Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@23:00:30 GMT

مهسا جاو؛ ستاره‌‌ي جديد قايقراني ايران

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۴۰۴۵۹

مهسا جاو؛ ستاره‌‌ي جديد قايقراني ايران

خبرگزاري آريا -  اگرچه رشته روئينگ از المپيک 1900 پاريس جزء رشته هاي حاضر در رقابت هاي المپيک بوده اما خيلي دير به ايران رسيد. با اين حال عمر روئينگ در ايران به 11 سال مي رسد و يکي از جوان ترين رشته هاي ورزشي حال حاضر ايران است اما در همين اولين دهه فعاليت خود صاحب ده ها مدال رنگارنگ در رقابت هاي آسيايي و جهاني شده و ورزشکارهاي اين رشته توانسته اند سهميه حضور در دو الميپک 2012 لندن و 2016 ريودوژانيرو را هم بگيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از نکات جالب توجه، عملکرد فوق العاده بانوان در رشته نه چندان شناخته شده روئينگ است. در حالي که در بسياري از رشته هاي قديمي و باسابقه، تيم هاي ملي زنان به سختي موفق به کسب مدال هاي آسيايي و جهاني مي شوند اما بانوان ملي پوش روئينگ ايران بارها در رقابت هاي آسيايي و جهاني موفق به کسب مدال هاي رنگارنگ شده اند.

آخرين شاهکار بانوان پاروزن ايراني، درخشش در مسابقات قهرماني آسيا در «پاتايا»ي تايلند بود و با کسب سه مدال طلا و يک نقره تعجب خيلي از تيم هاي مطرح آسيا را برانگيختند. مهسا جاور در بخش دونفره سنگين وزن، صاحب مدال طلا شد و در بخش چهار نفره يک مدال طلاي ديگر هم نصيب قايقراني ايران کردند.
رشته روئينگ حدود 11 سال است وارد ايران شده. شما چطور در استاني که دسترسي به دريا و آب هاي آزاد ندارند، به رشته قايقراني روئينگ علاقه مند شديد؟
من کوچک ترين شناختي از رشته قايقراني نداشتم اما زماني که به مدرسه مي رفتيم، يک طرح استعداديابي در مدارس اجرا شد و معلمان ورزش بچه هاي قدبلند را براي تست در رشته قايقراني انتخاب کردند. من هم چون قدم بلند بود و قدرت بدني خوبي داشتم، انتخاب شدم. تا چند ماه اول هم واقعا علاقه خاصي به قايقراني نداشتم اما به عنوان بازيکن رده جوانان تيم ملي انتخاب شدم و کم کم عاشق روئينگ شدم. خودم اول باورم نمي شد که من کجا و تيم ملي کجا؛ اما اولين باري که توي قايق نشستم، در اردوي تيم ملي بود.
امسال درخشش فوق العاده اي در مسابقات آسيايي پاتاياي تايلند داشتيد، اصلي ترين رقيب شما در مسابقات آسيايي کدام کشور است؟
رشته روئينگ در ايران عمر بسيار کمي دارد و تقريبا تمام تيم هاي آسيايي خيلي بيشتر از ما در اين رشته تجربه و سابقه دارند، البته در منطقه غرب آسيا، ايران تنها کشوري است که تيم روئينگ بانوان دارد اما در منطقه شرق آسيا تيم هاي چين، کره جنوبي و تايلند از اصلي ترين قدرت هاي اين رشته هستند. البته تيم هاي اروپايي هم قدرت فوق العاده اي دارند؛ چرا که بيش از 50 سال است در رشته روئينگ فعال هستند.
معمولا در خبرها اسامي کلاس هاي مختلفي از قايقراني شنيده مي شود؛ از روئينگ گرفته تا کانو و کاياک. تفاوت اين قايق ها در چيست؟
روئينگ قايق بلند و کشيده اي دارد و هر قايقران با دو پارو سر و کار دارد اما کاياک شبيه همان قايقي هاي سرخپوستي است. قايق کاياک کوچک تر است و تک پارو محسوب مي شود اما کانو واقعا رشته سختي است؛ چرا که قايقران بايد به صورت نيم خيز در قايق پارو بزند و البته مسافت رقابت ها کانو از دو رشته روئينگ و کاياک کمتر است و در فواصل 100 متر و 200 متر برگزار مي شود.
کانو به دليل سبک خاص پارو زدن، معمولا باعث آسيب ديدگي هاي زيادي از ناحيه زانو مي شود، البته ما در روئينگ دو اصطلاح سنگين وزن و سبک وزن را هم داريم که به مقدار وزن قايقران مربوط است. قايقراناني که زير 59 کيلوگرم هستند، در دسته سبک وزن و بالاي 59 کيلو هم در دسته سنگين وزن پارو مي زنند.

از نظر امکانات و تجهيزات، تيم ملي روئينگ ايران در چه وضعيتي است؟ قايق هاي شما از نظر استانداردهاي جهاني مشکلي ندارند؟
متاسفانه قايق هايي که ما با آن ها تمرين مي کنيم زياد به روز و جديد نيستند و قايق هايي که با آن ها در مسابقات جهاني مسابقه مي دهيم، سنگين تر هستند. البته در مسابقات بين المللي به هيچ وجه امکان همراه بردن قايق هاي شخصي وجود ندارد؛ چرا که قايق هاي روئينگ اصلا با هواپيما قابل حمل و نقل نيست. براي همين تقريبا تمام کشورها در مسابقات بين المللي قايق اجاره مي کنند.
برخي کشورها که مرز دريايي نزديکي به محل برگزاري مسابقات دارند، با کشتي قايق هاي خودشان را مي آوردند؛ مثل هنگ کنگ که اين دوره قايق هايش را به تايلند آورده بود. فعلا کره جنوبي از بهترين قايق هاي موجود دنيا براي تيمش استفاده مي کند که البته با وجود اين تجهيزات برتر، کره اي ها را در مسابقات آسيايي تايلند پشت سر گذاشتيم.
در تمرينات قايقراني غير از پاروزدن چه تمرينات ديگري انجام مي دهيد؟
قايقراني يکي از سخت ترين رشته هاي ورزشي دنياست. چون سه فاکتور سرعت، استقامت و تکنيک در آن مهم است. زماني که در اردو باشيم، روزي شش ساعت تمرين داريم که ترکيبي از پارو زدن و تمرين تکنيک هاي روئينگ در کنار تمرينات آمادگي جسماني و بدنسازي است.
اخيرا نيکولا جيوگا، مربي رومانيايي مطرح روئينگ هدايت تيم هاي ملي مردان و زنان را به عهده گرفته. اين مربي چه نقشي در موفقيت هاي اخير قايقراني ايران داشت؟
آقاي جيوگا از بزرگ ترين مربيان و قهرمانان روئينگ در جهان است و حضور اين مربي مسلما نقش زيادي در بهبود عملکرد تيم ملي خواهدداشت. البته جيوگا از ارديبهشت امسال هدايت تيم ملي مردان را داشته و از دو ماه پيش هم هدايت تيم ملي زنان را به عهده گرفته است اما در همين مدت کوتاه هم سبک تمريني که آورده، موثر بوده است.
از نظر مالي و پاداش، قايقراني چه وضعيتي دارد؟
متاسفانه هنوز ليگ روئينگ نداريم و همين باعث شده قايقرانان درآمد چنداني نداشته باشند. تنها درآمد ما به پاداش فدراسيون و وزارت ورزش محدود مي شود. البته همين پاداش ها هم بسيار دير پرداخت مي شود، مثلا اسفند امسال ما پاداش هاي سال گذشته مان را خواهيم گرفت. بيشتر اين مشکلات مالي به خاطر نداشتن اسپانسر است. متاسفانه با وجود جذابيت فراوان قايقراني، اين رشته در ايران پخش تلويزيوني ندارد. در مسابقات جهاني و آسيايي هم تماشاگران فراواني براي ديدن قايقراني به ورزشگاه مي روند، اما در ايران خبري نيست؛ آن هم با وجود اين که تماشاي مسابقات قايقراني حتي براي زنان هم محدوديتي ندارد.

با توجه به رشد خوبي که روئينگ بانوان در سال هاي اخير داشته، فکر مي کنيد چقدر طول مي کشد به حد مدال آوري در رقابت هاي جهاني و حتي المپيک برسيد؟
در مسابقات روئينگ حتي صدم هاي ثانيه هم نقش مهمي دارند. فکر مي کنم حدود 20 ثانيه با رکوردهاي قهرمانان المپيک فاصله داريم که زمان زيادي است اما مطمئن ام با تلاش و تمرين بيشتر و همين طور مربي جديدي که داريم، مي توانيم اين فاصله را به سرعت طي کنيم.
تمرينات شما کجا برگزار مي شود؟
بيشتر در درياچه آزادي تمرين مي کنيم اما براي مسابقات روئينگ به يک پيست دو کيلومتري نياز داريم که طول درياچه آزادي براي آن کافي نيست و مجبوريم به درياچه هاي پشت سدها برويم.
تا به حال تجربه تلخ يا مسابقه بسيار سختي داشته ايد که در خاطرتان باقي مانده باشد؟
خدا را شکر هنوز خاطره تلخي از روئينگ ندارم اما سخت ترين مسابقه ام رقابت هاي کسب سهميه المپيک ريو بود. گرفتن سهميه المپيک در قايقراني به سختي ممکن است. در مواد مختلف تک نفره تا چهار نفره دو تا سه سهميه در هر بخش وجود دارد.
در رشته هاي ديگر مثل کانوپوبو يا آب هاي خروشان، وضعيت تيم ملي بانوان در چه سطحي است؟ خودتان قصد تغيير رشته در قايقراني را نداريد؟
نه، چون واقعا از روئينگ لذت مي برم. شايد باور نکنيد اما در تمامي سبک هاي قايقراني تيم هاي بانوان بسيار خوبي داريم که همگي هم مدال بين المللي دارند. حتي خانم اشجع که از مربيان آب هاي خروشان است، سال گذشته جزء مربيان برتر جهان بود و حتي از فدراسيون جهاني جايزه پاروي طلايي هم گرفت. با وجود اين همه رشته فعال در قايقراني که در هر دو بخش زنان و مردان مدال آوريم، متاسفانه اصلا در سطح کشور ديده نمي شويم. انگار چون رشته قايقراني کم سر و صدا و بي حاشيه است، آن طور که بايد در رسانه هاي کشور ديده نمي شود!
ورزشکاران قايقران رژيم غذايي خاصي را هم رعايت مي کنند؟ سن فعاليت در اين رشته محدوديت خاصي دارد؟
بچه هايي که در دسته سبک وزن پارو مي زنند، قطعا بايد مراقب وزن و رژيم غذايي خودشان باشند اما دسته سنگين وزن رژيم خاصي ندارد، البته فضاي داخلي قايق هاي ما قابل تغيير است، يعني مي توان آن ها را پهن تر يا باريک تر کرد اما از نظر سني هيچ محدوديتي براي قايقراني وجود ندارد. من هم قصد دارم تا موقعي که توان ادامه اين رشته را داشته باشم، به پارو زدن ادامه بدهم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۰۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره اتریش یورو را از دست داد

پس از داوید آلابا، یکی دیگر از ستاره‌های تیم ملی اتریش برای مسابقات قهرمانی اروپا به میزبانی آلمان در دسترس نخواهد بود.

زاور شلاگر از لایپزیش در بازی مقابل هوفنهایم بدون هیچ برخوردی به شدت آسیب دید و معاینه پزشکان نشان داد که رباط صلیبی او پاره شده و یورو را از دست می‌دهد.

به گزارش باشگاه لایپزیش، شلاگر امروز در هوکرووم تحت عمل جراحی قرار گرفت و برای چند ماه از میادین دور خواهد بود.

شلاگر به عنوان یک هافبک وسط تاثیر زیادی در خط میانی اتریش داشت و مطمئنا عدم حضور او در مسابقات یورو به ضرر این تیم می‌شود.

این اولین بار نیست که این بازیکن چنین مصدومیتی داشته و برای دومین بار با پارگی رباط صلیبی مواجه شده است. رالف رانگنیک، سرمربی اتریش، علاوه بر نیکلاس سیوالد، از مارسل سابیتزر، کنراد لایمر و فلوریان گریلیش نیز می‌تواند در پست او استفاده کند.

منبع: ورزش سه

دیگر خبرها

  • مشارکت ۲۱ هزار نفر در ورزش شهروندی/ هدف شهرداری همدان سازندگی است
  • ستاره اتریش یورو را از دست داد
  • اعتراض پوچ و خطرناک علیه ایران/ ژیمناستیک دستمایه تمامیت خواهی و منفعت طلبی سهم خواهان
  • استارت روئینگ‌سواران برای حضور در المپیک
  • خواهر و برادر کبودراهنگی برگزیده لکوکاپ ایران
  • مدال‌آوری دانشجویان دانشگاه کاشان در مسابقه ریاضی کشوری
  • دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند
  • رقابت‌های قرآنی دانش‌آموزی استان مرکزی
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزی استان مرکزی
  • مجیدی: ورزشکاران حرفه‌ای اسکیت نیاز به حمایت بیشتری دارند