Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزير پيشنهادي نيرو مي گويد: استفاده بهينه ازمنابع آب بايد در سرلوحه کار باشد وگرنه نه صِرف انتقال آب مشکل مناطق تشنه را برطرف مي کند و نه صِرف عدم انتقال آب، مشکلات آب و محيط زيست مناطق پر آب ما را رفع خواهد کرد.

‎به گزارش ايرنا، پس از آنکه مجلس شوراي اسلامي در جلسه بيست و نهم مردادماه به «حبيب الله بيطرف» به عنوان گزينه پيشنهادي دولت دوازدهم براي تصدي وزارت نيرو راي اعتماد نداد، رييس جمهوري دوماه بعد، يعني در بيست و نهم مهرماه، «رضا اردکانيان» را براي اخذ راي اعتماد به مجلس معرفي کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي که در دوره هاي رياست جمهوري آيت الله اکبر هاشمي رفسنجاني و سيد محمد خاتمي، مسئوليت هايي همچون قائم مقامي وزير نيرو، معاونت برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو، معاونت امور آب وزارت نيرو و نيز مديريت شرکت مديريت منابع آب ايران را بر عهده داشت، در سالهاي اخير حوزه فعاليت خود را به سطوح بين المللي گسترش داده است.
مدير مرکز منطقه اي مديريت آب شهري تحت پوشش يونسکو، مدير برنامه دهه بين االمللي آب، سرپرست معاونت دانشگاه سازمان ملل متحد در اروپا، مدير انستيتوي مديريت منابع زيست محيطي دانشگاه سازمان ملل متحد و همچنين عضويت در هيات علمي دانشکده علوم زيست محيطي دانشگاه فني «درسدن» آلمان از جمله مسووليت هاي بين المللي اردکانيان در يک دهه اخير است.
اردکانيان که دانش آموخته رشته مهندسي عمران از دانشگاه صنعتي شريف (1362) است و مدرک کارشناسي ارشد در رشته مهندسي منابع آب (1372) و دکتري خود را در زمينه مديريت منابع آب (1376) از دانشگاه مک مستر کانادا گرفته است‎، اکنون بعد از کسب تخصص و تجربه هاي ملي و بين المللي، آمده است تا سکان وزارت نيرو را بر عهده بگيرد.
با توجه به اينکه قرار است يکشنبه هفته آينده (هفتم آبان) جلسه راي اعتماد وزير نيرو در مجلس شوراي اسلامي برگزاري شود، با اردکانيان به گفت و گو نشستيم تا ديدگاه هاي وي را در مورد بخش هايي از مهمترين چالش هاي پيش روي وزارت نيرو جويا شويم.
وي معتقد است وزارت نيرو بيش از گذشته نيازمند يک ارتباط سازمان يافته و معني دار با افکار عمومي و مصرف کنندگان اصلي است.
اردکانيان مي گويد: بدون درک متقابل و بدون ايجاد مفاهمه، ما قادر نخواهيم بود که با چالش ها و مسايل فعلي به شکلي موثر روبرو شويم.
متن کامل اين گفت و گو را در ادامه مي خوانيد:
** ايرنا: «اقتصاد صنعت آب و برق» يکي از چالش هاي اين روزهاي وزارت نيرو است؛ به طوري که فقط در صنعت برق، وزارت نيرو 30 هزار ميليارد تومان به بخش خصوصي بدهکار است؛ از طرف ديگر، اين وزارتخانه با انبوهي از پروژه هاي نيمه تمام روبروست که بخاطر کمبود منابع مالي، مسکوت مانده است؛ براي اين چالش بزرگ چه راهبرد و برنامه هايي داريد؟
*** اردکانيان: من آمده ام تا بيش از گذشته به موضوع تامين منابع مالي توجه شود؛ به همين سبب، به جاي اينکه در برنامه تقديمي به نمايندگان مجلس، به اقتصاد آب و برق در زير فصل اين دو حوزه بصورت جداگانه بپردازم، يک فصل مجزا را به مديريت تامين منابع مالي اختصاص داده ام.
در فصل تامين منابع مالي، سيماي وزارت نيرو در اين ارتباط تعريف شده است که فقط در بخش آب و آبفا 717 طرح نيمه تمام وجود دارد و براي اتمام اين طرح ها، 160 هزار ميليارد تومان منابع نياز داريم؛ اين در حاليست که در قانون بودجه امسال فقط 6 هزار ميليارد تومان اعتبار براي آن مصوب شده است.
اين روند در بخش برق نيز همينطور است و مجموع بدهي هاي وزارت نيرو به توليدکنندگان غيردولتي برق شامل پيمانکاران، تامين کنندگان تجهيزات و توليدکنندگان برق به بيش از 30 هزار ميليارد تومان مي رسد. علاوه بر اين، مطالبات تاييد شده شرکت هاي زيرمجموعه ارايه دهنده خدمات آب و برق از دولت بابت مابه التفاوت هزينه هاي تمام شده با قيمت هاي تکليفي فروش، بيش از 24 هزار ميليارد تومان است.
اين ارقام بسيار درشت است و بايد به آنها نياز به اعتبار 45 هزار ميليارد توماني براي احداث نيروگاه هاي جديد و سه هزار و 500 ميليارد تومان طرح هاي شبکه انتقال را نيز اضافه کرد.
به عقيده من، راهکارهايي براي اين شرايط و تامين منابع مالي مورد نياز وجود دارد، منتهي بايد براي استفاده از اين راهکارها، هم از ناحيه دولت و هم مجلس و هم افکار عمومي حمايت شويم؛ بايد توجه داشته باشيم که آب و برق دو محصولي است که مستقيم با امنيت و آرامش مردم در ارتباط است و اگر بخواهيم اين موضوع را براي فردي که ترديد دارد ثابت کنيم، امتحان کردن آن هزينه بسيار سنگيني خواهد داشت که اميدواريم هيچگاه به آن نقطه نرسيم و وزارت نيرو کماکان قادر باشد خدمات رساني خود را به نحوي مطمئن ادامه دارد.
آنچه ما مي توانيم انجام دهيم و من در برنامه ذکر کرده ام، نخست ساماندهي اقتصاد آب و برق با رويکردهايي نظير افزايش صادرات برق و خدمات فني مهندسي است؛ دومين راهکار، مديريت هزينه هاست؛ بايد در هزينه ها بازنگري داشته باشيم؛ علاوه بر اين، تعرفه ها را بايد بر اساس برنامه ششم اصلاح کنيم و پيگير دريافت مابه التفاوت هاي قيمت تمام شده و فروش تکليفي آب و برق از دولت باشيم؛ بايد بهره وري را افزايش و تلفات را کاهش دهيم و همينطور از ظرفيت هاي قانوني موجود - مانند برنامه ششم توسعه، قانون حمايت از صنعت برق، قانون توسعه و بهينه سازي آب شهري و روستايي، اساسنامه سازمان انرژي هاي تجديدپذير و بهره وري انرژي برق و قانون رفع موانع توليد رقابت پذير - استفاده کنيم.
اينها راهکارهاي قانوني ماست و البته بحث جذب و جلب سرمايه هاي خارج از مجموعه دولت - چه داخلي و چه خارجي - جزو سرفصل هاي برنامه است که پس از اخذ راي اعتماد از نمايندگان مردم، بصورت تفصيلي در دستور کار قرار خواهد گرفت.
** ايرنا: تامين آب شرب کلانشهرها، يکي ديگر از چالش هاي سالهاي اخير است؛ از طرفي برخي کلانشهرها با تنش آبي مواجه هستند و از طرف ديگر برخي روش هاي تامين آب شرب از جمله انتقال آب از يک حوضه به حوضه ديگر، مخالفت هايي را به همراه دارد؛ شما چه برنامه اي براي اين مساله وزارت نيرو داريد که بعد از کسب راي اعتماد مجلس در دستور کار قرار خواهيد داد؟
*** اردکانيان: وظيفه قطعي دولت، تامين آب شرب با کيفيت براي شهرها و روستاهاست و اين موضوع مورد توجه دولت و مجلس قرار دارد.
البته، در کلانشهرهايي که با تنش آبي مواجه هستيم، ابتدا بايد بررسي کنيم که اين تنش آبي ناشي از چه عواملي است و براي رفع همه آن عوامل فکر کنيم؛ در انتها، اگر به اين نتيجه رسيديم که با رعايت و درمان عوامل تنش زا، باز هم براي تامين آب شرب نياز به تامين آب از طرق ديگر داريم - که يا آب شيرين کن ها يا انتقال از مناطق ديگر است - به آنها خواهيم پرداخت.
اگر به عوامل ايجادکننده تنش آبي بي توجهي و يا کم توجهي کنيم، صِرف انتقال آب کمکي نخواهد کرد؛ بلکه موجب مي شود در آينده اي نه چندان دور همان مشکل با ابعاد گسترده تري خود را نشان دهد و آن وقت ديگر انتقال هم چاره کار نيست.
بحث هايي نظير افزايش بهره وري از آب، کاهش تلفات - نه فقط در شبکه هاي آب شهري بلکه در کل شبکه هايي که آب را مصرف مي کنيم به ويژه در بخش کشاورزي - موضوع استفاده از پساب ها به شکل سالم به ويژه در بخش کشاورزي و به طور کلي استفاده بهينه از منابع آب موجود راهکارهايي است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.
به طور کلي، استفاده بهينه ازمنابع آب بايد در سرلوحه کار باشد والّا صِرف پرداختن به مساله انتقال، مشکلي را به صورت ريشه اي حل نخواهد کرد؛ نه صِرف انتقال آب مشکل مناطق تشنه را برطرف مي کند و نه صِرف عدم انتقال آب، مشکلات آب و فاضلاب و محيط زيست مناطق پر آب ما را رفع خواهد کرد؛ در هر دو بخش اين خط فاصله، يک سري اقدامات ضروري ديگري است که در زيرفصل حکمراني خوب تعريف مي شود که بايد به آنها بپردازيم.
اينجاست که مي گوييم ما وارد دوره مديريت تقاضا شده ايم و بايد با دقت و وسواس بازنگري جدي در مورد مديريت منابع آب داشته باشيم؛ اينکه آبهاي موجود را چگونه مصرف مي کنيم؟ اينکه صنعت ما چگونه توسعه پيدا مي کند؟ کشاورزي ما کجا و چگونه و با چه الگوي کشت و راندماني توسعه پيدا مي کند؟ اينها باعث مي شود که زندگي ما از حيث مصرف اصلي ترين ماده حيات يعني آب، در شئون مختلف مورد بازنگري قرار گيرد.
من سعي کرده ام در برنامه پيشنهادي به نمايندگان مجلس، در سرفصل آب و پساب، درحدي که حوصله برنامه بوده به اين مسايل اشاره کنم و ان شاء الله در صورت اخذ راي اعتماد، اين امور را دنبال خواهم کرد.
** ايرنا: در طرح هاي زيست محيطي احياي تالاب ها، رودخانه ها و درياچه اروميه، در صورت اخذ راي اعتماد، چه رويکردي را دنبال خواهيد کرد؟
*** اردکانيان: در فصل آب و پساب برنامه تقديمي به مجلس، در بخش چالش ها به موضوع مشکلات زيست محيطي پيکره هاي آبي و آلودگي منابع آبي کشور اشاره کرده و به مساله فقدان طرح مصوب آمايش سرزمين و سياست گذاري کلان براي توسعه آب محور کشور پرداخته ام؛ اصلي ترين راهبرد، اولويت بخشي به تامين حق آبه هاي زيست محيطي تالاب ها، درياچه ها و رودخانه هاي کشور و ساماندهي حريم آنهاست.
اين امر در مرحله نخست مستلزم بررسي دقيق از وضعيت موجود است که در صورت توفيق خدمتگزاري، اين کار را هم با بازديد از نزديک و هم مطالعه و مذاکره لازم، در اسرع وقت انجام خواهم داد و سعي مي کنم با همکاري لازم با سازمان هاي مسئول به ويژه سازمان حفاظت محيط زيست، اقدامات و راهکارهاي در دست انجام را، آنچه ضروري است سرعت بدهيم و آنچه محتاج تجديد نظر است، تجديد نظر کنيم و به آن بپردازيم.
اين هزينه سنگيني که در ارتباط با مواجه شدن با پديده اي تحت عنوان شرايط نامناسب درياچه اروميه متحمل مي شويم، بايد درس هاي بسيار ارزنده و کارسازي را به ما بدهد که ما با يادگيري و بکارگيري آنها مانع از اين شويم که چنين اتفاقي در جاي ديگري رخ دهد.
اين راهبرد در هر جاي دنيا و در هر زمينه اي بکار گرفته شده، منجر به تغييرهاي جدي در سياست ها شده است؛ مثلا حادثه نيروگاه چرنوبيل که در بخشي از اروپا رخ داد، موجب تجديد نظري اساسي در سطح قاره اروپا در استفاده از نيروگاه هاي اتمي شد و اکنون موجب حرکتي عملياتي در جهت کاهش اتکا به نيروگاه هاي اتمي براي توليد برق و اجراي روش هاي جايگزين شده است.
بي توجهي ها و سهل انگاري ها در موضوع توسعه، خسارت هايي را با خود به همراه دارد ولي آنچه مي تواند هزينه هاي اين بي توجهي ها را قابل تحمل کند، درس هايي است که از آن مي گيرم و توجهي که براي ما حاصل مي شود؛ در غير اين صورت با تکرار و بي توجهي به آن، در مقياس وسيع تري گرفتار خواهيم شد که ممکن است چاره و راه حلي براي آن وجود نداشته باشد.
** ايرنا: با وجود ظرفيت ها و زمينه هاي لازم براي توليد انرژي هاي تجديدپذير، ظرفيت نصب شده نيروگاه هاي تجديدپذير تنها حدود 368 مگاوات است؛ رويکرد شما در اين ارتباط چيست؟
*** اردکانيان: توسعه انرژي هاي نو و تجديدپذير و استفاده از سرمايه گذاري هاي خارجي براي طرح هاي مروبط به انرژي هاي تجديدپذير، جزو راهبردهايي است که در برنامه تقديمي به نمايندگان مجلس بر آن تاکيد کرده ام؛ منتهي نکته اي که مي خواهم با افکار عمومي طرح کنم اين است که توسعه انرژي هاي تجديدپذير در کشور ما، يک کار تک منظوره در توليد برق نيست؛ که البته اين هم موضوع مهمي است؛ انرژي هاي پاک هم جزو برنامه هاي دولت و هم جزو تاکيدات جامعه بين المللي است، اما از اين زاويه مي توانيم حتي به انرژي هاي تجديدپذير به عنوان يک اقدام موثر در جهت اشتغال زايي فکر کنيم.
انرژي هاي تجديدپذير مي تواند در نقاطي که به هر دليل امکان ادامه کشاورزي ندارند، جايگزين ابزار تامين معيشت شود؛ همانطور که در بسياري از نقاط جهان اين جايگزيني اجرا شده است؛ با بهره مندي وسيعي که از انرژي خورشيد و روزهاي آفتابي داريم، مي توانيم از انرژي تجديدپذير توليد شده در دشت ها به عنوان يک معيشت جايگزين بهره مند شويم.
انرژي هاي تجديد پذير حتي راهبرد قابل تاملي براي کاهش تبخير منابع آب مخازن پشت سدها به شمار مي رود؛ اين روش در مقياس وسيع در دنيا اجرا نشده اما شروع شده است؛ در اين روش، پنل هاي خورشيدي مي توانند در عين حال که برق توليد مي کنند، اقدام موثري در ايجاد پوشش مناسب براي مخازن درياچه هاي سدها براي کاهش تبخير منابع آبي باشند.
منتهي همه اينها مشروط بر اين است که وزارت نيرو قادر باشد به لحاظ مالي تضمين لازم را براي خريد برق انجام دهد؛ اکنون توجه خوبي به ويژه توسط سرمايه گذاران خارجي به انرژي هاي تجديدپذير شده اما اينها مستلزم منابع پايداري است که ما را قادر کند که اين قراردادها را پاسخ دهيم و اين تضمين ها را فراهم کنيم.
‎براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با کانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
اقتصام**9189*2025* گفت وگو: اسماعيل داودي*انتشار: ليلا جودي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۴۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

دانش آموزان مناطق مرزی استان خراسان جنوبی توسط خودروهای ارتش به محل برگزاری کنکور سراسری منتقل شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از ارتش، با توجه به بارش باران و طغیان رودخانه‌های فصلی در مناطق مرزی استان خراسان جنوبی، دانش آموزان مناطق مرزی شهرستان قائنات توسط یگان های ارتش به محل آزمون کنکور سراسری منتقل شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انهدام تجهیزات زرهی تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و لاذقیه
  • پایان چالش کمبود معلم از مهرماه امسال
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • مشکل تأمین برق ناشی از ناترازی درآمد و هزینه‌های شرکت برق است
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • دولت سیزدهم برای مناطق جنوبی تهران چه برنامه هایی دارد؟ | نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • نقاط حادثه خیز با احکام برنامه و منابع مالی مناسب رفع می شود
  • انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور