Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل امور عشایری استان سمنان با بیان اینکه هر سیاه چادر عشایر یک کارگاه اقتصادی است گفت: تولیدات عشایر استان سمنان در جای جای کشور شناخته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا حسینی مدیرکل امور عشایری استان سمنان با حضور در دفتر شبکه اطلاع رسانی مرآت، ضمن اطلاع از نحوه تولید و انتشار خبر در این رسانه با خبرنگار مرآت به گفتگو پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل امور عشایری استان سمنان در این بازدید با تاکید بر جایگاه رسانه ها در عصر کنونی اظهار کرد: معتقدم مدیران دستگاه های اجرایی، باید بازخورد فعالیت های خود را در جامعه توسط روابط عمومی ها و بویژه رسانه ها مشاهده کنند چراکه این امر به مرتفع شدن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت منجر خواهد شد.

بخش اول گفتگوی خبرنگار مرآت با حمیدرضا حسینی را در ادامه می خوانید:

مرآت- در ابتدا در خصوص جامعه عشایری استان توضیح دهید تا درپی آن به اقدامات اداره کل امور عشایری بپردازیم.

در استان سمنان بالغ بر 3 هزار و 181 خانوار عشایری با جمعیتی در حدود 15 هزار نفر زندگی می کنند. وقتی از جامعه عشایری صحبت می کنیم آنها را از جامعه شهری و جامعه روستایی کشور تفکیک می کنیم چراکه شاخص های متفاوتی از دو جامه دیگر دارند. همانطور که می دانید جامعه عشایری، جامعه ای مولد یا تولید محور است که به بخش های اصلی آن اشاره می کنم.

جمعیت دام سبک حوزه عشایری استان سمنان حدود 1 میلیون و 70 هزار راس است که 58 درصد دام سبک استان را تشکیل می دهد. همچنین 67 درصد عرصه های منابع طبیعی استان سمنان قلمرو عشایر محسوب می شود. به عبارتی دیگر از 5.7 میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی استان، حدود 3.2 میلیون هکتار آن در قلمرو عشایر قرار دارد.

شاخص دیگری که می توانیم به آن بپردازیم میانگین تعداد راس دام به ازای هر خانوار عشایری است که در حال حاضر در کشور 113 راس است اما در استان سمنان 250 راس به ازای هر خانوار عشایری است یعنی بیش از دو برابر متوسط کشوری.

در خصوص میزان سواد عشایر نیز متوسط کشوری حدود 55 درصد است اما در عشایر استان سمنان حدود 72 درصد است. لازم به ذکر است این آمار از سوی مراکز آموزشی ارائه شده است.

در استان سمنان یک ایل به نام ایل سنگسری وجود دارد که در جای جای کشور شناخته شده است. همچنین 74 طایفه مستقل نیز در استان سمنان حضور دارند.

در این استان 11 شرکت تعاونی اقماری فعال هستند که بنابر اصل 44 قانون اساسی بسیاری از موارد تصدی گری به آنها واگذار شده است. همینطور یک اتحادیه عشایری نیز در استان سمنان به عشایر خدمت ارائه می کند.

قابل ذکر است که بخشی از عشایر استان سمنان درون کوچ و بخشی دیگر نیز برون کوچ هستند. عشایر درون کوچ آن دسته از عشایری هستند که در داخل استان سمنان رفت و آمد می کنند و عشایر برون کوچ آن دسته ای هستند که در چند استان تردد دارند. در حال حاضر حدود 45 درصد عشایر استان شامل عشایر ایل سنگسر، الیکایی، اصانلو، هداوند، عرب سرهنگی و عرب درازی و بخشی از عشایر دامغان و شاهرود برون کوچ هستند که به 7 استان همجوار ما در فصل ییلاق عمدتا و برخی نیز در فصل قشلاق کوچ می کنند.

بیشترین مسیر کوچ مربوط به ایل سنگسری با طول مسیر 1500 کیلومتر است که فاصله ییلاق تا قشلاق از سرخس تا طالقان را شامل می شود. این مسیر یکی از طولانی ترین مسیرهای کوچ عشایر در جهان است.

از لحاظ تولیدات عشایر نیز امروز بیش از 9 هزار و 900 تن ظرفیت گوشت قرمز توسط عشایر استان تولید می شود که ارزش افزوده ای حدود 360 میلیارد تومان به همراه دارد. در تولید فرآورده های لبنی نیز بیش از 6 هزار و 400 تن شیر و مشتقات آن توسط عشایر استان تولید می شود که 33 میلیارد تومان ارزش افزوده دارد. لازم به ذکر است که عمده این تولیدات صادر می شود و حتی فرآورده های لبنی به علت کیفیت بالا پیش فروش می شود.

حداقل 32 نوع فرآورده لبنی پایه محصول بانوان عشایری استان بویژه در ایل سنگسر است که این هم به نوعی برند است. به عنوان مثال آریشه، چیکو و...در سایر نقاط اصلا تولید نمی شود.

این بخشی از توانمندی های عشایر استان سمنان است که سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی ایفا می کند.

مرآت- عشایر استان سمنان چه سهمی از تولیدات گوشت و فرآورده های لبنی استان را به خود اختصاص می دهند؟

عشایر استان سمنان 25 درصد تولید گوشت قرمز و 35 درصد فرآورده های لبنی و نیز صنایع دستی را تولید می کنند. توجه کنید که گوشت تولیدی توسط عشایر استان یکی از بهرتین نمونه های گوشت قرمز است. همچنین فرآورده های لبنی تولیدی عشایر نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

در شرق استان بویژه منطقه شاهرود و بیارجمند تولیدات صنایع دستی بیشتر از سایر مناطق به چشم می خورد. البته منطقه مهدیشهر و کالپوش نیز در این بخش فعال هستند.

مرآت- عشایر در اقتصاد مقاومتی چه جایگاهی دارند؟

یکی از ویژگی های اصلی اقتصاد مقاومتی درون زایی و برون گرایی است که عینا در حوزه اقتصاد عشایری وجود دارد. عشایر موارد مورد نیاز خود را تولید می کنند و از آن سو نیازهای خارج از حوزه خود را نیز تامین می کنند. برون گرایی به معنای نگاه صادراتی است. در حال حاضر کشورهای شیخ نشین حوزه خلیج فارس از گوشت دام سبک استان سمنان استقبال بسیار زیادی می کنند. ما نیز به شدت به دنبال آن هستیم که دام تولیدی عشایر استان بویژه بره های جوان صادر شود.

هر سیاه چادر عشایری را یک کارگاه اقتصادی است که علت آن نیز به تولیدات بالای عشایر استان مربوط می شود.

عشایر استان در ابعاد فرهنگی هم کمترین تاثیرپذیری منفی را از تهاجمات فرهنگی دارند. علت آن نیز همراهی تمام اعضای خانواده با یکدیگر است که این امر باعث حفظ فرهنگ ناب عشایری شده است. گواه این ادعا نیز پایین بودن معضلات و آسیب های اجتماعی در جامعه عشایری است.

در حوزه ایثارگری نیز جامعه عشایری استان سمنان حدود 100 شهید و هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. توجه دارید که عشایر در تامین امنیت پایدار نقش قابل توجهی دارند چراکه هرجا که عشایر مستقر باشند امنیت آن ارتقا خواهد یافت. امروز هر سیاه چادر یک پاسگاه انتظامی است.

مرآت- وضعیت بیمه خانوارهای عشایری چگونه است؟

موضوع بیمه، بحثی بین بخشی و مشارکتی است که در بیمه روستاییان و عشایری به صورت مشارکتی ورود پیدا می کنیم. در حقیقت ما پشتیبان این بخش هستیم و اطلاع رسانی های لازم را انجام می دهیم. یکی از مشکلات عشایر موضوع سن بازنشستگی پیش از موعد بود که در گذشته حداقل سن 65 سال و حداقل پرداخت حق بیمه 15 سال بود . خوشبختانه سال گذشته بازنشستگی پیش از موعد به فرمول 70 سال سن افراد و پرداخت 10 سال حق بیمه تغییر کرد. در حال حاضر با همکاری مدیریت بیمه روستاییان و عشایری استان در حال فعالیت هستیم تا افراد تحت پوشش را افزایش دهیم که البته این امر نیازمند کار ترویجی بیشتر است تا بیمه گری در عشایر جا بیافتد.

موضوع دیگر نیز که در حال بررسی آن هستیم بیمه های درمان است که در حال حاضر وجود ندارد.

مرآت- آخرین سرشماری عشایر استان در چه سالی انجام شد و آمار آن چه بود؟

سرشماری جامعه عشایری هر 10 سال یکبار انجام می شود و آخرین سرشماری نیز در سال 87 رخ داد. در حال حاضر برنامه ریزی های مناسبی برای برگزاری سرشماری عشایر در سال 97 در حال انجام است.

همانطور که گفتم طبق آخرین سرشماری جمعیت عشایری استان حدود 15 هزار نفر است. البته در آخرین سرشماری تعدادی از افراد به علت برون کوچ بودن در آمار نیامدند که امیدواریم در سرشماری سال آینده به این آمار اضافه شوند.

قاعدتا عدد خانوار عشایر استان که 3 هزار و 181 خانوار است در سرشماری سال آینده افزایش خواهد یافت.

بخش دوم این گفتگو در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۲۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال

  به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، سید صولت مرتضوی امروز در مراسم اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به واحد‌های برتر که با حضور مدیران عامل کارخانه‌ها، فعالان اقتصادی و جمعی از کارگران و کارآفرینان استان تهران برگزار شد، افزود: امسال روز کارگر و معلم با هم عجین شده‌اند، باید بگویم هم کارگران معلم هستند و هم معلم‌ها کارگر. معلم در کسوت تعلیم و تربیت است و کارگر علاوه بر این کسوت‌ها در بخش تولید و رونق نیز فعال است.   وی گفت: موضوع کار و تولید یکی از مولفه‌های بزرگ در تکریم بشریت است. در احکام و آموزه‌های دینی ما به این موضوع اشاره شده آن گوهر گران‌بهایی که جایگاه انسان را رفعت می‌بخشد، سعی، تلاش و کوشش است.    وزیر کار افزود: مقام معظم رهبری امسال به منظور ایجاد استقلال، شعار سال را جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب کردند. گرچه مخاطب شعار ایشان آحاد مختلف جامعه مانند مدیران، فرهنگیان و کارفرمایان هستند، اما مخاطب اصلی، جامعه کار و تولید است.   مرتضوی تاکید کرد: کشور‌هایی که به استقلال برسند در تمام مولفه‌های حاکم و رایج بر مدیریت کلان جهان اثرگذار هستند. بعضی از کشور‌ها دارای استقلال سیاسی و برخی دارای وابستگی سیاسی هستند. برخی‌ها استقلال اقتصادی و برخی وابستگی اقتصادی دارند.   وزیر رفاه گفت: اثرگذاری استقلال سیاسی برای هر قومی زمانی در جهان موثرتر خواهد بود که توام با استقلال اقتصادی باشد. در دهه گذشته رهبر انقلاب به موضوع استقلال اقتصادی به مبحث رشد و جهش تولید و اقتصاد مقاومتی پرداخته‌اند. امسال نیز بر جهش تولید نیز تاکید کردند و در ملاقاتی که به مناسبت روز کارگر با ایشان داشتیم فرمودند که جهش از رشد متفاوت است. جهش یعنی چند گام بلند برداشتن و سیر صعودی سپری کردن.   وی افزود: ما در اجرای فرمان رهبر انقلاب باید به این موضوع توجه کنیم. اکنون استقلال سیاسی کشور ما در کره زمین زبانزد است. استقلال فرهنگی ما بی‌نظیر است و در حوزه استقلال اقتصادی هم گام‌های بلندی برداشته‌ایم، زیرا این کشور ۴۰ سال با تحریم‌ها مواجه بوده است. اما اکنون در بخش‌های مختلف حوزه نرم‌افزار و سخت افزار ما پیشرفت‌های بسیار وسیعی را داشته‌ایم.   وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: البته این پیشرفت‌ها کفایت نمی‌کند و باید هر روز بهتر از روز گذشته باشیم.

دیگر خبرها

  • وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد
  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد