Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فراخوان سوگواره ادبی هنری «مشق عاشورا» ویژه نوجوانان 14 تا 21 سال منتشر شد.

این سوگواره که در بخش‌های شعر، داستان و متن ادبی، فیلم، عکس، نقاشی، قطعات صوتی و تصویرسازی و گرافیک کامپیوتری را شامل می‌شود به همت خانه نوجوانان چکاوک برگزار می‌شود.

سوگواره ادبی هنری مشق عاشورا با رویکردی آموزشی و تولیدی ویژه ماه محرم و صفر است که با با دو بخش ویژه انقلاب اسلامی در امتداد عاشورا و پیاده روی اربعین پذیرای آثار هنرمندان نوجوان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه نوجوانان چکاوک ایران با رویکردی آموزشی و تولیدی در راستای کمک به شکوفایی استعداد هنرمندان نوجوان گام برمی‌دارد.

متن فراخوان نخستین سوگواره ادبی هنری مشق عاشورا به شرح زیر است:

محورها:
1. شعر
2.داستان و متن ادبی
3. عکس
4. فیلم
5. قطعات صوتی
6. نقاشی
7. تصویر سازی و گرافیک کامپیوتری

موضوع:
* وقایع تاریخی مربوط به محرم الحرام 61 هجری
* شخصیت امام حسین (ع) و یاران باوفایش
* مدافعان حرم
* نسل چهارم انقلاب اسلامی و عدالت در جامعه

* موضوعات ویژه:
* انقلاب اسلامی در امتداد عاشورا
* پیاده روی اربعین

*شرایط عمومی و نحوه شرکت در مسابقه:
1. هنرمندان شرکت کننده صرفاً باید در سنین 14 تا 21 سال باشند.
2. آثار ارسالی عودت داده نخواهد شد و دبیرخانه در استفاده یا چاپ آثار با نام مولف آزاد است.
3. در پایان آثار ارسالی (نوشتاری یا الصاقی)، ارائه مشخصات اصلی هنرمند ضروری است.
5. آثار مکتوب باید به صورت تایپ شده و در قالب فایل Word باشند.
6. آثار تصویری باید به صورت مجازی و با کیفیت اصلی ارسال شود و یا در DVD به نشانی دبیرخانه ارسال شود.
7. مهلت ارسال آثار تا تاریخ 10 آذرماه 1396 می‌باشد.
8. ارسال اثر توسط شرکت کنندگان به منزله ادعاي مالکیت اثر می باشد و در صورت اثبات عدم صحت این موضوع، شرکت‌کننده از مسابقه حذف و عواقب آن به عهده وی می‌باشد.
9. .هنرمندان شرکت کننده می توانند در هر دو بخش عمومی و بخش ویژه شرکت نمایند، اما در صورت کسب امتیاز در هر دو بخش، اثری که امتیاز آن بالا می باشد، انتخاب خواهد شد.
10. حضور برگزیدگان در روز اختتامیه الزامی می‌باشد.
11. تصمیم گیري در مورد مسائل پیش بینی نشده برعهده برگزارکننده بوده و متعاقباً به اطلاع عموم خواهد رسید.
12. هزینه ایاب ذهاب برگزیدگان به صورت سفر زمینی- اتوبوس یا قطار- پرداخت خواهد شد.

*ملاك ارزیابی هیأت داوری:
1. خلاقیت و تازگی در ارائه آثار ارسالی
2. تطابق داشتن آن با معیارها و باورهای ارزش‌های دینی
3. بهره‌مند شدن از مقاتل معتبر تاریخی در خصوص واقعه کربلا

 شرایط اختصاصی برخی بخش‌ها:

بخش شعر و داستان:
مسابقه در دو بخش شعر و نثر صورت می پذیرد . بخش نثر شامل قالب های داستان نویسی و خاطره نویسی و دلنوشته می‌باشد.
• شرکت در این بخش برای کلیه علاقه مندان نوجوان 14 تا 20 سال آزاد بوده و تکمیل فرم درخواست شرکت به منزله پذیرش کلیه شرایط و مقررات است.
• هر شرکت کننده در هر بخش حداکثر 5 اثر می تواند ارسال کند.
• فایل هر اثر با مشخصات ذیل ارسال شود:
اندازه فونت : 14 BNAZANIN در یک فایل WORD
نکته : نام صاحب اثر و شماره تماس در انتهای اثر قید شود.
• علاقه‌مندان می‌بایست اثار خود را به صورت لوح فشرده (DVD ) ارسال نمایند و از طریف راه ارتباطی مجازی شماره عنوان شده در بالا.
• دبیرخانه حقوق مادی و معنوی آثارارسالی را بر صاحب اثر محفوظ می داند.
• دبیرخانه حق چاپ و نشر از آثار منتخب با ذکرنام صاحب اثر را دارد.
تصمیم گیری درباره موارد پیش بینی شده در مقررات بر عهده دبیرخانه مسابقه خواهد بود.

بخش عکاسی:
• مسابقه در دو بخش اصلی و جنبی صورت می‌پذیرد. بخش اصلی با دوربین عکاسی و بخش جنبی عکاسی با دوربین موبایلی است.
• شرکت در این بخش برای کلیه عکاسان و علاقه مندان نوجوان 14 تا 20 سال آزاد بوده و تکمیل فرم درخواست شرکت توسط عکاس به منزله پذیرش کلیه شرایط و مقررات است.
• هر عکاس می تواند 5 قطعه عکس به دبیرخانه ارسال کند .
• علاقه‌مندان می‌بایست عکس‌های خود را در ابعاد 50.70 با کیفیت 300dpi و فرمت Jpeg به صورت لوح فشرده (DVD ) ارسال نمایند.

نکته: نام شرکت‌کننده به همراه شماره تماس بر روی لوح فشرده نوشته شود
نکته : همراه اثر فرم سوگواره تکمیل و ارسال شود

• عکس های ارسالی نباید دارای واتر مارک، لوگو و امضا باشند.
• کلیه عکس های راه یافته به بخش مسابقه توسط دبیرخانه چاپ و به نمایش گذاشته می‌شود.
• مسئولیت ناشی از ارسال نامطلوب آثار متوجه ارسال کننده است.
عکس هایی که توسط نرم افزار ویرایش شده پذیرفته نخواهد شد.
• دبیرخانه حقوق مادی و معنوی آثارارسالی را بر صاحب اثر محفوظ می‌داند.
• فایل عکس‌ها باید باذکر نام خانوادگی و شماره هر عکس با اعداد لاتین کدگذاری شوند. نمونه : FARAHANI1
• به کلیه متقاضیانی که آثارشان به مسابقه راه می یابد گواهی شرکت اهدا خواهد شد.
پس از ارسال اثر، امکان انصراف و خروج از مسابقه وجود ندارد.
دبیرخانه مجاز است آثار منتخب را در امور نمایشگاهی، انتشاراتی، اطلاع رسانی و تبلیغاتی خود با ذکر نام عکاس استفاده نماید.
• تصمیم‌گیری درباره موارد پیش بینی شده در مقررات بر عهده دبیرخانه مسابقه خواهد بود.

بخش فیلم:
فیلم ها در قالب مستند ، داستان کوتاه ، پویا نمایی و نماهنگ پذیرفته می شود.
شرکت در این بخش برای کلیه علاقه مندان نوجوان 14 تا 20 سال آزاد بوده و تکمیل فرم درخواست شرکت توسط فیلم ساز به منزله پذیرش کلیه شرایط و مقررات است.
• از تاریخ تولید اثر نباید بیشتر از دوسال گذشته باشد.
• هر شرکت کننده می تواند در هر بخش 1 اثر ارسال کند.
• در لوح فشرده تنها یک اثر ضبط شده به همراه 3 قطعه عکس پشت صحنه و مشخصات کامل ( نام فیلم ، نام کارگردان و زمان ) روی آن نوشته شده باشد.

نکته : همراه اثر فرم سوگواره تکمیل و ارسال شود

• حداکثر مدت زمان اثار ارسالی فیلم کوتاه 100 ثانیه ، مستند 8 دقیقه ، نماهنگ 3 دقیقه و پونمایی 3 دقیقه است.
• آثار باید با فرمت MP4 و با کیفیت FULLHD باشد و به صورت لوح فشرده (DVD ) پذیرفته می شود .
• آثاری که فاقد استاندارد فنی پخش ( کیفیت صدا وتصویر) باشند در مرحله بازبینی حذف خواهند شد .
• درصورت پذیرش اثر به بخش راه یافتگان امکان خروج از مسابقه را ندارد.
• تمامی آثار راه یافته به بخش مسابقه ، به اکران گذاشته خواهد شد.
• اگر تهیه کننده اثر سازمان یا نهاد دولتی ویا شرکت خصوصی است ، پیوست معرفی نامه به اثر الزامی است .
• به کلیه متقاضیانی که آثارشان به مسابقه راه می یابد گواهی شرکت اهدا خواهد شد.
• تصمیم‌گیری درباره موارد پیش بینی شده در مقررات بر عهده دبیرخانه مسابقه خواهد بود.

بخش نقاشی:
• شرکت در این بخش برای کلیه علاقه مندان نوجوان 14 تا 20 سال آزاد بوده و تکمیل فرم درخواست شرکت توسط شرکت کننده به منزله پذیرش کلیه شرایط و مقررات است.
• تکنیک و شیوه ارائه اثر آزاد است.
• سایز اثار ارسالی ، حداکثر120 سانتی متر و کوچکترین آن حداقل 50 سانتی متر است.
نکته : همراه اثر فرم سوگواره تکمیل و ارسال شود
پس از ارسال اثر، امکان انصراف و خروج از مسابقه وجود ندارد.
دبیرخانه مجاز است آثار منتخب را در امور نمایشگاهی، انتشاراتی، اطلاع رسانی و تبلیغاتی خود با ذکر نام صاحب اثر استفاده نماید.
تصمیم گیری درباره موارد پیش بینی شده در مقررات بر عهده دبیرخانه مسابقه خواهد بود.

بخش قطعات صوتی(پادکست):

ارائه هر نگاه خلاقانه‌ای به فرهنگ عاشورایی می تواند در این بخش از سوگواره از سوی ارائه کنندگان آثار، لحاظ گردد. به عنوان مثال یک قطعه صوتی از سخنرانی و بیانات مذهبی یا قطعه شعر یا دکلمه یا هر قطعه صوتی دیگر مرتبط با ایام محرم و صفر و فرهنگ عاشورایی که با خلاقیت هنری و رعایت فرم استاندارد ارایه اثر هنری تلفیق گردد می تواند اثري قابل حضور در سوگواره باشد.

بخش نقاشی:
شرکت در این بخش برای کلیه علاقه مندان نوجوان 14 تا 20 سال آزاد بوده و تکمیل فرم درخواست شرکت توسط شرکت کننده به منزله پذیرش کلیه شرایط و مقررات است.
• تکنیک و شیوه ارائه اثر آزاد است.
• سایز اثار ارسالی، حداکثر120 سانتی متر و کوچکترین آن حداقل 50 سانتی متر است .
نکته : همراه اثر فرم سوگواره تکمیل و ارسال شود
• پس از ارسال اثر  امکان انصراف و خروج از مسابقه وجود ندارد .
• دبیرخانه مجاز است آثار منتخب را در امور نمایشگاهی ، انتشاراتی ، اطلاع رسانی و تبلیغاتی خود با ذکر نام صاحب اثر استفاده نماید .
تصمیم گیری درباره موارد پیش بینی شده در مقررات بر عهده دبیرخانه مسابقه خواهد بود.

بخش تصویرسازی و گرافیک:
شرکت در این بخش برای کلیه علاقه مندان نوجوان 14 تا 20 سال آزاد بوده و تکمیل فرم درخواست شرکت توسط شرکت کننده به منزله پذیرش کلیه شرایط و مقررات است.
• تکنیک و شیوه ارائه اثر در بخش تصویرسازی آزاد است.
• سایز اثار تصویرسازی ، حداکثر70 سانتی متر و کوچکترین آن حداقل 30 سانتی متر است .
• سایز آثار گرافیکی: در ابعاد 50در70 سانتیمتر و رزولیشن 200 تا 300 DPI درفرمت tiffو jpg است. (به صورت فایل در dvd )
نکته : همراه اثر فرم سوگواره تکمیل و ارسال شود
• پس از ارسال اثر ، امکان انصراف و خروج از مسابقه وجود ندارد .
• دبیرخانه مجاز است آثار منتخب را در امور نمایشگاهی ، انتشاراتی ، اطلاع رسانی و تبلیغاتی خود با ذکر نام صاحب اثر استفاده نماید.
• تصمیم‌گیری درباره موارد پیش بینی شده در مقررات بر عهده دبیرخانه مسابقه خواهد بود.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۰۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دوران کودکی و نوجوانی، مهم‌ترین دورانی است که در آن شخصیت، هویت و سبک زندگی افراد شکل می‌گیرد و نظام‌های اعتقادی و ارزشی در نهاد آنان پایه ریزی می‌شود. ازاین رو، تولید و مصرف محتوا در زیست بوم فرهنگی کودک و نوجوان، ضرورتی راهبردی و سبک ساز است. در این میان، «محتوای ادبی» در پویایی این زیست بوم و الگوسازی در زمینه سبک زندگی، نقشی پررنگ دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهند، سهم حوزه کودک و نوجوان در اسناد بالادستی ناکافی است.

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس در پژوهشی با عنوان «تولید و ترویج محتوای ادبی برای کودک و نوجوان؛ واکاوی سیاستی و راهکارهای تقنین» آورده است، سیطره محصولات و خدمات ادبی، هنری و رسانه‌ای بر سبد مصرف فرهنگی کودکان و نوجوانان، تولید و مصرف محتوا در این زیست‌بوم را به ضرورتی راهبردی تبدیل کرده است. در این میان، محتوای ادبی می‌تواند در پویایی زیست‌بوم و الگوسازی در زمینه سبک‌زندگی، نقشی پررنگ داشته‌باشد. زیرا پیوند محتوای ادبی با زیبایی‌ها و جاذبه‌های هنری ناگسستنی بوده و در چنین بستر و قالبی، ظرفیت فراوانی برای انتقال پیام‌ها و مفاهیم به ظریف‌ترین و مؤثرترین شکل وجود دارد. 

* سهم حوزه کودک و نوجوان در اسناد بالادستی ناکافی است

این پژوهش بیان می‌کند که بنابر بررسی چارچوب سیاستی کنونی، سهم حوزه کودک و نوجوان در اسناد بالادستی ناکافی است. همچنین سیاست‌های واضح، ملموس و هدفمندی در این زمینه وجود ندارد. در مصوبات و مقررات تخصصی‌تر نیز راهبردهای موجود کم‌رمق بوده و جامعیت لازم را ندارند. بررسی آرایش نهادی این حوزه نیز نشان‌دهنده فعالیت جزیره‌ای، موازی‌کاری و تشتت در تولی‌گری است. 

* نبود نقشه راه راهبردی در حوزه کودک و نوجوان

این پژوهش نبود نقشه راه راهبردی در حوزه کودک و نوجوان را به‌عنوان یکی از چالش‌های تولید و ترویج محتوای ادبی برای این قشر دانست و بیان کرد که خلأ برنامه راهبردی، تلقی نشدن مسائل کودک و نوجوان به‌عنوان اولویتی بنیادین و ضعف در چارچوب سیاستی و نهادی موجود، به ساده‌انگاری، تشتت و نبود انسجام در سطوح مختلف سیاستگذاری و اجرا در این حوزه منجر شده‌است. به‌دلیل محوریت نداشتن پژوهش، تخصص‌گرایی و برنامه‌ریزی جامع‌نگرانه، عمده اقدامات به‌صورت مقطعی و پروژه‌ای، جوشیده از دغدغه‌های فردی یا برخواسته از ادراک و تجربه زیسته محدود و ناقص شخصی بوده‌اند که به نتایج کم‌اثر و سطحی انجامیده‌است. 

* مغفول ماندن بسیاری از حوزه‌های موضوعی مورد نیاز مخاطب 

در این پژوهش، مغفول ماندن بسیاری از حوزه‌های موضوعی مورد نیاز مخاطب به‌عنوان چالش تولید و ترویج محتوای ادبی برای گروه کودک و نوجوان بیان شده و آمده است که آثار تألیفی از لحاظ موضوع‌یابی، مسئله‌مندی و نیازشناسی دچار ضعف جدی بوده و به بسیاری از بحران‌ها و مسائل آسیب‌زای دوره کودکی و نوجوانی کم‌توجهند. در چنین شرایطی، مخاطبان برای پاسخ به نیازها و دغدغه‌های خود، بیشتر سراغ آثار ترجمه‌ای و خارجی می‌روند که اغلب حاوی پیام‌هایی آسیب‌زا و ناسازگارند. 

* خلأ در تألیف و تربیت آفرینش گر

دیگر چالش این حوزه در این گزارش به خلأ در تألیف و تربیت آفرینش گر اشاره شده و آمده است که: فعالیت مؤثر و پیوسته در این حوزه مستلزم حضور و استقرار متخصصان دغدغه‌مند و مسئله‌شناس است. در شرایط کنونی، مجموع آثار تألیفی کمیّت و کیفیت مطلوبی نداشته و در زمینه پرورش و تربیت آفرینش‌گر و متخصص کودک و نوجوان و زیرساخت‌ها و مواد آموزشی مربوطه نیز خلأ جدی وجود دارد. آفرینش‌گران فعال و دغدغه‌مند کنونی نیز کم‌شمار بوده و در میان مخاطبان چندان شناخته شده نیستند. 

* فعالیت جزیره‌ای و رویکرد غیرتعاملی نهادهای مسئول

این پژوهش رویکرد نادرست تمرکز بر مصادیق محتوایی و فعالیت جزیره‌ای و رویکرد غیرتعاملی نهادهای مسئول را به‌عنوان یکی از چالش‌های این حوزه معرفی کرده و توضیح می‌دهد که رویکرد نادرست تمرکز بر مصادیق یا تک‌محصول‌ها، اگرچه در کوتاه‌مدت جذب مخاطب را به‌همراه داشته و دستاوردساز است، اما نمی‌تواند به‌طور ماندگار و گسترده‌ای جریان‌سازی کرده و انس کودکان و نوجوانان با محتوای ادبی را نهادینه کند. عمده دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در این حوزه ارتباط پایدار و تعامل پویایی با یکدیگر ندارند و اغلب فعالیت‌ها و برنامه‌های اصلی خود را در سطح درون‌سازمانی دنبال می‌کنند. به‌این‌ترتیب، اقدامات انجام شده تأثیر محدود و اندکی بر کلان وضعیت مصرف فرهنگی کودکان و نوجوانان گذاشته و هدف راهبردی مشخص و دستاورد ملموس و سنجش‌پذیری محقق نمی‌شود. 

* نظم‌دهی و انسجام‌بخشی به فعالیت‌های این حوزه

این پژوهش پیشنهاد می‌کند که نظم‌دهی و انسجام‌بخشی به فعالیت‌های این حوزه و راهبری سبد مصرف فرهنگی مخاطب کودک و نوجوان، به تدوین برنامه‌ای راهبردی و جامع (مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی) و به‌روزرسانی پیوسته آن نیازمند است. تعیین اولویت و رویکرد موضوعی و تنظیم نگاشت نهادی از لوازم اساسی چنین برنامه‌ای است. رصد و پایش مداوم زیست‌بوم فرهنگی کودک و نوجوان می‌تواند منجر به تصویری واضح از وضعیت مستقر شود. تصویری که می‌تواند یاریگر برنامه‌ریزان و آفرینش‌گران و تولیدکنندگان در ایده‌پردازی، خلق اثر، ترویج محتوا، بازاریابی و عرضه محصول باشد. 

* تربیت آفرینش گر و حمایت از آثار تألیفی

این پژوهش یکی از راهکارهای حل این چالش را تربیت آفرینش گر و حمایت از آثار تألیفی عنوان کرده و ادامه می‌دهد که در راستای افزایش تخصص‌گرایی و بهبود وضعیت تألیف، روندها و زیرساخت‌های کنونی باید به‌سمت تربیت و آموزش افراد مستعد، توانمندسازی آفرینش‌گران کنونی و نیز حمایت از آثار تألیفی مطلوب، تغییر مسیر یابند. ازاین‌رو، لازم است ضمن تقویت ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های آموزشی در مقاطع مختلف، در صنعت نشر و فعالیت‌های ترویجی نیز از آثار تألیف و بومی مطلوب پشتیبانی شود (مانند مشوق‌های مالیاتی و اعطای یارانه). 

در این پژوهش تربیت آفرینش گر و حمایت از آثار تألیفی چهره سازی از نهادها و آفرینش گران حوزه کودک و نوجوان به‌عنوان راهکار دیگر مطرح شده و در توضیح آن آمده است که تمرکز بر جایگاه‌های حقوقی و آفرینش‌گران موفق و ترویج و چهره‌سازی از آنها می‌تواند پیوند مستحکم‌تری میان مخاطبان و محتوای ادبی ایجاد کند. زیرا نهادها و آفرینش‌گران از امکان همراهی طولانی‌مدت و پیگیری پیوسته توسط مخاطب برخوردار بوده و ظرفیت بسیار بیشتری برای هویت‌بخشی، الگو‌آفرینی و سبک‌سازی دارند. 

* تقویت زنجیره ارزش و بهره گیری از ظرفیت‌های بازار فرهنگی

این پژوهش همچنین پیشنهاد تقویت زنجیره ارزش و بهره گیری از ظرفیت‌های بازار پردازی فرهنگی را مطرح کرده و بیان می‌کند که عرضه حداکثری محتوای ادبی مستلزم لحاظ ذائقه‌ها و گرایش‌های گوناگون مخاطب و قرار دادن محتوای مدنظر در زنجیره ارزش است. در صورت ایجاد پیوستاری در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در این حوزه، می‌توان منابع فرهنگی غنی دینی و بومی را به زبان کودک و نوجوان امروز فراوری کرد و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بازار پردازی فرهنگی به بازتولید چنین آفرینش‌هایی در قالب‌های گوناگون پرداخت.

* تقویت جریان اقتباس

راهکار دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس در این پژوهش مبتنی بر تقویت جریان اقتباس و سرمایه‌گذاری در صنعت و پی نما مطرح شده که در توضیح آن بیان می‌کند که با تقویت جریان اقتباس می‌توان جهان‌های داستانی و شخصیت‌های بومی و آئینی را در قالب رمان بازآفرینی کرد و با نگارش فیلم‌نامه‌ها و بازی‌نامه‌های اقتباسی براساس رمان‌های پرمخاطب و غنی به گسترش جهان داستانی خلق شده در دیگر قالب‌های هنری و رسانه‌ای پرداخت. صنعت پی‌نما نیز ظرفیت فراوانی در شکوفایی زنجیره ارزش آثار ادبی داشته و می‌تواند حلقه اتصال کتاب و آثار نمایشی (به‌ویژه پویانمایی) باشد. با سرمایه‌گذاری در پی‌نما، هم مخاطب بالقوه‌ای برای آثار اقتباسی فراهم می‌شود و هم بهره‌وری فرایندهای تولید آثار نمایشی افزایش می‌یابد. رویکرد ارتباطات سازمانی در میان دستگاه‌های مسئول در این عرصه نیازمند بازنگری جدی است. همرسانی نیازها و ظرفیت‌ها میان مدارس، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مساجد، فرهنگ‌سراها و دیگر نهادهای مرتبط و برقراری تعاملات هم‌افزا در این زمینه، ضروری است. 

در یکی جمع بندی نهایی محوری‌ترین مسائل و چالش‌های این حوزه از منظر سیاستی و تقنینی عبارتند از:
۱. نبود نقشه راه راهبردی در حوزه کودک و نوجوان،
۲. مغفول ماندن بسیاری از حوزه های موضوعی مورد نیاز مخاطب،
۳. خلأ جدی در تألیف و تربیت آفرینش گر،
۴. رویکرد نادرست تمرکز بر مصادیق محتوایی،
۵. فعالیت جزیره ای و رویکرد غیرتعاملی نهادهای مسئول.
در راستای مسائل یاد شده، این راهکارها پیشنهاد می شوند:
۱. تدوین برنامه راهبردی و تنظیم نگاشت نهادی،
۲. رصد و شناسایی مداوم نیازهای کودکان و نوجوانان،
۳. تربیت آفرینش گر و حمایت از آثار تألیفی،
۴. چهره سازی از نهادها و آفرینش گران حوزه کودک و نوجوان،
۵. تقویت زنجیره ارزش و بهره گیری از ظرفیت های بازارپردازی فرهنگی،
۶. تقویت جریان اقتباس و سرمایه گذاری در صنعت پی نما (کمیک)،
۷. بهبود تعامل میان دستگاهی.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۱۲۹ اثر به دبیرخانه «طنز پهلو» ارسال شد/ استان تهران بیشترین آثار طنز را ارسال کرد
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد
  • تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی جمعیت
  • فراخوان نوجوانان تهرانی برای شرکت در مسابقه «هم‌سُرا»
  • تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • نخستین فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟