Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@22:59:25 GMT

طرح جامع ویژه حفاظت از بافت ابیانه تدوین می شود

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۶۸۱۵۰

طرح جامع ویژه حفاظت از بافت ابیانه تدوین می شود

نطنز-مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: تدوین طرح جامع ویژه حفاظت از بافت تاریخی روستای ابیانه آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ صبح امروز با اعلام این مطلب افزود: روستای تاریخی ابیانه یکی از منحصر به فرد ترین بافت های تاریخی را در میان روستاهای کشور به خود اختصاص داده و واجد ارزش های منحصر به فرد فراوانی است به گونه ای که هم اینک این روستا نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین در همین راستا گفت: تدوین طرح های جامع و اسناد بالادستی نقش اساسی در حفاظت از بافت های تاریخی ایفا می کند، لذا با توجه به اینکه در زمینه حفاظت از بافت های تاریخی کشور، ارگانها و نهادهای متعددی موثر می باشند، بنابراین تهیه و تدوین طرحی که با در نظر گرفتن تمامی قواعد و قوانین میراثی و قواعد سایر ارگانها هماهنگ بوده و به سندی جامع برای همگان تبدیل شود بسیار مفید و ضروری خواهد بود.

الله یاری در همین زمینه افزود: با در نظر گرفتن مجموعه ارزش های تاریخی و فرهنگی روستای تاریخی ابیانه، تهیه طرح جامع و ویژه جهت حفاظت از بافت این روستا با درخواست اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در دستور کار شورای عالی معماری و شهرسازی کشور قرار گرفته است تا به این ترتیب با تدوین این طرح حفاظتی، گامی ارزشمند در راستای حفاظت از این روستای تاریخی برداشته شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره روند تدوین سایر طرح های حفاظتی این روستا عنوان کرد: خوشبختانه تا کنون مطالعات ارزشمندی با محوریت پژوهشکده میراث فرهنگی کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و پایگاه ملی ابیانه تهیه شده که این طرح ها مبنای تدوین طرح جامع و ویژه کشوری قرار خواهد گرفت، با این وصف با تکیه بر طرح های تدوین شده پیشین، مطالعاتی در حوزه های مختلف شناخت و حفاظت بافت تاریخی در تکمیل این طرح در دستور کار شورای عالی معماری قرار می گیرد.

الله یاری درباره سایر ویژگی های این طرح جامع عنوان کرد: در این طرح جامع، حریم منطقه فرهنگی ابیانه به روز رسانی شده و این طرح پس از تدوین در پرونده ثبت جهانی این روستا جهت ارائه به شورای جهانی ثبت قرار داده خواهد شد.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۸۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ حفار غیرمجاز در حوزه میراث‌فرهنگی در آمل دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از دستگیری سه حفار غیرمجاز در آمل، خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، محمدرضا کردان، صبح امروز_دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بنابرگزارش پایگاه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی شهرستان آمل و در پی اخبار واصله از سوی میراث‌بانان افتخاری مبنی بر حفاری تعدادی افراد با هویت معلوم در ملک شخصی در منطقه امامزاده عبدالله، بلافاصله مأموران یگان حفاظت به‌همراه عوامل انتظامی با مجوز ورود از مقام قضائی به محل مورد نظر عازم شدند.

وی افزود: در بررسی محل اعلام شده یک مورد حفاری غیرمجاز مشاهده شد و مأمورین در این عملیات توانستند از متهمان آلات و ادوات حفاری کشف و ضبط کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از دستگیری سه حفار غیرمجاز در این عملیات خبر داد و مطرح کرد: پس از دستگیری متهمان به همراه پرونده به‌منظور سیر مراحل قانونی تحویل مراجع ذی‌صلاح قضائی شدند.

کردان با تاکید بر اینکه طبق قانون، ساخت، خریدوفروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از هرگونه دستگاه فلزیاب و همچنین ورود آن به کشور منوط به اخذ مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی کشور است، گفت: با هرگونه تبلیغ، خرید و فروش و استفاده از این دستگاه که به‌منظور کشف آثار و اموال تاریخی است، برخورد قانونی می‌شود.

کد خبر 751089

دیگر خبرها

  • تصویب مطالعات طرح ویژه تفصیلی بافت تاریخی شهر ارومیه
  • دستگیری دو جستجوگر مسلح گنج در گرمدره
  • ۳ حفار غیرمجاز در حوزه میراث‌فرهنگی در آمل دستگیر شدند
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد