Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بزرگداشت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و رئیس شورای حوزه علمیه تهران امروز سوم آبان در اختتامیه این کنگره گفت: نهادهای گوناگون در حدود یکسال گذشته در راستای برپایی این کنگره، تلاش کرده و فعالیت‌های علمی و اجرایی خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مرحوم آقا مصطفی خمینی همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند شخصیتی جامع‌الاطراف بود ولی قدر او در نزد ما و به خصوص نسل جدید، ناشناخته مانده است اگر چه خداوند پاداش و مزد آن عزیز را به خوبی عنایت و عطا کرد و هم اکنون نیز در جوار رحمت الهی آرمیده است.

رشاد بیان کرد: ما در پیگیری آثار وی و آثاری که در مورد آن مرحوم نوشته شده حتی یک رساله علمی در تبیین افکار آن بزرگوار در حوزه و دانشگاه نیافتیم جز یک رساله دکتری که منسوب به خانم مصطفوی، همشیره ایشان بوده که نشان می‌دهد ایشان مورد توجه در حوزه و دانشگاه نبوده است در حالی که برای لاطائلاتی که برخی فیلسوف واره‌ها و فیلسوف‌نماها نوشته‌اند مطالب و پایان‌نامه‌های زیادی می‌بینیم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه سالانه 900 هزار عنوان رساله دکتری و ارشد در فرایند دفاع قرار می‌گیرد عنوان کرد: از این آمار میلیونی دریغ که یک رساله را به آراء آقا مصطفی اختصاص داده باشند در حالی که وی از لحاظ علمی و عملی و انقلابی درخشان و در عرصه انقلاب نیز بازوی امام بود.

رشاد تصریح کرد: نقش او در انقلاب نیز حتی شناخته نیست و تحقیق کافی و درخور شان ایشان صورت نبسته است و آقا مصطفی در معنویات نیز فرد برجسته‌ای بود و حالات و اذکار زیبایی داشتند و به تعبیر رهبری نسخه دیگر امام بودند که اگر عمرشان تداوم داشت آینده درخشانی برای خود و انقلاب رقم می‌خورد.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران و استاد حوزه با بیان اینکه امام خمینی، عاطفی حرف نزد اگر فرمود مصطفی امید آینده بود ادامه داد: امام اسیر عاطفه نبود زیرا اگر این طور بود وقتی از شهادت ایشان مطلع شد درس را تعطیل می‌کردند و قطعا این حرف ایشان نیز از روی عاطفه نبوده است.

رشاد عنوان کرد: امام زمانی که آقا مصطفی رحلت فرمود آن را الطاف خفیه الهی دانستند که مایه تعجب ما بود زیرا راز آن را نمی‌فهمیدیم؛ امام قطع رابطه با آمریکا را هم از الطاف خفیه الهی برشمردند و بار سوم نیز زمانی که رژیم بعثی به ایران حمله کرد آن را لطف خدا دانستند؛ امام پیش‌بینی می‌کرد که رحلت آقا مصطفی منجر به شدت گرفتن و پیروزی انقلاب خواهد شد اما ما قدرت درک این موضوع را نداشتیم و این ناشی از نگاه ملکوتی امام و دریافت‌هایی بود که داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: بعد از شهادت ایشان، مجلسی گرفته و از امام به روشنی در این مجلس سخن گفته شد و بعد در مجالس دیگری نیز که به نام ایشان برگزار شده بود به محفلی برای تبلیغ انقلاب تبدیل شد و به برکت خون آن شهید، این انقلاب به پیروزی رسید و روند آن تسریع شد.

رشاد با اشاره به تعبیر امام که جنگ را لطف خفیه الهی دانستند اظهار کرد: ما تصور نمی‌کردیم که جنگ و محاصره سبب خواهد شد تا امروز فردی مانند ترامپ اعتدال روانی خود را در برابر موشک‌های ما از دست بدهد و ما به استقلال برسیم و بعد از سال‌ها تاثیر مثبت قطع رابطه را بفهمیم.

وی به آثار اصولی آقا مصطفی اشاره کرد و گفت: آثار اصولی آن مرحوم جزء آثار ماندگار حتی در دوره حاضر است؛ مرحوم مصطفی در رتبه‌ای پایین تر از امام، موسس آرای اصولی بود و به هر مسئله ای که پرداخته نقد و نقاشی وارد کرده و در بسیاری از موارد از والد مکرم خویش تجلیل کرده است. ایشان جزء اولین کسانی است که نظریه عدم انحطاط خطابات را به تفصیل از امام نقل  کرده و تک تک مراحل نظریات امام را یا ثبوتا و یا اثباتا زیر سؤال برده است.

رشاد عنوان کرد: نظریه خطابات قانونی امام گرانیگاهی برای بازسازی اصول است ولو اینکه برخی موارد مورد نقد هم باشد زیرا مبنای استوار و مهمی دارد و قطعا کسی قبل از ایشان به این وسعت و عمق به آراء امام توجه نکرده است و در تفسیر نیز همین روش را دارد.

وی افزود: در فلسفه، ایشان تا 50 نقد اساسی بر آراء فلاسفه از جمله ملاصدرا وارد کرده است و واقعا یک حکیم توانایی بوده است؛ در حوزه اندیشه سیاسی و تاریخ نیز همین مقدار توانایی دارد و استاد در این عرصه است.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران عنوان کرد: در تاریخ ائمه(ع) رساله‌ای دارد که نشان دهنده زاویه دید تاریخی دقیقی است و در بعد عرفانی و معرفتی نیز شخصیت جامعی است.

وی افزود: جامعیت علمی آقا مصطفی که می‌توانست به عنوان مرجع در آینده مطرح شود همچنین شهامت ایشان، دو ویژگی برجسته این مرد بزرگ بود ولی خداوند با رحلت و شهادت ایشان، این انقلاب  را به اوج رساند و انقلاب را به تلاطم درآورد و رژیم شاه را سرنگون کرد و نقش برجسته خود را با شهادت خویش هم ایفا کرد. 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۵۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف از تکریم سرآمدان علمی و فرهنگی الگوسازی برای نسل جوان است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نبیونی صبح دوشنبه در آئین نکوداشت مرحوم آیت الله حاج صادق رزاقی طالقان که در سالن شهید مطهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد، گفت: چندین سال است که طبق رویه بنیاد ملی نخبگان، سرآمدان علمی و فرهنگی ساکن یا متولد استان‌های مختلف در چارچوب شیوه نامه‌های بنیاد انتخاب و طی مراسمی از آنها تجلیل و تکریم می‌شود.

وی هدف از این امر را الگوسازی برای نسل جوان دانست و با بیان اینکه تاکنون ۳۵ نفر از سرآمدان علمی و فرهنگی استان البرز به جامعه علمی، دانشگاهی و حوزوی معرفی و از آنها تجلیل و برای نسل جوان الگوسازی شده است، اظهار کرد: مرحوم آیت الله رزاقی نیز جدای از سمت‌های مختلفی که در استان البرز داشت دارای این ویژگی بود که به عنوان چهره دانشگاهی و حوزوی در زمره سرآمدان علمی قرار گیرد.

رئیس بنیاد نخبگان استان البرز بیان کرد: با حمایت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان البرز فرصت را غنیمت شمردیم تا در چارچوب آئین نکوداشت از سرآمدان علمی و فرهنگی، از این شخصیت و عالم ربانی تجلیل و تکریم کنیم و به واسطه این امر دانشجویان، همکاران و … با ویژگی‌های شخصیتی، علمی، فرهنگی و مذهبی وی آشنا شده و زمینه معرفی بیشتر آثار او فراهم شود.

نبیونی با اشاره به اینکه کتابچه‌ای شامل ویژگی‌ها، سیره و زندگی نامه این شخصیت فرهنگی در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد، عنوان کرد: امید آن می‌رود این مراسم نقطه آغازینی باشد برای اینکه با حمایت دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان البرز زمینه معرفی بیشتر وی به جامعه علمی و فرهنگی و به ویژه نسل جوان فراهم شود تا جوانان و نوجوانان بتوانند به عنوان یک الگو به او نگاه کنند.

وی اظهار کرد: اگر زمینه معرفی داشته‌های ما از جمله چنین شخصیت‌هایی به نسل جوان فراهم می‌شد، امروز شرایط کشور سیاه و خاکستری به نظر نمی‌رسید که ندانیم هزاران سال قبل بسیاری از مواردی که امروز مورد توجه قرار می‌گیرند یا به آنها وارد می‌شود، آن هم در دنیای به ظاهر توسعه یافته امروزی، در فرهنگ، دین، آئین و مذهب ما وجود داشته است، بنابراین ضرورت اجرای چنین برنامه‌هایی احساس می‌شود.

کد خبر 6098005

دیگر خبرها

  • مراکز رشد علوم انسانی در استان‌های کشور تشکیل می‌شود
  • حضور ۵ هزار نفری کرمانشاهیان در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)
  • روش تربیتی امام خمینی(ره) و نقطه اوج حکومت مهدوی
  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • تجدید میثاق مسئولان حوزه حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (قدس سره)
  • طنین نوای لبیک حجاج در حسینیه امام خمینی(ره)
  • کتاب «رضای انقلاب» در حوزه هنری رونمایی می‌شود
  • هدف از تکریم سرآمدان علمی و فرهنگی الگوسازی برای نسل جوان است
  • نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)
  • فیلم/ نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)