Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر علمی چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران گفت: تشخیص و درمان به موقع اختلالات و بیماری‌های مختلف به ویژه در زمینه مغز و اعصاب و روانپزشکی با کمک فناوری‌های نوین پزشکی امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر احسان کامرانی در چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران با اشاره به اهمیت و امکان تشخیص و درمان به موقع اختلالات و بیماری‌های مختلف به ویژه در زمینه مغز و اعصاب و روانپزشکی با کمک فناوری‌های نوین پزشکی گفت: فناوری‌های پوشیدنی و کاشتنی از جمله ابزار‌های مفیدی هستند که امروزه هر چند در عرصه‌های تحقیقات پزشکی و غیر پزشکی نظیر بازی و تفریح، ورزش و تناسب اندام بکار گرفته می‌شوند، ولی کابرد عملی آن‌ها به ویژه در زمینه تحقیقات روانشناسی و علوم مغز و اعصاب مستلزم توجه بیشتری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از جمله محور‌های همایش نقشه برداری مغز ایران، معرفی فناوری‌هایی از این دست در راستای کمک به پیشگیری، تشخیص و مراقبت از افرادی است که به نحوی از بیماری‌ها و اختلالات مربوط به سیستم مغز و اعصاب رنج می‌برند که از جمله این بیماری‌ها می توان به پارکینسون، زوال عقل و اختلالات خواب اشاره کرد.

کامرانی گفت: کاربرد فناوری‌های مهندسی در حوزه سلامت روز به روز در حال توسعه است به طوری که پیشگیری، تشخیص، مراقب مناسب و در نهایت حتی درمان موثر بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات مستلزم شناخت و بکارگیری مناسب تکنیک‌ها و ابزار‌های پیشرفته در این زمینه است.

وی افزود: پیچیدگی‌های تخصصی، هزینه‌های خرید و راه اندازی و نگهداری بسیار بالا، موانع تولید و نبود متخصصان کافی در این زمینه مانعی بر سر راه توسعه، تولید بومی و بکارگیری مناسب و کافی این فناوری‌ها به ویژه در امر تشخیص و مراقبت است.

دبیر علمی چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران ادامه داد: تجهیزات مرتبط با نقشه برداری مغز نظیر MRI ،OCT fNIRS ،PET ،CT و SCAN از این قاعده مستثنی نیستند و در حال حاضر هیچ یک از این تجهیزات اساسی در داخل تولید و حتی پشتیبانی مناسب ندارند.

کامرانی گفت: این در حالی است که با بهره گیری از دانش فنی متخصصان مهندسی و پزشکی، ظرفیت طراحی و ساخت داخلی بسیاری از تجهیزات تشخیصی، مراقبتی، درمانی و توانبخشی بویژه در حوزه علوم مغز و اعصاب و روانشناسی در داخل با صرف هزینه‌های فوق العاده پایین‌تر وجود دارد.

وی بیان داشت: یکی از محور‌های کنگره سالانه نقشه برداری مغز ایران که چهارمین دوره آن از ۳ تا ۵ آبان امسال در مرکز همایش‌های بین المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی تهران و با حضور بزرگترین دانشمندان، متخصصان و مخترعان تکنولوژی‌های نقشه برداری مغز و علوم اعصاب و روانشناسی از سرتاسر دنیا برگزار می‌شود، معرفی ظرفیت های موجود و زمینه سازی برای توسعه داخلی فناوری‌های روز دنیا در این زمینه است.

دبیر علمی چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران اضافه کرد: از جمله دانشمندان شرکت کننده در این همایش، مخترعان دستگاه تصویربرداری مغز PET و همچنین مخترع دستگاه تحریک الکتریکی مغز TMS هستند که به همراه بیش از ۲۰ سخنران مدعو از معتبر‌ترین دانشگاه‌های دنیا نظیر هاروارد، آکسفورد، MIT، پنسیلوانیا، کالج لندن و از کشور‌های مختلف نظیر ایران، آمریکا، انگلیس، آلمان، دانمارک، و کانادا نتایج آخرین تحقیقات و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند.

کامرانی افزود: علاوه بر این، تکنولوژی‌های پوشیدنی و کاشتنی به عنوان یکی از مهمترین و کارآمدترین حوزه‌های کاربرد تکنولوژی به ویژه در حوزه علوم مغز و اعصاب، روانشناسی، هوش مصنوعی و ارتباط بین مغز انسان و ماشین بوده که در این کنگره معرفی و ارزیابی می شود. 

وی گفت: تحقیقات در این حوزه یک مفهوم بین رشته‌ای را شکل داده است برای تشخیص و غلبه بر بیماری ها، اختلالات و مشکلاتی که در امور روزمره با آن‌ها روبه رو هستیم.

دبیر علمی چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران ادامه داد: فناوری‌های پوشیدنی و کاشتنی به عنوان حوزه تحقیقات کلیدی در صنعت تشخیص و درمان پزشکی و کاربرد‌های سلامت انسان برای بهبود کیفیت زندگی نقش کلیدی دارند.

کامرانی افزود: کاربرد‌های گسترده فناوری‌های پوشیدنی و کاشتنی محدوده وسیعی از پزشکی، بازی و تفریح، ورزش، تناسب اندام، ارتباطات، تعامل انسان با ماشین، حمل و نقل، بازار و کسب و کار، مدیریت اورژانس و مراقبت وابسته، مدیریت بیماری‌های مزمن و بسیاری از حوزه‌های دیگر را در بر می‌گیرد.

وی افزود: در کنار سایر محور‌های کنگره، معرفی و ارزیابی، طراحی و ساخت و کاربرد‌های مختلف تجهیزات پزشکی پوشیدنی و کاشتنی هوشمند جدید به منظور تشخیص، درمان و بهبود کیفیت زندگی به ویژه در حوزه علوم مغز و اعصاب بررسی می شود.

کامرانی گفت: بهره گیری از روش‌های غیرتهاجمی تصویربرداری مغز همچنین کاربرد نور در پزشکی و پزشکی نوری می‌توانند به عنوان ابزار‌هایی جدید در تشخیص موثر بسیاری از بیماری‌ها و همچنین ارتباط و کنترل مغز انسان بهره برداری شود.

وی افزود: همچنین به کمک فناوری پزشکی نوری، تجهیزاتی برای تصویربرداری و مانیتورینگ فعالیت‌های مغز معرفی می‌شوند که به صورت قابل حمل و با هزینه‌های بسیار پایین‌تر در مقایسه با ابزار موجود به تشخیص و مراقبت در بیماری‌های مغز و اعصاب کمک کرده و حتی فراتر از آن برای استفاده روزمره افراد عادی به منظور پیشگیری از بیماری‌ها و اختلالات، نظارت بر فعالیت‌های روزانه و ورزشی همچنین ارتباط مغز انسان و ماشین به کار گرفته شود.

دبیر علمی همایش نقشه برداری مغز ایران خاطرنشان کرد: توسعه این فناوری‌ها می‌تواند علاوه بر این در پیشگیری، تشخیص، کنترل و مراقبت در اختلالات خواب، صرع، سکته مغزی، اختلالات روانپزشکی و مطالعات علوم شناختی استفاده شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۲۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد

بر اساس یک مطالعه جدید، شیر گاو حاوی نانوذراتی است که می‌تواند برای ارائه درمان‌های مبتنی بر آران‌ای (RNA) اصلاح کننده بیماری به صورت خوراکی استفاده شود. با توجه به اینکه داروهای مبتنی بر آران‌ای در حال حاضر فقط به صورت تزریقی قابل تجویز هستند، این کشف راه را برای درمان‌های ارزان‌تر و در دسترس‌تر برای طیف وسیعی از بیماری‌ها باز می‌کند.

به گزارش ایسنا، یکی از بزرگترین چالش‌هایی که محققان با آن روبرو هستند، تبدیل داروهای تزریقی به نسخه‌هایی است که می‌توانند به صورت خوراکی مصرف شوند. داروهای خوراکی معمولا شکست می‌خورند زیرا نمی‌توانند در برابر محیط سخت روده مقاومت کنند و توانایی دارو برای جذب و اعمال اثر درمانی بر بدن از بین می‌رود.

به نقل از نیواطلس، دسته‌ای از داروها که فقط با تزریق قابل مصرف هستند، درمان با آران‌ای است. این داروها با استفاده از مولکول‌های مبتنی بر آران‌ای، بیان و فعالیت مولکول‌های هدف را دستکاری می‌کنند و مسیرهای زیستی را برای درمان یک بیماری خاص تغییر می‌دهند. آران‌ای درمانی امکان درمان بیماری‌هایی را فراهم می‌کند که داروهای معمولی بر روی آنها موثر نیستند.

تحقیقات جدید کینگز کالج لندن نشان داده است که نانوذرات زیستی موجود در شیر گاو به نام وزیکول‌های خارج سلولی(EV) ممکن است راهی برای تجویز درمان‌های مهم آران‌ای به صورت خوراکی باشند.

دریتون ولاسالیو(Driton Vllasaliu)، نویسنده مسئول این مطالعه و مدرس ارشد داروسازی در دانشکده کینگز کالج لندن، می‌گوید: تجویز خوراکی داروها قابل قبول‌ترین، راحت‌ترین و معمولا ارزان‌ترین راه برای مصرف دارو است، زیرا به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی متکی نیست. توانایی ارائه داروهای «زیستی»، مانند درمان‌های آران‌ای، اغلب به عنوان نقطه عطف تحویل دارو در نظر گرفته می‌شود، اما همچنان یک چالش سخت باقی مانده است. این مطالعه مهم است زیرا نشان می‌دهد که ممکن است تحویل خوراکی داروهای آران‌ای با استفاده از فناوری مبتنی بر وزیکول‌های خارج سلولی شیر امکان پذیر باشد.

وزیکول‌های خارج سلولی نقش مهمی در ارتباطات سلولی دارند. بیشتر سلول‌های ما آنها استفاده می‌کنند. وزیکول‌های خارج سلولی را مانند پوشش‌های سلولی در نظر بگیرید که برای انتقال محموله‌هایی مانند پروتئین‌ها، لیپیدها و اسیدهای نوکلئیک، از جمله آران‌ای، در فواصل طولانی تا سلول‌های هدف کار می‌کنند. آنها توسط یک لایه لیپیدی محافظ احاطه شده‌اند و مهم‌تر از همه، می‌توانند از موانع زیستی عبور کنند.

محققان بررسی کردند که آیا وزیکول‌های خارج سلولی استخراج شده از شیر گاو می‌توانند به عنوان وسیله‌ای برای رساندن دارو به دستگاه گوارش مشکل‌ساز ما استفاده شوند یا خیر. وزیکول‌های خارج سلولی شیر پیش‌تر برای درمان بیماری روده تحریک پذیر(IBS) در مدل‌های موش مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیکول‌های خارج سلولی شیر با استفاده از مدل‌های ارگانوئید واقعی روده انسان آزمایش شد و مشخص شد که آنها از دیواره روده عبور می‌کنند.

محققان می‌گویند که وزیکول‌های خارج سلولی شیر می‌تواند برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت، با استفاده از درمان های خوراکی استفاده شود.

علاوه بر این، از آنجایی که بسیاری از مردم پیش از این به طور مرتب در معرض وزیکول‌های خارج سلولی شیر گاو قرار گرفته‌اند، بعید است که بر خلاف نانوذرات مصنوعی که در حال حاضر برای ارائه درمان آران‌ای از طریق تزریق استفاده می‌شوند، این روش جدید پاسخ ایمنی نامطلوبی ایجاد کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب
  • دمنوش هایی برای آرامش اعصاب
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور