Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی از برنامه‌ریزی برای جذب واحدهای فناور و ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید محصول و تجاری‌سازی آن در این دانشگاه در راستای ایجاد منابع غیر شهریه خبر داد.

دکتر علیرضا لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در خوی با توجه به برنامه‌های پیش‌بینی شده واحد خوی در سال 1396 اظهار کرد: «افزایش قرادادهای سرمایه‌گذاری با اشخاص حقیقی و سازمان‌های خصوصی و دولتی، افزایش تعداد برگزاری دوره های آموزشی کوتاه‌مدت کاربردی برون سازمانی، برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های برون دانشگاهی از سوی استادان گروه‌های آموزشی مختلف، استفاده بهینه از امکانات بالقوه همچون سلف سرویس، خوابگاه، ساختمان تحصیلات تکمیلی، آماده سازی سایت‌های گلخانه ای و زمین های زراعی در راستای ایجاد منابع غیر شهریه ای، برنامه‌ریزی برای جذب واحدهای فناور و ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید حداقل یک محصول و تجاری‌سازی آن در راستای چشم انداز 20 ساله کشور و سیاست اقتصاد مقاومتی از مهم‌ترین برنامه‌های واحد خوی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

اوقات فراغت نسل جوان و دانشجویان، موضوع مهمی است که تعمق و تأمل جدی دولتمردان و برنامه‌ریزان فرهنگی و اجتماعی کشور را می‌طلبد تا با درایت و هوشمندی، از آن برای شکوفایی استعددهای عاطفی، ذهنی و روانی این نسل از جامعه و بازسازی اندیشه و اعتلای شخصیت آنان به نحو مطلوب استفاده کنند

وی اعلام کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی خوی در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی و در اقداماتی مانند ساخت نمونه اولیه تقویت‌کننده بهینه‌سازی مصرف سوخت و رفع آلایندگی با سوخت هیبریدی هیدروژنی، اجرای طرح احداث نهالستان 4 هکتاری گل محمدی در زمین 5 هکتاری و اجرای طرح کشت چغندر قند و گندم با مشارکت بخش خصوصی در زمین 27 هکتاری از شورای سرمایه‌گذاری استانی مجوز اخذ کرده است.»

این مسئول ادامه داد: «این دانشگاه در راستای برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت کاربردی با سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره برگزاری دوره آموزشی ارتقای پایه قراردادهایی را منعقد کرده و این دوره های آموزشی در واحد خوی برگزار می‌شوند.»

لطفی محور اصلی برنامه‌ها و اولویت‌های حوزه دانشجویی- فرهنگی واحد خوی را بر مشارکت عمومی دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی و تشکل‌های دانشجویی برابر ضوابط که نقطه قوت این حوزه است، دانست.

وی تصریح کرد: «در دو سال اخیر با تحولی عمیق در حوزه فرهنگ روبه‌رو شده ایم که عمده فعالیت‌های آن پیگیری راه اندازی کانون فرهنگی هنری دانشجویی با عنوان (کانون عفاف حجاب، کانون شهید حججی) و راه‌اندازی همایش‌ها، مراسم دینی و مذهبی به چالش کشاندن دانشجویان در سطح گسترده، ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی و اجرای دقیق مناسبت‌ها و برنامه‌های ابلاغی، سنجش میزان تاثیرگذاری مسابقات قرآن و عترت و ارتباط تنگاتنگ با تشکل بسیج دانشجویی و نشریات در چارچوب مطالبات فرهنگی مقام معظم رهبری از دانشگاه آزاد اسلامی است.»

این مسئول گفت: «اوقات فراغت نسل جوان، یا بهتر بگویم دانشجویان، موضوع مهمی است که تعمق و تأمل جدی دولتمردان و برنامه‌ریزان فرهنگی و اجتماعی کشور را می‌طلبد تا با درایت و هوشمندی از آن برای شکوفایی استعددهای عاطفی، ذهنی و روانی این نسل از جامعه و بازسازی اندیشه و اعتلای شخصیت آنان به نحو مطلوب استفاده کنند.»

لطفی افزود: «حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی از حیث ایجاد روحیه تعامل دانشجویان با دانشگاه با اصل قراردادن دانشجو محوری در این حوزه در تلاش است تا دانشجویان کارها را بر عهده بگیرند و معاونت در حد یک مشاور و پشتیبان در خدمت دانشجویان باشد و ایده از کانون‌های فرهنگی - اجتماعی و انجمن‌های علمی دانشجویان شکل بگیرد و کارشناسان فرهنگی تنها در کنار دانشجو به‌عنوان مشاور باشند و این مورد در چارچوب فعالیت های قرآنی و هنری در بستر کانون ها و نشریات به نتایج قابل قبولی دست خواهد یافت و هر چند که با شرایط خوب و عالی فاصله زیادی است.»

وی ادامه داد: «هدف دیگر این حوزه توجه به سلامت روحی و باورهای اعتقادی دانشجویان در کنار سلامت جسمی آنان است و تلاش می کنیم تا زمینه فکری و اعتقادی آنان را فراهم ساخته به حول و قوه الهی سال تحصیلی 97-96 میزان مشارکت مسابقات قرآن و عترت در حد عالی ارتقا یابد و خدمات دانشجویی اعم از خوابگاه، سلف سرویس به شکل مطلوب تر از قبل در عرصه خدمات فرهنگی و درآمد غیر شهریه ای فعال شود.»

این مسئول برنامه‌ها و اولویت‌های واحد خوی در حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی سال تحصیلی 97-96 را نیز اینگونه تشریح کرد: «افزایش رشته های گروه علوم پزشکی با تمرکز بر کارشناسی ارشد پرستاری، ایجاد رشته در مقطع کارشناسی با محوریت گرایش های بین رشته ای، توسعه آموزش مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکتری تخصصی است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی با بیان اینکه دانشگاه‌های سطح یک کشور مشارکت در حل مشکلات کشور را وظیفه خود می‌دانند، تصریح کرد: دانشگاه‌ها به وجود آمده‌اند تا نیازهای کشور را تامین و در توسعه آن مشارکت داشته باشند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۵۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بر ظرفیت بالای ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه صنایع معدنی و توانمندی این شرکت‌ها برای رفع نیازهای فناورانه این حوزه تأکید کرد. 

به گزارش ایسنا، دکتر محمدصادق خیاطیان با اشاره به برگزاری رویدادهایی نظیر رویداد جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه مرکز نوآوری چادرملو (نوچاد) در حوزه صنایع معدنی که در روزهای پایانی هفته اخیر برگزار شد، یادآور شد: صندوق نوآوری، حامی جدی هر اقدامی است که منجر به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شود،

وی گفت: شاید یک دهه قبل بیشتر به دنبال رشد و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بودیم؛ اما امروز درباره زیست‌بوم بالغی صحبت می‌کنیم که نزدیک به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف در آن مشغول فعالیت هستند. میزان فروش این شرکت‌ها در سال گذشته به ۵۳۰ همت (۵۳۰ هزار میلیارد تومان) رسیده است و بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر نیز در شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال دارند.

خیاطیان تصریح کرد: این شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلفی نقش‌آفرینی می‌کنند. یکی از نمونه‌‎های بارز نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها را در زمان همه‌گیری کرونا در کشور شاهد بودیم. این شرکت‌ها توانستند بسیاری از نیازهای اساسی کشور در حوزه‌هایی مانند تولید ماسک و دستگاه‌های ونتیلاتور را تأمین کنند. امروز با این موجودیت عظیم روبرو هستیم که نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

نقش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: این زیست‌بوم به‌خوبی بالغ شده است. درحال حاضر سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP حدود ۲.۷ درصد است و طبق برنامه‌ریزی باید این سهم تا پایان برنامه هفتم به ۷ درصد برسد. برای دستیابی این هدف باید گام‌های مهمی برداشته شود. به اعتقاد ما، مهم‌ترین رویکرد در این مسیر، توجه به نقش شرکت‌های بزرگ مانند شرکت‌های پتروشیمی، شرکت‌های فولادی مانند فولاد مبارکه یا شرکت‌های صنعتی و معدنی مانند چادرملو در اقتصاد دانش‌بنیان است.

خیاطیان افزود: شاید پیش از این، شرکت‌های پتروشیمی، فولاد، صنایع معدنی و سیمانی توجه کمتری به حوزه نوآوری داشتند، اما برگزاری رویدادهایی نظیر رویداد جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه مرکز نوآوری چادرملو (نوچاد) نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ نیز به شکل ویژه به حوزه نوآوری و فناوری توجه دارند و این رویکرد کمک می‌کند تا سهم ۷ درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از GDP محقق شود. اما چطور می‌توان شرکت‌های بزرگ را برای ورود به حوزه دانش‌بنیان ترغیب کرد؟ در این راستا مشوق‌هایی از سوی دولت و مجلس در نظر گرفته شده‌اند.

شرکت‌های بزرگ، نیازهای فناورانه خود را از طریق دانش‌بنیان‌ها تامین کنند

به نقل از صندوق نوآوری، وی تأکید کرد: یکی از راهکارها این است که شرکت‌های بزرگ به جای استفاده از محصولات خارجی، نیازهای فناورانه خود را از طریق دانش‌بنیان‌ها تامین کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولاتی با استاندارد بالا و در تراز بین‌المللی تولید می‌کنند. راهکار دیگر، قرار گرفتن شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ است.

خیاطیان، رویکرد سوم را بحث سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVCs) و سایر نهادهای تخصصی، یکی از راهکارهای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در این حوزه است. قانون‌گذار نیز با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اعطای اعتبار مالیاتی، از سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرده است. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: به اعتقاد ما، حوزه معدن یکی از بخش‌هایی است که نفوذ فناوری و نوآوری در آن چندان اتفاق نیفتاده است. برگزاری برنامه‌ها و رویدادهایی مانند رویداد چادرو، حاکی از حرکت این صنایع به سمت استفاده بیشتر از فناوری و نوآوری است. ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در زنجیره صنایع معدنی و ماشین‌آلات و ... مشغول فعالیت هستند. آمادگی داریم در صندوق نوآوری و شکوفایی با همکاری متقابل، نیازهای فناورانه شما را احصاء و به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه ارائه کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعظمی: ریل‌گذاری مجلس شرکت‌های دانش‌بنیان را در بخش کشاورزی فعال کرده است
  • فعال شدن شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی
  • جوجه ریزی در واحدهای مرغداری به ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۸۷۰ قطعه رسید
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان
  • سازمان بنادر و دریانوردی چه برنامه‌ای برای حضور دانش‌بنیان‌ها دارد؟
  • حضور دانش‌بنیان‌ها در حوزه حمل‌ونقل شهرها پررنگ شده است
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • باید ضمانت نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش بنیان تسهیل شود/بودجه اندک در مقایسه با دانشگاه‌ها