Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی با اشاره به شناسایی ۸۰ رشته صنایع دستی در استان، گفت: مرکز دانش آموختگان صنایع دستی در طبقه فوقانی خانه تاریخی اعتمادی نیا راه اندازی و در اختیار دانشگاه بیرجند قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حسین عباس زاده امروز ( 4 آبان) نشست هم اندیشی و تفاهم نامه معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل و دانشگاه بیرجند با حضور مشاورین معاونت صنایع دستی کشور اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه ایجاد تعامل بین دانشگاه و صنایع دستی استان و شهرستان ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: در حال حاضر در شهرستان فردوس و قائن رشته صنایع دستی تدریس می شود و در مرکز استان نیز رشته های صنایع دستی با گرایش های مختلف در حال تدریس است.

 

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امروز شاهد رویداد فرهنگی بزرگی خواهیم بود، گفت: امیدواریم نتیجه این جلسات بهره مندی دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های صنایع باشد و با این رویکرد حرکت کنیم که اشتغال در حوزه دانش آموختگان صنایع دستی راحتر و ارتباط آنان با اداره کل میراث فرهنگی بیشتر شود.

 

عباس زاده با اشاره به اینکه دانشگاه با توجه به گستردگی و اشرافیت موضوعیت علم و تجربه اساتید می تواند مکمل خوبی برای تزریق نشاط و امید در بین صنعتگران باشد، ادامه داد: در خراسان جنوبی 80 رشته صنایع دستی شناسایی شده دارد که 40 رشته فعال، 15 رشته نیمه فعال و مابقی رشته ها به فراموشی سپرده شده است و بسیاری از این رشته ها قابلیت بازآفرینی را ندارند چون زمینه احیای آن فراهم نیست.

 

وی با تاکید بر اینکه برخی از رشته های صنایع دستی مانند نساجی سنتی «توبافی» و بافته های داری رکن اصلی صنایع دستی استان خراسان جنوبی را تشکیل می دهند که روند رشد چشمگیری دارند، گفت: معتقدیم که باید فرش دستباف از فرش ماشینی جدا شود و فرش دستبافت باید زیر مجموعه صنایع دستی باشد چرا که مولفه های کار صنایع دستی را دارد.

 

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی افزود: گستره فرش بافی استان از روستاها و شهرها بسیار فراوان است و در خور، خوسف، مود، زیرکوه، قهستان و درمیان فرش های دستبافت با نقوش های خاص  وجود دارد اما فرش دستبافت از رشته های صنایع دستی فراموش شده است که نیازمند حمایت و توجه بیشتری دارد.

 

عباس زاده با بیان اینکه استان خراسان جنوبی پتانسیل ها و ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه صنایع دستی و فروش داریم، عنوان کرد: بازارچه های دائمی در حال شکل گیری  و رونق است.

 

وی با اشاره به بازارچه دائمی فردوس در حال توسعه است، گفت: اما با کمبود اعتبار مواجه شده ایم این ساختمان ناقص مانده و مراکز آموزشی ما در سربیشه و سرایان در حال احداث است اما روند آن زمان بر و فرسایشی شده است.

 

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی اظهار کرد: برای مراکز آموزشی در شهرستان سربیشه و سرایان در مجموع 400 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

 

عباس زاده  با اشاره به اینکه بازارچه صنایع دستی خضری نیز در حال احداث است، گفت: سال گذشته 100 میلیون تومان اعتبار به آن تخصیص یافت اما هنوز هم نیازمند اعتبار است.

 

به گفته وی روستاهای خراسان جنوبی با وجود محرومیت شدید اما دست از صنایع دستی و بافت های داری خود برنمی دارند و با عشق این کار را انجام می دهند که نیاز به حمایت دارند.

 

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی از اجرای طرح ضربتی اشتغال این اداره در روستای خور و نایبندان خبر داد و گفت: بر اساس این طرح دو رشته سنگ تراشی و پارچه بافی در این روستا شناسایی شده است و 140 میلیون تومان برای اجرای این طرح در دو روستا اختصاص یافته است.

 

عباس زاده با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی سرزمینی بکر در حوزه صنایع دستی است، افزود: خراشاد یکی از روستاهای استان است که امسال به عنوان روستای صنایع دستی ثبت ملی شد و در آن رشته حوله بافی(تو بافی) احیا شده است.

 

وی ادامه داد: امکان سنجی و مطالعه روی بقیه شهرهای استان انجام می شود تا شهر ملی نیز در حوزه صنایع دستی داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم در آینده روستای خراشاد را ثبت جهانی کنیم.

 

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی با بیان اینکه برک بافی از صنایع دستی استان است که خارجیان از آن بسیار استقبال کردند، عنوان کرد: اگر با بومی سازی سرفصل های دروس دانشکده هنر موافقت شود آمادگی داریم یک سالن با 10 دار حوله بافی در اختیار دانشگاه بیرجند قرار دهیم.

 

عباس زاده بیان داشت: مرکز دانش آموختگان صنایع دستی در طبقه فوقانی خانه تاریخی اعتمادی نیا راه اندازی می شود و همچنین نگارخانه سرو و نگارخانه استاد رخشانی به صورت رایگان برای برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در اختیار دانشگاه بیرجند و دانشجویان قرار می گیرد.

 

 

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۳۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه

کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳ ایجاد شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اختصاص کد تعرفه ملی برای انواع محصولات صنایع دستی، تدقیق در احصای آمار صادرات این محصول را به دنبال دارد و موجب افزایش دقت در برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و هدف گذاری‌ها در حوزه صادرات صنایع دستی می‌شود.

با توجه به آمار بالای صادرات گیوه به ویژه از مناطق غربی کشور و با پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی،‌ کد تعرفه اختصاصی با شرح «گیوه با رویه و زیره از جنس منسوج» در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1403 ایجاد شد.

حل مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران

صادرکنندگان از این پس،‌ می‌تواندد کالای مذکور را با کد تعرفه اختصاصی آن در گمرک اظهار کنند.

انتهای پیام/ 

 

دیگر خبرها

  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  • برپایی نمایشگاه کارآفرینی و صنایع‌دستی در دانشگاه آزاد کهنوج
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تسهیلات مناسب به بانوان فعال در حوزه صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری