Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@12:32:56 GMT

روایت روحانی از خواست امام برای اتحاد در اصول

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۲۰۵۳۲

روایت روحانی از خواست امام برای اتحاد در اصول

تهران- ایرنا- رییس جمهوری در مراسم چهلمین سالگرد شهادت آیت ‌الله سیدمصطفی خمینی از توصیه های امام (ره) برای همگرایی بر سر اصول انقلابی، جلب اعتماد مردم و فرجام ممنوع التصویر بودن بنیانگذار جمهوری اسلامی سخن گفت.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، سخنان دیروزِ «حسن روحانی» رییس جمهوری در مراسم چهلمین سالگرد شهادت آیت ‌الله «سیدمصطفی خمینی»، تحلیل سیاست های آمریکا در خلیج فارس با توجه به سفر وزیر امور خارجه این کشور به منطقه و بررسی تخلفات شهرداری در دوره مدیریت پیشین این نهاد از جمله محورهای خبری و تحلیلی مهم در روزنامه های امروز سه شنبه دوم آبان ماه 1396 بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** عناوین متفاوت روزنامه ها از سخنان روحانی
سخنرانی روحانی در مراسم چهلمین سالگرد شهادت آیت‌ الله سیدمصطفی خمینی بازتاب گسترده ای در روزنامه های امروز داشت. روزنامه ها هر یک با توجه به خط خبری خود در تیترهایشان بخش هایی از سخنان روحانی را برجسته کردند. «در اصول متحدیم فاصله گرفتن از هم خلاف توصیه امام (ره) است»، عنوان خبری روزنامه «ایران» به نقل از روحانی است.
روزنامه «اعتماد» اما در عنوان خبری خود بخشی از سخنان روحانی در مورد موضوع ممنوع التصویری را برجسته کرد و نوشت: «ممنوع‌ التصویری امام را محبوب ‌تر کرد/ فکر نکنید اگر بخشی از حاکمیت ضربه بخورد باقی تقویت ‌می‌ شوند».
در این گزارش آمده است: شاید مهم ‌ترین اتفاق این مراسم حضور رییس ‌جمهور کشور بود. او با وجود کسالت و با صدای گرفته به عنوان نخستین کسی که در این همایش به سخنرانی پرداخت از تاکید بنیانگذار انقلاب بر وحدت گفت و مهم ترین سرمایه اجتماعی ‌اش را اعتماد مردم دانست.
«فکر می‌کردند از دل برود هرآن که از دیده رود» نیز بخشی از سخنان روحانی معطوف به ممنوع التصویری و انتقاد از این موضوع بود که در روزنامه «ابتکار» برجسته شد.
روزنامه «مردم سالاری» اما تاکید رییس ‌جمهوری بر اهمیت حفظ اعتماد مردم را مورد توجه قرار داد و در عنوان خبری خود به نقل از روحانی آورد: «اگر اعتماد مردم از بین برود، همه چیز از بین می ‌رود»
در این میان روزنامه «خراسان» سخنان روحانی در انتقاد از رویکرد آمریکا به برجام را برجسته کرد و در عنوان خبری خود به نقل از وی نوشت: «اگر قرار باشد روزی به تهدیدات جواب دهیم؛ بلدیم»
«اروپا حق حرف زدن از تسلیحات ما را ندارد» هم عنوان گزارش خبری روزنامه «جوان» به نقل از رییس ‌جمهوری در کنگره بزرگداشت آیت‌الله مصطفی خمینی بود. در ابتدای این گزارش آمده است: چند روز پیش که وزیر خارجه فرانسه گستاخانه گفت: «در سفر (رئیس‌جمهور فرانسه) به ایران، تهران را به خاطر موشک‌ها و قدرت منطقه‌ای زیر فشار قرار می‌دهیم»، برخی در داخل موضع گرفتند که دولت باید تکلیف سفر مقامات فرانسه به تهران را روشن کند، زیرا چنین تهدیدی قبل از سفر، حتی با معیارهای دیپلماسی لبخند نیز حقارت‌آمیز است و نباید میزبان «پلیس همیشه بد» فرانسه بود. دیروز رئیس ‌جمهور در این باره واکنش نشان داد اما سعی کرد نشان دهد که قرار است فقط «گفت ‌وگو» شود نه فشار و تهدید و در این گفت‌ وگو، این فرانسه است که ضرر می ‌کند و از طرف مقابل خواست که «تشریف بیاورند»:«بعضی‌ها که می‌خواهند با ما حرف بزنند، تشریف بیاورند تا ببینیم چه کسی ضرر می‌کند.»
روزنامه «کیهان» هم در تیتر خبری خود به نقل از روحانی آورد: «اروپایی که به دشمن ما اسلحه می‌داد حق ندارد درباره تسلیحات ما حرف بزند»

** تحلیل سفر منطقه ای تیلرسون
دیدار «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا با مقامات سعودی از رخدادهای مهم منطقه در روزهای گذشته بود. روزنامه ها به این بهانه به تحلیل سیاست های منطقه ای واشنگتن پرداختند.
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «سفر انفعالی تیلرسون»، نوشت: حوزه دیپلماسی، حوزه بسیط و ساده‌ای نیست که به ‌راحتی با هر تحول و دیداری، شرایط تحلیلی تازه و نظریه تحلیلی جدیدی را مطرح کنیم. سفر تیلرسون به منطقه بیش از آنکه نشانه پشت‌کردن عراق به‌ ایران یا پشت‌ کردن برخی همسایگان به‌ ایران باشد، یا تلاشی برای شکل ‌دهی یک کانون فشار تازه علیه‌ ایران باشد، نشان‌ دهنده اقدام انفعالی آمریکاست. آمریکایی‌ها نگران هستند که جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی سوار بر تحولات منطقه شود، چون در قضایایی که در منطقه شکل گرفته، مثل موضوع سوریه، عراق و حتی مسائل دیگری که در اطراف مرز عربستان شکل گرفته، هرجا هر اتفاقی که می‌افتد، در نهایت ایران سوار بر تحولات مربوطه می‌شود؛ یعنی به‌عبارتی قدرت نرم ایران است که موقعیت ایران را تثبیت و تقویت می‌کند و این آمریکایی‌ها هستند که در فضای انفعالی به‌سر می‌برند و به‌رغم اینکه بیشترین هزینه‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی و نظامی کرده‌اند، به‌ شدت در کنج انفعال قرار می‌گیرند.
روزنامه ابتکار هم در یادداشتی با عنوان «واشنگتن علیه اعتبار منطقه ‌ای ایران» نوشت: دولت ترامپ می‌کوشد با ایجاد انشقاق در صف جریان‌های حامی ایران در سراسر منطقه، از قدرت نفوذ آن اعتبار زدایی کند. بستن درهای جهان عرب، کینه‌مند کردن مردم منطقه علیه آن و در این‌حال تغییر آرایش قوا در دستور کار قرار دارد. بنابراین اگر واشنگتن قادر نیست ایران را در جامعه جهانی منزوی کند، به انزوای منطقه‌ای آن رو آورده است. همه این اقدام‌ها برای تحریک عصبی تهران انجام می‌شود. ولی آیا چنین تلاشی قادر است به حذف یا نادیده گرفتن ایران بینجامد؟ آنچه معلوم است اینکه متحدان منطقه‌ای واشنگتن به اندازه‌ای بی‌اعتبار هستند که نتوانند ایران را به وضع گذشته بازگردانند.
روزنامه جوان هم در یادداشتی با عنوان «جنون تیلرسون از بوی دلارهای نفتی»، آورد: تیلرسون که به کشورهای منطقه سفر کرده است، روز یک‌شنبه در دیدار با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در ریاض اعلام کرد که «شبه‌ نظامیان شیعه ایرانی که با داعش می ‏‎جنگیدند، دیگر کاری در عراق ندارند و باید به کشور خود برگردند و اداره و بازسازی مناطقی را که از اشغال داعش خارج شده به مردم این مناطق بسپارند.»
جوان افزود: برخی ناظران سفر منطقه‌ای تیلرسون در برهه زمانی کنونی را بی‌ارتباط با تحولات اخیر منطقه نمی‌دانند. به گفته این ناظران، امریکایی‌ها که نتوانسته‌اند با جدایی کردستان از عراق، این کشور را تجزیه کنند، خشمگین هستند. بر این اساس، سفر تیلرسون به کشورهای منطقه با این هدف انجام شده است دومینوی شکست در اقلیم کردستان را مهار و موازنه در شهر کرکوک را حفظ کند.

** تخلفات شهرداری در دوره مدیریت قالیباف
موضوع تخلفات شهرداری در زمان مدیریت «محمدباقر قالیباف»، یکی از محورهای خبری و تحلیلی در روزنامه های امروز بود. روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «ارثیه تمام نشدنی قالیباف!»، با اشاره به اینکه 4000 کارمند حقوق ‌بگیر بیکار در مترو داریم، نوشت: شهرداری تهران از دستگاه‌ هایی است که هزینه و درعین‌ حال درآمد بالایی دارد. این مساله را می‌توان از آمار و ارقام نجومی فهمید که برخی از اعضای شورای شهر اعلام می‌کنند. اینکه شهردار تهران رسما اعلام می‌کند شهرداری بالغ بر 16‌هزار‌میلیارد به بانک‌ها، 9هزار‌میلیارد به پیمانکاران و 5‌هزار‌میلیارد برای پروژه‌های باز و جمعا 30هزار‌میلیارد بدهی دارد، نشان می‌دهد که احتمالا در دوره‌ های گذشته شهرداری از هر راهی که توانسته، ارقام کلان بی ‌حساب ‌وکتاب به ‌این مجموعه وارد کرده است. مساله آنجا پیچیده‌ تر می ‌شود که شوراهای وقت نیز به تحقیق و تفحص از شهرداری نپرداخته ‌اند و اگر بدبینانه نگریسته شود، می ‌توان اذعان داشت که شورا و شهرداری در یک راستا عمل کرده‌اند.
روزنامه «شرق» هم در مطلبی با عنوان «خودمختاری ١٠ساله شهردار»، به سخنان تازه «رحمت‌الله حافظی» عضو پیشین شورای شهر تهران، درباره تخلفات شهرداری پرداخت و به نقل از وی آورد: شورای اسلامی شهر تهران در دوره سوم درباره ساخت پل صدر و تونل نیایش زمانی این طرح را مصوب کرد که شهرداری در حال بتن‌ ریزی پایه ‌های پل صدر بود. این مثال، اوج خودمختاری شهردار در 10 سال گذشته را نشان می‌دهد. باید تعریف کنیم که جایگاه شهروندان، شورا و شهرداری کجاست و دراین ‌باره باید به زبان مشترک برسیم.
در ادامه می خوانیم: این بخشی از گفته‌های حافظی، عضو اصولگرای شورای چهارم است که اصولگرایان شورا و در مجموع کلیت شورای آن دوره را به چالش شفافیت کشید.
روزنامه ابتکار هم در یادداشتی با عنوان «زمینه های اجتماعی نا کارآمدی و ناکامی شهرداران»، نوشت: در سال های اخیر یکی از دغدغه های اصلی علمای علوم اجتماعی مسئله شبکه های اجتماعی مجازی و برون راهبر شدن شهروندان جامعه شده است، برون راهبری در بیانی عام اتخاذ تصمیمات و اقدامات فرد در امور شخصی و اجتماعی بر اساس سلایق دوستان مجازی است. برون راهبر شدن به افراد و خانواده ها به همان اندازه آسیب می رساند که مدیران عملیاتی به شهر و نظام شهرسازی آسیب می رسانند.
این روزنامه افزود: مرور و مطالعه راهبردهای توسعه و اداره شهر در دوره تصدی قالیباف در تهران، پاک فطرت در شیراز و جاوید در یاسوج بر نهاد مدیریت شهری گواهی است بر این مدعا که مدیران عملیاتی، شهر را نه بر اساس اصول توسعه پایدار و قواعد شهرسازی شهرسازانه که بر مبنای ابتدایی ترین خواسته های شهروندان توسه و اداره می کردند. توسعه و اداره شهر بر اساس خواسته ها و نیازهای شهروندان اگر چه آرمان متعالی دانش شهرسازی است اما متاسفانه تفسیر ناصواب این مفهوم ابزاری شده است برای رسیدن به آمال مدیران عملیاتی.

پژوهشم**9282**9279**تنظیم:مهتاب افشین نسب**انتشار: سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران و جهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۰۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، آیت الله «سید کاظم نورمفیدی» در گردهمائی منطقه ای ائمه جمعه استان های گلستان، مازندران و خراسان شمالی در شهر «خان ببین» با اشاره به جایگاه مهم امامت جمعه، اظهار کرد: به طوری که دامن پر مهر امامان جمعه برای اقشار مختلف مردم آن شهر پهن باشد و مختص برای عده ای خاص نباشد.
 
به گفته وی؛ نماز جمعه جای یک جناح خاصی نیست چون ما تابع سیاست های کلی رهبری معظم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم و در این راستا راهنمایی های مهم مقام معظم رهبری برای همه ما اصل و اساس است.
 
امام جمعه شهر گرگان با بیان اینکه شأن امام  جمعه این نیست که در هر مسئله ای وارد شود، تصریح کرد: امام جمعه نباید با گفتار خودش مردم را از نظام و نماز جمعه جدا کرده و عامل شکاف در بین افراد جامعه باشد.
 
وی افزود: عمیق ترین و موثرترین قشر در امت اسلامی علمای دین بودند که با سال ها خون دل خوردن ها و در به دری ها در کسب معارف اسلامی زحمات فراوان کشیدند.
 
به گفته وی؛ مسئولیت امامت جمعه سخت و دشوار است؛ چون علما میراث ‌داران میراث گرانبهای پیامبراسلام (ص) هستند.
 
آیت الله نورمفیدی با عنوان اینکه ائمه جمعه چون در جایگاه منصوب رهبری قرار دارند باید در رفتار، اعمال و گفتار خودشان مراقبت کنند، ابراز کرد: «اتکاء به خدا» اساسی ترین نکته ای است که باید مد نظر همه عزیزان ائمه جمعه قرار بگیرد.
 
وی ادامه داد: از روز اولی که نماز جمعه در کشور شروع شد ما نیز همزمان در گرگان این فریضه را شروع و اقامه کردیم.
 
قدیمی ترین امام جمعه کشور با تأکید بر اهل تحقیق و مطالعه بودن امامان جمعه، گفت: بر اساس سال ها تجربه  به عنوان قدیمی ترین امام جمعه کشور از شما عزیزان می خواهم خطبه هایتان برای مردم همراه با مطالعه، تحقیق و دقت کامل باشد تا اگر کسی هم اشکالی به آن وارد کرد شما نیزجای دفاع برای آن داشته باشید.
 
وی افزود: گاهی حرف هایی را از امامان جمعه در نماز جمعه می شنویم که پس از ایراد آن و تحلیل های مردم این عزیزان نمی توانند پای حرفی را که زدند بایستند که این یک اشکال اساسی برای ائمه جمعه به شمار می رود.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • روایت سیمین دانشور از دیدار با امام خمینی(ره)
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می زد؟ /آقا مصطفی اصلا از وضعیت نجف راضی نبود /او نمی خواست مثل بقیه پوشیه بزنم
  • تجلیل از راویان فعال روحانی موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا
  • حرف‌های جالب عروس بزرگ امام: نمی‌خواستم ازدواج کنم اما.. /آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت
  • آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  •  استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم