Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-04@02:02:28 GMT

گرید A برای گندم ایران

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۳۳۲۲۶

مناقشه بر سر کیفیت گندم داخلی و نان موضوعی است که با وجود دفاع وزارت جهاد کشاورزی و ارائه مستندات آزمایشگاه های تخصصی برای تائید آن، همچنان مورد سوء استفاده فرصت طلبانی که به دنبال منافع خود هستند قرار می گیرد. در این بین برخی رسانه ها با انتشار مطالب غیر واقع و یا استفاده از تیترهای غلو شده به دنبال جذب مخاطب به قیمت تخریب تولید ملی هستند و راه را برای این فرصت طلبان هموار می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چند روز پیش یکی از رسانه ها در تیتری که مدعی بود توسط یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان شده؛ نانواها را مقصر بی کیفیتی نان معرفی کرد، این درحالی است پیش از این وی درنشست خبری که با حضور تعدادی زیادی از رسانه های مکتوب و غیر مکتوب تشکل داده بود بر ارتقاع کیفیت گندم داخلی و نان تاکید کرد. ضمن اینکه تحقیقات اخیر مرکز پژوهش های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز نشان داده است که کیفیت نان در سال 96، دو نمره افزایش یافته و نان در سالجاری از کیفیت، طعم و ماندگاری بهتری نسبت به سال های گذشته برخوردار است.

به گفته محققان و متخصصین این ارتقاء کیفیت علاوه بر افزایش کیفیت گندم، نتیجه بهبود عملیات تولید نان در نانوایی ها است.

یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی، ضمن تکذیب خبری که به نقل وی توسط یکی از خبرگزاری ها تیتر و منتشر شده بود، گفت: این مطلب در حالی به نقل از من منتشر شده است که در مصاحبه انجام شده به هیچ وجه حرفی از کیفیت نان زده نشد و موضوع مصاحبه تنها میزان تولید گندم و مطالبات گندمکاران بود.

وی افزود: افزایش کیفیت گندم داخلی و بهبود کیفیت نان که نتیجه تلاش کشاورزان و صنف نانوایان کشور است بر اساس تحقیقات متخصصان فنی تائید شده و قبل از این نتایج آن توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران منتشر شده است.

سیف با تاکید بر اینکه بخش زیادی از گندم کشور گرید  A را دارد، افزود: حدود پنج میلیون تن از گندم کشور که 40 درصد تولید را شامل می شود در حد کیفی ترین گندم های دنیا است .

وی اضافه کرد: گندم 4 استان خوزستان، گلستان، فارس و اردبیل با تولید 1 میلون 350 هزار تن ، 1 میلیون 120 هزارتن ، 1 میلیون تن ، 575 هزار گرید A را دریافت کرده اند و اکنون جز بهترین گندم های دنیا به شمار می روند.

به گفته سیف از ترکیب این گندم های کیفی با سایر گندم های کشور، آرد بسیار مناسب آسیابانی حاصل می شود که برای تولید نان های که در داخل کشور تهیه می شوند مطلوب است.

وی با انتقاد از پیشنهاد واردات بخشی از نیاز گندم کشور به جای تولید در داخل، خاطر نشان کرد: قبل از خودکفایی، گندم های که وارد کشور می شد از حوزه دریای سیاه بود و کیفیت اقلب این گندم ها در سطح گندم های متوسط یا حتی پایین تر از حد متوسط گندم داخلی ما بود.

سیف همچنین در پاسخ به انتقادی دیگر درباره آب بر بودن تولید گندم در کشور، اظهار کرد: گندم در ماه های تولید می شود که نزولات آسمانی به میزان کافی وجود دارد، در این ماه ها با کاشت گندم می توان بهترین استفاده را از نزولات آسمانی برد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: ما ادعا نمی کنیم که 100 درصد گندم کشور کیفی است اما میانگین کیفیت گندم های تولید داخل پاسخگوی نیاز ما برای نان خبازی، اصناف و صنایع مرتبط و مصارف مشابه است.

سیف با با بیان اینکه هیچ کشوری نمی تواند این تضمین را بده که تمام گندم تولیدیش کیفی است، افزود: برخی از محصولات مانند نان های فانتزی نیاز به استفاده از گندم گرید A  دارد اما این نوع از نان ها درصدی بسیار کمی از تولید کشور ما را شامل می شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از مردم دعوت کرد خود نسبت به کیفیت نان و شوری آن قضاوت کنند.

وی ضمن تاکید بر اینکه تعیین کیفیت نان آرد و گندم امری کاملا تخصصی است، اضافه کرد: مردم قاضی بسیار خوبی برای قضاوت در مورد کیفیت نان هستند، آن ها هر روز نان مصرف می کنند و خوب می دانند که نسبت به 4 سال پیش که 7 تن گندم وارد می شد کیفیت نان افزایش یافته است.

سیف یادآور شد:عوامل مختلفی مانند نوع آب مصرفی، عامل انسانی، دما و رطوبت هوا و... بر کیفیت نان تاثیر گذار است اما تحقیقات تخصصی نشان داده در سالجاری کیفیت نان دو نمره بهبود داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در موضوع کیفیت گندم و نان نباید به دنبال مقصر بود چرا که با توجه به تحقیقات انجام شده در این حوزه رشد خوبی داشته ایم.

سیف در پایان گفت: خبرنگاران را نیز دعوت می کنم به تقوای الهی و اصناف، از آن ها می خواهم به جای دامن زدن به موضوعاتی که از پایه و اساس اشتباه هستند با آگاهی به واقعیت ها مطالب را صادقانه مطرح کنند و راه را برای فرصت طلبان هموار نکنند.

اقتصاد آنلاین

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۳۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند

محمدجواد شکری، از فعالان صنعت تولید و تجارت بستنی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشور‌های همسایه صادرات بستنی دارند که بیشتر به عراق و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت و امارات، به‌ویژه شهر دوبی است.»

«در ایران روزانه حدود هزار و ۲۰۰تن بستنی مصرف می‌شود که از این میزان حدود هزار تن از سوی شرکت‌های صنعتی و ۲۰۰تن هم از سوی کارگاه‌ها و بستنی‌سازی‌های سنتی تولید می‌شود.» اینها را محمدجواد شکری، از فعالان صنعت تولید و تجارت بستنی در ایران در مورد آمار تولید و صادرات بستنی در کشور می‌گوید. اما مهم‌تر از بستنی‌هایی که مصرف داخلی دارند، لژیونر‌ها و صادراتی‌ها هستند؛ بستنی‌هایی که با برند ایرانی شهرت جهانی کسب کرده و دل مشتری‌ها را به‌دست آورده‌اند.

شکری در مورد صادرات بستنی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشور‌های همسایه صادرات بستنی دارند؛ صادراتی که رکورد ۴۰۰تن بستنی در روز را به دست‌آورده است؛ بستنی‌هایی که بیشتر به عراق و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت و امارات به‌ویژه شهر دوبی می‌رسند. علاوه بر حوزه خلیج‌فارس، بستنی‌های ایرانی به کشور‌های آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و حتی کشور‌های آفریقایی مانند لیبی هم صادر می‌شود و صادرکنندگان نیم‌نگاهی هم به بازار چین دارند.»

مردم جهان بستنی ایرانی را با چه طعم‌هایی دوست دارند؟

شکری با بیان اینکه صادرات بستنی ایرانی به کشور‌های دیگر با توجه به فرهنگ و ذائقه هر کشوری و با بسته‌بندی‌های مختص هر منطقه انجام می‌شود، می‌گوید: «چینی‌ها مزه‌های ایرانی مانند رز، گلاب و زعفران را خیلی دوست دارند و کشور‌های همسایه شمال ایران طعم زردآلو را می‌پسندند.»

این فعال صنعت تولید و تجارت بستنی با بیان اینکه بستنی ایران حتی به آمریکا و کانادا هم صادرات می‌شود، می‌گوید: «هرچند صادرات ما به این کشور‌ها محدود به ایرانیان ساکن در آنجا می‌شود، اما در شهر‌هایی مانند تورنتو عرضه بستنی ایرانی به جز فروشگاه‌های ایرانی به فروشگاه‌های غیرایرانی هم رسیده، ضمن اینکه به‌دنبال توسعه صادرات بستنی به آمریکا هم هستیم.»

بستنی زعفرانی ابتکار ایرانی

بستنی از فرنگ به ایران رسید. ناصرالدین‌شاه قاجار در سفر به فرانسه بعد از خوردن بستنی میوه‌ای فرانسوی، عاشق این دسر جذاب شد و به خدم‌وحشم خود دستور داد طرز تهیه آن را از فرانسوی‌ها بگیرند و به ایران بیاورند و اینگونه شد که پای بستنی به ایران باز شد. نخستین کسی که در تهران بستنی درست کرد «ممد ریش» نامی بود که با چرخ دوره‌گردی‌اش روانه کوچه و بازار می‌شد و بستنی می‌فروخت. پس از او، اکبر مشتی (مشدی) به بستنی رنگ و بوی ایرانی داد و بستنی زعفرانی تولید کرد. طعم این بستنی آنقدر خاص و خوب بود که خیلی زود در میان ایرانیان و جهانیان محبوب شد. اواخر دهه۴۰ شمسی، دستگاه‌های بستنی‌سازی وارد ایران شدند و بستنی در طعم‌ها و برند‌های مختلف عرضه شد.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • معمای بنزین در ایران
  • آمار هولناک تلفات جاده‌ای/ زخم کیفیت خودروهای داخل درمان نمی‌شود؟
  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها
  • ایران هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته است
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحد‌های خوراک دام و طیور
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحدهای خوراک دام و طیور
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور