Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، این میزبانی و مهمان نوازی به قدری به شایستگی انجام شده که اتباع خارجی طعم تلخ آوارگی را به فراموشی سپرده و با بنا نهادن زندگی جدیدی در سرزمینی دورتر از سرزمین مادری، در انتظار فردایی روشن برای خود، خانواده و البته موطن شان اقامت گزیده اند.
در این میان فرزندان اتباع خارجی نیز با توجه به برنامه عدالت آموزشی که رویکرد همیشگی دولت جمهوری اسلامی و وزارت آموزش و پرورش بوده و نیز برنامه توسعه امکانات آموزشی برای همه مناطق دور و نزدیک، همانند شهروندان ایرانی، از خدمات آموزشی و تحصیلی
برخوردار بوده اند که این بهره مندی و افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی، با فرمان رهبر معظم انقلاب وارد مرحله ای دیگر شد و فصلی دیگر از این عدالت به روی آنان گشوده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگرچه فرزندان اتباع خارجی مجاز در طول اقامت در ایران از نعمت سواد و تعلیم و تربیت بهره مند می شدند اما با دستور رهبر انقلاب و تاکید بر اینکه هیچ دانش آموز خارجی نباید از تحصیل بازبماند، آن بخش از فرزندان اتباع خارجی که به دلیل نداشتن مدارک هویتی تا کنون موفق به ثبت نام در مدارس نشده بودند، این بار توانستند به رایگان از نعمت سواد و تحصیل بهره مند شوند.
بهره مندی مهاجران از خدمات و تسهیل زندگی برای آنان در ایران و البته خراسان موجب اذعان بی چون و چرای به این همدلی ایرانیان با مهاجران اتباع خارجی، در عرصه های بین المللی شده است و بسیاری از مهمانان خارجی و بازرسان نهادهای فرهنگی و آموزشی بین المللی که به این خطه سفر کرده اند از این همه توجه انگشت به دهان مانده و زبان به اعتراف گشوده اند.
بر اساس برآوردها جمعیت اتباع خارجی غیرمجاز ساکن خراسان رضوی حدود 70 هزار نفر است. از مجموع 320 هزار نفر اتباع خارجی که در این استان سکونت دارند تنها 150 هزار نفر دارای کارت آمایش و مدارک اقامت قانونی هستند.

*خراسان رضوی رتبه دوم کشور ازنظر تعداد دانش آموزان اتباع خارجی
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه خدمات دهی به دانش آموزان اتباع خارجی در این استان سابقه ای طولانی دارد، گفت: تا کنون در راستای انجام خدمات انسان دوستانه و حمایتی، حمایت های آموزشی نیز بخوبی از فرزندان اتباع خارجی انجام شده است.
علیرضا کاظمی بیان کرد: هم اکنون حدود 62 هزار دانش آموز از اتباع خارجی در مدارس این استان به صورت قطعی تحصیل می کنند و از خدمات آموزشی ایران بهره مند می شوند.
وی گفت: این استان بعد از تهران رتبه دوم کشور از نظر تعداد دانش آموزان خارجی را دارد.
کاظمی افزود: سرانه تحصیل سالانه هر دانش آموز بدون در نظر گرفتن فضای آموزشی حدود 20 میلیون ریال است که امسال امکان تحصیل اتباع خارجی به صورت رایگان فراهم شده است.
وی ادامه داد: منطقه تبادکان، ناحیه یک و پنج آموزش و پرورش مشهد به ترتیب بیشترین شمار دانش آموزان اتباع خارجی را دارند.

*منطقه تبادکان میزبان بیشترین شمار اتباع خارجی
مدیر آموزش و پرورش منطقه تبادکان خراسان رضوی گفت: این منطقه به عنوان بزرگترین منطقه آموزشی کشور، میزبان بیشترین شمار دانش آموزان اتباع خارجی است و برای سال تحصیلی جدید حدود 22 هزار دانش آموز از اتباع خارجی از جمله دانش آموزان فاقد مدارک هویتی، در این منطقه آموزشی ثبت نام شده اند.
علی ابری افزود: در پی فرمان سال گذشته رهبر معظم انقلاب ثبت نام از دانش آموزان اتباع خارجی به صورت رایگان انجام می شود و علاوه بر آن دانش آموزان اتباع خارجی فاقد شناسنامه و مدارک هویتی نیز ثبت نام می شوند.
وی گفت: در این راستا سه هزار دانش آموز فاقد مدارک هویتی در کلاس های درس سازماندهی شده اند.
ابری افزود: تامین نیروی انسانی، تجهیزات و کلاس درس برای این تعداد دانش آموز بسیار دشوار بود که با کمک و همدلی مسئولان و کمک های خیرین و اولیای دانش آموزان انجام شد.
وی گفت: خرسندیم که دانش آموزان اتباع خارجی که با فضاها و آموزش های نامناسب روبه رو بودند هم اکنون در کلاس های درس از آموزش های کلاسیک بهره مند می شوند.
وی با بیان اینکه با جذب دانش آموزان مزبور توانسته ایم فرهنگ شیعی و انقلابی را به بسیاری از افراد و خانواده ها آموزش دهیم، بیان کرد: هم اکنون 120 هزار دانش آموز در 720 کد آموزشی منطقه تبادکان تحصیل می کنند که این تعداد معادل دانش آموزان حدود سه استان کشور است.

*بیش از 77 هزار دانش آموز اتباع خارجی
مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: آمار کل دانش آموزان مشغول به تحصیل اتباع خارجی در استان اعم از دارا و یا فاقد مدرک اقامتی معتبر 77 هزار و 168 نفر است.
محمد عجمی بیان کرد: تمامی اتباع خارجی که به مدارس دولتی مراجعه کرده اند، ثبت نام شده اند و کسی به علت نداشتن مدرک اقامتی از تحصیل باز نمانده است اما از تعداد کسانی که خود برای ثبت نام اقدام نکرده و در فرایند ثبت نام شرکت نکرده باشند اطلاعی نداریم.
وی ادامه داد: از سال 1394 ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی فاقد مدرک اقامتی معتبر در خراسان رضوی آغاز شد و تا تیرماه امسال 11 هزار فرد فاقد مدرک که خود یا والدینشان مدارک اقامتی معتبر نداشتند در مدارس ثبت نام شدند.
مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: در مجموع از سال 1394 تا پایان ثبت نام امسال 17 هزار و 168 دانش آموز خارجی فاقد مدرک اقامتی معتبر در مدارس دولتی این استان ثبت نام کرده اند.
عجمی افزود: از سال 1395 هیچ وجهی بابت شهریه ثبت نام از دانش آموزان اتباع خارجی گرفته نمی شود در حالی که قبل از آن مبلغی به عنوان شهریه ثبت نام اخذ می شد اما اگر مدارس دولتی همانند دانش آموزان ایرانی وجهی را بابت خودیاری از دانش آموزان بگیرند این امر به آموزش و پرورش مربوط می شود هر چند تاکنون تخلفی در این زمینه به اداره کل امور اتباع خارجی گزارش نشده است.
وی ادامه داد: هم اینک در خراسان رضوی 6 هزار دانشجوی اتباع خارجی نیز حضور دارند که در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی این استان تحصیل می کنند.
مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: امسال نخستین سالی است که به آن دسته از اتباع خارجی که در طرح سرشماری شرکت کردند اجازه ثبت نام در دانشگاهها هم داده شده است.

* افغان ها، بیشترین دانش آموزان خارجی خراسان رضوی
معاون هماهنگی و امور اجرایی آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشترین شمار دانش آموزان اتباع خارجی استان که حدود 90 درصد آنان را تشکیل می دهند، اتباع افغان هستند.
حسین شادکام بیان کرد: در حال حاضر بیش از 50 هزار دانش آموز از اتباع خارجی هستند که با مدارک هویتی خود ثبت نام شده اند و بیش از 11 هزار نفر نیز دانش آموزان خارجی لازم التعلیمی هستند که با توصیه مقام معظم رهبری در مدارس از آنان ثبت نام شده است.
وی با اشاره به اینکه بعد از اتباع افغان، بیشترین شمار دانش آموزان اتباع خارجی از کشورهای عراق و پاکستان هستند، افزود: شمار معدودی هم دانش آموزانی هستند که به واسطه تحصیل پدرانشان در ایران حضور دارند و از کشورهای آفریقایی، شرق آسیا و آسیای میانه هستند.
این مسئول تاکید کرد: زمینه سازی برای تحصیل کلیه دانش آموزان به خوبی فراهم شده است و در این زمینه مشکل و کمبودی وجود ندارد.
وی گفت: در حال حاضر چهار مدرسه ویژه اتباع خارجی در مشهد فعال است که ساختار، محتوا و معلمان آن بر اساس نظام آموزشی کشور متوبع آنان است.
وی افزود: از این تعداد مدرسه، 2 مدرسه ویژه دانش آموزان عراقی، یک مدرسه ویژه دانش آموزان افغان و یک مدرسه به صورت بین المللی ویژه همه کشورها فعالیت دارد.
شادکام بیان کرد: از مجموع 48 منطقه آموزشی در خراسان رضوی 46 منطقه میزبان دانش آموزان اتباع خارجی هستند و تربت جام با برخورداری از حدود 10 درصد دانش آموزان اتباع، بیشترین شمار را در بین سایر شهرستانها میزبانی می کند.
این مسئول گفت: غیر از چهار مدرسه ویژه دانش آموزان اتباع، دانش آموزان خارجی در مدارس دیگر سطح استان در بین دانش آموزان ایرانی و با بهره گیری محتوای درسی و طبق نظام آموزشی ایران مشغول ادامه تحصیل هستند.

*غیبت سازمانهای بین المللی در حمایت از تحصیل اتباع خارجی
معاون هماهنگی و امور اجرایی آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص حمایت ها و کمک های مالی سازمان های بین المللی از تحصیل اتباع خارجی در ایران نیز اظهار کرد: سازمانهای بین المللی تا کنون هیچ کمک و حمایتی از این دانش آموزان نداشته اند و صرفا برخی مواقع کمک های موردی مانند بسته های بهداشتی را برای این دانش آموزان ارسال می کنند که با توجه به گستردگی حمایت های ایران از این افراد، چنین کمک هایی ضرورت ندارد.
شادکام با بیان اینکه سازمان های بین المللی تنها 2 مدرسه برای اتباع خارجی در مشهد ساخته اند و یک باب مدرسه دیگر نیز در حال آماده سازی دارند، افزود: این مدارس نیز ظرف سه سال اخیر ساخته شده اند،‌ و جز آن هیچ گونه کمک هزینه تحصیلی و حمایتی به ازای هزینه های صرف شده از سوی ایران پرداخت نمی شود.
وی تاکید کرد: هم اکنون تحصیل این دانش آموزان در کشور و به تبع آن خراسان رضوی کاملا رایگان انجام می شود و از این نظر هیچ هزینه ای از دانش آموزان اخذ نمی شود.
7496/5132
گزارشگر: آرزو جاودانی **‌ انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۶۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می‌شود

پورعباس رئیس سازمان سنجش کشور گفت: با توجه به اینکه تعدادی از داوطلبان در حاجی آباد زیرکوه موفق به حضور در جلسه آزمون سراسری نشدند، آزمون برای این افراد تکرار می‌شود.

او افزود: در سیل اخیر در حاجی آباد زیرکوه حدود ۶۰ نفر از داوطلبان علی رغم اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران تمام امکانات خودشان را بسیج کردند که داوطلبان را به آزمون برسانند و موفق نشدند افزود:  تا ۳ هفته  آینده آزمون مجدد اختصاصی برای مناطق سیل زده از داوطلبان اخذ می‌شود تا حقی ضایع نشود.

بیشتر بخوانید

تیر، فرصت دوم برای جاماندگان کنکور سراسری در خراسان جنوبی

پورعباس بیان کرد: دانش آموزان و والدین مناطق سیل زده همدردی ما را پذیرا باشند و از نگرانی که برایشان ایجاد شد عذرخواهی می‌کنم.  

رئیس سازمان سنجش کشور با اشاره به اینکه شرایط را دولت جمهوری اسلامی ایران درک می‌کند ادامه داد: با هماهنگی که با استاندار، فرماندار، نمایندگان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت، ۳ هفته آینده آزمون سراسری کنکور برای دانش اموزان مناطق سیل زده  برگزار می‌شود.  

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • آزمون سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده تکرار می‌شود
  • کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می‌شود
  • تلاش برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل
  • آزمون دوباره از ۱۳۵ کنکوری جامانده «زیرکوه»!
  • سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد
  • ۴۲ مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد
  • توزیع کتب درسی براساس محل تحصیل دانش آموزان
  • برپایی نمایشگاه دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش کیش
  • نشست مدیرکل اتباع خراسان رضوی با نماینده مشهد در مجلس
  • همدان استان ممنوعه در به کارگیری کارگران اتباع خارجی