد و اداره کل استان توجهی به این مهم ندارد.

سید محمدهادی احمدی طباء، امروز(پنجشنبه،۶ اردیبهشت‌ماه) در شورای آموزش و پرورش شهرستان اردستان، اظهار کرد: علیرغم تهاجم‌ فرهنگی و جنگ نرمی که نسل نوجوان و جوان جامعه را مورد هجمه قرار داده است، دانش‌آموزان ما پای دین و دینداری ایستادند که نمونه آن حضور پرشور در آیین‌های ملی و مذهبی است.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب بر احیا و نگهداری از هویت ملی افزود: بخشی از هویت ملی هویت منطقه‌ای است موضوعی که در شهرستان اردستان دچار مشکل و معضل است و خیلی افرادی که از شهرستان مهاجرات می‌کنند، حتی پسوند خانوادگی خود را تغییر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، فرماندار اردستان گفت: یکی از برنامه‌های سالانه آموزش و پرورش باید تکریم و تجلیل از بازنشستگان و فرهنگیان باشد. با توجه به نزدیک شدن به هفته گرامیداشت معلم ادارات آموزش و پرورش اردستان و زواره جوری برنامه‌ریزی کنند که مراسمی در شان و جایگاه مقام معلم باشد.

احمدی‌طباء با انتقاد از وضعیت معاونت‌های آموزش و پرورش اردستان، تصریح کرد: برای مجموعه حاکمیت شهرستان قابل قبول نیست که اداره آموزش و پرروش اردستان هفت ماه است معاونت آموزشی و پرورشی ندارد و اداره کل استان توجهی به این مهم ندارد. 

لزوم راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی در مدارس اردستان

وی بر لزوم راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی مدارس شهرستان توسط دانش آموزان تاکید کرد و گفت: ادارات آموزش و پرورش اردستان و زواره برای سال تحصیلی جدید برنامه‌ریزی داشته باشند تا در هر مدرسه شهرستان شرکت تعاونی دانش آموزی را در راستای درآمدزایی برای مدرسه و دانش‌آموزان راه‌اندازی کند.

فرماندار اردستان از شهرداران و اعضای شورای شهر شهرهای اردستان، زواره و مهاباد خواست به‌عنوان نمانیده مردم در امور شهری در مدارس شهرستان و بین دانش‌آموزان حضور پررنگ‌تری داشته باشند و درد دل و پیشنهادات دانش‌آموزان و اقشار فرهنگیان را بشنوند.

آموزش و پرورش نیاز به یک آسیب شناسی تربیتی دارد

همچنین امام جمعه اردستان در این جلسه گفت: به نظر می‌رسد در مجموعه آموزش و پرورش شهرستان اردستان نیاز به یک آسیب شناسی در بخش تربیت باشد زیرا با بررسی‌های انجام شده هر مقدار که دانش آموزان و فرزندان جامعه علمشان زیاد می‌شود از تربیت دینی دور می‌شوند.

حجت‌الاسلام حسن دهشیری با بیان اینکه آموزش و پرورش باید آفت‌های سیستم آموزشی و تربیتی دانش آموزان را شناسایی کند، افزود: هرگاه دانش آموزان به هر نحوی از تربیت دینی دور شوند مشخص می‌شود عملکرد مدرسه و معلم، تربیت جهت دار نبوده است، زیرا هر گاه که علم و آگاهی انسان افزوده می‌شود باید عقیده آن هم کامل‌تر شود.

وی گفت: باید نوع تدریس معلمان و بیانی که در کلاس‌های درس دارند، در طول سال مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد و آسیب‌شناسی کرد که چه اتفاقی در مدرسه و کلاس درس می‌افتد که دانش‌آموزان ما بعد چندسال به راه‌های مختلف کشیده می‌شوند.

امام جمعه اردستان با اشاره به هفته بزرگداشت مقام معلم، تصریح کرد: باید تکریم و تجلیل معلمان را به سمتی ببریم که معلم در نگاه دانش آموز ارجمند و در نگاه خانواده بزرگ‌منش باشد آن زمان بهترین بزرگداشت را انجام دادیم، ولی اگر بخواهیم با زور و از روی چشم و هم چشمی برای معلم هدیه‌ای ناچیز تهیه کنیم بیشتر به جایگاه معلم توهین شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استخدام بیش از هزار و ۵۰۰ معلم در چهارمحال و بختیاری
  • ۶۰۰ معلم نمونه مازندرانی تقدیر می‌شوند
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • ۳۰۲ نفر جذب آموزش و پرورش قزوین خواهند شد
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت