Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@14:53:07 GMT

وقتی که سن دختران معتاد به 8 سالگی می رسد

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۳۵۵۷

وقتی که سن دختران معتاد به 8 سالگی می رسد

زنان جز نخستین قربانیان بسیاری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی اند. در این میان اعتیاد اگر نه اولین و عمده ترین، بلکه یکی از مهمترین آنان است. تصور اکثر افراد جامعه در مورد اعتیاد این است که مواد مخدر و سوء مصرف مواد عمدتا پدیده ای مردانه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از راه ساجده،  به عبارتی اعتقاد بر این است که زن ها بسیار کمتر از مردها به اعتیاد روی می آورند، بخصوص در ایران حتی سیگار کشیدن زنان و دختران، تعجب اطرافیان را برمی انگیزد، شاید بدان علت که اعتیاد با نقش آشنای همسر و مادری مهربان و دلسوز در جامعه ایرانی همخوانی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند آمار دقیقی از میزان جمعیت زنان معتاد در کشور وجود ندارد، اما براساس برخی پژوهشها، ۹/۶ درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می دهند.

 

ساناز 40 ساله ، صاحب 4 فرزند است، او که 18 سال است از اعتیاد رنج می برد به صورت داوطلبانه به مرکز ترک اعتیاد آمده تا بتواند سلامتیش را به دست بیاورد.

ساناز می گوید: من بعد از جدا شدن از همسر اولم به سمنان رفتم و با پسر جوانی ازدواج کردم و بعد از ان به خاطر اعتیاد او من هم معتاد شدم که مصرف ما بیشتر شیشه و کراک و مواد مخدر صنعتی بود.

او می گوید: خیلی خسته شده بودم بعد از اینکه از سمنان به بجنورد امدم و خواستم به منزل دخترم بروم مرا راه نداد و گفت ممکن است صاحب خانه ام مرا از خانه بیرون کند، و ان جا بود که من به خود آمده ام و خواستم به مرکز بیایم تا بتوانم ترک کنم و به جمع خانواده و فرزندانم برگردم.

دلم برایشان تنگ شده است، الان 78 روز است که دراین مرکز هستم. دیگه دوست ندارم برگردم سمنان از ان زندگی و همسرم خسته شده ام .

بچه ها منو می پذیرند الان هم همه شان دائما خبر من را می گیرند.

 

 

زن و شوهر معتادی که سه فرزندشان در بهزیستی به سر می برند

زهرا 36 ساله صاحب 3 فرزند است که دو دختر و پسرش در بهزیستی نگه داری می شوند همراه شوهرش که هر دو اعتیاد دارند برای ترک به صورت داوطلبانه اقدام کرده اند.

آن دو که انگار به آخر خط زندگی با اعتیاد رسیده اند، زندگی که حاضرن بچه هایشان را قربانی کنند خسته شده اند و می خواهند پاک شوند و به خانه برگردند و سرپرستی فرزندانشان را به عهده بگیرند.

زهرا نزدیک 17 سال است که مواد مصرف می کند و در قالب سنتی است فرزند اولش کهه به دنیا آورد،  برای تسکین درد زایمان به مواد روی آورد و ناخواسته معتاد شد و به صورت مخفیانه و دور از چشم همسرش مواد مصرف می کرد تا اینکه در زایمان اخر که او را به اتاق عمل می بردند به ناچار موضوع را به پزشک  گفت و او هم به همسرش منتقل کرد.

او می گوید: اعتیاد ما را از همه چیز و همه کس دور کرد از عزا و عروسی و عید دیدنی و زندگی شاد با بچه هایمان دور شدیم .

زندگی برایمان بی مفهوم بود  و تنها دغدغه من و همسرم تامین مواد برای فردایمان بود، ولی امده ایم تا پاک شویم و زندگی مان را از نو بسازیم و فرزندانمان را به خانه برگردانیم.

او می گوید: بعداز تجربه بدی که داشتم به همه می گویم که مواد مصرف نکنید شاید چند دقیقه ی اول حالتان خوب شود ولی برای بدست اوردن مواد دست به هر کاری می زنیم و از شان انسان بودنمان دور می شویم.

 

دختر بچه ای که در سن 8 سالگی معتاد شد

فرشته که تنها 21 سال سن دارد، مجرد و 13 سال است که مواد مصرف می کند.

او می گوید: پدر و مادرم اعتیاد داشتند اما مادرم به دور از چشم پدرم می کشید، من از سن 8 سالگی با کنجکاوی به سمت مواد رفتم و مخفیانه مصرف می کردم تا اینکه معتاد شدم ، مادرم متوجه شد ولی به پدرم و بقیه خواهر و برادرهایم چیزی نگفت.

پدرم نقاش بود و ضعیت مالی خوبی نداشت. روزی سه بار می کشیدم پول هایی که برای خرجی خودم بود که صرف خرید مواد می کردم، از درس و مدرسه دور شدم.

از مواد خسته شده بودم چهره ام خیلی خراب شده بود و اصلا به چهره ی یک دختر 21 ساله نمی خورد . خودم به صورت داوطلبانه به اینجا آمدم نزدیک به 66 روز است که در این مرکز هستم و الان پاک هستم. دوست دارم بقیه زندگی را پاک باشم ازدواج کنم بچه دار شوم مادر شوم وزندگی کنم.

 

2656 زن معتاد در خراسان شمالی

در ادامه هاجر پاکدین، معاون توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان شمالی در رابطه با موضوع اعتیاد زنان گفت: در شش ماهه اول امسال 424 نفر در کمپ اقامتی شیروان و بجنورد و 430 نفر به صورت سرپایی در مراکز ترک اعتیاد پذیرش شدند.

وی ادامه داد: هم اکنون مجموع 2656 نفر زن معتاد در خراسان شمالی تحت درمان خدمات مراکز بهزیستی هستند.

پاکدین اضافه کرد: رنج سنی این افراد بیشتر بین 23 تا 35 سال است.

 

 

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی خاطر نشان کرد: بیشتر مراجعین به مراکز بهزیستی به مواد مخدر سنتی اعتیاد دارند و میل به استفاده از مواد مخدر صنعتی، مشکلات ترک اعتیاد و عوارض ناشی از آن را افزایش می دهد که نگران کننده است .

پاکدین نوع درمان معتاد در مراکز ترک اعتیاد بهزیستی را دو نوع درمان دارویی و غیردارویی ذکر کرد و گفت: در مراکز میان مدت و دائمی، معتاد حدود یک الی سه ماه در کمپ نگهداری می شود و با استفاده از سم زدایی و شیوه دارویی درمان می شود .

وی با اشاره به برنامه های بهزیستی در این راستا گفت: در سطح اول آموزش مهارت های زندگی، آموزش خانواده، توانمند سازی برای آماده سازی شغلی در حین درمان آموزش داده می شود، باتوجه به علاقه و توانایی شغلی راداشته باشند دوره پاکی به 6 ماه باید برسد، با یک سری آموزش و مهارت های زندگی کسب و کار توسط فنی حرفه ای بهزیستی برنامه دارند و با گرفتن وام خود اشتغالی آماده شوند.

 

80 درصد کسانی که مصرف کننده هستند مشکل مالی دارند

رقیه درتومی، مسئول مرکز ترک اعتیاد بانوان در بجنورد، در ادامه این موضوع گفت: هم اکنون 5 سال از تاسیس این مرکز می گذرد، بر اساس آمار مرکز بیشترین مصرف خانواده بوده است، افراد متاهل بیشتر توسط همسر و دختران مجرد توسط والدین به سمت مواد رفته اند.

وی ادامه داد: تنهایی ، درد زایمان، درد بارداری، در افراد مجرد درد های پریودی برای رفع درد های جسمی بوده و تفننی نبوده، اختلافات خانوادگی زن و شوهر، فرزند و والدین، فقر یکی از عوامل یا شروع مصرف نمی شود ولی بالای 80 درصد کسانی که مصرف کننده هستند مشکلات مالی دارند.

 

 

درتومی اضافه کرد: در خراسان شمالی کمپ اجباری نداریم، بیمارانی که اجباری هستند از سمت دولت بین مراکز ما معرفی می شوند.

وی ادامه داد: ظرفیت مرکز 30 نفر است، در 6 ماهه اول سال 96 تعداد 163 نفر پذیرش داشتیم.

درتومی افزود:  افراد بعد از ترخیص با خود فرد و خانواده به صورت تلفنی مشاوره انجام می شود. مشکلات را حل می کنیم که بعد از درمان حمایت شوند که مجدد به سمت مواد نروند، اگر بعد از یک سال و 6 ماه پاک بمانند ارجاع داده می شوند به بهزیستی که وام اشتغال بگیرند.

وی دارو درمانی، مشاوره فردی و خانوادگی، کلاس های آموزشی شامل مهارت های زندگی، مهارت های مراحل ترک سیگار، کلاس های رفتار درمانی، مهارت آموزشی شامل خیاطی، جعبه سازی، کیف دوزی، آموزش یوگا را از جمله خدمات ارائه شده در این مرکز دانست.

 

پیشنهاد مصرف مواد توسط همسر یا شریک جنسی به زنان

مریم رزمی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در ادامه خاطر نشان کرد: ریشه گرایش بانوان در مسئله ی اعتیاد می تواند مربوط به رشد در محیطی آشفته، خشونت، گاها ترومای جنسی و داشتن والدین و همسر مصرف کننده باشد که زنان را تحت تاثیر مواد قرار می دهد و یا گرایش آن ها را به مصزف مواد بیشتر می کند.

وی ادامه داد: همینطور طی تحقیقات داخلی که انجام شده بیماری ها و اختلالات خلقی و اضطرابی هم در شیوع مواد مخدر دخیل بوده اند.

این روانشناس اضافه کرد: اکثر زنان گزارش می دهند که همسر یا شریک جنسی شان پیشنهاد مصرف مواد را داده اند و مادران بارداری که مواد مصرف می کنند یا قبل از بارداری مواد مصرف می کردند فرزندانی با استعداد ژنتیکی گرایش به مواد را به دنیا می آورند.

رزمی خاطر نشان کرد: اعتیاد حالتی است که در آن فرد به علت روانی یا مصرف مواد شیمیایی یا طبیعی دچار ضعف اراده در کنترل تکرار اعمال خود می شود، بیماری اعتیاد مدارهای عصبی مربوط به نظام انگیزش حافظه در مغز را دچار اختلال می کند، و اختلال در سیستم مغزی باعث می شود که یک سری عوارض بیلوژیکی، فیزیولوژیکی و اختلالت روانی را به وجود آورد.

وی گفت: اعتیاد از نظر پزشکی یک بیماری روانشناختی است و پاسخ فیزیولوژیک بدن به مصرف مکرر بدن است.

رزمی با اشاره به تعامل ادارات برای کاهش اعتیاد ادامه داد: مشارکت هر چه بیشتر نهاد ها و سازمان ها ی دولتی و غیر دولتی در کنترل کاهش معضل اعتیاد تاثیر گذر است، بیشترین حمایت می تواند از طریق گروه های مردم نهاد باشد چون که معتادان به مردم بیشتر از سازمان دولتی اعتماد دارند و همین اعتماد می تواند عاملی برای کنترل درمان اعتیاد باشد.

وی بیان داشت: آموزش های روانی به صورت گروهی و درسطح کلان با حمایت سازمان های دولتی از جمله پلیس مبارزه با مواد مخدر، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و قوه قضاییه می تواند در کنترل اعتیاد بانوان موثر باشد.

 

 

متلاشی شدن بنیان خانواده ها:

کم ترین عارضه اجتماعی اعتیاد در زنان متلاشی شدن خانواده است. بر اساس آمار جهانی، اعتیاد در زنان، عوارض خطرناک تری نسبت به مردان ایجاد می کند.

مرگ در اثر مصرف مواد مخدر نیز در زنان و دختران سریعتر رخ می دهد. بخصوص مصرف بیش از حد، خودکشی و تصادفات ناشی از آثار مصرف برخی مواد مخدر علت اصلی مرگ و میر در زنان معتاد است. همچنین به دلیل اینکه اعتیاد در زنان زمینه ساز سایر انحرافات است، استفاده تزریقی از مواد مخدر و وجود سرنگ های مشترک، همچنین رابطه جنسی پرخطر در این زنان خطر ابتلا آن ها به ایدز، هپاتیت و سایر بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد.

با توجه به اینکه مراکز درمانی مهم ترین مکان دسترسی به معتادان هستند و بیشترین میزان اطلاعات مربوط به معتادان از این مراکز تامین می شود، شیوع اعتیاد در زنان کمتر از میزان واقعی تخمین زده می شود. نادیده گرفتن و یا توجه اندک به بحث اعتیاد زنان در آینده ای نه چندان دور عواقب ناگواری را بر اجتماع تحمیل می کند. بنابراین اگر اعتقاد بر این است که "ماهی را هر وقت از آب بگیری، تازه است" باید برای رفع این معضل اجتماعی، تدابیری اساسی اندیشید.

 

گزارش از:  آرزو رحمانی

انتهای خبر/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۳۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟

تعیین زمان مناسب برای مصرف منیزیم به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سبک زندگی و عادت‌های غذایی بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که به طور طبیعی در بعضی از مواد غذایی وجود دارد و به منظور جلوگیری از بروز عوارض ناشی از کمبود منیزیم باید روزانه به مقدار لازم از آن استفاده کنید، مردها روزانه به ۴۲۰ میلی‌گرم منیزیم و زن‌ها به ۳۲۰ میلی‌گرم از آن نیاز دارند؛ تعیین زمان مناسب برای مصرف منیزیم به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سبک زندگی و عادت‌های غذایی بستگی دارد.

مصرف منیزیم هنگام صبح

مصرف منیزیم هنگام صبح می‌تواند انرژی را افزایش دهد و به بهبود خلق‌وخو کمک کند؛ منیزیم نقش مهمی در متابولیسم انرژی ایفا می‌کند، باعث بهبود فرایند تبدیل غذا به انرژی می‌‏شود و از عملکرد آنزیم‌های دخیل در تولید انرژی اولیه بدن پشتیبانی می‌کند؛ مصرف منیزیم در ابتدای روز به افزایش هوشیاری و تمرکز در طول روز کمک می‌کند.

مصرف منیزیم قبل از ورزش

مصرف منیزیم قبل از ورزش می‌تواند به بهبود عملکرد عضلات کمک کند، این ماده معدنی نقش مهمی در انقباض و آرامش عضلات برعهده دارد و برای حفظ عملکرد مناسب ماهیچه‌ها در طول ورزش ضروری است؛ علاوه بر این، منیزیم به تنظیم تعادل الکترولیت‌ها کمک می‌کند که برای هیدراتاسیون و عملکرد ماهیچه‌ها بسیار مهم است؛ مصرف منیزیم قبل از ورزش، از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها، ممکن است به جلوگیری از گرفتگی عضلات و کاهش خستگی کمک کند.

مصرف منیزیم همراه با وعده‌های غذایی

مصرف منیزیم همراه با وعده‌های غذایی می‌تواند جذب و استفاده از آن توسط بدن را افزایش دهد، جذب منیزیم در روده کوچک اتفاق می‌افتد؛ مصرف مواد غذایی یا مکمل‌های غنی از منیزیم همراه با وعده‌های غذایی، به ویژه غذاهای حاوی پروتئین و چربی‌های سالم، ممکن است به بهبود جذب آن کمک کند؛ بنابراین توصیه شده است بعضی از مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند سبزیجات برگ‌دار، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مصرف منیزیم هنگام خواب

مصرف منیزیم قبل از خواب ممکن است باعث آرامش و بهبود کیفیت خواب شود، نتایج بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که منیزیم از چرخه طبیعی خواب و بیدار بدن پشتیبانی می‌کند؛ علاوه بر این، منیزیم به آرامش عضلات کمک می‌کند و با کاهش تنش عضلانی به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند، بنابراین می‌توان با مصرف منیزیم قبل از خواب به بهبود آرامش بدن و ذهن کمک کرد که منجر به افزایش کیفیت خواب می‌شود.

چه زمانی باید مصرف مکمل منیزیم را شروع کرد؟

مصرف منیزیم را بر اساس نیازهای بدن خود تنظیم کنید، در صورتی که علائمی مانند گرفتگی عضلات، خستگی یا دیگر علائم مربوط به کمبود منیزیم را تجربه کردید، مصرف منیزیم از طریق منابع غذایی یا مکمل‌ها را افزایش دهید؛ علاوه بر این، عواملی مانند استرس، فعالیت بدنی شدید و شرایط پزشکی ممکن است نیاز بدن به منیزیم را افزایش دهد.

کدام مواد غذایی حاوی منیزیم است؟

مواد غذایی سرشار از منیزیم برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله عملکرد عضلانی و عصبی، تنظیم قند خون و سلامت استخوان ضروری است؛ سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و کلم پیچ، آجیل و دانه‌هایی مانند بادام، بادام هندی و تخمه کدو تنبل، غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و کینوا، حبوبات مانند لوبیا و عدس، ماهی‌های چرب مانند سالمون و شکلات تلخ سرشار از منیزیم هستند و مصرف آن‌ها به بهبود سلامت عمومی افراد کمک می‌کند.

کد خبر 748594

دیگر خبرها

  • در چه سنی میزان باروری زنان به انتها می‌رسد؟
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟
  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند
  • ترک مصرف کافئین با ۲ روش ساده